Wat doen jullie met je veulen, enter, twenters?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Wat doen jullie met je veulen, enter, twenters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-04 06:44

Wat doen jullie zoal met jullie jonge paardjes?
Ik poets Zoe dagelijks is gelijk ook een "soort" training voor het lichamelijk contact en het leren stilstaan aan een halstertouw.
Ik doe wat vrijheidsdressuur met haar maar niet veel. Ik doe ook 'the seven games' met haar.
Verder veel lopen ik vind dat ze echt moet leren om netjes naast me te lopen en doordat ik buiten loop word ze gelijk verkeersmak Knipoog

Soms jaag ik haar samen met Guus op. Dat is vaak voor beide het ultieme sprintmoment Haha! Dan gaan ze beide als racemachines door de bak heen..... Ja zelfs Guus die dan even raar doet.

Ze staat overdag lekker met Mathuew buiten. Dat is haar grote vriend van dezelfde leeftijd... Ze spelen en ravotten samen.....soms wel erg wild.

Ik vind het belangerijk dat ze er dagelijks wat met haar gedaan word... Maar ook dat ze contact heeft met andere paarden, eigenlijk liever contact en spelen met leeftijdsgenootjes als een uitgebreide poetsbeurt.

Hoe zien jullie dagen eruit met jonge paardjes?

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 07:36

Niks Haha!
1x in de week/ in de twee weken een halstertje om, voetjes tillen, overal even aaien en aanraken en klaar.
Duurt al met al nog geen tien minuten.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 08:03

Na de geboorte gaan ze overdag op het land met andere merries en veulens en komen ze de eerste paar weken 's nachts op stal.
Vaak worden ze 1 of 2 keer geshowd en leren dan dus wassen, vrachtwagen op en af en aan een touwtje meelopen.
Na het afspenen gaan ze in een opfokgroep met 1 en 2 jarigen en blijven dan buiten tot ze 2,5 of 3 jaar zijn.
Geen schuilstal, gewoon afharden. In de winter worden ze wel 2x per dag bijgevoerd en sowieso ga ik er iedere dag 2x kijken, ook in de zomer.
Af en toe een halster om met ontwormen/smid en dat is het eigenlijk wel.
Zodra ik de weide in loop, heb ik een hele kudde nieuwsgierige pony's om me heen staan die allemaal gekriebeld willen worden.
Soms op het irritante af want je kan niets in het weiland doen zonder dat de hele groep achter je aankomt en je gereedschap weg jat.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 08:05

Ehhmm hij krijgt eten en drinken en staat lekker met de rest en ik krap zijn hoefjes af en toe uit, dat was het wel eigenlijk.. De rest komt wel een keer, meelopen enzo kan hij al, dus ik vind het wel prima

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 08:06

Lucky was 2,5 toen ik hem kocht deden we poetsten, iedere dag ernaartoe om uit te mesten, uit de wei halen ff iets oefenen, voetje ofzo en hij mocht weer terug. Zodra we merkten van heej hij vindt allemaal te gemakkeljk zijn we weer verder gegaan..
Ook deden we op stal tijdens poetsten wel eens en borstel op zijn rug leggen daarna een washandje en dan zo steeds groter..

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-04 08:09

Het jammere is dat Zoe nog niet in het land staat. Als ze dag en nacht op het land kan staan was ik waarschijnlijk minder aktief geweest met haar. Nu is ze soms afhankelijk van wat ik met haar doe. Ik ben wel op zoek naar een opfok... er is hier eentje in de buurt maar die heeft geen plaats.
Ik wil haar toch wel graag in de buurt hebben. Maar hoogstwaarschijnlijk gaan de paarden volgende maand al het land op..... ze gaan dan voor een half jaar het land op. Daarna is ze oud genoeg om beleerd te worden(voor de wagen dan).

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 08:09

Precies hetzelfde als MarijeR denk ik! Ik wil het veulen de eerste 6 maanden veel leren en dan gewoon lekker 2 jaar eraf blijven! Constant wandelen voegt dan niets meer toe, want dat heb ik in de eerste 6 maanden al wel eens gedaan

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 08:11

Overdag op de wei, 's nachts op stal.
Geen onzin. Als ze later groot en sterk is kan ze nog genoeg doen. Nu mag ze lekker paard zijn. En dat is mijn beste ervaring. Die paarden die tot hun 3e op de wei hebben gestaan zijn de beste/liefste paarden. Ze worden onder elkaar al opgevoed.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 08:16

ik heb er één van 1,5, en één van bijna 3.
Ik poets ze soms en hoefen uit krabben, mee kroelen, overal aanraken, en oefenen tot ze alle gangen normaal mee kunnen lopen zonder happen en dergelijke, bij de oudste heb ik ook dingen om haar buik gedaan om vast te wennen aan zadels en dergelijke, soms zitten wij heel even op haar zonder zadel.

Maar voor de rest lopen ze altyd met nog meer paarden in de wei, zomers en s'winters.

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 08:52

De eerste 6 maanden elke dag in handen gehad. Alles leren hoeven uitkrabben, poetsen, afspuiten, overal aanraken, vaststaan, meelopen, langs drukke wegen lopen. Nu is staat hij in de opfok en gaan we er 1x in de maand heen en gaan we even poetsen en een stuk wandelen.

