Janken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-01 13:00

Ik moet dit even kwijt. Wat heb ik gister avond zitten janken voor de televisie. De beelden van de varkens die door de wagens heen liepen en vervolgens met stroom werden gedood. Maar vooral de beesten die net niet werden gedood, die daar geheel onterecht half levend liggen te creperen van de pijn. Die gillende varkens voordat ze de wagen ingingen, en dan de varkens die echt niet door wilde lopen. De beesten weten dat ze de dood tegemoed gaan. Afgrijselijk. Hoe kan je na een dag van beesten doden s'avonds thuiskomen? Het is wel heel goed dat dit op tv getoond wordt. Ik kan me niet voorstellen dat dit niemand aangrijpt. Ik ben al jaren vegatarier omdat ik het niet kan accepteren hoe de dieren worden gefokt en gedood alvorens te worden opgegeten. De beelden van gisteren zullen nooit meer van mijn netvlies verdwijnen. Ik hoop dat hierdoor meer mensen zich realiseren dat we zo toch echt niet met dieren om kunnen gaan. Ik hoop dus dat hierdoor meer mensen besluiten om geen vlees meer te eten, want de varkens worden niet alleen maar nu gedood, de varkens worden dagelijks gedood zodat de mens weer een stukje ham op hun brood kunnen eten.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marieke op 2001-04-14 13:01 ]</font>



Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-01 13:04

tje..ik ben geen vegetarier. Als ik erover nadenk dan zou ik dat best willen zijn maar ik denk dat ik daar toch te zwak voor ben. Al eet ik maar weinig vlees.

Inderdaad wel heel zielig om dat allemaal te zien. je gaat er weer eens extra over nadenken. Ik krijg er een naar gevoel bij en zet het dan af. kan het echt niet aanzien.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-01 13:20

Ik ben het wel met je eens hoor, daar niet van. Ik ben zelf geen vegetarier en zal het niet worden ook, ik vind het te lekker.
Ik ben het met je eens dat de dieren hier op deze wereld niet goed gehouden worden, te kleine hokken ed. Ook het afmaken/ slachten gaat niet altijd even vlekkeloos. Ik weet niet wat je gezien hebt op tv, maar het gaat natuurlijk niet altijd zo. De meeste dieren in de meeste slachterijen worden netjes afgemaakt. Natuurlijk gaat er wel eens iets mis en dat is heel erg. Maar ik geloof wel dat er ook goed geslacht word, door mensen die wel aan de dieren denken.

Koeien krijgen een pin door hun hoofd en zijn in 1x dood. Je moet er wel over nadenken dat deze dieren prooidieren zijn en nooit een fijne dood zullen krijgen. Vroeger niet, toen ze opgevreten werden door wilde beesten, nu niet en nooit niet.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben het heus met je eens, dat de dieren beter gehouden moeten worden. Ze moeten gehouden worden als zijnde dieren en niet als zijnde een produkt. En als ze dan een goed leven gehad hebben met goed eten en ruimte om te bewegen, een dierwaardig leven, dan kunnen ze worden geslacht.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-01 14:11

Volgens mij heb ik gisterenavond een stukje van datzelfde programma gezien. Ik ben gestopt bij het gedeelte waarin koeien met een grijper in een container werden gedumpt en mijn zusje toen heel hard riep: 'Dat zijn dieren hoor, die hebben ook gevoel!' Ik voelde me gisterenavond al niet zo tof, dus dat programma kon ik er ff niet bij hebben. Misschien hypocriet om niet te kijken, want het gebeurt allemaal wel vlakbij, maar ja.

Wat vlees betreft: ik eet het heel weinig, niet alleen omdat ik 'een bewuste consument' wil zijn, maar ook omdat ik het ook niet lekker vind en dat maakt het wel makkelijker om eens wat vaker iets te maken zonder vlees.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

positiw
Berichten: 1
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Harkstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-01 22:46

Ik ben het helemaal met Marieke eens, ik kon m'n ogen echt niet droog houden. Ik ben pas drie weken vegetariër, maar als ik het nog niet was geweest was ik het nu geworden. Ik vond vlees altijd heerlijk, maar ik ben nu blij met het misselijke gevoel dat ik krijg als ik ook maar aan vlees eten denk! Groetjes, Mariska

