Jetset D / Zeoliet - goede combinatie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Jetset D / Zeoliet - goede combinatie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 13:18

Dit jaar willen we weer een veulen gaan fokken bij een Zeoliet x Tolbert merrie. 25 maart heeft ze net een Gribaldi veulen gekregen en dat is zeer goed bevallen.
Nu zitten we te denken aan Jetset D.
Is dit een goede keuze of raden jullie dit af.

We willen graag een veulen fokken dat redelijk aan de maat is, de merrie is 1.64m., niet te bloederig type en dressuurgericht.

Hieronder een foto van de merrie. Ze is hier wel 10,5 maand drachtig.

Afbeelding

^&+ 20 mei 2016


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:30

hoe is het karakter van de merrie? Jet set nakomelingen zijn over het algemeen niet erg makkelijk.

- Offline -

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 13:50

Merrie is erg braaf. Bijna te braaf zeg maar. Word verder niet gereden, kan daar weinig over zeggen helaas. Maar er zit geen vlieg kwaad in zeg maar. Verder ken ik de merrie hier niet goed genoeg voor om er meer over te zeggen. Het is een draagmoeder.

^&+ 20 mei 2016

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:52

Javmo schreef:
Merrie is erg braaf. Bijna te braaf zeg maar. Word verder niet gereden, kan daar weinig over zeggen helaas. Maar er zit geen vlieg kwaad in zeg maar. Verder ken ik de merrie hier niet goed genoeg voor om er meer over te zeggen. Het is een draagmoeder.



Tja als er niet meegereden kan je over het karakter weinig zeggen. De meeste paarden zijn lief in de omgang maar wanneer het op werken aankomt, komt hun karakter pas boven.

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 14:04

Precies, moeilijk punt wel. Helaas is daar niet achter te komen. Merrie wordt puur alleen voor de fokkerij gebruikt.

^&+ 20 mei 2016

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 14:16

Aan het papier van de merrie zit er Abgar xx bloed en aangezien ikzelf een Abgar xx kleindochter heh gehad die in de omgang super lief was maar met rijden soms een vat buskruit zou ik toch aanraden om er een hengst bij te kiezen die koele paarden fokt. Abgar xx nakomelingen kunnen soms wat moeilijk zijn onder het zadel.

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:57

Ik maak me geen zorgen over het karakter van deze combinatie.... Meer over het soort paard wat eruit komt... Jetset heeft echt een bloedmerrie nodig. Anders worden het vaak van die zwaar, lompe logge bokken....

geen

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:17

Het is een goede combi als je een rodeoknol wil ja.... Haha! Knipoog

Ik heb geen goede ervaringen met Zeoliets, ken er gruwelijke stakende luie zeikbokken van. Met Jet set nakomelingen geen ervaring (wel dat ze sensibel zijn) maar Jet set zelf was ook een draak.

Jammer dat je niet weet hoe de merrie in het werk is, dat vertelt een hoop. Ach opvoeding doet ook een hoop hoor.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:22

Het is voor het eerst dat ik hoor dat Jet Set D nakomelingen moeilijk zijn. Zijn ze moeilijk in het werk of zijn schrikachtig, snel heetgebakerd of zo?

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:33

petraaken schreef:
Het is voor het eerst dat ik hoor dat Jet Set D nakomelingen moeilijk zijn. Zijn ze moeilijk in het werk of zijn schrikachtig, snel heetgebakerd of zo?


Ach wat de een moeilijk vind vind de ander fijn dus ik kan er niet veel over zeggen omdat ik er weinig ken. Ik ken wel On Top en das een wereldbok maar erg sensibel, schrikachtig en gewoon gevoelig en bang. Maar een wereldtalent. Verder ken ik er weinig in het werk.
Jetset zelf kende ik wel in het werk en die was echt niet makkelijk, die was gewoon dominant. Niet echt sensibel ofzo.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:35

bedankt voor de info zal dit in het achterhoofd houden.

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:36

Ik ken ook 1 Jet Set, heel mooi dressuurpaard maar een draak in de omgang. Kan met rijden ook van het ene op het andere moment flippen.

Don't dream your life, live your dreams!

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 19:10

De Jetsets (en trouwens ook Jetstreams, daarvan zitten er nogal wat hier in de buurt) die ik ken zijn zeker niet makkelijk, ze zijn wel heeel erg intelligent.
Beetje TE intelligent misschien... Ze weten gewoon precies wanneer ze je moeten pakken als ze het niet met je eens zijn. Als je deze paarden echter normaal behandelt, heb je er fantastische paarden aan, want hun karakter is eigenlijk heel vriendelijk.

Kleine anekdote over Jetstream; iemand vertelde mij dat als hij bijt, hij dat altijd of naar je hart of naar je kruis doet Haha! LEUK!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 19:30

Volgens mij heeft Katja hier op bokt een Zeoliet gehad, erg fijn paard wel, maar ook heet.
Als je een goed karakter wil kan je ook nog aan Flemmingh denken of zit ik dan ook helemaal fout te denken?

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 19:32

puur op karakter gaan, zonder naar de combi(of rest) te kijken zou ik voor Rubiquil of Samber gaan.

- Offline -

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:48

Ik ken een Jetset D x Zeoliet x Pele (v. Abgar xx) x Le Val Blanc xx x Porter xx.
Grote vosruin; niets bijzonders. Geen speciaal lopen, geen bijzonder mooi geheel. Wel speels maar dier is nog jong. Aardig dier, geen topper.
Bloed genoeg in de pedigree, maar toch heel gewoontjes.

Denk dat dat ook is als je met een Zeoliet x Tolbert merrie bij JetSet gaat fokken; heel gewoontjes. Dat kan toch niet je doel zijn...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:26

Wat grappig javmo, iemand bij ons in de buurt heeft een jetset veulen uit een zeoliet moeder
Als je haar naam wil weten kan je altijd PB-en, dan kan je een keer gaan kijken misschien
Ze zijn er tot nu toe heel erg enthousiast over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:16

En weer een hengst die de stempel: Lastig krijgt.......... Gaaaap

Werkelijk mensen, koop een fjord of een Samber of nog beter eentje bij de Bart Smit. Maar ga niet iedere hengst afzeiken op karakter. Ik lees tegenwoordig bij iedere hengst op bokt: Lastig................erg vermoeiend.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:17

oei 2x je bent wel erg serieus Tong uitsteken

Da's niet eerlijk stiekum weg halen!

- Offline -

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 23:13

Het is echt voor het eerst dat ik hoor dat Jetsets "lastig' zijn. Ik dacht juist dat deze heel relaxt waren. Moet ik dan toch van mening gaan veranderen? Mijn instructeur heeft 2 Jetsets uit deze zelfde merrie. Is er wel over te spreken tot nu toe maar ze zijn nog niet onder zadel (3 en 1 jaar) De driejarige gaat over twee week onder zadel. Helaas kan ik niet zo lang wachten in mijn keuze. Daarom ben ik erg benieuwd naar ervaringen. Heel erg bedankt voor de reacties!!
Lydiia, ben misschien wel geinterresseed om eens te kijken. Moet eerst met medefokker overleggen of ie wil kijken.

Hebben jullie misschien andere suggesties?? Die zijn echt van harte welkom want we zijn er nog niet helemaal uit.

Zelf hadden we nog op het lijstje:
- Special D
- Metall
- Olivi
- Turbo Magic
- Trento B

Brand los, ben erg benieuwd. Ben zelf nog niet genoeg op de hoogte om te weten of dit bloed past. Metall heeft Ramiro bloed, Zeoliet ook. Geeft dat een probleem?

Suggesties en meningen van harte welkom!! Alvast bedankt!

^&+ 20 mei 2016

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 01:08

Of Jetsets echt lastig zijn weet ik niet, dat is heel persoonlijk denk ik. De ene ruiter kan meer hebben dan de andere. EN het ligt natuurlijk aan de opvoeding en het karakter van moederskant enz... Ik weet wel dat ze, over het algemeen, erg intelligent zijn en dat werkt misschien niet altijd in het voordeel van de ruiter Haha! . Verder is mijn ervaring - en ik hoor het van meer mensen - dat je er bij het inrijden zonder problemen op kunt stappen, (om nog eens iets positiefs te zeggen) dat komt wel weer overeen met het "relaxed" zijn... Kortom geen slecht woord over Jetset, gewoon een beetje complexe persoonlijkheid, dasalles en dat kan best leuk zijn ook nog.

(oh en btw die anekdote over Jetstream komt van iemand die hem nog een tijd gereden heeft, en hij was er desondanks helemaal weg van en hij heeft er zelfs een veulen van gefokt... Dus niets is onoverkomelijk Haha! )

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 07:57

Denk zeker niet dat Ramiro bloed een probleem geeft. Bij Trento B zit er ook Ramiro achter.

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 08:34

Javmo schreef:
Zelf hadden we nog op het lijstje:
- Special D
- Metall
- Olivi
- Turbo Magic
- Trento B


Waak ervoor dat je fokkerij vervalt in een verzameling van naampjes.
Ga voor een passende hengst, niet voor de mode...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 11:30

Tuschinski!! }> Schijnheilig

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:44

Auw voel me een beetje aangesproken Bloos
Heb sinds 9mnd ook een Jet Set en ben er erg blij mee!
Kijk t is er een die je bezig moet houden en ruimte moet geven om zijn ei kwijt te kunnen, maar onder t zadel heel vlug met leren....
Intelligent? Ja
Sensibel? Soms als t echt spannend is, maar wel te controleren.
Draak? Ja soms, maar elk paard is wel eens stout toch?
Vindt t een fijn beest om mee te werken, in de omgang soms wat lomp...
Heel los in t lopen, fijne gangen en flink aan de maat!
Hoe t met Zeoliet combineert weet ik niet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 bezoekers