grrr, doorzitten...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

grrr, doorzitten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 11:34

ulisse gooit best hoog op met draven. Als ik heel rustig met haar rijdt, dus geen arbeidsdraf doorzitten dan lukt het wel om lekker te zitten.
Maar zodra het tempo hoger wordt (het is immers arbeidsdraf doorzitten in de proef), dan spant ze zich helemaal, hoofd wordt heel hoog opgericht, rug wegdrukken, waardoor het heel moeilijk is om zelf ontspannen door te zitten. Zadel is goed hoor, is pas nagekeken en opgevuld, en ik rijdt met een bontje. Volgens mij heeft ze ook geen last van haar rug, dat zou ik toch ook in andere gangen moeten merken. Volgens mij vind ze het gewoon niet prettig of moeilijk.

Wat is nu wijsheid? Ik weet dat ik naar de ontspanning toe moet werken, maar doe ik dat nu door gewoon heel veel door te zitten en loop ik dan niet het risico dat het juist averechts werkt? Of zijn er andere oefeningen/ of dingen die ik kan doen?


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:02

Voorwaarts neer waarts voorwaarts rijden. En dat met lichtrijden. Door jouw gehobbel zou ze enkel de rug nog meer weg drukken.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:19

Ik heb geleerd, NOOIT door te gaan zitten voor het paard ontspannen is. Dat zit trouwens ook een stuk moeilijker en dan heb je waarschijnlijk een afhankelijke zit ipv een onafhankelijke en dan is het bijna onmogelijk om je paard lekker ontspannen te krijgen.

Dus eerst ontspanning (geloof ook heilig in vwnw) en dan verder werken. Stapje voor stapje, een huis begin je ook niet bij de zolder te bouwen Knipoog

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:25

Mee eens!
Ook de rug van je paard moet er sterk genoeg voor worden. Dus probeer het eens met af en toe een paar stappen door te zitten en dan weer lichtrijden (bijv 3 of 5 stappen zitten ipv 1 bij van hand veranderen, of een paar stappen langer blijven zitten voor te gaan lichtrijden als je aandraaft). Steeds pas uitbouwen als ze zich niet spant, als ze zich bij 4 stappen zitten spant, dan terug naar 3.
Geduld!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 13:04

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest, maar het is niet zo dat ulisse helemaal niet ontspannen is, tijdens de andere gangen is ze wel ontspannen hoor! Ik heb soms het idee dat ze het doorzitten associeert met galopperen, dat is echt haar gang. Ik probeer dan dus ook wat meer door te zitten zonder dat ik daarna ga galopperen. Maar ik vind het gewoon vervelend dat ze zich dan zo "opkropt" (noem ik het maar), dat is voor haar, en voor mij niet prettig, vandaar..

De raad van QQQQ is voor mij dan ook wel een goede tip, die ga ik zeker uitproberen.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:17

gaan draven en doorzitten, zodra je voelt dat ze verstijft weer gaan stappen. als ze dan weer ontspant draaf je weer rustig aan. de aanhouder wint! en op deze manier zal ze het minder snel met galopperen associeren .

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:22

Ja helemaal mee eens,mijn paard had eerst heel erg moeite met aangalopperen(4 jaar).Maar ze weet dus precies,doorzitten is gelop.
Dan gebeurt er ongeveer hetzelfde als bij jouw paard.
En op dezelfde manier als peggel al zegt, wordt dat steeds minder.

how sweet can it be to be loved by you

lienneke
Berichten: 34
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: roesbrugge(België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:53

Het paard dat ik misschien ga kopen is ook minder ontspannen als ik ga doorzitten. Ik heb geprobeert om eerst mijn paard goed los te rijden, eerst eens gegallopeerd en daarna circels en figuren te rijden en afgewisseld doorzitten en lichtrijden. Het helpt echt wel. Je moet blijven proberen en een goeie methode vinden dat het paard aanleerd dat je ook gewoon kan draven terwijl je doorzit. Hou vol!!!
vele groeten

