Hellup... tips??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Hellup... tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 19:52

Ik rij nu op een haflinger..
Een paar weken nu..
De stap gaat nu aardig... geeft ze al vrij goed na.. en luisterd ze goed..
Draf gaat redelijk maar wat de galop betrefd.. pfff moeilijk! ze staat voor de kar en is haar aangeleerd om heel erg hard te draven.. dus die neiging heeft ze met het draven zelf al.. maar als ik dan ga zitten om haar naar de galop te rijden.. en ik geef de hulp gaat ze alleen maar harder draven.. zo hard dat je er als een stuiterbal op zit en geen lkans meer krijgt om haar dus de hulp nog een keer te geven.. Nou dat allemaal is tot daaraan toe.. maar eenmaal in de galop ist alleen maar racen... bijna niet te sturen.. en verzamelen is al helemaal vreemd voor haar..

iemand tips hoe ik hiermee om kan gaan??
of ervaringen..


MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 19:56

Ben al op zoke naar een lesgeefmensje.. dus een tip als neem les.. had ikz elf ook al bedacht.. Haha!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:59

ik heb dat ook op een paard op de manege
ik denk dat je best longeert, en haar goed leert reageren op stemhulp galop
dan rij je, geef je benen en ook de stemhulp
als je geluk hebt galoppeert ze dan direct aan
dan belonen

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:59

MirZam schreef:
Ben al op zoke naar een lesgeefmensje.. dus een tip als neem les.. had ikz elf ook al bedacht.. Haha!

He jammer dat wou ik net zeggen. Haha!
Maar probeer als je de galophulpen geeft, die heel duidelijk te geven, en in een hoek, dn gaat t wat makkelijker.
Verder, als ze te hard gaat in galop, op een volte zetten.

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 20:02

samantha23"]
[quote="MirZam schreef:
Ben al op zoke naar een lesgeefmensje.. dus een tip als neem les.. had ikz elf ook al bedacht.. Haha!

He jammer dat wou ik net zeggen. Haha!
Maar probeer als je de galophulpen geeft, die heel duidelijk te geven, en in een hoek, dn gaat t wat makkelijker.
Verder, als ze te hard gaat in galop, op een volte zetten.
[/quote]
Galophulpen geef ik heel duidelijk.. lijkt echt alsof ze het gewoon niet wil.. of echt niet snapt gewoon.. meestal ook in een hoek., heb het juist ook op de volte en op een rechtelijn geprobeerd omdat het ind e hoek dus niet lukte.. maar als ze hard gaat in galop en je wil sturen.. zit ze weer in draf..

Gradus06
Berichten: 286
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:02

Probeer een balkje in een hoek leggen en dan in een rustige,maar actieve draf aanrijden en dan boven het balkje je galop hulp geven.(dit heeft bij mij met meerdere friezen geholpen om normaal aan te galloperen)
Laatst bijgewerkt door Gradus06 op 31-03-04 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 20:03

taiga schreef:
een balkje in een hoek leggen en dan in een rustige,maar actieve draf aanrijden en dan boven het balkje je galop hulp geven.

Kijk dat vind ik geloofwaardig.. dat kan ik idd wel eens proberen!! bednakt!!

nog meer tips??

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:14

Dit klinkt heel bekend. Mijn paard komt ook voor de wagen vandaan en hem is bewust galopperen afgeleerd. Op hem galopperen is zoiets als proberen te rijden op een gigantisch, volkomen stuurloos hobbelpaard Boos!
En hij gaat pas in galop nadat hij steeds harder is gaan draven en echt niks anders meer kan doen.

Ik heb wel met loswerken hem geleerd hoe hij moet galopperen zonder over zijn eigen benen te struikelen, deze zomer hoop ik buiten hem ook onder het zadel een galopje te laten doen. Onze bak is daar te klein voor. Maar als het niet lukt ga ik hem verder niet vervelen met galop. Dan maar niet. In draf zit hij heerlijk en hij kan harder draven dan veel paarden galopperen!

*Het leven is te kort om moeilijk te doen!*

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:20

Mijn friesje wou ook nooit aangaloperen. Wat wij hebben gedaan is idd wat al eerder gezegt is leren op je stemhulp, en dan vervolgens vanuit stap aangaloperen! dan hebben ze niet de kans om hard te gaan draven.. Oefening baart kunst!


UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 12:47

Veel overgangen rijden en tempo wisselingen in draf. Daaran op de volte aangalopperen en weer terug nemen. Steeds weer wat langer doen tot je een beheerste galop hebt. Probeer ook goed op te vangen als je weer draaft.

My horse makes me happy, not money

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 16:02

Het probleem is dat ze voor de kar vaak bewust of onbewust, de galop afleren. Want een paard mag niet galoperen voor de kar. Wij hebben hetzelfde gehad met een pony die altijd voor de kar liep. Die drafde zo hard dat hij de andere paarden bij hield in galop. De beginners konden hem helemaal niet laten galoperen, en als ik er op zat 'viel' hij echt in galop met een enorme turbo. Toen zijn we hem elke keer gaan longeren en heeel duidelijk het commando galop aangeleerd, elke pas galop die hij deed meteen belonen. Eerst een half rondje en brokjes geven, dan een heel rondje en steeds langer. Zo train je zijn galop en laat hem merken dat het goed is als hij galopeerd. Daarna ook in de les geoefend en in het begin nog wat onwenig ging/gaat het steeds beter.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:12

Ik heb nog een Franse draver gereden, die ook even getraind was om drafkoersen te rijden. Uiteindelijk bleek ze niet genoeg talent te hebben. Het was een fijn paard, maar met een zwakke achterhand, stijve lendenen en ze galoppeerde voor geen meter. Ik herinner mij ook veel van die stuiterrondjes. Uiteindelijk heb ik haar toch aan de longe genomen, en na drie dagen galoppeerde ze normaal aan. Het doorgalopperen heeft nog wat langer geduurd, maar uiteindelijk had ze best een fijne galop.
Wat ze in het begin dan wel deed, was de eerste galoppas zo heeeel hoog opspringen (en dan moest je wel een ferme tik bijgeven anders viel ze gelijk weer stil na die zware inspanning:))

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Oberek

Berichten: 146
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 21:52

Ik ben sinds 2 maanden aan het werk met een Fries die ook alleen maar voor de kar heeft gelopen. Ik ben nog in de longeer fase. De eerste keer kon hij niet galopperen. Ik ben toen een aantal keer in een grotere bak gaan longeren en daar lukte het wel om hem een stukje te laten galopperen. Dit heb ik uitgebreid beloond. Inmiddels ben ik dus zo'n 2 maanden verder en kan hij al 2 rondjes in de longeerbak galopperen. Hij snapt nu de hulp galop, maar moet nog rustiger gaan aanspringen.

Die tip van een balkje in een hoek klinkt erg goed, wie weet kan ik daar tegen de tijd dat ik erop ga wat mee doen!

Ik zou dus eerst proberen om hem aan de longe te laten galopperen. Misschien kan je er dan tijdens het longeren opgaan en hem dan de beenhulpen geven terwijl degene op het midden de stemhulp geeft.

Succes ermee!

Niets hoeft!
Paarden wel.
(Loesje)

alexxxandra
Berichten: 186
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 13:29

misschien dat je in plaats van doorzitten ook kunt blijven lichtrijden, alleen dan op het verkeerde been . als je in een hoek of volte zit geef je de galophulpen als je gaat zitten. hopelijk werkt het! succes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EmmyAJ, IASCrawler en 46 bezoekers