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-01 23:36

ik ben het niet helmaal met je eens je zei dat je het goed vond om het op tv te laten zien
dat vind ik dus niet stel jij bent boer je wordt geruimd en je hbt het er erg moeilijk mee en dan zie het s'avonds nog een keer terug lijkt mij niet leuk

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-01 23:37

in 1 woord: afgrijselijk!!!!!!!!!!!!!!!!!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 10:23

Ik vind het heel erg dubbel. Aan de ene kant willen we niet ruimen, maar aan de andere kant: denk es aan al die varkenafokkers die met overschotten in de hokken zitten.. Die varkens vallen elkaar aan! Ik denk dat je ze dan maar beter ineens kunt afmaken (hebben ze minder pijn) als wanneer ze elkaar doodbijten! En wat denk je aan al die schapen die in de blubber staan, die worden door de blubber zo zwaar dat xe niet op hun poten kunnen staan en daardoor overlijden. Het wordt tijd dat er wat gebeurt in Nederland! Alles enten, en de dieren weer naar buiten laten gaan, en zorgen dat de varkensboeren hun stallen weer wat leger krijgen!!!

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 14:10

In de abattoirs worden varkens ook geelectrocuteerd en vervolgens aan haken gehangen om verder geslacht te worden. Wat je nu op de t.v. ziet is niet zo heel verschillend van de normale dagelijkse routine om iedereen van een stuk vlees op zijn bord te voorzien (incl. het gillen, dat doen varkens trouwens ook als ze gevoerd worden).
Zielig, ach, als ik een leeuw zie die zijn prooi bij de strot heeft, lijkt me dat ook niet prettig.
Petra

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 15:28

Dat heb ik ook.....ik vond vlees nooit usperlekker ofzo, maar ik at het wel. Sinds de BSE zijn we hier thuis vegetarisch, en nu moet ik er helemal niet meer aan denken vlees te eten.
Ik wordt ook al misselijk bij de gedachte...
grtx, Rieja


Citaat:
Op 2001-04-14 22:46, schreef positiw:
Ik ben het helemaal met Marieke eens, ik kon m'n ogen echt niet droog houden. Ik ben pas drie weken vegetariër, maar als ik het nog niet was geweest was ik het nu geworden. Ik vond vlees altijd heerlijk, maar ik ben nu blij met het misselijke gevoel dat ik krijg als ik ook maar aan vlees eten denk! Groetjes, Mariska

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 15:58

Hoi Marieke,
ik heb het ook gezien. Ik zag het steeds voor me. Vooral dat ene varken die in die "tunnel"vlak voor die kettingen met stroom om wilde draaien om te vluchten. De man die erbij stond pakte zijn prikstok en prikte het varken de dood in. Ik hoor nu nog dat varken krijsen. Ik heb echt zo zitten janken! ik kon het echt niet aanzien. Ook die varkens die nog niet helemaal dood waren vond ik zoooo zielig Huilen
Echt vreselijk! xxx Roos

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 19:15

wat ben ik blij dat ik dat niet heb gezien......

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-01 19:29

Ik heb het niet gezien.
Toch wil ik even zeggen dat het echt heel anders kan gaan wij hebben naast melkvee ook vleesvee.
Vee dat in ruime hokken zit en jawel zelfs dagelijks worden uitgemest.
met uitzondering van de grote stieren loopt het vleesvee ook de hele zomer buiten.
het is dus niet altijd zo...

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 01:39

Ik heb 't ook gezien. 't was bij Nova. Echt verschrikkelijk. Ik kreeg tranen in m'n ogen. Vooral hoe die varkens gewoon aan de achterkant van de ruimingswagen op de grond donderde. Half levend, proberen op te staan, gillend, schokkend. De elektrische schokken voordat ze de wagen inliepen, alleen maar omdat ze voor hun leven wilde vechten. De grote schok, waarna ze in een keer omvielen (als ze al in een keer dood waren). Echt verschrikkelijk. Ik wilde echt dat ik 't niet gezien had, maar om de een of andere reden kon ik niet omswitchen van kanaal.
Bah!

Knuf Mayo

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 17:39

Hmm..

we komen hier aan bij een groot dilemma. De meeste beesten die nu worden geslacht, zouden nooit hebben bestaan als de mensheid geen vleeseters en zuiveldrinkers geweest zouden zijn. Erg moeilijk dus. Het enige alternatief voor dit soort toestanden lijkt dus maar om al die dieren maar laten uit te laten sterven.

Denk overigens ook maar eens aan de mensen die hier echt door getroffen zijn: de boeren. Denkt ook maar een van jullie eraan hoe de toekomst van die mensen eruit ziet? Ik denk dat er mensen terecht bang zijn hoe ze alle rekeningen betalen en of ze wel eten op hun bord krijgen in de toekomst. Het is wel heel gemakkelijk om te zeggen: eigen schuld, dikke bult, maar zo werkt het iet. Boeren zijn met name boer omdat er een markt is. Als je die markt wegneemt, zijn de boeren werkeloos..

De materie is vreselijk complex en ook nog een keer vreselijk triest. Geen enkel weldenkend mens wordt hier vrolijk van. Ik weet niet wat voor zin het heeft om de beelden te laten zien. Maar goed, ik heb ook "Gladiator" gezien en als men een oscar krijgt voor het laten zien hoe mensen worden afgeslacht, zal dit ook wel kunnen.

Ik weet overigens wel dat ik wel een eind door kan gaan, maar wil ook niet direkt als harteloze bruut door het leven gaan. Denk even na, een paar generaties geleden, hoe mensen aan vlees kwamen. Sommige dingen waren vroeger heel gewoon. Deze dagen zijn andere dingen heel gewoon. Mijn zoontje van nog geen jaar oud kijkt naar TV en ziet allerlei pratende dieren daar, die zich dan ook nog even gedragen als mensen. Dat is een zware hersenspoeling die die jongen door moet maken. Met ik hem dan toch echt een keer vertellen dat dat lieve leeuwtje uit "The Lion King" niets anders is dan een genadeloze dierenmoordenaar?? Echt moeilijk, want ik wil dat leuke manneke niet meteen op laten groeien. De mensheid is heel ver gegaan om onze voedselketen industrieel te maken aan de ene kant en met dieren "menselijk" te maken aan de andere kant. Mensen zijn erg ver van de natuur. Iemand die in de stad woont, heeft misschien nooit de geboorte van een dier van dichtbij mogen meemaken, laat staan aan het ander eind van dat leven. De natuur is een grote cyclus en dood is even natuurlijk als geboorte. We kunnen daarbij natuurlijk wel zorgen dat de dood op een enigszins waardig manier gebeurt.

Overigens is Nederland een uniek land, met de euthanasie wetgeving. In de meeste landen is het zo dat dieren overmatig leed bespaard kan worden. Volgens mij is doodgaan aan MKZ erger dan afgemaakt worden aan de hand van een veearts. MKZ is niet uitgevonden door de mens. Als een wild kudde in de natuur MKZ krijgt, gaan er heel wat dieren op een heel nare manier dood.

Laatste denker: Als we ooit eens terug moeten naar de natuur (wie zegt dat dat nooit gebeurt, als de olie op is?), wie staat er dan op om in ons levensonderhoud te voorzien?

Joost

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 17:47

Citaat:
Als een wild kudde in de natuur MKZ krijgt, gaan er heel wat dieren op een heel nare manier dood.


Hmm, waarom wordt er dan verteld dat maar 5% van de daadwerkelijk besmette dieren doodgaat?
Vroeger was er zeer regelmatig een uitbraak van MKZ, dan lieten ze de beesten gewoon uitzieken. Nu weet ik dat dit een agressie vorm van mkz is, en dat boeren nu veel meer dieren hebben dan vroegen, maar toch

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 17:53

Ik heb het niet gezien. Misschien gelukkig misschien niet.
Ik heb me er eigenlijk een beetje bij neergelgd dat er nu geruimd moet worden, maar de manier WAAROP dat gaat staat mij dus totaal niet aan. nederland zit momenteel in een zeer ernstige paniek fase waardoor alles maar vlug vlug moet. Zie onderwerp schotse Koe Koe .
Dat ze niet ff de tijd nemen om een dier GOED en SNEL aftemaken is echt krankzinnig.
Dat een dood beest de wagen ingetild wordt daar zit ik niet zo mee, beest is toch al dood en hier in de polder heb ik het wel vaker gezien net als dode schapen/koeien langs de weg. Maar dat men dan ook nog levende beesten zo de wagen indumpt slaat toch alles. Nee nederland is gewoon een K land wat dit soort dingen betreft. Hopelijk wordt de regering snel wakker!
Ik hoorde overigens van mijn smid dat in Belgie alle beesten zijn geent. Of het nou mag of niet. Het schijnt ook dat de entstof na 30 dagen uit het lichaam is en dat er verder niks meer aan te zien is. Boos!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 17:59

Kleine statistiek hier. Ik dacht dat er meer evenhoevigen in Nederland zijn dan mensen.. Uitzieken zou dus 16 Miljoen x 5% zijn.. 800,000 dieren. Hoeveel worden er nu in totaal geslacht? vergeet niet dat dat ook zou betekenen dat de dieren in Duitsland, Belgie, Polen, Zweden, Finland etc etc besmet zouden raken en ook daar 5% zou sterven.. De aantallen lopen dan heel erg snel in de miljoenen. Het is heel erg ironisch, maar Nederland doodt eigenlijk de dieren in eigen land om ook de dieren in het buitenland te beschermen..

Joost

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-01 18:27

Hallo,

overigens is enten/niet enten het meest controversiele tema. Vanwege internationale overwegingen is er gekozen om niet te enten (met name omdat de verspreiding dan helemaal niet te controleren is). Ik ben er niet van overtuigd dat niet enten de beste methode is. Er zou veel meer geld besteed moeten worden om het verschil uit te vinden tussen ge-ente dieren en besmette dieren. Op die manier zouden we weten welke dieren ge-ent zijn en welke ziek. Dan is het gevaar voor de volksgezondheid direkt minder en zeker ook het dierenleed.

(Overigens geldt dit soort zaken niet alleen voor dieren, in Finland worden alle baby's preventief inge-ent tegen TBC, in Nederland en Canada niet, mdat ze niet weten of het kind ziek is dan wel inge-ent..)

Joost

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 10:28

Pfoeh, blij dat ik dat niet gezien heb. Dan had ik s'nachts weer niet kunnen slapen. Vreselijk dat mensen zo met dieren kunnen sollen. Ze zijn onschuldig en worden zodanig mishandelt alsof het de ergste criminelen zijn. Ik zit er ook wel eens aan te denken om vegetarier te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 13:24

Joost
Dan blijven er nog 15.200.000 dieren over. Een ton van die gezonde dieren is inmiddels ook al om het leven gebracht. Stel dat 1/3 van de dieren de ziekte krijgt of drager is.
16 mln/3 = 5.3 mln.- 800.000 blijven er nog 4.5 mln dieren over die gewoon beter worden. Dat zijn er nu nog maar 4.4, want ik blijf hangen op de 100000 gedode dieren.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 14:49

Wow, dat is wel een erg donkere kijk op de zaken. Je gaat er dus vanuit dat ondanks de strenge maatregelen er toch een derde van de veestapel besmet is. Dat zou dus wel heel erg zijn. We zijn het er waarschijnlijk met zijn allen wel over eens dat het niet bij 100,000 dieren zal blijven, dus teken ik even een heel somber scenario uit. In dit hypoteitische geval, worden er van de 16 miljoen dieren 200,000 afgemaakt onder de huidige maatregelen. Dat betekent dat de andere 15,8 miljoen niet eens verdacht zijn, dus en niet ziek worden van MKZ en dus niet afgemaakt hoeven te worden. Als we de zaak laten uitzieken en zeggen dat een derde van de veestapel maar besmet wordt als we het op zijn beloop laten gaan (= 5,3 miljoen dieren, waarvan er dan 256,000 dieren aan de MKZ zullen sterven, dan zijn er dus nog steeds 56,000 dieren netto "gered". Dat wil dus zeggen dat er 190,000 gezonde dieren zijn gestorven om 246,000 andere dieren te redden die aan MKZ gestorven zouden zijn.

Tja, statistiek is banketstaaf, maar het is niet anders. Ik zou je rekensom echt nog maar een bijstellen.

Overigens moet ik hierbij wel vermelden dat mijn statistiek dus volledig de mist in gaat als er meer dan 800,000 dieren afgemaakt moeten worden. Daarom zijn de maatregelen nu zo strikt, want als dat gebeurt, is de hele procedure voor niets geweest. Alle dierenvrienden moeten er dus alles aan doen om deze ziekte niet verder te verspreiden.

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-01 22:22

Er worden nu allemaal reken sommen gemaakt, maar weet je wat het zo triest maakt? Er is een vaccine tegen MKZ! Het is een middeleeuws ziekte. 9 Jaar geleden werd er besloten om te stoppen met vaccineren. Waarom? Omdat men er vanuit ging dat er geen MKZ meer was, en als dat wel zo was, dan was het goedkoper om eens in de 10 jaar een uitbraak te hebben, dan om 10 jaar lang te vaccineren. In die tijd werd er overigens geen rekening gehouden met het verlies die er nu in deze tijd naast de landbouw gemaakt wordt.