VINCKATJE men skatje

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:07

lienneke schreef:
Het paard dat ik misschien ga kopen is ook minder ontspannen als ik ga doorzitten. Ik heb geprobeert om eerst mijn paard goed los te rijden, eerst eens gegallopeerd en daarna circels en figuren te rijden en afgewisseld doorzitten en lichtrijden. Het helpt echt wel. Je moet blijven proberen en een goeie methode vinden dat het paard aanleerd dat je ook gewoon kan draven terwijl je doorzit. Hou vol!!!
vele groeten


Leg niet te snel de schuld bij het paard en verzuim niet op zitlessen. De kans is erg groot dat daar het probleem zit. Knipoog

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:26

Ik kon ook nooit doorzitten op mijn pony (en velen niet) omdat hijzo beroerd zat. Alleen in langzame draf voelde het fijn.
Nu is mijn zadel verbreed, opnieuw opgevuld en daarbij heb ik anders les, en warempel: Als ik hem aan het werk krijg (dus niet snel hard, maar wel actief en met gebruik van achterhand) dan zit hij zo ineens super...
Dit hebben we bereikt door juist niet "voorwaarts" (op snelheid) te trainen, maar op kracht en activiteit en verzamelen... Je merkt dat je vandaaruit dan ook het basistempo steeds ietsje meer uit kan bouwen terwijl hij toch die achterhand erbij kan houden...
Verschil is ook duidelijk te merken bij het rijden. Hij is nu elke keer doorweekt van het zweet, terwijl hij voorheen alleen wat op hals en borst zweette en onder het zadel. Meestal bleef het daar bij en nu is hij van top tot teen nat... Het verschil voel je wel degelijk als je het eenmaal doorkrijgt. EErst liep hij in twee of drie stukken (rug voelde lang) en nu voel ik dat als ik hem aan het werk krijg dat hij boller wordt. Hij duwt mij meer omhoog doordat hij zijn rug boller wordt. Ik voel nu ook duidelijker wanneer hij op de voorhand loopt en wanneer niet.

Misschien looppt je paard gewoon nog niet voldoende bij elkaar, zoals Andrew bij mij, en wil het daarom niet zo fijn... In laag tempo kunnen de achterbenen het dan wel bijhouden en eronder blijven, maar zodra je hem over dat tempo gaat rijden valt het paard uit elkaar, krijgt problemen en kun je niet meer lekker zitten...
Eerdere instructeurs konden me er niet bij helpen en wilden hem vooruit jagen, "aan het been" voorwaarts en dat opvangen. Leverde verzet en gespannen rug op. (wel gediplomeerd en tot/met Z niveau-rijdende instructeurs hoor)
Huidige instructrice heeft ervaring met flegmatieke paarden en traint eerst in laag tempo het achterbeen actief te worden en te gaan dragen, (in ontspanning) om van daaruit te werken naar een "dressuurproef"tempo.

Als je zelf goed diep zit, dan voel je dat in je buikspieren, die je bekken kantelen. Dat gevoel kan ik nog niet helemaal bewust oproepen, maar als het er is, dan zit het gelijk heel anders en kan ik ook alles veel beter uitzitten, mijn handen netjes hoog en naar voren houden en er aan rijden.
Door zonder beugels te rijden en zitles te nemen kun je jezelf trainen (als je dat gevoel niet kent).

Succes!

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 11:59

hmmm, Joyce B., ik krijg privé-les van iemand die vooral op springen gericht is, dus op snelheid. Wat jij ook zegt, vooral tempo rijden. Zou dus best kunnen wat jij aangeeft. "Eerdere instructeurs konden me er niet bij helpen en wilden hem vooruit jagen, "aan het been" voorwaarts en dat opvangen. Leverde verzet en gespannen rug op. (wel gediplomeerd en tot/met Z niveau-rijdende instructeurs hoor) "

Ik heb het gisteren uitgeprobeerd, maar ze wordt er heel er rennerig van. maw, ze wil steeds harder gaan draven, en dan bouwt ze steeds meer spanning op. Ben toen maar weer gaan lichtrijden, en dan stappen, en weer overnieuw beginnen.

