chippen vanaf 1 juli verplicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

chippen vanaf 1 juli verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 11:59

ik wil deze discussie eigenlijk niet weer opschudden, maar ik kreeg vandaag een nieuwsbrief van mijn dierenarts en daarin stond:

HET CHIPPEN VAN PAARDEN

Hoewel al langer verplicht in Nederland, wordt vanaf 1 juli 2004 op grond van EU-wetgeving daadwerkelijk hieraan uitvoering gegeven. Dit betekend dat een paard of pony bij vervoer over de openbare weg (dus op trailer, vrachtwagen, enz.) voorzien moet zijn van een chip en een bijbehorend paspoort moet kunnen worden getoond.

Dus wordt het dan nu toch echt verplicht.
als je geen chip en paspoort hebt, mag je niet meer met je paard op de openbare weg komen.

nogmaals ik wil deze discussie niet weer opschudden, ikwou het alleen maar even mededelen



Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:47

ik heb nog steeds geen brief gehad en mijn da is pas nog geweest om te enten. Hij heeft de enting gewoon bijgeschreven in mijn entboekje dus ik doe lekker niets Haha! Ik kom ook niet het erf af verder dus laat ze maar komen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:54

De beslissing op EU niveau zou toch pas in April komen?
Gewoon doen of je neus bloedt...(of ontheffing aanvragen zoals ik dat heb gedaan Haha!)

Je suis Charlie.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:40

Ik heb mijn paarden meteen na aankoop laten chippen, begrijp niet waarom sommige mensen hier moeilijk over doen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:41

Quellian schreef:
Ik heb mijn paarden meteen na aankoop laten chippen, begrijp niet waarom sommige mensen hier moeilijk over doen...


Ik begrijp op mijn beurt niet dat iemand vrijwillig laat chippen.

Je suis Charlie.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:52

Cassidy"]
[quote="Quellian schreef:
Ik heb mijn paarden meteen na aankoop laten chippen, begrijp niet waarom sommige mensen hier moeilijk over doen...


Ik begrijp op mijn beurt niet dat iemand vrijwillig laat chippen.
[/quote]

Dan hebben we beiden een andere mening...

Een hond of kat wordt getattoueerd en een paard gechipt. Hoewel ik ook een pony heb (de Shet) die een tattoe heeft.

Ik begrijp gewoon niet wat er tegen chippen is en ik vind dat ze gelijk hebben door het te verplichten! En idd heel simpel: geen chip, geen wedstrijden (of op de openbare weg komen). Dat zijn regels en die zijn er weer om je aan te houden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:53

Ik chip niet, maar ik heb wel al ontheffing aangevraagd. Dus ik speel het spel volgens hun regels. Haha!

Je suis Charlie.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:57

Cassidy schreef:
Ik chip niet, maar ik heb wel al ontheffing aangevraagd. Dus ik speel het spel volgens hun regels. Haha!


Kan ook, maar vroeg of laat moet je er tóch aan geloven.

Mag ik vragen waarom jij het er niet mee eens bent? (Just interested) Haha!
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 26-03-04 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:57

Volgens mij is er in de EU nog helemaal geen uitspraak over het verplicht stellen van chippen gedaan. Ik begrijp echt niet waarom Nederland altijd maar het braafste jongetje van de klas probeert te zijn over de rug van de nederlandse burger. Zolang ik niet via officiele wegen op de hoogte wordt gesteld van het chippen, hou ik me van de dommen en dou ik geen chip in m'n paard.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 15:44

Nope, in mijn paard wordt niet gechipt Scheve mond

Ook ik heb een bezwaarschrift ingediend en heb verder van niemand vernomen dat ze me in de gevangenis stoppen als ik niet chip.

Gaat de politie dan rondrijden met een chip apparaat? Ze weten niet eens dat je een paardenpaspoort bij je moet hebben Haha!
Laten we vooral ons aan al die bespottelijke regeltjes houden Clown Neeuhhh, dacht het niet.......

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 15:46

vera schreef:
Nope, in mijn paard wordt niet gechipt Scheve mond

Ook ik heb een bezwaarschrift ingediend en heb verder van niemand vernomen dat ze me in de gevangenis stoppen als ik niet chip.

Gaat de politie dan rondrijden met een chip apparaat? Ze weten niet eens dat je een paardenpaspoort bij je moet hebben Haha!
Laten we vooral ons aan al die bespottelijke regeltjes houden Clown Neeuhhh, dacht het niet.......


Tuurlijk rijden ze niet rond (zou zonde zijn van hun tijd, politie mag wel nuttigere dingen gaan doen). Maar ik vind het wel logisch dat je geweerd wordt op wedstrijden als je paard niet gechipt is.

Maar dan nog steeds een vraag aan de mensen die het er niet mee eens zijn: waarom niet? Ben geïnteresseerd.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 15:48

ahh mooi mijn paardje is net gechipt Haha!

maar wat vinden jullie allemaal zo negatief aan het chippen? als je paard gestolen word of weet ik veel wat is het alleen maar makkelijker als bewijs dat bij van jou is...

Voor de rest is het ook niet echt super duur, wij hebben hem laten chippen voor 16,- per paard, maar dat was omdat we het in een groep deden dus dan tellen ze per paard.

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 15:56

Waarom niet?

