Hoe vergevingsgezind zouden jullie zijn?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Hoe vergevingsgezind zouden jullie zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 16:18

Ik zal het verhaal uitleggen.

Mijn vriend en zijn ouders hebben allebei een klein vakantiehuisje op een klein vakantieparkje in Frankrijk. Het stelt niet echt wat voor, maar toch leuk om eens in de zoveel tijd heen te gaan. De huisjes zijn naast elkaar gelegen. Een aantal meter voor de huisjes staan 2 mooie grote bomen. Nu zijn volgens de moeder van mijn vriend die bomen van hun, terwijl ze gewoon van het park zijn, van iedereen dus. Ze gaf aan dat ze last had van 2 takken en die wilde ze weg halen. Ze zouden zogenaamd zon wegnemen, terwijl dat onzin is, omdat de bomen echt een stukje weg staan van de huisjes. Verder vinden wij het zonde als er (onnodig) aan bomen gezaagd wordt. Hier is al maanden af en toe over gesproken, wij wilden het absoluut niet hebben, mede omdat die bomen gewoon niet van haar zijn. Zij hield echter altijd haar poot stijf en wilde er verder niet over praten.

Nu waren wij er vrijdag en toen begon de vader van mijn vriend over dat er gebeld was vanuit Frankrijk. Waarom? Omdat ze iemand hadden ingehuurd om toch die takken af te zagen. Er was echter iemand, die min of meer het beheer op zich heeft genomen en die had hem tegen gehouden. En terecht natuurlijk, die boom is niet van haar! Wij vonden het echt belachelijk dat ze het toch achter onze rug om had proberen door te duwen. Op het kinderachtige af zelfs. Dus wij vroegen waarom ze het toch gedaan had en wilden er over praten. Toen is ze boos opgestaan, naar de keuken gestampt en gezegd dat ze geen eten meer voor ons zou maken (we eten op vrijdagavond altijd bij hun). Na alles uitgezet te hebben stampte ze de trap op naar boven. Wij zijn toen ook boos vertrokken en ik heb nog geroepen dat dit geen volwassen gedrag was.

Mijn vriend heeft ze later die avond nog opgebeld en goed met z'n vader gesproken, dus dat was allemaal koek en ei. Zijn moeder zei echter alleen tegen hem "ik heb altijd heel veel van je gehouden"... nu niet meer dus? Verward Denk ik dan...

Zondagavond zijn we nog naar de verjaardag van de zus van mijn vriend geweest en daar heeft z'n moeder haar mond niet opgetrokken. Al was het alleen maar sorry of zo geweest.

Ik ben dus behoorlijk pissig en wat mij betreft zoekt ze het voorlopig maar even uit. Nu heeft ze ons dus uitgenodigd voor haar verjaardag zaterdag. Ik voel er eigenlijk helemaal niets voor. Ze heeft zich IMO misdragen, ze ziet ons blijkbaar niet als gelijkwaardige gesprekspartner en dat zit mij erg dwars. Ik heb geen zin op schijnheilig op zo'n verjaardag te zitten.

Overdrijf ik het nou, zou ik vergevingsgezinder moeten zijn?
Wat zouden jullie doen in mijn geval?


Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 16:26

Hebben jullie nou ruzie om een boom? 't klinkt misschien een beetje dom, maar het is toch gewoon een boom? En wanneer heeft ze jullie nu uitgenodigd, voor of na dit voorval? Voor, stuur maar een kaartje of bloemen ofzow, na... Ze wil blijkbaar nog steeds dat jullie op bezoek komen. En waarom ook niet? Vanwege een boom? En waarschijnlijk krijgt ze ook nog wel ff op haar donder van de beheerder.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 16:27

Het is idd niet echt bepaald volwassen gedrag van de moeder van je vriend. Maar om daarom zelf koppig te blijven en niet naar haar verjaardag te gaan, waar je toch een uitnodiging voor hebt gekregen vind ik ook wat ver gaan...
Probeer anders eerst eens voor het haar verjaardag is, met haar te praten (telefoon, face-to-face) om dit even van de baan te helpen... Anders is het op haar verjaardag misschien ook een onaangenaam sfeertje als er dan over gebabbeld wordt of moet worden.

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 16:28

ga gewoon naar die verjaardag, laat je niet gek maken door een boom, en anders plant je van de zomer toch zelf weer een boompje. gewoon gaan, hou de eer aan jezelf, lukt vast, succes

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 16:32

Nee, het gaat niet om die boom alleen.
Het gaat erom dat ze gewoon haar zin achter onze rug doorduwt, terwijl ze weet dat wij er fel op tegen zijn. Dat ze ons totaal niet als gelijkwaardige gesprekspartner ziet. Dat ze nog kinderachtig reageert ook als wij zeggen dat we het nogal vreemd vinden. Dat zit mij dwars en niet die klote boom.

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 16:34

Maar als jij niet zou komen lijkt dat me ook net zo kinderachtig...

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 16:35

Wat vindt je vriend.. ik denk dat je de keuze het beste aan hem kan overlaten..
Het is immers zijn familie, anders wordt het jou straks kwalijk genomen..

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 16:38

Tomaatje schreef:
Maar als jij niet zou komen lijkt dat me ook net zo kinderachtig...


Ik ga niet schijnheilig, alsof er niets gebeurd is, op een verjaardag zitten, daar pas ik echt voor.

Mijn vriend wil gewoon gaan, het blijven toch z'n ouders he.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 17:09

Tess, beste is even afstand denk ik dan maar. Jij hebt het gehad met hun....... klaar gewoon even niet. OVer een tijdje weer wel misschien. Je vriend kan je natuurlijk niet tegenhouden om te doen wat hij wil doen, maar jij hoeft niet mee....... ik zou het ook even niet meer doen

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 17:28

Ik zou kijken wat mij vriend zou willen... Het zijn zijn ouders als hij dit door de vingers wil zien... Wie zou ik zijn omdat in de weg te staan ook al is mijn mening anders....

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:08

gewoon gaan, laat haar lekker stom doen jij bent toch niet de gene die kinderachtig is maar zei.

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:20

Ik weet helemaal wat je bedoelt! Het klinkt als mijn moeder. Die moet en zal ook altijd haar zin krijgen
En die zou ook rustig zoiets achter mijn rug om gaan doen. En ik pik dat ook niet!
Ik zou ook absoluut niet op zo'n verjaardag gaan "opzitten en pootjes geven". Wat dat betreft ben ik bepaald niet vergevingsgezind Lachen
Plus dat de ervaring met mijn moeder is, dat als ik dat zou doen, ze de volgende keer des te harder over me heen walst!

Wel zou ik op de één of andere manier haar persoonlijk te spreken zien te krijgen, of misschien je vriend een persoonlijk gesprek met haar laten hebben om haar (heel rustig) nog een keer goed duidelijk te maken dat je zulk gedrag niet op prijs stelt. En dat je het behoorlijk kinderachtig van haar vind dat zo zoiets achter jullie rug om probeert te doen!
Wie weet, nu de er een paar dagen overheen gegaan zijn en de gemoederen wat bedaard zijn, is ze wat beter aanspreekbaar.

*Het leven is te kort om moeilijk te doen!*


fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:32

Ik zou zelf ook zo reageren denk ik sommige mensen snappen gewoon niet hoe de wereld in elkaar zit en dat je gewoon moet overleggen samen en rekening met elkaars wensen moet houden.
Ik denk dat ik toch zou gaan , al is het dan maar om te laten zien dat je wel goeie wil hebt.
Maar wat ik me dan afvraag is : haar man is het eens met jullie,toch? waarom praat die niet eens goed met haar en zegt die niet gewoon dat dit niet de goede manier is?

My love, I would rather spend one lifetime with you, Then face all the ages of this world alone…

rust zacht lieve Heidi... zal je zo missen...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 08:20

fsoudan schreef:
Ik zou kijken wat mij vriend zou willen... Het zijn zijn ouders als hij dit door de vingers wil zien... Wie zou ik zijn omdat in de weg te staan ook al is mijn mening anders....


Mijn vriend moet gewoon gaan hoor, daar heb ik geen problemen mee. Maar ik ben een volwassen meid en ik hoef me niet altijd te schikken naar de mening van een ander. Ik hoef dus niet hetzelfde te vinden als mijn vriend.