Er is nu een uitbraak die gestopt kan worden door middel van het vaccineren. Europa heeft besloten dat gevaccineerd vlees niet verkocht mag worden. Men zegt nu dat in de tijd van een crisis niet de tijd is om te praten over het opnieuw gebruik maken van de vaccine. Er is 9 jaar geleden besloten om niet meer te vaccineren in een tijd dat het goed ging! Het is erg makkelijk om te bepalen in die tijd dat er niet meer gevaccineerd hoeft te worden omdat we al zo lang geen MKZ meer gehad hadden, men dacht dat het niet meer bestond! Fout blijkt nu! Het is tijd om te praten!

Men zegt dat de boeren er toen zelf mee in gestemd zijn. Natuurlijk zijn ze dat, er was nl geen MKZ meer. Dat hoeft niet te betekenen dat de boeren nu geen recht meer hebben om het terug proberen te draaien nu blijkt dat dat noodzakelijk is en waarschijnlijk het enige middel. De uitbraak kan zeer beperkt blijven. Laten we nou toch gewoon enten!

Wat er gebeurd in Kootwijkerbroek is natuurlijk verschrikkelijk. Het feit dat ik al 1 week wist dat dat was waarom de boeren zo opstandig waren, echt smeekte om de beesten niet te enten en te ruimen, betekend dat de overheid dat uiteraard ook al wist! Met nadruk werd er steeds gezegd dat er echt wel MKZ was. Ze zetten de ruiming niet stop. Wanneer de overheid namelijk eenmaal een beslissing heeft genomen dan blijft die bij haar standpunt. Dat is met alles wat ze doen. (zo ontstaan onzinnige regels, waaronder het niet preventief enten). Als er ook maar enige twijfel is moet dat onderzocht worden, maar de blunder die het zou zijn voor de overheid, als blijkt dat er opzet in het spel is, en diezelfde overheid steeds voet bij stuk hield en de ruiming voortzette, is natuurlijk verschrikkelijk. Dat wil de overheid niet weten! Met spoed ruimen en ogen en oren sluiten, was de oplossing! Zelfs na het oordeel van de viroloog Simon Barteling dat het toch nogmaals onderzocht moest worden, want het was best wel een vreemd geval, werd er onmiddellijk gezegd dat een second opinie niet nodig was! Onmiddellijk! Gewoon voet bij stuk houden. Vandaag is er dan toch anders besloten.

Mede door Kootwijkerbroek, werd er besloten om in plaats van binnen 1 km, 2 km te gaan ruimen. Mede door Kootwijkerbroek wordt er dus elders meer dieren geruimd dan oorspronkelijk het plan was!

Het is echt allemaal afschuwelijk wat er gebeurd. We hebben echt een crisis! Al de beesten die geënt zijn, maar nog niet geruimd, moeten ook als blijkt dat het echt opzet is geweest, alsnog geruimd! En die schuld kan je echt bij de overheid neerleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-01 23:53

Joost ik denk dat 1/3 kans loopt het te krijgen. Hoeveel evenhoevigen lopen er ook alweer rond??

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 07:24

Wat er met die varkens is gebeurd is natuurlijk verschrikkelijk. Daar heb ik ook geen woorden voor. Maar om nou plotseling vegetarier te worden gaat me nou net een beetje te ver. Ikzelf heb 130 koeien die net als elk huisdier behandelt wordt. Het zijn allemaal vleeskoeien en ik ken ze stuk voor stuk. Als het hier in de US uit zou breken dan ben ik de eerste die zal gaan enten. Dat kost een hoop minder als wanneer ik mijn hele kudde op zou moeten ruimen. Zou ik mijn kudde op moeten ruimen, dan zal ik het zelf doen. Ook al klinkt dat misschien cru, maar ik weet wel dat ze dood zijn. Ik zou bij iedere koe staan te janken als een klein kind. Dus laten we hopen dat het niet zover komt. Ik hoef voorlopig ook geen familieleden uit Nederland te zien. Het risico is te groot om het op te lopen.(neem dat worstje maar) Ik wens alle boeren in heel Nederland ontzettend veel sterkte.