mijn paard stijgert

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

mijn paard stijgert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-01 19:50

hallo ik heb een probleem Verward Mijn paard stijgert
Ze heeft een keer een ongeluk met een paard gehand en sinsdien is ze bang voor paarden
Ik kan niet meer in de les omdat als een ander paard gaat rennen of op dr af komt of naast haar gaat rijden gaat ze stijgeren


Veel mensen zeggen dat ik haar als ze in de lucht is dat ik haar met een zweep tussen haar oren moet slaan mar ze is heel erg bang voor zwepen dus je kan er niet eens mee rijden
Ook zeggen er veel dat ik anders dr oren moet pakken en er aan draaien tot ze stopt, dat doe ik niet want ik houd er niet van een paard pijn te laten hebben.

Mijn bijrijder die sloeg haar wel maar dan blijft ze door gaan en stopt ze niet meer die bijrijder rijd er niet meer op want die sloeg haar te veel Boos!
Boos! en het werd steeds erger.
Eerst dacht ik zelf dat het aan het bit lag omdat ze zon gevoelige mond heeft dus heb ik nu zon nieuw kk bit ultra concorde
ze loopt er wel 10 x zo beter mee maar het stijgeren blijft


Wat moet ik nou doen gewoon in de les gaan tot ze er aan went hoe bang ze ook is of moet ik maar gewoon vrij rijden en prive lessen?

heeft er iemand een tip andwoord alsjeblieft
maar ik sla er niet dus als je zo'n tip hebt hoef je niet te reageren zulke dingen heb ik al vaak genoeg gehoord
nou bedant


groetjes roxane
Laatst bijgewerkt door kilancatje op 15-12-01 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)


Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 20:05

Verward

Nulla tenaci invia est via

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 21:05

Ik denk dat je haar het beste langzaam kan laten wennen..Komt ze verder nooit in aanraking met andere paarden? Ook niet in de wei? Zou ik dat eerst eens doen, evt. aan het begin met draadje ertussen. Als ze dan steeds met hetzelfde paard loopt leert ze die vanzelf kennen en dan kan je eens proberen om samen met dat paard te rijden, ook langzaam opbouwen. Dan nog een ander paard er langzaam bij, eerst op afstand en steeds dichterbij. Als je les hebt kan je het toch ook aan degene waar je les van hebt vragen?
Succes ermee.

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-01 21:16

ja maar de gene waar van ik les heeft die zecht ook dat ik haar moet slaan en dat vind ze juist eng dus daar schiet ik ook nix mee op
ze staat wel met haar luik zegmaar van dr stal mat een pony maar die bijt haar steeds. daar is ze ook bang van ook kan ze niet ergens anders want er is geen plek
ze heeft altijd met haar 3 veulens in het land gestaan maar die zijn naar de markt gegaan samen met haar

en ik heb haar een paar jaar later weer van andere mensen gekocht die met haar fokte
dus het kan ook zijn dat ze die veulens mist ofzo
want ze heeft ook dat ongeluk met dat paard gehad die haar heeft geplet tussen de kant en dat paard en toen heeft ze zwaar gekneuste ribben gehad

groetjes
roxane

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)

Kadans
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 21:54

gooi wanneer hij steigert een ei op zijn kop dan denkt ie dat ie bloed is het zo afgelopen

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 22:55


Nulla tenaci invia est via

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 23:00

Ik ben niet zo lief als een paard stijgert. Zeg maar rustig, hij krijgt er heel behoorlijk van langs, het komt eropneer dat ik hem gewoon keihard naar voren ram. Maar alleen als ik weet dat er nix met zijn rug ed is. Maar dat is vaak niet zo, vaak is het uitproberen of der achter gekomen zijn dat steigeren een leuk trucje is om onder het werk uit te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 23:16

Hij is ook niet lief voor jou.
Waarom zou je dan op dat moment wel lief voor hem zijn?
Naar voren met die hap.
Ik neem aan dat je intructrice echt wel ziet wat er loos is, en wij hier op bokt niet. En niet voor niets zegt dat je hem moet straffen.
Dus niet te flauw ertegen aan als hij zoiets gevaarlijks doet.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 23:19

Maar dat is dus iets anders dan tussen de oren slaan, daar schiet je namelijk gewoon niet veel mee op. Naar voren slaan/dwingen wel, dan moeten ze wel lopen en ik neem aan dat je paard niet zo'n geoefende steigeraar is dat hij op zijn achterbenen loop..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 11:14

soms kan tussen de oren slaan wel helpen.
Het gaat hier niet om de kracht die je uit oefent maar gewoon om het schrik effect. Dus een tik is genoeg.
Maar meestal is het genoeg om heel brutaal naar voren te rijden.

Als ik hier op bokt lees zijn heel veel ruiters gewoon net niet brutaal genoeg tegen hun paard. Als je erop gaat zitten met een gedachte van: En nu probeer maar eens iets dan zal ik je mores leren, dan doen ze 99 van de 100 keer niks.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 13:34

Mijn eerste reactie was dezelfde link als Margreet Haha!

Je kan denk ik het beste doen wat runningkawa zegt. Als je paard moet lopen dan kan hij heel moeilijk op zijn achterbenen blijven staan.
Het ei wil ook weleens helpen, alleen dat moet je wel vasthouden tot hij gaat steigeren...*LOL*
Wees in ieder geval niet te lief voor hem, dat is hij ook niet!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 14:46

Mijn paard steigert ook wel eens. Maar dat is gewoon gekloot. die van jou heeft nog een beetje een reden....
Je moet dus kijken of je de oorzaak kunt bestrijden. ga eens met een vriendin of iemand samen in een bak rijden, probeer steeds een stukje dichter langs elkaar te rijden. Hy moet er vertrouwen in krijgen dat niet alle paarden eng zijn. Tong uitsteken
Als dat goed gaat probeer je het eens met wat meer paarden tegelijk in de bak.

Wat betrefd het steigeren, dat moet je proberen te voorkomen, zodra jy voelt dat ie omhoog wil komen drijf je hem streng voorwaarts, als ie voorwaarts is kan ie niet omhoog komen. Het is idd moeilijk om het te voorkomen, als ie dan toch steigert, probeer hem door rechts of door links te laten buigen, dan zullen ze direct weer op de grond komen.

Ik heb toen ook van die tips van eieren en zakjes water ed gekregen maar daar voelde ik ook nix voor. Het gaat nu al stukken beter!

Maar ALTIJD los laten van voren als ie steigert, en voorwaarts rijden!!

Suc-6 ermee

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 16:01

runningkawa schreef:

Als ik hier op bokt lees zijn heel veel ruiters gewoon net niet brutaal genoeg tegen hun paard. Als je erop gaat zitten met een gedachte van: En nu probeer maar eens iets dan zal ik je mores leren, dan doen ze 99 van de 100 keer niks.


Niet alleen op bokt maar je ziet het overal dat veel ruiters gewoon veel te bang en veel te soft zijn. Ik was net zo maar ik heb het afgeleerd omdat ik paarden onder me kont kreeg die verschrikkelijk verpest waren en je verschrikkelijk uitprobeerden. Vroeger nam ook elk paard een loopje met me nu durven ze gewoon niet meer.

Volgens mij hebben ook veel bokt-mensen weer een verkeerde indruk van mij dat ik gewoon een grote lomperd ben. Ik ben heel lief tegen paarden tot ze me gaan uitproberen of tot ze gaan kloten uit onwil ed. Er zijn genoeg paarden die nog nooit een slag/schop van mij hebben gehad omdat ze lief zijn.

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-01 20:29

nou het is niet dat ik bang of softie ben of zo of hoe je het noemt maar ik hoef haar niet te gaan slaan als ze iets eng vind of wel? Ik heb namelijk onhandelbaare hengsten gereden die uitijndelijk toch normaal gingen lopen maar dit is echt GEEN gekloot wat kilanca doet ze is gewoon bang
Ze is in een shock geweest met dat ongeluk en dat krijg je niet zo makkelijk uit haar hooft! En het voorwaard rijden dat doe ik wel hoor en het naar rechts of naar lings trekken als ze steigert doe ik ook.

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 21:15

nou simpel je geeft je eigen antwoord al. Ze is bang. Dus moet ze wennen, of moet jij voor altijd die situaties uit de weg gaan.
Nr 1 lijkt me dus he? Langzaamaan opbouwen, oefenen met een paard dat ze wel mag.

Overigens, bang voor de zweep, daar gaan mijn nekharen ook van overeind staan. Ga maar eens daarmee beginnen. Zweepje vasthouden. Je hoeft hem niet te gebruiken maar gewoon vasthouden.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 19:51

sorry dat ik ff een beetje agwijk van de echte vraag, maar het is ook zowat om hier een hele nieuwe topic voor te openen Haha! Knipoog :
bij mij op stal staat een meisje waarvan (ze beweert dat) haar paard vaak kliert en steigert. als ze aan het rijden is, en haar pony gaat ook maar ff iets langzamer, begint ze meteen tegen hem te schreeuwen.
(naar mijn idee Verward ) schrikt de pony hier van, spant zich en gooit zijn kop omhoog. dit is voor haar dan aanleiding om de zweep ze pakken en hem tussen zn oren te rammen, of soms pakt ze zij oor en geen er een flinke ruk aan. de pony wordt hier alleen maar gek van , want het doet denk ik flink pijn. Boos!
soms komt ze dan wel een klein stukje omhoog , maar pas NADAT het meisje haar pijn deed of bang maakte. ook heb ik haar nog nooit hoog zien steigeren...

wat vinden jullie hier nou van, bokkers? is het terecht wat dit meisje doet.
naar mijn idee dus echt niet. als de pony al (zonder reden!) begint de klieren, zou ik haar eerder een lel op haar kont geven, dan tussen de oren slaan. toch Verward is dit dierenmishandeling?? ik snap dat het voor jullie moeilijk te beoordelen is, maar wat denken jullie??

kilancatje: ik zou proberen (als je zeker weet dat ze echt bang is en niet kliert) haar over haar angst heen te helpen. rustig tegen haar blijven.
maar als je toch het vermoeden hebt dat ze gewoon kliert, zou ik wat steef zegt, haar hard aanpakken (maar niet tussen de oren slaan! )

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 10:52

Euh... Grassie, het is wel duidelijk dat je wilt dat we zeggen: "ocharme, wat doet ze dat paard aan". Als het is zoals het is, dan zal dat ook wel zo zijn, maar hoe moeten wij nu een subjectief vehaal gaan beoordelen waar de mening van iemand al door gloeit? Nee toch? Wij kennen de situatie niet, we weten alleen wat jij ervan vind.

Van dat meisje zelf zouden we misschien iets heel anders te horen krijgen? Hoe kunnen wij nu een duidelijk zicht op de zaak krijgen? En als we alleen haar verhaal hoorden zouden we misschien zeggen: "die is consequent, maar ze rijdt zeer goed en paarden weten wat ze voor zich hebben"

Onnodige aggressie op een paard mag niet en belonnen is zeker zo belangrijk als straffen. Wat moeten we nu nog meer zeggen???

Ik wil alleen maar zeggen dat zo'n verhalen voor ons uiteindelijk geen betekenis hebben omdat ze louter subjectief zijn. Frusty

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 16:44

ja, je hebt natuurlijk helemaal gelijk visje, maar ik wil eigenlijk alleen ff weten of jullie het goed vinden dat een paard tussen zijn oren wordt geslagen? en dan bedoel ik niet als een paard bijvoorbeeld zo hoog steigert dat hij bijna omklapt (noodsituatie) maar als hij aanstalten maakt om te steigeren? ik vind dat persoonlijk (maar daar ben je dus omdertussen wel achter Haha! ) niet kunnen.

o, dan nog ff dit, het meisje is 12, en dit is haar eerste pony. dit hoeft natuurlijk verder niks te zeggen, maar het is dus geen amazone van 20 die al tig paarden naar het Z heeft gebracht en er dus veel ervaring mee heeft. (ik bedoel hier NIET mee dat alle meisjes van 12 niks van paarden weten! voor de duidelijkheid Schijnheilig )

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 17:05

Als dat je uiteindelijke vraag is... ik denk dat het niet goed is om op een paard zijn hoofd te slaan. Volgens mij is het de bedoeling dat je je paard zo snel morgelijk vooruit stuurt, want dat is toch eigenlijk waar hij mee gestopt is, vooruit gaan?
Dus moet je hem vooruitjagen en niet 'naar beneden' of welke theorie er ook achter het 'hoofdkloppen' zit.
Je paard moet eens flink vooruit gaan en dat kan met een tik op zijn kont!
Volgens mij is het niet goed op het hoofd te slaan en het kan ook niet zo gezond zijn. Je paard zal er in elk geval niet slimmer van worden (als die hersencellen die je kapot maakt Knipoog ) En het moet maar eens zijn dat je je niet kan beheersen en je slaat 'ietsje' te hard. Kan altijd gebeuren, niemand beheerst zichzelf 100%, dat kan je van de beste ruiter nog niet verwachten.
Nee... niet echt zo verantwoord. Dan kan je beter iemand achter je paard laten staan met een zweepje waar een plastiek zak aan hangt, dat geef evengoed een schrikeffect en het doet geen pijn. *LOL*

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-01 19:08

Ja dat vind ik ook dat je heb nou juist nar voren moet rijden en niet slaan maar veel hier zeggen dat als ze klieren dat je ze maar op hun kop moet geven maar dat kan ook zonder slaan je hoeft een paard toch niet te slaan hij moet gwoon respect voor je hebben er zijn natuurlijk aaaaaltijd uitzonderingen maar eigenlijk moet een paard respect voor je hebben

mijn paard stijgert dan wel maar heeft onweis veel respect maar is ook bang voor maar dat komt doordat m'n vroegere bijrijden haar heel veel sloeg :evil: voor et steigeren en ook tussen dr oren dat vond ik niet goed dus die rijde er niet meer op

het is alleen als ze steigert dan is ze bang voor een ander paard dus absoluut niet klieren
mara als een paard veel respect heeft zal je zeggen dan heb je ook veel vertrouwen er van maar dat heeft ze helemaal niet door m'n bijrijder omdat die dr sloeg dus daar door is ze door snelle bewegingen al weg ook als je dr staat te poetsen of wat dan ook

VISJE: ik vind dus ook dat je een paard echt niet op het hooft geslagen mag worden met uizondering van noot wat jij ook al zij

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)

Nathalie V
Berichten: 72
Geregistreerd: 08-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 21:47

Dat je paard steigert nou ik vindt datie daar een goede reden voor heeft.Zou ik ook doen Slaan is gewoon fout vind ik je moet het vertrouwen winnen en het niet eruit slaan.Maar als het echt niet anders gaat dan vindt ik dat het naarvoren rijden goed werkt .Ik rij er nu zoeen die op nix reageert hij blijft steigeren rennen en bokken ik heb hem 1 x tussen zn oren geslagen met een zweep met van dat rubbere spul en uit mijn ervaring zeg ik het DOE DAT niet want mijn verzorgpaard komt dan juist weer omhoog en hij blijft doorgaan ik vindt het ook idioot van je instructeur datie zegt dat je moet slaan.Niet slaan doorrijden en langzaam laten wennen aan hetgeen datie eng vindt

Greetz Nathalie V Lachen

Ik wil een leuke pony kopen die bij MIJ past en ze heet MELODY!!!!!!!!!!!

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-01 21:52

nee ik kan haar ook niet slaan want dan blijft ze maar door tijgeren maar ja

ik zal haar ech tnooit slaan behalve als het niet anders gaat natuurlijk
mijn bijrijder die sloeg haar wel (wat ik dus ook echt niet goed vond) maar als die dan deed slaan tussen dr oren dan bleef ze maar door stijgeren

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)

Nathalie V
Berichten: 72
Geregistreerd: 08-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 22:00

Vindt ik nou ook ik heb altijd geleerd dat je paard naar je moet luisteren ALS hij dat ook wil en als jij dat respect van hem verdient.Ik heb mijn verzorgknollie toen een klap tussen zn oren verkocht en ik had daar erg veel spijt van.Nu nog

Greetz Nathalie V

Ik wil een leuke pony kopen die bij MIJ past en ze heet MELODY!!!!!!!!!!!

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-01 21:26

oke ik zal het proberen maar als ze er gewoon naast staat is er nix aan de hand maar zodra dat andere paard z'n oren is z'n nek legt of gaat bewegen dat is ze weg of gaat steigen

groetjes en bedankt weer voor de tip

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers