Wat doen na dood van veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IloveShets

Berichten: 3397
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Nunspeet

Wat doen na dood van veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 21:51

Sanne heeft nu dus een dood veulentje gehad maar ik hoorde dat ik haar dan moest melken Verward Weten jullie wat ik moet doen?

Stal Shetbende nu 10 pony's.


liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:52

Nee hoor, je hoeft de merrie niet te melken, dit brengt alleen maar het melkproces op gang..

Sterkte met het verlies..

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:56

Laat het dode vuelen er nog eventjes zbij liggen. Dan kan de merrie zelf inzien dat het levenloos is, dat maakt haar psychische herstel een stuk makkelijker.
Niet melken. Ze zal vanzelf 'opdrogen'.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:58

Wat je wel kan doen (zo snel mogelijk na de geboorte) is de biest proberen uit te melken en dan in kleine porties invriezen.
Altijd fijn om achter de hand te hebben voor andere veulens.

IloveShets

Berichten: 3397
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 21:59

Dees schreef:
Laat het dode vuelen er nog eventjes zbij liggen. Dan kan de merrie zelf inzien dat het levenloos is, dat maakt haar psychische herstel een stuk makkelijker.
Niet melken. Ze zal vanzelf 'opdrogen'.


Het veulen kunnen we niet laten liggen. Ze stond in een groep. En het veulen lag in de sloot was daar verdronken. Ze hebben hem/haar denk ik al weg gedaan maar dat week niej.

Stal Shetbende nu 10 pony's.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:19

Wat MarijeR zegt ben ik wel mee eens, maar laat het een ervaren iemand doen, is wat fijner

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:12

Lekker handig om een veulen in een wei naast een sloot te zetten. Dikke kans dat ie erin valt en verdrinkt. Maar dat terzijde.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:16

Leuke reactie Sabiy Het is al erg zat. Trouwens in het wild zou dit toch ook kunnen gebeuren?!

boeflover

Berichten: 6043
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:23

jeetje, wat erg! sterkte ermee! er is ook een moederloze veulencentrale, veulens waarvan de moeder is gestorven staan daar geregistreerd en zoeken een pleegmoeder, misschien is dat wel wat voor je paardje? heel veel sterkte in ieder geval!!!

Goldie

Berichten: 10448
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:24

Sabiy schreef:
Lekker handig om een veulen in een wei naast een sloot te zetten. Dikke kans dat ie erin valt en verdrinkt. Maar dat terzijde.


http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=216992

Zoals je hier kunt lezen stond alleen de moeder in de wei, het veulen was ruim een maand te vroeg geboren

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:52

Oke, dan gaat mijn opmerking in dit geval niet op, sorry. Maar het is helaas een feit dat dit veel te vaak gebeurt, dat veel te jonge veulens in een sloot terecht komen en verdrinken.
Dit veulen was een maand te vroeg, en had daardoor zowieso al weinig overlevingskansen, maar hoe dan ook, het blijft een drama als zoiets gebeurt. Ik hoop dat het goed gaat met de moeder.
En Liberty : ja, dit kan in het wild ook gebeuren, maar onze gedomesticeerde paarden leven niet in het wild, en zulke dingen kunnen dus voorkomen worden, net als stikken in het vlies, of doodbloeden door een verkeerd afgescheurde navelstreng.

Nogmaals excuses aan de topicplaatser, in dit geval was het niemands schuld. Ik word alleen af en toe erg gefrustreerd van onnodig omgekomen veulens, door de stompzinnigheid van de eigenaar. Vandaar mijn opmerking.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 00:00

Om de melk op te laten drogen kun je beter niet melken. Wat Marije zei, en dat heeft alleen zin als je meer veulens verwacht: biest afmelken.
Voor de rest in beweging houden, en als de merrie krachtvoer krijgt, dat minderen. Hou het uier wel in de gaten dat er geen ontsteking bijkomt.

Je suis Charlie.

Goldie

Berichten: 10448
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 00:07

Sabiy schreef:
Ik word alleen af en toe erg gefrustreerd van onnodig omgekomen veulens, door de stompzinnigheid van de eigenaar. Vandaar mijn opmerking.


Mee eens

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 01:00

Cassidy schreef:
...en als de merrie krachtvoer krijgt, dat minderen. Hou het uier wel in de gaten dat er geen ontsteking bijkomt.

Ik zou even helemaal geen krachtvoer geven, dan droogt de melk het snelste op. Als je ze toch iets wilt geven "om het eten", geef dan wortels!

Rot voor je dat dit gebeurd is, sterkte Ach gut !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 01:02

Ik ben het met Cassidy eens!!!

Maar heel veel sterkte Ach gut

Euh,...?? Tsjah,...

IloveShets

Berichten: 3397
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 09:03

Bedankt voor jullie berichies..

En sabidy volgende keer beter lezen he Knipoog Haha!

Stal Shetbende nu 10 pony's.

ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 09:24

Ik heb 1 keer mee gemaakt dat er na 10 mnd een dood veulentje in het vlies in het land lag. Echt heel zielig. Ze heeft het zelf allemaal wel redelijk verwerkt.
Vanmorgen om 7.00 uur heeft ze d'r derde levende veulen ter wereld gebracht. Bij de eerste 2 veulens liet ze ze gewoon dood liggen en nu begon ze zelf met het schoon liggen, dus ze heeft weer vertrouwen.

Heel veel sterkte met het verlies

IloveShets

Berichten: 3397
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 09:27

Dit was bij Sanne ook de 2e keer dat ze veulen kreeg. Vorig jaar was het ook dood en ook 6 weken te vroeg.

Stal Shetbende nu 10 pony's.

ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 09:39

bij ons was de eerst levend, daarna een niet drachtig te krijgen, daarna een vroeg geboorte 3 mnd, daarna vroeg geboorte 10 mnd en nu dus weer een paar levende. We hebben haar geloof ik hormonen of zo iets tegen vroeg geboorte gegeven.
Ik moet werken doegie (als je meer wilt weten dan stuur je maar pb)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:18

ikkies schreef:
Bij de eerste 2 veulens liet ze ze gewoon dood liggen en nu begon ze zelf met het schoon liggen, dus ze heeft weer vertrouwen.


Ik heb idd wel het gevoel dat er paarden zijn die een behoorlijk dreun krijgen als er na 11 maanden dracht geen veulen naast staat....

Je suis Charlie.

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:29

net zoals het voor een mensen moeder moeilijk is zal het voor een paard ook zo zijn... ik heb ooit een verhaal gehoord over een veulentje wat de eerste keer naar buiten mocht en in de draad liep en overleed.. de merrie staat nu nog, elke keer als ze die wei in moet, even stil op die plek snuffelt op de grond en gaat dan de wei in.

Geniet nu, het is later dan je denkt

horsea

Berichten: 1544
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Lischoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:25

ach...het lijkt me zo erg om een veulentje te verliezen (klinkt net alsof het je eigen kind is Knipoog) en wat een triest verhaal Myrddin Verdrietig

veel sterkte toegewenst aan alle mensen die de afgelopen tijd een veulentje hebben verloren Scheve mond Ach gut


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ardanwan, Balou_k, Dido2316, Majestic-12, MDWStables, Trendiction en 65 bezoekers