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:19

Mijn jaarling staat in de opfok. Ik ga er eens in de week of eens in de 2 weken heen en dan doen we wat simpele dingetjes. Vast staan, poetsen, hoeven krabben, meelopen, stilstaan, draven aan de hand. We hebben ook al een paar keer langs de weg gewandeld (kwartiertje of zo), maar daaraan moet ze nog behoorlijk wennen. Auto's vindt ze nog behoorlijk eng (logisch natuurlijk). Als het wat beter weer is, wil ik maar water aan de slag gaan. Eerst eens een emmertje met een spons, daarna een keertje beentjes af proberen te spuiten. Verder wil ik binnenkort ook gaan oefenen met shabrakje + dekensingel. Kijken wat ze daarvan vindt.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:23

Mijn 2 jarige staat overdag buiten, wordt gepoetst, ik wandel er eens op zn tijd mee, staat 's nachts op stal. Hij staat op de wei met oudere merries en jongere paarden.
Gaat perfect.

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

fleurtjuh
Berichten: 24
Geregistreerd: 30-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 13:44

op land zetten doen wij

identitytje
Berichten: 76
Geregistreerd: 30-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 14:53

die van mij word nu bijna een jaar. hij staat de hele dag buiten en nu nog s'nachts op stal. vanaf half april gaan ze 24 uur per dag het weiland op.
ik doe er nog niet heel veel mee. soms af en toe even poetsen der beentjes op tillen en sinds kort ben ik met hem aan het wandelen. dat vind meneertje zelf helemaal het einde en is eigenlijk nergens bang voor. in het begin was alles wat bewoog wel eng maar hij went er snel aan. weet nog niet of ik hem bij de opfok in het land gooi. hij kan hier met me 2 andere paardjes ook buiten staan en dat is wel een goede leerschool voor hem dus denk maar dat ik hem lekker hier aan huis laat staan.

Pennymeisjes zouden verboden moeten worden!

Marsie

Berichten: 956
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:04

Ik heb een paardje van 2 jaar. Die poets ik wel eens en krab de hoefjes uit, ze is ook helemaal gek op aandacht. Verder is ze met wormenkuur, hoefsmid als langs de weg heel braaf dus verder kun je ook nog niet echt veel oefenen vind ik dat komt nog wel. Ook staat ze de hele dag op de wei en 's nachts op stal wat ze ook best vind, ze staat altijd als eerste bij het hek voor de brokken Haha! Kortom een makkelijk beestje...

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:50

Niets, helaas...

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 18:22

Mijn "kleintjes" worden dit voorjaar allebei 2 jaar. Ze staan overdag samen met mijn 5 jarige merrie in de paddock en 's nachts op stal. Ze staan bij mij aan huis, dus komen elke dag in handen. ca. 1 x per week maak ik een wandeling met 1 van beiden, 1 a 2x per week een lekkere poetsbeurt, ze kunnen dus netjes stil staan en hoefjes geven. En respect leren voor mij; dat betekend niet zomaar de stal uitwalsen, maar netjes op commando wachten (ik kan de staldeur openlaten en eventjes wat gaan pakken zonder dat er een paard op de tuin staat), indien nodig even flink in de achteruit zetten (als ze me toch onverhoopt voorbij walsen), pas de neus in de voerbak als die ook daadwerkelijk hangt.
En natuurlijk elke dag even knuffelen en kroelen en gewoon aan laten wennen dat ik ze overal aan mag raken. Ook leg ik geregeld "rare dingen" op ze, laatst nog een trui over hun hoofd gesmeten, zadel op de rug gelegd (gewoon paar minuutjes). In de zomer spoel ik ze geregeld af met de tuinslang.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 18:29

lotte is nu 2 jaar 1 maand en 16 dagen oud Haha! ik ga 1 met haar wandelen als mn lesgeefmens er is. ik poets elke dag doe soms bandages om of een dekje op haar leggen ze heeft al een bitje in. we doen ook wel eens een beetje basis van de vd dus ho ik loop weg en zeg kom maar en ze komt en meer van die dingen. ook doe ik soms lopen lang stilstaande trekker oranje zeil enzovoort. morgen mag ze lekker elke dag een paar uur de wei op en zodra het weer echt goed is gaat ze 24/7 de wei op.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:01

Mijn jaarling poets ik zo af en toe, ik wandel er af en toe mee.
Ze heeft al geleerd aan het hek vast te staan (bv onder het stal uit mesten).
Ik (of mijn moeder) begeleid haar iedere naar en van de wei.

Belker

Berichten: 15249
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:45

Toen Eboniet geboren was kwam hij veel in handen, idd, naar de keuring, dus wassen, vlechten, bekappen. Vanaf 5 maanden is hij de groep ingegaan en sinds die tijd ga ik eens in de zoveel weken kijken en knuffelen.
Hij wordt ontwormd en bekapt. Straks gaat hij het land op en dan blijft hij daar 2 jaar uitharden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: NinaZ en 8 bezoekers