te sterk, hulpmiddel daarvoor gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
asta
Berichten: 39
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: vlijmen(den bosch)

te sterk, hulpmiddel daarvoor gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 19:33

ik heb een arabiertje, en ongelofelijk maar waar, hoe ouder ze word, hoe sterkr(lees slimmer) met dressuren gaat het goed, maar een rustig buitenritje kan ik alleen maar van dromen.

ze heeft al een behoorlijk scherp bit, en ik doe altijd martingaal om.
ik heb ook een tijd met touwtjes gereden, maar daar gaat ze dwars door heen(lenige hals), en ben nou bezig met een bit(weet niet hoe die heet)deze heeft 4 ringen waaraan je je teugels vast kunt maken, soort hefboom idee, je merkt een beetje het verschil, maar toch nog te sterk.

wie heeft er een idee


Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 19:46

De beste one-liner ever:
LES NEMEN!
Wat jij beschrijft komt over als een rijtechnische ellende.
Problemen los je niet op door er een martingaal, touwtjes of een sterk bit in te hangen- op die manier stomp je dat dier eigenlijk alleen af! logisch dat ie steeds sterker wordt, jíj maakt hem steeds ongevoeliger!!!
Dat bit wat je beschrijft is waarsch. een pessoa. Dat zijn súperscherpe bitten! Die horen alleen thuis in handen van goede ruiters, en uit je stukje maak ik op dat jij niet zo iemand bent (heel hard, maar tis niet anders, als je het zo op wil lossen...)
Op deze manier ben je echt hopeloos bezig... Boos!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 19:59

je zegt dat het met dressuren goed gaat. heeft ze dan die pessoa in? of een gewoon bit?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:00

Idd les nemen, meer kan ik daar niet aan toevoegen.... Het paardje moet respect krijgen voor jou. En dat hoeft niet met zoveel hulpmiddelen.

Misschien een rustiger paard nemen? Arabieren zijn de makkelijkte niet in het rijden....!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:01

en toch ken ik een aantal rustige recreatie arabieren die enkel op het gemak het bos in gaan dus het kan.


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:24

begon ergens te denken dat het een grapje was wat ze aan het shrijven was Haha!

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:41

Dat wilde ik eerst ook neerzetten, want iemand die zoiets op bokt zet heeft vast nog nooit een topic in rijtechnisch gelezen *LOL*

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Miffie

Berichten: 300
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:18

He luitjes, laten we asta in haar waarde laten en haar gewoon de goede adviezen geven oké?
Maar inderdaad. Respect is heel belangrijk! Heb jij respect voor je paard dan heeft je paard het ook voor jou!
om te beginnen met een paard vriendelijk bit. Niet zon scherpe dus! Probeer duidelijk aan te geven aan het paard wat je van hem wil. Houd je paard aandachtig en laat hem goed op jou letten. Dat is heel belangrijk!

Milf je bent geweldig!!!!
http://www.milfriede.nl

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:41

Rijd je met anderen buiten, en staat je paard met anderen op stal?
Kan heel goed zijn dat ze zenuwachtig wordt omdat ze 'in haar eentje' is...

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

asta
Berichten: 39
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: vlijmen(den bosch)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 08:13

ik zal jullie wat verklappen, ik heb het beestje al bijna 8 jaar, ik heb er 4 jaar wedstrijden mee gereden, en dat ging alleen maar steeds beter, sinds het eerste jaar dat ik haar heb, ben ik lessen gaan volgen om haar beter te kunnen houden, en dat heeft zekrs z`n vruchten afgeworpen, na het 3de jaar wedstrijde te hebben gereden mochten we naar de L1, wat echt een super prestatie was, voor ons. aangezien toen we der kochten dat ze flink mishandelt was.

het bit waar ik mee rijd, met dressuur is gewoon een D bit, en dat pesoabit waar jullie het over heben, gebruik ik niet, het is een ander bit.

dit bit wat ik gebruik is juist heel vriendelijk, het zachste bit wat er is, alleen er zit een hefboom aan zodat ze niet zo sterk kan worden.

mijn paardje en ik hebbeb de grootste respect voor elkaar, we zijn de beste maatjes, en dan kun je zeggen waarom is ze zo sterk dan, dat weet ik ook niet, ik weet dat ze het leuk vind om te racen, maar dat kan niet altijd buiten.

ik vind het heel goed van jullie dat je zo reageert, maar ik denk dat er hier een miscommunicatie is

mijn paarden zijn mijn grooste liefde,

asta
Berichten: 39
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: vlijmen(den bosch)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 08:14

btw, het D bit zat erbij toen we haar kochten + bitringen, en zit er toch niet voor niks bij

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 08:36

asta schreef:
het bit waar ik mee rijd, met dressuur is gewoon een D bit, en dat pesoabit waar jullie het over heben, gebruik ik niet, het is een ander bit.

dit bit wat ik gebruik is juist heel vriendelijk, het zachste bit wat er is, alleen er zit een hefboom aan zodat ze niet zo sterk kan worden.

Wat voor bit is het dan? Want een zacht bit met hefboomwerking bestaat niet. Je mag niet dressuren met bitten met hefboomwerking tenzij je Z bent, dan mag de stang erin. Het mondstuk mag dan wel 'zacht' zijn, maar de scherpte wordt bepaald door de ruiterhand. En vaak werkt een ruiterhand bij een bit met hefboomwerking niet zo zacht in.

Ik denk dat je het probleem met buitenrijden juist niet in het bit, hulpteugels of trekken moet zoeken.
Ik zou eerst een klein stukje over een verharde weg rijden. Paarden houden zich vaak wat rustiger als ze op verharde ondergrond lopen. Je zou gewoon een paar 100 meter uit moeten stappen na het rijden over de weg.
Verder is mijn ervaring dat paarden juist rustiger worden als je gewoon de teugels losgooit, althans je hebt zeer weinig contact met de mond, maar je moet je teugels natuurlijk niet zo lang hebben dat je niet meer kunt ingrijpen indien nodig. Maar je trekt niet. Juist van het trekken worden veel paarden heftig. Dus gaat je paard dan dribbelen of draven, dan doe je niets, gewoon blijven zitten en met een lage stem het paard kalmeren. Laat maar dribbelen, evt. draven, zolang je maar geen gevaar op de weg vormt natuurlijk, je paard moet je dus wel recthts kunnen houden en in bedwang. Het meest ideale zou zijn als je aan een weg woont waar eigenlijk zelden verkeer langskomt. Laat evt. iemand meelopen, die kan het paard vastpakken als het nodig is, zolang jij maar niet gaat trekken. Vaak is iemand op schouderhoogte al genoeg om een paard rustiger te maken. Dan kun je een paar keren later het alleen proberen, gewoon 100 heen en weer terug.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 08:44

Juist arabieren zijn paarden met over het algemeen gezien zachte monden, deze worden vaak juist erg dwars als daar steeds wat scherpers in komt te hangen, waar ze dan tegenin gaan vechten.

ik denk dat jij je handen teveel vast houd, waar hij tegenin vecht
En dan nog eens een scherp bit, waar hij op die manier onderuit probeert te komen.

ik denk dat jij erg verbaast zal worden, dat juist als jij los gaat laten en veel meer op stem en zit gaat doen, je een heel ander paard gaat krijgen.

ga dat oefenen, neem daar een goede lesgever n.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 08:57

We zijn het weer eens RK Haha!

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 09:40

Jij zegt ook asta, dat je paard sterker wordt op je hand.

Denk dan eens aan het volgende: de kunst van het vasthouden is juist ...... LOSLATEN !

Ik betrap me er ook weleens op hoor, dan gaat Matador tegen de hand (om wat voor reden dan ook) en dan zet ik bijvoorbeeld mijn hand vast op één plaats. Ja, lekker dattie dan gewoon blijft stieren! Knipoog
Terwijl als ik hem helemaal losgooi, hij van gekkigheid niet weet wattie moet doen (je ziet hem gewoon denken: wasdanou?) en gelijk naar beneden komt en lekker doorloopt.

Probeer het maar eens (in de bak, in het bos is het misschien nog even niet zo'n goed idee Haha! ) en je hebt grote kans dat je paard zo overdonderd is (heej, er wordt niet aan mij getrokken, dan is de fun er af) dat hij gelijk terug komt en veel handelbaarder wordt!

En... les nemen van een goede instructeur is idd het toverwoord!

Maar een scherp (of steeds scherper) bit heeft écht niet de oplossing hoor, geloof me.

asta
Berichten: 39
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: vlijmen(den bosch)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 19:31

dat had ik na al die jaren ook wel door dat dat zo werkt, maar als je een rustig galopje wil doen gaat ze racen, en dan si het lastig, om de teugels ontspannen te houden, en spelenderer wijs los vast, werkt niet echt als ik los laat dan is ze gelijk weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 19:33

dan gallopeer je niet, heel simpel
vaak als je dat een hele poos uit het bos programma schrapt, gaat het daarna wel weer.

