Weg lopen/rennen met opstappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Weg lopen/rennen met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-01 20:40

Op het begin stapte Riona meteen aan als ik erop zat en dat had ik al snel verholpen met 'hooo' zeggen. Maar nu is ze weer begonnen, maar dan draaft ze meteen aan! Niet zo prettig dus.. Scheve mond\ Ik ga altijd eerst hangen een beetje en dan rent ze weg. Hangend is draven nl. prettiger dan opstappend, dan lig ik er aan de andere kant af denk ik. Haha!
Maar hoe kan ik dit verhelpen?
Er is bijna nooit iemand bij me die haar vast kan houden! Scheve mond\


Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 09:22

edit
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 06-02-02 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 09:55

Mijn paard doet het ook, gelijk weg willen voordat ik echt zit!
Ik zet hem met zijn neus tegen de muur en pak de teugels heel kort.
Als hij dan toch wegloopt, afstappen en opnieuw beginnen. Is voor jou vervelend, maar voor je paard ook, zal die het wel laten om steeds weg te rennen!

Het 'ho'-commando duidelijk leren. Zodat hij/zij altijd stil staat als je ho zegt. Mijn shet (aangespannen) staat ook aan de longeerlijn binnen 2 stappen stil als ik ho zeg!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 13:45

Het wil ook wel eens helpen om hem aan te leren als je net zit hem wat lekkers te geven.
Dan moet hij zijn hoofd helemaal achterste voren doen en kan hij niet aan lopen.
In het begin moet iemand hem dan wel ff vasthouden maar na een paar keer staat ie al mooi met zen hoofdje achterste voren op het snoepje te wachten.

En net als je oefent op aan gallopren of iets hoort op en afstappen net zo bij de oefeningen. Dus stap gerust eens op en af onder het rijden.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 16:07

Frusty Dit is een van de belangrijkste dingen die horen bij de doodsimpele basisafrichting van een paard. NIx kan zo gevaarlijk/onhandig zijn als een paard wat wegrent als je der op stapt. Wij hebben/hadden der 2 op stal staan. Eentje rent keihard weg en gaat verschrikkelijk bokken en de andere gaat gewoon rennen. Levensgevaarlijk en niet mee te werken ook.
Wij lossen zulk soort dingen zo op.

Je laat het halster onder je hoofdstel zitten en bind een touwtje aan het halster vast. Dan bind je dat touwtje an het hek van de bak vast (je zet hem eigenlijk gewoon vast) en je stapt op. Je zorgt dat je wat brokjes bij je hebt en voert hem gewoon constant brokjes zodat hij goede associaties krijgt bij het opstappen en bij het stil blijven staan. als je zit geef je weer een brokje. En dan knip je het touw los en rijd je weg. Dit moet je wel 10000 keer herhalen. En niet 1 x op een dag als je gaat rijden maar elke dag wel 10 keer. Der op en der af. Doe dit wel voor het rijden zodat hij niet als hij warm en bezweet is stil hoeft te staan.

Eigenlijk is dit gewoon angst omdat hij het eng vind dat jij der op klimt (niet altijd maar wel vaak) en daardoor moet je dus brokjes voeren zodat je het aangename associeerd met het onaangename. het kan ook gewoonte zijn en dat is een hele slechte gewoonte.

Ik vind dit echt een van de belangrijkste dingen van het beleren/africhten van paarden dat je gewoon kunt opstappen en dat ze netjes blijven wachten tot jij hulpen geeft. Ik zie om me heen ook verschrikkelijk veel paarden die dit niet doen en dan krijg je problemen zoals rondjes om je heen draaien, steigeren, en wegrennnen

gillian

Berichten: 4397
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 18:29

klinkt logisch steef, maar wat doe je dan als je paard gaat hangen??
dat lijkt me niet zo prettig al je net aan het opstappen bent Haha!
het is iig wel een irritant gedoe als je paard gewoon aanloopt.
ik ben er zo dus een paar keer afgebutst, dat beest begon dus te rennen en te bokken als je opstapte(dit was bij mijn vorige baantje bij een handelaar) en ik moet toegeven dat dit echt niet grappig was Haha!
mijn verzorgpaard sjouwt ook gewoon aan als je opstapt, daarbij trekt ie nog eens de teugels uit je handen Haha!
mijn eigen paard loopt achteruit als je op wil stappen, ook vrij irritant.
ik stap dan ook bijna altijd in het gangpad op, dan kunnen ze alleen maar vooruit of achteruit Haha!
sommige mensen vinden dit juist weer gevaarlijk, ivm uitglijden.
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 18:39

Heel raar, maar op mijn werk hebben ze zooooveel paarden gehad die dit flikten en er is er nog NOOIT eentje gaan hangen. Op een of andere manier doen ze niet.

In het gangpad opstappen lijkt me ook niet alles. Straks schieten ze een lege stal in! Maar als dat allemaal niet kan. Bij ons zou het niet kunnen omdat wij een smalle gang hebben en een lage deur. En ze kunnen alsnog gaan rennen terwijl toch echt de bedoeling is dat ze stilstaan.

Voor mij is vastzetten echt de allerbeste oplossing die er is!


Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 17:53

geduld geduld geduld,
en elke seconden dat ze langer blijft staan is
goed, dus belonen. draaft of stapt ze aan, dan meteen stoppen en stilzetten, rustig aan, en geduld hebben. Kwaad worden en een ruk aan de teugels geven werkt alleen maar avrechts.