De functie van de vader van mijn vriend binnen het gezin is me nog niet helemaal duidelijk. Het feit is gewoon dat altijd moet gebeuren wat de moeder van mijn vriend wil, of hij het er nou mee eens is of niet. Best zielig eigenlijk. Scheve mond Mijn vriend zegt ook dat ze altijd gewend is haar zin te krijgen, nou dat gaat er bij mij simpelweg niet in.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 08:23

tja, zulke dingen werken meestal toch van twee kanten, maar ik vind de reactie van je schoonmoeder om stampvoetend naar boven te gaan nogal passen bij een 4 jarig opstandig jongetje.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 08:29

Als ik ergens niet achter sta, doe ik het niet. Je hebt het op dit moment even helemaal gehad met iedereen daar, dan ga je d'r toch gewoon lekker niet naartoe?
Is er duidelijk eentje uit het hoofdstuk " MOET ik dit of WIL ik dit? "
Bij mij gaan alleen activiteiten uit de laatste door, de rest niet. Ik verloochen mezelf niet meer, die tijd heb ik gehad. Is het leven veel te kort voor.

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 08:41

Jouw schoonmoeder heeft overduidelijk een probleem! Op haar leeftijd hoor je in staat te zijn op een normale wijze te communiceren en niet weglopen tijdens een ruzie en op die manier uit het contact stappen! Wat ik ook heel flauw vind is dat ze op sentimenten van je vriend gaat inspelen, van ''ik heb altijd van je gehouden''. Op die manier probeert ze het schuldgevoel bij hem/jullie neer te leggen terwijl dat daar niet op zijn plaats is! Ik zou het even een paar dagen laten bekoelen, maar er zeker weer over beginnen want anders blijft het dwars zitten en zullen dergelijke akkefietjes zich blijven voordoen. Het lijkt me dan alleen niet handig om over de boom te beginnen, omdat dat zowel bij jullie als bij haar misschien alleen maar boosheid opwekt, en dan beland je weer waar je nu zit. Probeer te praten over de manier van communiceren, hoe komt dat, dat er niet normaal over zulke (relatief onbenullige) zaken gepraat kan worden? Probeer haar op die manier te benaderen dat het niet voelt als aanval, want ze zal dan meteen weer op de achterste benen gaan staan. Hoop dat jullie eruit komen want kan mij heel goed voorstellen dat zoiets best dwars kan zitten!

Het kan misschien dienen als troost dat, in al onze rampspoed en onheil, hij die iets verliest en er wijsheid uit put, een winnaar is.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 08:49

ik ga met gijsenkim mee,
ik zou ook niet naar die verjaardag gaan...
okej waar twee vechten , hebben twee schuld, alleen om dan als een kind naar boven te stampen, nee dan ben je gewoon fout bezig, dan vind ik dat diegene moet laten weten wanneer die er serieus over wil praten, jullie hebben het netjes voorgelegt, en zij neemt op deze wijze de benen ??
nee dat zou ik dan ook even goed beu zijn !
ik zou het sneu vinden voor mijn vriend, maar ik zou niet met hem meegaan

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 09:28

Ik zou het gedrag van je schoonmoeder negeren, en dus gewoon naar die verjaardag gaan. Het is superstom van haar, maar die schoonmoeder lijkt me het type dat het je voor eeuwig kwalijk gaat nemen als je niet komt. En je loopt ook nog het risisco dat je afwezigheid weer als argument gebruikt gaat worden om een volgende keer heel kinderachtig en stom te doen.

Ik ben bang dat het te laat is om haar te veranderen en dat jij sowieso niet in de positie verkeerd om haar in te laten zien hoe onredelijk ze is. Ik ken dit type vrouw en ze gaat alleen maar meer het slachtoffer uit hangen, brr, naar type!!! Volgens mij kun je maar het best haar gedoe negeren en een dikke huid hebben.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 09:38

Tja... daar heb jij natuurlijk ook wel weer gelijk in MargaV. Mijn vriend stelde voor om alleen ff te gaan eten en daarna weer weg te gaan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FrNo en 29 bezoekers