Miffie

Berichten: 300
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 20:43

En als je nu gaat rijden met meerdere paarden tegelijk dan?
Gaat ie er dan niet vandoor?

Milf je bent geweldig!!!!
http://www.milfriede.nl

Miffie

Berichten: 300
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 20:44

oh ja! mijn visie over jou was inderdaad niet goed! sorry daarvoor!

Milf je bent geweldig!!!!
http://www.milfriede.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 20:49

Grootste fout die je kunt maken als je paard sterk wordt is terug te gaan trekken.
Zelfs met het meest zachte bit bereik je daar alleen maar mee dat ze het bit tussen haar kiezen neemt en er van tussen gaat. Dus trek niet aan beide teugels, maar trek aan een teugel en zet haar op de cirkel als ze niet accepteerd dat ze langzamer moet.

Ik zou je de one-rein stop van Parelli willen adviseren, en verder donders goed uitkijken met wie je een buitenrit maakt. Een keertje alles losgooien en het is voorbij. Geen (ren0galop meer, al helemaal geen strandritten...

Voor de rest ga ik er van uit dat de tanden van je paard in orde zijn, en dat er verder ook geen probleem is met het zadel en met de rug van het paard.

Je suis Charlie.

x_shirley_x

Berichten: 5215
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:20

Heeej Joyce
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem
En heb dezelfde oplossing Haha!
Mijn pony vind buitenrijden gewoon superleuk en daarom is ze niet te houden.
Ik heb ook zo'n bit gekocht En bij mij helpt het wel *LOL*

|Sterkte

Rust in vrede lieve Ziggy, ondanks je problemen, hielden we van je.. wat zullen we je missen, maar nooit vergeten..

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:30

Uhm... fijn voor jou dan? Verward

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:52

Mijn pony had er vroeger ook een handje van (was een gebrek aan vertrouwen dus een ander probleem) op het moment dat ik echter het gevoel had dat hij echt een loopje met me nam en de mogelijkheid was er gooide ik de teugels los en ging hij maar. Maar dan wel tot ik zei dat we gingen stoppen! De los was er snel af, als het mag is het namelijk helemaal niet leuk meer.
Ook heb ik gemerkt dat je heel veel op kan lossen door zelf rustig te blijven. Vroeger wilde ik zelf nog wel eens verkrampen doordat ik de controle kwijt was. Nu ga ik zonder zadel naar buiten, voel me super relaxed en hij is ook super relaxed!
Bij mij heeft goed naar mezelf kijken in ieder geval erg geholpen, dus ik zou zeggen, ieder heeft zijn eigen manier maar lees in ieder geval de tips die je gegeven worden, doe ermee wat je ermee wil doen maar gooi ze niet gelijk overboord.

http://www.hestarmoves.nl - bewegingstherapie voor paarden
Gediplomeerd MHC Paarden bewegingstherapeut
*Jaguar* *Bjarni, klein paard met een groot hart, rust zacht!*

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 08:34

Ik heb ook een arabier gereden die niet te houden was. Helaas hebben we hier nooit iets aan kunnen veranderen. Paard was gewoon superblij als hij naar buiten mocht, en het ging hem niet snel genoeg. Maar als je daar ff doorheen rijd gaat het meestal wel. Dus los laten, en flink aan het werk zetten dus niet hele tijd voorzichtig stappen, maar flink laten door draven. Beetje aardje van het paardje.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 08:38

asta schreef:
dat had ik na al die jaren ook wel door dat dat zo werkt, maar als je een rustig galopje wil doen gaat ze racen, en dan si het lastig, om de teugels ontspannen te houden, en spelenderer wijs los vast, werkt niet echt als ik los laat dan is ze gelijk weg

Los laten is je hand openen en niet meteen losse teugel geven.
Als je gaat galoperen en je gooit je teugel los gaat je paard rennen dan krijg hij vrijheid...Maar als je gewoon knijpt in je teugels en je hand weer opent. Dan is het in het begin wel vervelend, maar als je pony merkt dat ze op deze manier niet in haar mond word gezete, zal ze vanzelf langzamer gaan galoperen. Maar dit krijg je niet in 1 les.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bnet, GrapeshotBot en 5 bezoekers