A) Ik ga geen lichaamsvreemd object in mijn paard stoppen zonder dat ik weet wat de lange termijngevolgen zijn.

B) de KNHS / EU verplicht je dit te doen maar de kosten zijn voor jouw rekening

C) Bij eventuele complicaties zijn alle gevolgkosten ook voor jouw rekening

D) De KNHS heeft een clausule ondertekend waarin zij verklaren op generlei aansprakelijk te kunnen worden gesteld voor schade voorvloeiend uit het chippen. (zet je toch aan het denken, niet waar?)

E) Er zijn tal van andere mogelijkheden om je paard te identificeren zoals DNA, irisscan, etc.

F) Zolang het nog niet wereldwijd verplicht wordt gesteld is het ronduit zinloos.

G) Alle handelingen die je paard ondergaat (enting, castratie, etc) wordt nogsteeds toegepast zonder dat er iemand is die controleert of het paard wat hij/zij behandeld wel het juiste is.

H) Doordat de controle alleen affentoe op wedstrijden wordt uitgevoerd heeft het "veilig voor diefstal"verhaal geen enkel nut. Ik ken twee dure sportpaarden die beide onafhankelijk van elkaar zijn gestolen en alleen door oplettende burgers zijn teruggevonden, niet door een chipapparaat.
Sterker nog; een van deze paarden is zelfs in de tussentijd gecastreerd door een erkend dierenarts.....

Ga zo maar door, voor mij genoeg redenen......

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:03

Correctie: chippen is niet verplicht, je kunt ook DNA laten testen.
Je veearts is niet goed op de hoogte.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:04

Tja, ik ben alleen blij dat ik niet zo moeilijk ben...

Als ik kijk naar jouw argumenten, vind ik 9 van de 10 compleet zinloos. Dan kun je wel op alle slakken zou leggen. Ik ben er ook voorstander van dat DA geen ongechipte paarden meer behandelen en dat verzekeringen (en stamboeken) de paarden niet meer opnemen. Vind dat bij het schetsen van het veulen (en de eerste enting) er gewoon een chipt ingezet moet worden, geen gezeur meer mogelijk.

Vraag ik me ook af waarom sommige mensen het zichzelf zo moeilijk maken. Stan is bijna 4 jaar geleden gechipt (was net 'nieuw') en Quellian met 5 maanden. Nooit problemen mee gehad.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:06

Quellian schreef:
Stan is bijna 4 jaar geleden gechipt (was net 'nieuw') .

En? Hoe vaak is hij al gecontroleerd?

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:07

Voor mij is het gewoon een principe-kwestie hoor. Zolang ik niet hoor, doe ik niks. Wordt het echt verplicht, dan zien we wel weer verder.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:08

vera"]
[quote="Quellian schreef:
Stan is bijna 4 jaar geleden gechipt (was net 'nieuw') .

En? Hoe vaak is hij al gecontroleerd?
[/quote]

Mijn DA controleert dus wel bij elk bezoek. Hij is ook gecheckt voor de verzekering. Westrijden moeten we nog starten, dus...

Miri

Berichten: 1622
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:12

NEE!! dit vin ik stom!! Wij rijden alleen maar met onze paarden over de weg.Het zijn echt een soort "recreatie"paarden.Heel soms rijden we in de bak met een les maar dat is ook niet zo erg hoog dressuur het is meer voor de plezier!En nu moeten de paarden gechipt worden!!Ben je weer super veel geld kwijt Tong uitsteken k zal er ook wel tegen strijden Tong uitsteken want dit vin ik super stom!!

Be the change that you want to see in the world.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:13

Quellian schreef:
Mijn DA controleert dus wel bij elk bezoek.

Dat is dat echt een van de weinige artsen die dat doet Knipoog

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:14

vera"]
[quote="Quellian schreef:
Mijn DA controleert dus wel bij elk bezoek.

Dat is dat echt een van de weinige artsen die dat doet Knipoog
[/quote]

Zullen er in de toekomst alleen maar meer worden.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:14

Ik heb daar nog niks van gehoord, dus doe ook niks Haha!
Maar moet je ook een chip als je een oud paard hebt, waar je niet meer mee rijdt, en alleen af en toe een rondje op de weg stapt. ong. 10 minuten.

[o]

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:06

mijn jonge pony was al gechipt toen ik haar kreeg,en mijn veulen word ook gechipt,maar mijn 2 ouwetjes(shetjes),doe ik niet.
zelfs mijn dierenarts zei dat dat onzin is,de beestjes komen alleen over straat in de polder en die ligt vlak achter de stal,negen van de 10 keer komen we geen mens tegen.
dus ja 2 van de 4 zijn straks gechipt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:09

Ga met Vera mee betreffende de redenen om niet te chippen. En Quellian, normaal ben ik een heel meegaand persoon, en heb wel degelijk respect voor regels en de overheid. Maar in dit geval hou ik mijn poot stijf, geen chip in mijn paarden! Principekwestie.....

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:11

En zolang als er ook nog paarden vanuit Tsjechie worden geimporteerd die dus ziek zijn en ook voor menselijke consumptie worden gebruikt zonder ooit in hun leven een chip te zien (en denk je dat het in de toekomst gaat veranderen? Dacht het niet) ga ik mijn paard niet chippen.

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belle_boef, Frieke84, GoogleAdsense, lovelance, Symke, Wieke en 113 bezoekers