Deken af of nog even wachten...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Deken af of nog even wachten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 12:23

Ik vind het altijd moeilijk te bepalen wanneer ik nou de deken(s) eraf moet doen...
Kore is in Oktober geschoren geweest, maar dat groeit altijd in een sneltreinvaart weer aan, ondanks pak dekens. Van de winter had ze op een gegeven moment een onderdeken, een fleece, een tussendeken en een winterdek. Dat was toen het zo heel koud was. Fleece en tussendeken zijn er toen de vorst minderde al onderuit gegaan, en de onderdeken een week of 2 terug ook. Ze heeft nu alleen haar winterdek nog op, dat is de enige die ze nu op kàn want het is de enige die waterdicht is als het regent. Ze is al grotendeels door de rui heen nu, het vriest volgens mij `s nachts ook niet meer...?
Het ideale zou zijn overdag deken af, en `s avonds op. Helaas kan ik niet twee keer per dag komen, en is het dus of dek af, of dek op. Vorig jaar was ik een van de eersten, half april meen ik, dus over een week of 2.

Wat doen jullie?

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 12:30

Het weer is best heel vervelend nu.
De ene keer is het 20 graden, de dag er op maar 3 graden.

Sowieso is het misschien slim om het dek s'avonds op te doen, maar vervelend als je niet 2 keer per dag kunt komen.

Is het niet een optie om een iets minder warme winter deken dag en nacht op te doen?

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 12:34

Fairie schreef:

Is het niet een optie om een iets minder warme winter deken dag en nacht op te doen?


Dat zou ik ook wel willen, en heb er ook wel een, maar die is niet waterdicht of afstotend, er zitten een hoop naden in waar die dan lekker door gaat lekken als het regent.
Bij ons op stal doen ze niet aan dekens op of af doen voor de ruiters, en aangezien ik overdag werk kom ik alleen `s avonds. Dan zou ik het dek erop kunnen doen, maar er is niemand die het dan de volgende morgen omwisselt of eraf haalt.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 12:37

ik heb er nu een ongevoerde regendeken opliggen. shadow heeft al weer iets vacht aangemaakt (is in november geschoren meende ik, maar kan ook december zijn) en zit nu eigenlijk in zijn zomervacht. de 400 grams vind ik nu te warm, mijn 250 is niet waterdicht en als ik daar de regendeken bovenopleg is dat ook te warm. met de ongevoerde regendeken doet hij het goed op het moment.
het ligt ook heel veel aan je paard. het paard van een stalgenootje staat nu nog met een 250 grams en die van mij dus met veel minder

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 12:39

Deken oplaten, vooral als het 's nachts zo koud is. Ze kunnen nu niet echt tegen kou...
Die van mij staat nog met een 300 grams, omdat het 's nachts vriest. In stal is het ook best nog koud. Maar ik ga iig de overgangsdeken tevoorschijn halen...

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 12:40

bij mij is het in de stal wel redelijk warm... het plafond is niet erg hoog (daarboven hooizolder) en de rest zijn golfplaten. dat speelt idd ook nog mee

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 13:15

Jordy is in november geschoren, maar staat nu alweer zonder deken. Hij is ook al vrijwel helemaal door de rui heen.
Hij stond te zweten onder zijn deken, ook 's avonds laat. Overdag staat hij buiten, 's nacht binnen, en in de stal hier blijft het 's nacht als het licht vriest nog een graad of 5-6.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 13:29

Bij ons is het behoorlijk koud nu. brr. Ik doe pas de dekens af als het rond 18 komt. En ik denk ook dat ze het maar beter te warm dan te koud kunnen hebben. Dus ik zou nog maar even wachten.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 13:31

ik wil absoluut niet dat mijn paard het te warm heeft... dan gaat hij zweten en dan kan hij juist kou vatten...

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 14:28

's nachts vriest het af en toe nog dus ik heb hem lekker nog onder deken staan. aankomende week willen ze 15 graden enzo hebben, dan zet ik hem maar onder zomerdeken denk ik...

Ik vind het ook nogal moeilijk in te schatten Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 14:34

Die van mij staat nu ook nog onder de deken.
Ze is niet geschoren en staat al de hele winter onder deze deken (gok op 200 grams). En die gaat nu echt nog niet af
Het vriest nog 's nachts en daarbij staat er best een koude wind overdag.
Volgende week schijnt het idd weer wat warmer te worden en kunnen ze misschien wel af.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 14:39

LiSSy schreef:
ik wil absoluut niet dat mijn paard het te warm heeft... dan gaat hij zweten en dan kan hij juist kou vatten...


En als je paard het koud heeft kan hij niet ziek worden? Lips are sealed

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 15:25

LiSSy schreef:
ik wil absoluut niet dat mijn paard het te warm heeft... dan gaat hij zweten en dan kan hij juist kou vatten...


hij heeft toch een deken op en zo snel vatten ze geen kou als ze een beetje zweten. En anders rollen ze even en dan zijn ze weer droog. Tegen de kou kunnen ze zelf niks doen, ja, heel hard rondjes rennen, maar dat doen ze toch niet Haha!
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 27-03-04 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 15:25

Kan je niet overdag de deken af laten? (als het tenminste net zon weer is als vandaag) en snachts weer de deken op?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 15:39

Heb nu een dunne bucas op en straks als het s'nachts ook warmer word of overdag 16/17 graden dan gaat de ongevoerde op. De mijne heeft best een dikke vacht en kan niet 2 x per dag komen.
Wisselen is het ideaalste dus als je iemand kunt regelen die dat voor je kan doen dan zou dat de oplossing zijn.

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 15:47

Heb vandaag bij alle paarden op stal de zomerdeken opgedaan... Ze stonden te zweten onder de deken!!
Twister loopt buiten met een winter/regendeken... Maar die mag van mij zo nog wel even blijven staan... Als het echt warmer gaat worden, krijgt ze dr eczeemdeken weer op, krijg je die ellende weer... Verward

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 18:21

Ik heb hem er net nog maar weer even opgelegd, nog maar een weekje of 2 wachten ongeveer...

Ze zit trouwens wel mooi in de vacht nou, al ruit ze nog steeds ontzettend! Ik hou dalijk geen haar meer over joh! Haha!