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 15:11

mijn paard doet dit dus ook. nu heeft ze ontiegelijke last van haar rug gehad voordat ik haar kocht en een nare ervaring met het zadel maar ook als ik dus wil opstijgen moet ik iemand hebben die haar ff vasthoudt. nu was ik van de week met de manegeeigenaar en begon ze met achterwaarts lopen en toen hebben we haar een paar keer achterwaarts laten lopen want dat wou ze graag....na een kwartier vond ze t niet leuk meer en bleef ze redelijk staan op een paar pasjes naar voren na.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 18:30

Ik had er ook zo 1. Ze deed het zelfs als iemand haar vast hield, daar walste ze gewoon over heen. De oplossing was zoals Steef al uitlegde. Werkt echt prima. Ik had een halsband om bij het paard ( zo'n koeiending, megasterk) en ze stond vast aan de muur. Net zo lang wachten tot paardje stil stond, en dan de halsband losmaken. Nog even blijven staan, belonen (brokkies!) en dan gewoon wegstappen. Werkt echt ideaal.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 18:44

Floraquina (paardje waar ik op rijd) ging eerst altijd liggen als je je voet in de beugel zette, maar da doet ze nu gelukkig nie meer. Ze rent nu alleen keihard weg... Ik heb er altijd een krukje naast staan, dan ga ik gelijk op het krukje staan, voet in de beugel en weg ermee... Heel vervelend, maar je kunt gewoon aan haar merken dat ze het op een of andere manier een beetje eng blijft vinden als je opstijgt... Ik zou het ook zo proberen bij jouw paardje... iets anders zou ik ook niet kunnen verzinnen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 21:14

Sinds ik naast mijn paard een opstapje zet blijft hij stilstaan met opstijgen,
hij ging wrs lopen omdat ik hem uit balans haalde met opstijgen.
Gelukkig draafde hij dan niet...
Maar nu is het inmiddels routine, hij ziet het opstapje --blijft ervoor staan en ik verplaats het naar de zijkant en stap op.
Als hij weg loopt, meestal niet meer dan 1 pas, (hij is weleens ongeduldig, fris, noem maar op) dan laat ik hem naar achteren terug lopen naar de plek waar hij stond en begin opnieuw.
Veel belonen.

Na het rijden is ook routine geworden in de zomer, dat ik zijn tuig afdeed en hij mocht gaan rollen in de bak.
Hij is dat zo gewend, dat als ik nu uitstap, halthoud en afstap, hij net zolang blijft staan tot ik hem meeneem! (of tuig afhaal zodat hij kan gaan rollen).

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

bambino_oud
Berichten: 19
Geregistreerd: 15-11-01

opstapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 18:08

Ik ben het helemaal met Orri eens, de rest zijn lapmiddelen. Je kan hem wel lekkers geven maar dat werkt allemaal tijdelijk. Het probleem komt inderdaad vanuit de rug, omdat wij als mens zo graag paard willen rijden en (de een wat stijver dan de ander) erop klimmen waarbij wij vaak met ons hele gewicht aan een kant van ons paard z'n ruggegraat gaan hangen. Niks is gevoeliger dan een paard z'n rug wanneer hij stilstaat, wanneer het paard gaat lopen spant hij zijn rugspieren waardoor hij meer gewicht kan hebben. Stap dus op vanaf een opstapje, het paard zal minder pijn ervaren en er dus niet vandoor gaan, om hem dit met geduld te leren vraag je gewoon elke keer of iemand je paard even wil vasthouden, na een tijdje zal je merken dat hij niet meer wegloopt. En ook al stapt je paard rustig weg, gun hem dit want je paard heeft echt pijn. Een paardenfisiothreapeut kan er meer over vertellen....

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 18:17

orri schreef:
Hij is dat zo gewend, dat als ik nu uitstap, halthoud en afstap, hij net zolang blijft staan tot ik hem meeneem! (of tuig afhaal zodat hij kan gaan rollen).


Haha, dat doet die van mij ook! Normaal laat ik hem altijd gewoon achter mij aan lopen de bak uit, hij loopt dan zo z'n stal in. Maar als ik klaar ben met rijden en afstap en daarna wegloop blijft hij gewoon doodstil staan. Net zo lang tot dat ik hem meeneem aan zijn hoofdstel.
Echt tips heb ik niet, het is idd heel vervelend als je er nog niet opzit en je paard loopt al weg.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 22:10

haai
nu lees ik hier toch wel net in een boek dat paarden, wanneer ze last hebben van hun kiezen, dit is niet alleen het geval als ze wisselen, ook niet stilstaan als je wil opstappen... Ook wanneer het bit verkeerd zit, of slecht past...

Tja, en in het andere geval... correct zijn met je paard, sorry maar hoo is hoo. Oefenen op een veilige plaats tot het lukt.

Bonne chance!
X
Aglaranna

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 20:11

mijn pony deed dat ook en als hij het deed dan gaf ik hem altijd een harde tik op zijn bort niet zielig hoor en nu doet hij het niet meer

ragebol
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 20:38

als je hem vast zet staat hij meestal al stil!!
nee ik zou een zweepje er bij pakken en mijn been in de beugel doen.
Als hij dan voorwaards stapt geef je hem een tikJE tegen zijn borst en zeg sta stil!
En dat blijf je herhalen!
Als je er dan eenmaal op zit en hij staat stil,Belonen!!
Dan weer afstappen en nog een X.
Na drie X braaf geweest te zijn ga je lekker rijden!!!
En de volgende dag weer oefenen!!

Laat me horen hoe dat werkt!!
XXXXX

ragebol is top!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers