rechtergalop een ramp!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aa_yslander

Berichten: 128
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

rechtergalop een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 17:43

Ik rij op een manege...ik rij vaak op dezelfde pony...Didi. De linkergalop gaat heel goed! in draf en stap ook en ze is heel ontspannen en rijd goed. Maar dan de rechtergalop...dat gaat heel vaag...ze springt aan in de linkergalop en ik heb nog maar 1x gehad dat ze goed aansprong...als ik tussen A en K kom dan gaat ze er weleens keihard vandoor! ik val er niet snel vanaf maar vind het jammer...

hebben jullie misschien tips om haar goed aan te laten springen? of wat ik ken proberen?

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 17:52

Op een kleine volte zetten en goed de hulpen geven, kan zijn dat ze daar al wat doof voor is, maar denk nog maar ene extra keertje na voordat je haar aanspoort.
Laat haar ook rustig aanspringen dus niet dat ze van draf in galop dendert.

Als ze er zo vandoor gaat, in ene stilzetten en meteen weer rustig verder rijden, laat haar absoluut niet te lang rennen en in de verkeerde galop, desnoods spring je een hele boel keer achter elkaar aan.

aa_yslander

Berichten: 128
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 17:55

ja want mijn instructrice geeft goed les...maar ze vertikt het om in de rechtergalop te gaan, 1x heb ik het voor mekaar gekregen...misschien meer maar dat zou ik niet weten maar heel erg bedankt voor je tip ga ik zkkr proberen!

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 12:19

Wat ook een oplossing kan zijn is naar buiten leunen. Het paard springt sneller aan op het been waar het minste gewicht op "leunt". Bij Maurits werkt het erg goed, ik kan langzaam weer meer op het binnenbeen leunen als we aanspringen. Bij Maus heeft het ongeveer een half jaar geduurt voordat het goed ging... jammer voor jou dat het een manegepaard is, is waarschijnlijk moeilijk om er weer een beetje uit te krijgen, maar misschien wel het proberen waard! Succes!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 18:19

vaak wil het paard al niet op een volte in galop op zo'n moment, doe wat ik doe, ga eerst vlak voor de galop rechts om de volte in draf verkleinen en vergroten. op het moment dat je bij een hoek terug op de hoefslag bent, binnenbeen erin, stelling vragen en naar binnen leunen. Mijntinker kon geen eens de rechtergalop, maar deze aanpakt dwingt je paard om de rechtergalop aan te nemen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 18:22

je zou ook eens kunnen proberen je buitenteugel er iets meer bij te houden, ik kan natuurlijk niet zien wat je doet vanachter een PC, maar als je meer druk op de binnenteugel hebt, kan je paard de buitenschouder eruit drukken en dan heel makkelijk in de verkeerde galop weg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 18:42

Hum.. Even offtopic, maar je hebt mijn ava alleen dan wat vergroot.

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:25

Op een kleine volte bestaat de kans dat het paard zijn achterhand alleen maar meer naar buiten zwaait en daardoor de rechterbuigen nog moeilijker kan realiseren, dus dat raad ik af. Ik zou in draf doorzittend vanuit de lange zijde aan komen rijden en op het moment dat je de hoek in rijd aanspringen in galop. De bakrand houdt dan het uitzwaaien van de achterhand tegen. ALs je het daarbij ook nog voor elkaar weet te krijgen om het binnenachterbeen te ontlasten door met je binnenschouder naar voren te gaan, dan heb je wel een aardige kans om te slagen.
Misschien het proberen waard?
Of is het nog niet duidelijk genoeg, dan hoor ik het graag!
Groetjes!

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:11

Ik had ook zo'n pony op de manege die moeite had met de rechtergalop, en dus altijd in de linkergalop sprong.
Wat ik dus probeerde was buitenteugel er goed bij, en je binnenhand iets naar voren, en zelf met je lichaam naar binnen leunen.
Dan de juiste galop hulpen geven, telkens als hij/zij verkeerd aanspringt, terug nemen en weer opnieuw proberen.
Zelf probeerde ik het vaak ook op de volte wat ook eens wou helpen. Het is dan wel een kwestie van optijd de hulpen aangeven.

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 19:24

misschien zit je aan de linkerkant van zijn rug en dan is het voor hem makkelijker om in de linker galop aan te springen.
Dus probeer aan de rechterkant van zijn rug te gaan zitten(dit doe je door je linkerbeen een beetje naar achteren te leggen) en je kan hem helpen door een tinkje op zijn linker achterbeen te geven.
Bij mijn paard helpt het.

aa_yslander

Berichten: 128
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 17:02

oke bedankt ik ga ut allemaal proberen!

ansj17

Berichten: 114
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Strijen

Re: rechtergalop een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:17

Dot probleem heb ik een hele tijd gehad met mijn jonge pony.
In het begin hebben we het opgelost met een balk in de hoek en daarop aanspringen, maar na een tijdje wist ze dat en ging ze zich helemaal vast zetten als ze over balk heen moest...
Nu doe ik het steeds op een andere manier, de ene keer vanuit een scherp gereden gebroken lijn, goed de hoek door dus, de andere keer van af een halve grote links en dan in het omstellen naar rechts aanspringen.
Dit werkt heel goed, al is het wel belangrijk om hem in een flink gereden draf te laten lopen.

lautje1996
Berichten: 165
Geregistreerd: 09-09-07

Re: rechtergalop een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:04

een kleine volte en als ze rustig is er vanaf

Shellovic
Berichten: 50
Geregistreerd: 20-03-08

Re: rechtergalop een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:23

Iets meer stelling vragen dan normaal, het hoofd dus naar binnen draaien (niet teveel!). Dan wordt het een stuk lastiger voor de pony om verkeerd aan te springen. Op een volte kan dus inderdaad ook, gezien je dan ook ietsjes stelling hebt.

_Jannekesc
Berichten: 28
Geregistreerd: 18-01-16
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:28

Ik heb ook het probleem dat ze nooit goed aanspringt in de rechter galop. Bij mij helpt een kleine hindernis wel, dan springt ze wel goed aan, maar dat duurt helaas nooit lang of ze valt alweer terug in draf..

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: rechtergalop een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:51

Moderatoropmerking:
slotje ivm oud topic