Toch viel het me gisteren ook op dat bij het aanspringen in galop ze ook een beetje narrig doet, dus oren in de nek, en wegsprinten. Dus niet lekker ontspannen. Als ze eenmaal weer lekker rustig galoppeert is er niets meer aan de hand..

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:29

Ik ben er nog altijd van overtuigd dat er ontspanning ontbreekt en dat als je paard helemaal ontspannen en over de rug loopt met een actieve achterhand dat ze dan veel beter zal zitten. Het kan zijn dat ik het fout heb.
Maar je geeft zelf aan dat je in de les je paard heel voorwaarts moet rijden. Als je erg voorwaarts rijdt is het moeilijker om je paard bij elkaar te houden aangezien ze dan heel snel uit elkaar vallen. Op dat moment ontbreekt er ontspanning en zal ze ook veel moeilijker zitten.

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 13:39

Okki, ik denk dat je gelijk hebt, maar als ik in een lager tempo rijdt, dan heb ik er geen last van. Dus is de hamvraag, hoe houd ik haar ontspannen in een arbeidstempo??

Ik ga nu dus het met kleine stukjes proberen. Eerst rustig draven, de snelheid wat verhogen, is de ontspanning weg, dan maar weer lichtrijden, stappen en opnieuw beginnen ik weet het anders ook niet.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:57

Vandaar dat ik in het begin van het topic aangaf dat vwnw rijden misschien een hele oplossing was voor jullie Knipoog Ik geloof heilig in vwnw rijden, het heeft bij mij al zoveel problemen opgelost. En het is imo de beste manier om het paard ontspannen te rijden.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:36

ik moet mijn pony dus eerst bij elkaar rijden en vanaf dat mmoent meer voorwaarts gaan rijden, maar niet zover dat hij uitelkaar valt. Merk je dat hij uitelkaar valt, dan weer terug in tempo. Heb je hem weer bijelkaar, dan weer voorzichtig proberen op te voeren... Ik reed ook voorwaarts neerwaarts, maar had daarbij te weinig druk om mijn pony er vanachter bij te krijgen... Die is van zichzelf nogal flegmatiek en moet hem echt opsluiten, anders krijg ik die achterhand er niet onder en gaat hij lekker duikelen Heel ontspannen, maar niet stevig...

yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:15

Hi Odessa, het schijnt dat je vanavond genoeg te doen hebt..... ik hoor wel hoe het gegaan is Lachen). Geef Yfi een dikke knuffel van haar kreupele maatje.

Respect is de basis van een grote vriendschap, Yfande 19-juni 1993 - 26 oktober 2009
De paarden van de hoop galoperen, maar de ezels der ervaring lopen langzaam

soofenflo
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 16:38

mijn paard had / heeft precies hetzelfde probleem. in het begin gooide hij gewoon zijn hoofd omhoog als ik alleen maar ging doorzitten. Heb toen een thiedeman aangeschaft, ik heb daar 1 keer 10 min mee gereden en hij blijft nu netjes naar beneden lopen als ik ga doorzitten. maar hij wilde nog altijd hard... ( hij dacht ook op het moment dat ik ging doorzitten dat hij in galop mocht.)
Vorige week heeft mijn instructrice op hem gereden en die heeft ondekt dat het probleem heel ergens anders lag, hij maakte zich sterk aan 1 kant van zijn nek. Zij heeft toen die kant losgereden, en nu gaat hij prima als je gaat doorzitten...
Misschien is dat ook iets voor jou, eens een keer iemand anders erop te laten rijden die je paard ziet lopen. Misschien kan die je helpen.


Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 17:28

Is ze dan wel ontspannen als je haar voorwaarts rijdt zonder door zitten? Anders de komende tijd vanuit lichtrijden aangalopperen... En wel tempo blijven rijden tijdens het doorzitten.

aa_yslander

Berichten: 128
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 17:40

lastig zeg...ik sluit me bij de andere aan ik zou ut anders ook niej weten de paarden waar ik op rij doen dit niet!

Party!! Lovers Heidi Lovers Party!!
Party!! OK dan! super paard is ut OK dan! egt hoor Party!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers