teveel knoppen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

teveel knoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 09:08

Deze vraag gaat meer over mezelf als over het paard. Lastig uit te leggen hoor.

Er zijn wel eens dagen dat mijn paard echt heel fijn wil meewerken. Als ze dan lekker los is komt er op een gegeven moment het gevoel dat er teveel knoppen opzitten. Ik kan me dan niet meer bewegen zonder dat ze meteen ergens op reageert. Als ik per ongeluk mijn gewicht iets verplaats gaat ze meteen opzij. Ze vraagt bij elke pas om een reactie: wil je dat ik halt ga houden, wil je dat ik een middendraf doe......
Een hulp die ook maar een millimeter te hard doorkomt pakt dan heel extreem uit. Zo kan ze vanuit een drafje bijna meteen in het achterwaarts zitten terwijl ik alleen maar naar de stap wilde.
Ze is me dan gewoon te snel af.

Het is ook echt niet zo dat ze Z loopt ofzo. Ze is maar gewoon L2 (ze kent ook nog geen travers e.d). Zelf heb ik ook nooit hoger gereden dan M, dus dit gaat voor mij een beetje te ver. Ik durf me op een gegeven moment dan niet meer te bewegen omdat ze meteen een bepaalde oefening inzet.
Het is meer een luxe probleem, maar ik heb ook het idee dat ik haar kan storen als ik niet doodstil blijf zitten. Alle hulpen die ik geef (hoe fijn ook) lijken dan wel teveel. Het is dan ook een heel gevoelig paardje.

Ik heb 2x/week les (dressuurles) met haar. Ze is ook niet elke dag zo, maar alleen als ze echt heel fijn meewerkt en los is.

Hebben jullie dit ook wel eens meegemaakt? En hebben jullie tips?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 09:55

Haha, ja dat ken ik. Mijn paarden rij ik op lichaamstaal. Als ze dan goed los zijn en in hun hum dan kan het rare situatie's komen. Mijn paard is dan wel niet zo snel af die van jouw. Om even een v.b. te geven. Ik ben lekker aan galopperen direct als ik ook maar denk aan terug komen en dit is vaak onbewust dan staat hij direct stil. Ik heb dan een fijn zadel waar je echt niet uit kukkeld. Reactie is toch wel geboden. Ik lag er om, het is ook mijn fout. Die gedachten zijn zo moeilijk onder controle te houden.

Je hebt een leuk paardje waar je veel van kan leren. Wij maken onbewust vaak bewegingen die het paard storen. Deze paarden compenseren het gewicht, maar jouw paard gebruikt die. Ga dus bij je zelf na van wat gebeurt er als ik dit doe enz. Zo kan je later geheel op gewicht en gedachten rijden, mooier kan niet.

Tja dit is natuurlijk wel veel moeilijker dan gewoon met been en teugel rijden. Oefening baart kunst.

Je paard doet gewoon wat het van zich zelf doet om in evenwicht te blijven. Dit doet hij enkel zoals je zegt als hij volkomen ontspannen en los is. Een ligt gespannen paard kan gewichts hulpen enz veel makkelijker opvangen. Een ontspannen paard niet daar hij geen spanning in zich heeft. Daarom gaat je paard wijken enz om samen maar in evenwicht te blijven.

Wees blij met z'n paard.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 10:07

josien"]
Ik ben lekker aan galopperen direct als ik ook maar denk aan terug komen en dit is vaak onbewust dan staat hij direct stil.
[/quote]

Ja, precies! Je denkt ergens aan en ze doet het gewoon. Maar dan zal ik onbewust op het moment van denken toch wel iets met mijn lichaam doen... Verward

Bij dressuurproeven is het ook wel eens lastig. Zij vind dat een proef op X is afgelopen. Dus als ik halverwege de proef gewoon eens van A naar C moet rijden moet ik heel wat verrichten om haar NIET te laten halthouden op x Haha! .

[quote="josien schreef:
Wij maken onbewust vaak bewegingen die het paard storen. Deze paarden compenseren het gewicht, maar jouw paard gebruikt die. Ga dus bij je zelf na van wat gebeurt er als ik dit doe enz. Zo kan je later geheel op gewicht en gedachten rijden, mooier kan niet.
Je paard doet gewoon wat het van zich zelf doet om in evenwicht te blijven. Daarom gaat je paard wijken enz om samen maar in evenwicht te blijven.

Wees blij met z'n paard.


Dankje Lachen , ben daar ook heel blij mee. Het klinkt eigenlijk ook wel heel logisch wat je zegt. Ze wil gewoon samen in evenwicht blijven. Daarom vind ik ook dat het probleem geheel bij mij ligt. Wellicht stoor ik haar dan met elke beweging die ik maak?
Op die momenten dat ze dat doet is ze zeg maar te goed voor mij. Ze blijft gewoon bij elke pas vragen wat ik van haar wil..Ik blijf maar aan het nadenken... ik wil dadelijk naar de stap.. uitkijken dat ik niks verkeerds doe... en dan gaat het toch nog fout. Zo goed ben ik eigenlijk (nog) niet, dat ik op die manier kan rijden.

Ik ben er in het begin trouwens wel een paar keer bijna afgekukeld. Was gewoon aan het stappen en dacht aan halthouden, maar had voor mijn gevoel nog niks gedaan. En opeens... BAF stond ze gewoon stil. Ik had er ook nog eens het dressuurzadel op liggen dus kukelde ik er bijna aan de voorkant af. Ze heeft me een paar keer zo weten te verrassen. Na een poosje was ik er wel aan gewend.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 12:30

Ik ben het met Josien eens, wees blij met zo'n paard, als jullie helemaal op elkaar ingespeelt zijn zal je een geweldig mooie proef kunnen rijden omdat niemand je hulpen zal zien omdat je ze lekker minimaal kan geven Haha!

Par is niet zo extreem als die van jou, als ze lekker ana het rijden is en ik verplaats mijn gewicht reageert ze wel meteen, als ik denk zo aandraven zit ze er al in voordat ik mijn benen aanleg Haha!
Maar op andere dagen weer helemaal niet.

Het is wel wennen maar vind het wel lekker dat je paard zo goed op je let dat die het aan "voelt" komen en zo makkelijk reageert.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 18:36

het valt wel op dat een paard dat alleen doet als het volledig ontspannen is.
klas doet het ook als ze ontspannen is.. dan kan ik veel meer met haar en is het echt een leuk beesie.. maar als ze het in dr kop heeft... pffff

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:00

Doe mij maar zo'n paard Haha!
Het is ook ontzettend goed voor je zit als je zo'n fijngevoelig paard hebt. Je moet het gewoon goed doen, anders doet zij wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:01

Alleen maar blij mee zijn
Nu heel bewust worden van wat je doet en je rijd heeeerlijk

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:17

Je moet even wat meer 'ruiter gevoel' krijgen!
Als je enemaal weet wanneer je welke hulpen moet geven is het heerlijk!
Misschien zou je dit kunnen leren op een wat minder gevoelig paard zodat je zelf ook tijd krijg om na te denken!
Ga vooral door met les nemen! Daar pik je altijd wel wat van op en gaat het vast steeds beter Knipoog

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 16:25

INkie schreef:
Misschien zou je dit kunnen leren op een wat minder gevoelig paard zodat je zelf ook tijd krijg om na te denken!


Of juist niet, omdat je het hierop niet merkt als je een heel klein foutje maakt, terwijl je daar bij je eigen paard direct afgestraft wordt.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 21:37

Inderdaat Misser. Je leert meer van een paard dat alles direct aan geeft, dan een paard die dat niet doet.
Begin helemaal in het begin. Dus ga stappen en ga je gewicht is verleggen: dus naar achteren, naar voren, opzij, heup kantelen enz en kijk wat er gebeurt. Onthou die dingen en ga die gebruiken als ze goed zijn als hulp. Ga dan draven en ga deze hulpen proberen te gebruiken en voel hoe het paard jouw draagt. Dit is het mooiste als je het zonder zadel doe en liefst zonder hoofdstel. Ga heel gericht op je lichaam werken en leer je zelf die hulpen aan. Hoe meer je doet, hoe minder reactie, dus doe zo min mogelijk.
Als je dit voor elkaar heb in stap, draf en galop. Dan kun je de teugels er ligt bij pakken om het geheel af te maken en zit je op een verzameld dragend paard die je op gedachten kan rijden.

Lukt het zelf nog niet in stap. Laat je paard dan op de volte lopen en ga vanaf de grond de loop van je paard bekijken. Wanneer zet hij het achterbeen en waar. En hoe gaat hij de bocht om en wat doet die bewegingen met de rug.
Zorg dat je die beweging goed in je hoofd heb en stap dan op. Stap aan en ga lekker mee bewegen. Voel je je lekker ontspannen dan ontspant het paard zich ook en kun je gaan proberen.

MINDER = MEER

Succes