2 1/2 jaar ingereden. Erg??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

2 1/2 jaar ingereden. Erg??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 21:45

hoi, ik heb ent een pony gekocht en die is nu net 3 maar ze is al wel een half jaar onder het zadel en ze is ook al een half jaar drachtig. Is dit erg. Kan het problemen veroorzaken.( het is een haflinger)
groetjes, Alexandra

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:51

Is nu niks meer aan te doen..Je mag een paard nooit voor zijn 3e inrijden, en bij arabieren enzo wachten ze er vaak 4 jaar mee..maar ik denk (hoop) dat het geen duidelijk schadelijke gevolgen heeft...Maar ik ben geen expert!

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:56

maar omdat ze zo jong al drachtig is kan dat wel haar groei beinvloeden

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:01

Je kan er niks meer aan doen wat er is gebeurt maar als ik jou was zou ik nu lekker rustig aan gaan doen. Bijvoorbeeld lekker ontspannen buitenritjes (als dat vertrouwd is).

Je paardje is nog jong dus ook na het veulenen kan je nog zoveel jaren rijden waarom zou je haar nu extra belasten en dan later met de gevolgen zitten...

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:02

Omdat ze ze vroeg is ingereden, belast ze eerder haar gewrichten, die nog niet optimaal ontwikkeld zijn.
Wat er meer niet goed aan is, weet ik niet precies.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:14

Is dat erg? Kort en bondig: JA dat is erg. Laat d'r het rest van 't jaar lekker met rust, niet meer op rijden.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:55

Ik zou nog wel afentoe rijden, zo blijft ze braaf en moet je volgend jaar niet opnieuw beginnen. Ik denk inderdaad dat 2 1/2 vroeg is. Nou zijn sommige paarden wat eerder volgroeid als andere en dan valt het wel mee denk ik. Meestal kun je dat wel zien aan het paard, als ze heel slungelachtig en overbouwd zijn dan is 2 1/2 zeker te vroeg.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 00:12

Ik maak ze als ze er klaar voor zijn altijd met ruim 2,5 zadelmak...Dan zet ik er een links, rechts en een vooruit en rem op en dan mogen ze de hele zomer op het land spelen.
Als ze dan in de winter weer op stal komen dan mogen ze weer aan het werk *LOL*

Mijn merrie wordt deze zomer 5 en die is nog niet meer dan zadelmak. Daar zijn me met 4 eens op gaan zitten en daarna is ze gedekt. Die was er nog niet zo erg aan toe

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 00:14

Zoals al gezegt ja het is erg, maar niets meer aan te doen.
Ik zou haar *ook net zoals bovenstaand* lekekr de zomer op het land gooien zodat ze even bij kan komen, veulen komt er immers ook bijna aan en ze krijgt nu wel erg veel voor haar kiezen.

Tussendoor rijden is naar mijn idee niet nodig, wat er in zit vergeten ze niet zo snel.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 08:31

Het geeft niets. Wij rijden de jonge paarden meestal ook rond die leeftijd in. En we zetten ze daarna een half jaar tot een jaar op rust. De merries krijgen dan een veulentje en de ruinen mogen er psychisch overheen komen dat ze geen hengst meer zijn Knipoog

Tussendoor zou ik niet rijden... ik doe het wel eens om de twee maanden weer en het gaat altijd goed dus ik stap er vanaf en geef ze gewoon rust!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:11

Marliesje schreef:
Nou zijn sommige paarden wat eerder volgroeid als andere en dan valt het wel mee denk ik. Meestal kun je dat wel zien aan het paard, als ze heel slungelachtig en overbouwd zijn dan is 2 1/2 zeker te vroeg.

Dit is absolute kul!
Paarden zijn voor hun 3e zeker nog niet volgroeid. De tussenschijfwervels hebben de tijd nodig om te volgroeien en gewrichten sluiten per lichaamsdeel verschillend. Wervels in de rug sluiten zeker niet voor hun derde en kunnen zeker schade oplopen als ze belast worden voor hun derde.
Je kunt niet aan de buitenkant zien of een paard volgroeid is. Dan zou je Quarters al met hun tweede kunnen berijden omdat die dan al enorm gespierd zijn.
Ik zal aan SugarMiss vragen of zij het beruchte plaatje even wil plaatsen waarop je kunt zien wanneer welke wervels en gewrichten volgroeid zijn.

Ik zou je Haflingertje voor een jaar minimaal belasten; en jong ingereden en nu al drachtig is een enorme aanslag op haar ontwikkeling.
Zorg voor de juiste voeding en geeft haar alle kans om haar energie in groeien te steken.
Succes!
Laatst bijgewerkt door Vera op 01-04-04 09:20, in het totaal 2 keer bewerkt

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:15

Plus wat ook vaak vergeten wordt: vaak zijn de paarden er geestelijk nog niet aan toe!
Als ze met 2,5 ingereden worden en dan een jaar terug gezet op de wei vind ik het nog een ander verhaal, maar als een paard van die leeftijd en al in training wordt gezet en ook nog eens drachtig is vraag ik me af waar die mensen mee bezig zijn. Dat kan zo'n beest geestelijk ook nog allemaal niet verwerken.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:24

We rijden ze ook nooit voor hun derde in, maar sommige paarden die nog heel slungelachtig zijn laten we nog wat langer staan,

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:30

Ik zou haar zeker een half jaar/ jaar op het land zetten om haar bij te laten komen van het te vroeg beleren. Als je nu meteen door zou rijden, krijg je zeer waarschijnlijk veel vroeger last van versletenheid. Zet haar daarom een poos stil en begin als ze 4 is weer opnieuw. Hierdoor houdt ze waarschijnlijk langer lol in het rijden, want met 2,5 jaar is haar 'geest' meestal nog te jong om dat allemaal te kunnen verwerken.

sweetlady
Berichten: 28
Geregistreerd: 01-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:24

ik had 3 jaar geleden ook een pony die met 2 en ene half was ingereden en een veulen in zn buik had, en hij had mooi wel problemen met de gewrichten, bij de heupen, dus zo zie je maar weer dat je ene pony er mooi mee kan verpesten, want die van mij leeft niet meer.....

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:41

Daar ie tie weer !!!!
Het beroemde plaatje waaruit blijkt welke groeischijven op welk moment 'gesloten' zijn en dus belast mogen worden.
Het heeft niets met het ras te maken, of met 'slungeig' of 'volwassen eruit zien'. Dit is een feit. Als je paarden belast voordat de groeischijven gesloten zijn ZEKER IN DE BENEN kom je er op latere leeftijd geheid achter dat een paard daar gebreken gaat krijgen.
Heb geduld en je hebt veel langer plezier van een gezond paard.
Afbeelding

xjessx

Berichten: 3022
Geregistreerd: 17-02-04
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:46

Het maakt niet uit hoor als ie al stevig gebouwd is en er klaar voor is dan is het niet zo erg!!
Tenzij die nog flink overbouwt is dan is het jammer en kan z'n rug scheef groeien, dus kan hij een ingezakte rug krijgen. Heb je foto's van 'm??

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:50

Ik vindt dat paarden dan nog lekker kunnen genieten van het opgroeien.
Voor hun derde ingereden zijn vindt ik persoonlijk echt slecht.
Bij ons op stal is dus ook een meisje haar pony wordt in juni pas drie en ze heeft van de week al een buiten rit van anderhalf uur gemaakt, nou sorry kwaaier kan je mij dan niet krijgen, arm beest.
Maar tegen haar in gaan is onmogelijk ze doet toch waar ze zin in heeft.

Ik zou het nu dus rustig aan met haar doen laat haar evn bijtrekken, en idd er is nu toch nits meer aan te doen.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:27

mijn haflinger is ook met zijn 2.5 jaar in gereden,
ik rijdt hem ook liever niet als wel tot hij echt drie is,
ik heb er nu 2 keer op gezeten,en dan alleen stappend.
het is fout,maar je kan het niet meer terug draaien,
mijn haf is wel heel erg eigenwijs,niet echt meer speels,hij geeft aan wel iets te willen doen,
ook hoofdstel aan doet ie moeilijk,
nu doe ik elke dag ff et hoofdstel aan,
soms ga ik met em naar de bak en ravot een beetje met hem..zo word ie toch niet verpest...

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 12:36

Had je die vragen niet beter kunnen stellen voor je hem kocht? Nu kan je wel horen; ja het is erg, kan slecht zijn voor z'n gewrichten, maar daar heb je nog maar weinig aan.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 21:21

p.s ze is nog niet thuis hoor

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 21:25

ja ik heb fotos van der maar die krijg ik maar niet op Bokt

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 21:34

zoals Marliesje zei. niet te veel rijden maar wel af en toe zodat ze braaf blijfd.
Hoe vaak moet dat dan ongeveer??
Alexandra

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 22:03

Sugarmiss schreef:
Daar ie tie weer !!!!
Het beroemde plaatje waaruit blijkt welke groeischijven op welk moment 'gesloten' zijn en dus belast mogen worden.
Het heeft niets met het ras te maken, of met 'slungeig' of 'volwassen eruit zien'. Dit is een feit. Als je paarden belast voordat de groeischijven gesloten zijn ZEKER IN DE BENEN kom je er op latere leeftijd geheid achter dat een paard daar gebreken gaat krijgen.
Heb geduld en je hebt veel langer plezier van een gezond paard.
*plaatje*


Daar staat dat dat de rug op 5.5/6 jarige leeftijd belast mag worden?
Nooit geweten, ik dacht inderdaad dus rond de 3/4 jaar. Maar dit is dus eigenlijk ook niet goed?

Verder zal ik je paardje lekker met rust laten, laten bevallen en dan na een tijd weer aan de slag.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:43

Hoe later hoe beter, maar er is natuurlijk verschil in de mate van 'belasting' en training'.
Zaak om er dus weloverwogen mee om te gaan.