Wat is toch het probleem met 'kleine' paardjes...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:06

er is niks mis met kleine paarden heb de stal ermee vol staan. Ik vindt het fijn rijden en zolang ze niet klein tonen ziet het er mooi uit. Echter voor de verkoop is het veel moeilijker ze te verkopen. en ook op wedstrijd wordt n klein paard nogal eens benadeeld. Voor de sport vindt men ze blijkbaar pas interessant als ze rond de 1.70 grens zitten. Waarom? Joost mag het weten!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 23:07

Waarom worden ze bij jouw in de buurt benadeeld op wedstrijden?
Hebben jullie geen jury's die naar de rijtechnische aspecten kijken ipv de stokmaat?

Waarom is stokmaat doorslaggevend; het gaat toch om het geheel?

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:09

Dees schreef:
Waarom worden ze bij jouw in de buurt benadeeld op wedstrijden?
Hebben jullie geen jury's die naar de rijtechnische aspecten kijken ipv de stokmaat?

Waarom is stokmaat doorslaggevend; het gaat toch om het geheel?

Goede vraag. Ik zelf heb er nooit zo'n last van gehad. Omdat bijvoorbeeld de michelangelo zich erg groot kan maken onder het zadel. Tuurlijk moeten jury's daar doorheen kijken maar een groot paard toont vaak toch mooier is wat ruimer in bewegingen waardoor het geheel er mooier uit ziet. En tuurlijk gaat het om het geheel maar toch blijft een groot paard voordeel hebben op een klein paard. Het is niet voor niets dat mensen niet zo graag een klein paard willen hebben terwijl het gewoon makkelijker te rijden is.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:12

Mijn paard is 1m70 hoog, en ik ben even lang. Aangezien hij niet echt rond of breed is vind ik het zelf prima gaan.
Als hij breder was geweest zou het veel minder mooi staan.
(Zie mijn topic bij Horses @ Work: Odin (Calvados x Odin) @ work)
[/list]

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:15

ik denk dat het em ook meer zit in de breedte/grootte van het paardelijf, dan in de lengte van de benen en de hoogte van het paard.
mijn paard (quarter mix) is dan maar 1.52, maar hij heeft één van de grootste maten voor een deken Haha! ik hoef mijn hakken ook niet op te trekken onder het rijden. als je hem in z'n stal ziet liggen, denk je "zo! das een flinke!", maar dan gaat ie staan en is het een e-pony *LOL* *LOL* *LOL*

Citaat:
De mensen in de VS zijn wel een stukje kleiner dan ons Nederlanders, dat moet gezegd; ze zijn daar echt verlegen met die 1.70+ bokken


hahaha ik geloof niet dat de mensen in de vs kleiner zijn als hier, het zijn eerder de paarden daar die kleiner zijn

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:18

snap ook het probleem niet van kleine paarden
ik heb liever een paard van 1.60 dan 1 van achter in de 1.60 of boven de 1.70
ieks Bloos! nee hoor, das veel te groot
en ik ben 1.80

de fjord is 1.45 en de ijs word max 1.40 denk zelfs iets kleiner
als er ooit nog een "gewoon paard" komt
word het een kleine
is makkelijker op te komer, minder ver van de grond af en vaak toch sterker dan die lange lijzen en luchtkastelen

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 23:18

Geloof me toch maar wel: de mensen in de VS zijn echt kleiner, en afgezien van die enorm dikken die je af en toe op tv ziet, de meesten zijn ook tengerder gebouwd als wij...
En ze zijn dus idd geen grote paarden gewend.

In de VS zijn ze hartstikke blij met onze 'kleintjes'.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:25

Stuur die VS mensen dan maar eens door naar mijn profiel heb er nog een paar in de aanbieding voor ze Knipoog

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:26

ik rij nu op eentje van krap 1.50. Da's aan de kleine kant ja, maargoed, die heb ik niet zelf uitgekozen, anders had ik er eentje van rond de 1.55 gezocht. Helaas komen Welsh Cobs niet groter.
1.56 - 1.60 vind ik een nette maat. Groter hoeft niet van mij, en als het dan maar geen rank ding is staat dat ook heel niet slecht. Maargoed, ik ben de western en endurance plaatjes gewend, waar het gewoon niet raar is om als volwassene op een E-maat te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:57

Dees schreef:
Waarom worden ze bij jouw in de buurt benadeeld op wedstrijden?
Hebben jullie geen jury's die naar de rijtechnische aspecten kijken ipv de stokmaat?

Waarom is stokmaat doorslaggevend; het gaat toch om het geheel?

Dees, het antwoord is vrij simpel. Als men het paard niet meer indrukwekkend kan maken door het rijden, zal de fokker proberen om een paard indrukwekkender te maken middels het fokken. Daardoor kun je dus grote paarden,met veel front bijna op bestelling krijgen. En als ze dan ook nog wat door de lucht graaien, is het helemaal een beste koop Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:59

Lovely schreef:
Dees, het antwoord is vrij simpel. Als men het paard niet meer indrukwekkend kan maken door het rijden, zal de fokker proberen om een paard indrukwekkender te maken middels het fokken. Daardoor kun je dus grote paarden,met veel front bijna op bestelling krijgen. En als ze dan ook nog wat door de lucht graaien, is het helemaal een beste koop Knipoog.


Oeps........das wel weer heel erg de spijker op zijn kop Schijnheilig

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:08

Mijn merrie was op de keuring maar 1.63m. Maar ik vind het wel beter dat ze niet zo groot is, ik ben zelf maar 1.55m en als ze nog veel groter wordt kan ik niet meer op haar komen, behalve met trappentje Haha!
Ze is trouwens afgelopen winter gegroeid Haar hoofd zit nu veel hoger dan in de zomer Haha!

Verder rij ik op een D pony van 1.47m. Mooi maatje voor mij OK dan!

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:11

Bruun is 1.66 en dat vind ik hoog zat (ben zelf 1.68 en een beetje een propje Haha! ). Een expaard (v. Legaat) was maar 1.60 en 'men' vond dat een domme koop. Veel te klein. Ik was er blij mee, pastte er goed op vond ik zelf. Toen ik em uiteindelijk wou verkopen kreeg ik wel erg vaak de opmerking; Kan leuk springen, maar hij is wel wat klein he? Uiteindelijk is hij via een springstal naar Canada verkocht.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:13

Lovely schreef:
Dees, het antwoord is vrij simpel. Als men het paard niet meer indrukwekkend kan maken door het rijden, zal de fokker proberen om een paard indrukwekkender te maken middels het fokken. Daardoor kun je dus grote paarden,met veel front bijna op bestelling krijgen. En als ze dan ook nog wat door de lucht graaien, is het helemaal een beste koop Knipoog.


Dat antwoord is simpel de boel omdraaien. De fokker levert wat de markt vraagt anders heeft de fokkerij geen bestaansrecht. Het is niet de fokker die de maat bedenkt het is de gebruiker die dat front en die poeha nodig heeft om te overtuigen waar hij/zij zelf niet kan overtuigen.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:15

Ik heb al best vaak op wedstrijd gehoord dat ik zo'n leuk paard heb maar dat het jammer is dat ie zo klein is of ze zeggen op hele vriendelijke manier 'was ie maar groter'. Ik moet hier altijd om lachen want ik haal wel mijn puntjes. Ik zeg dan altijd maar 'klein is fijn' Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:20

sarabande"]
[quote="Lovely schreef:
Dees, het antwoord is vrij simpel. Als men het paard niet meer indrukwekkend kan maken door het rijden, zal de fokker proberen om een paard indrukwekkender te maken middels het fokken. Daardoor kun je dus grote paarden,met veel front bijna op bestelling krijgen. En als ze dan ook nog wat door de lucht graaien, is het helemaal een beste koop Knipoog.


Dat antwoord is simpel de boel omdraaien. De fokker levert wat de markt vraagt anders heeft de fokkerij geen bestaansrecht. Het is niet de fokker die de maat bedenkt het is de gebruiker die dat front en die poeha nodig heeft om te overtuigen waar hij/zij zelf niet kan overtuigen.
[/quote]
De fokkers leveren het keurig af, zoals ik al zei, bijna op bestelling.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:24

Hier in Drenthe zie je ze op de wedstrijden ook wel kleiner, en ik heb niet het idee dat die paarden er in de ring op afgerekend worden.
Ga je idd meer richting het westen dan worden de paarden al gauw groter en groter in de ring heb ik het idee *LOL*
Ik ben persoonlijk niet zo gek op grote paarden, ik heb liever een kompact dier onder me, dan heb ik eerder het idee dat ik het van maantop tot staartwortel onder controle heb dan bij een (voor mij) slagschip van 1.70. Het beweegt ook trager enzo, ik kan er niet zo goed aan wennen.
Vind Paula dan ook een prima maatje, al is het idd zo dat bouw ook enorm uitmaakt. Tinka was slechts 1 cm groter, maar toonde wel minstens 5 cm groter als je ernaast stond omdat ze gewoon forser was.
Maar als de combi past en je kan je benen goed aanleggen, doe mij dan maar eentje rond de 1.60-1.65 Groot zat, dan is het ook nog handzaam als je ernaast staat.
Laatst bijgewerkt door Cody op 03-04-04 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:24

Ja maar waar ligt dan de te beoordelen partij Lovely??

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:24

Ik heb helemaaaal geen problemen met paarden tussen de 1.60 en 1.65, ze hebben zelfs mijn voorkeur, mits ze goed stevig gebouwd zijn... Want bij een klein sprietje voel ik me op de 1 of andere manier snel schuldig Haha!
Ik ben zelf 1.73m.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:31

sarabande schreef:
Ja maar waar ligt dan de te beoordelen partij Lovely??

Die zit in het juryhok sarabande Knipoog.

Het zit in mensen om een mooier paard te willen hebben dan de vorige, of die van een ander, de fokkers fokken daarop (uitzonderingen daar gelaten).

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:35

Ronja schreef:
Ik heb helemaaaal geen problemen met paarden tussen de 1.60 en 1.65, ze hebben zelfs mijn voorkeur, mits ze goed stevig gebouwd zijn... Want bij een klein sprietje voel ik me op de 1 of andere manier snel schuldig Haha!
Ik ben zelf 1.73m.


Bij mij moeten ze ook stevig gebouwd zijn, ik ben zelf ook erg uhhh stevig en anders dan staat het helemaal niet Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:36

O ok Lov maar waarom is het dan zo moeilijk om mensen te overtuigen dat een kleiner paard, gezond en met voldoende uitstraling en front, beter koop is dan een slappe grote dweil.
Een fokker fokt ook veel liever een gezond dier, hoort ook veel liever goede berichten over zijn/haar nafok.
En waarom is mooier groter Verward (we hebben het toch over paarden)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:37

nou ik heb hengsten gezien die klein waren...maar groot fokten.... en dan ook nog in verhouding gewoon een kloppend paard met maat...
Ik heb ze met mijn lengte liever in 1 60 max is toch wel 68...beetje lage hoefslag...
ik heb zelf het idee dat het mede komt door de E maat bij de pony's die maat was toenertijd te groot bij de pony's en te klein bij de paarden..nu is de maat na de E te klein bevonden....beetje drukken en toch nog ponymaat paarden

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:38

"It's not the size, it's what you do with it"

Wijsheid die ook op dit vlak opgaat Haha!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:41

je kunt appels met peren vergelijken....als ik 2 paarden heb staan beide gelijk qua kunnen en doen maar de 1 is 1 70 en de ander 1 60 kan die laatste zelfs meer potentie hebben om verder te komen die laten ze lopen te klein