Hoe DURVEN rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Hoe DURVEN rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 22:30

Wie kan me helpen om een paard te DURVEN rijden? Misschien een rare vraag maar ik kan sinds een week niet meer rijden omdat mijn arm uit de kom is geraakt Verward En nu rijd er tijdelijk een M2 amazone op mijn paardje. Zij weet dat dit een moeilijk paardje te rijden is, verder wel heel braaf enzo maar steeds weer weet zij mij weer een keer te pakken onder het rijden. Nu wordt ik hier steeds onzekerder van en mijn instructrice zegt: JE MOET HAAR DURVEN RIJDEN...

...tja, en daar schiet ik dus niks mee op omdat ik daar dus steeds mar onzekerder van word. Wie heeft er een paar goeie tips voor mij?

Ik hoor het graag en sta overal voor open

Doei groeten,
Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not


mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:39

Maar kwam het door het paard dat je arm uit de kom is gegaan (au, au, ik heb het zelf ook 3x gehad maar ben een maand geleden geopereerd!) dat je daardoor je vertrouwen een beetje bent kwijt geraakt?? Haar durven rijden.... ja....ik denk dat je moet proberen om overwicht over haar moet krijgen, dat ze respect voor je heeft, telkens een stapje voor blijven. Misschien een beetje in die richting.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:41

Ze bedoeld te zeggen dat je niet te voorzichtig moet rijden. Je paard maakt waarschijnlijk misbruik van je goedheid en je (te) zachte hand. Haar aanpakken als het nodig is, respect verlangen en haar best eens aan het werk zetten. Zorg dat ze je niet meer te pakken kán krijgen!

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 22:47

Hoi Mariska! die schouder doet echt auw auw, maar hopen dat het snel over gaat. Ik ben onzeker met rijden dus hoe moet ik dan " durven " rijden? Ze dreigt met bokken als ik haar been geef, knaagt aan het bid maar loopt ver achter de loodlijn, hangt met haar hoofd naar voren om me eraf te krijgen. Het lukt allemaal wel niet maar daar word ik dus onzeker van (en komt er een beetje angst boven Bloos en daar schaam ik me best voor!) En nu?

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:50

Doorzetten, zorg dat je het laatste "het woord" hebt. Geeft ze die bok, geef jij haar een keiharde klap met de zweep. Zolang tot ze ophoudt met bokken. Nu blijft ze misbruik van je maken, dat wordt steeds erger! Geen angst hebben, en je er niet voor schamen is wel makkelijk gezegd maar moeilijk gedaan. Kunnen je instructeur of iemand die je vertrouwt én die je kan helpen op dat gebied niet wat meer begeleiden tot het beter gaat?

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 22:53

Hoi Okkie1! Ik heb nu dinsdags, donderdags en vrijdags les (prive). Zij die mij les geeft helpt mij ook enorm en helpt me vooral ook met mijn angst. Op het moment rijdt mijn instructrice haar omdat ik dus zelf neit kan rijden en zij heeft nu pas door (nu ze er zelf op rijd) dat het een paard is dat je moet durven rijden. Zoals je al zei, een stapje voor moet blijven maar ik ben al bang voordat ze de bok gegeven heeft! Dat is dus het probleem denk ik...Ik DENK teveel Verward

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:57

Op welke momenten vertrouw je je paard wel? Probeer die momenten uit te breiden en wat meer op gevoel te rijden en wat minder op verstand Knipoog


siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 23:04

Ja dat is een goeie. Op het moment als ik met haar met anderen in de les rij, dan vertrouw ik haar omdat ze dan zo goed loopt. Maar als ik alleen ben met haar, dan... Bovendien is ze niet zo gek van de zweep gaat ze helemaal raar doen Verward

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 08:59

Als je in een groepje wel zekerder voelt zou ik (als je prive les hebt) vragen of er wat anderen bij komen rijden, en dan langzaam aan het afbouwen, dat je met steeds minder komt te rijden. Dan bouw je misschien wat meer vertrouwen op. Je paard kan ook voelen dat jij onzekerder erop zit.
succes (ook met je arm Huilen )!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 09:51

Waarschijnlijk werkt het dus twee kanten op....
Jij denkt dat ze moeilijker is als je alleen rijdt, hierdoor rij je onzekerder en wordt ze dus inderdaad moeilijker/vervelender.

Er moet eigenlijk bij jou een knopje omgaan. Nu pas je je teveel aan haar aan, en je moet het idee krijgen van: je hebt niets te willen, je doet wat ik je vraag en op mijn manier.....

Ik weet hoe moeilijk het is, ik ken het probleem ook wel een beetje. Ik was in het begin met Regina ook veel te voorzichtig, maar ook bij mij is het knopje omgegaan, af en toe komt het nog wel eens terug )in een vreemde omgeving oid) maar in de dagelijkse omgang is het weg (bij haar was het niet met rijden, maar in de omgang).

En één ding, bang zijn is iets waar je je niet voor hoeft te schamen Knipoog

Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 09:54

maar dan kan het misschien wel erger worden; valt ze er bijv op een hele nare manier er van af en dan ben je nog verder van huis. De stap wordt dan nog groter. Het is denk belangrijker dat zijzelf eerst meer vertrouwen erin krijgt!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:36

ik denk dat je het beste een lange tijd met je paard door kan brengen, dus 's ochtends (tenzij je werkt Tong uitsteken) komen, dan 's middags laat ofzo weer weg gaan.

Dat hij dus weet dat jij er dan ben, in die tussetijd veel met hem doen, stappen, joggen aan de hand, longeren, wandelen, poetsen zodat jij weer vertrouwen in hem krijgt en hij ook in jou.
(dat begreep ik tenmisnte uit je tekst)
als dat allemaal goed gaat dan langzame stukjes gaan rijden enz.
Ik ken namelijk ook een ruiter die niet meer durft te rijden door een val. Haar paard gaat er ook steeds van door, neemt haar in de maling enz. Nu gaat het een stuk beter, allemaal door de vertrouwen in elkaar.

Door de vertrouwen die jullie in elkaar krijgen worden jullie allebei zelfverzekerder, hij zal denken dat je het goed probeerd, dat je aardig/lief bent enz.

Gewoon proberen, proberen en nog eens proberen. Vanzelf lukt het je wel, het zou natuurlijk naar zijn als je er nooit meer op gaat, of iig niet meer kan rijden.

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 15:26

Ik ben het helemaal met Assiej eens. Zelf ben ik nu ook zo bezig. Na een half jaar door een rugblessure (na val van mijn paard) niet te hebben kunnen rijden ontdekte ik dat ik het niet meer durfde. Ik was zo onzeker geworden dat ik niet eens meer goed bij mijn paard in de buurt durfde te komen, terwijl hij volkomen onschuldig was aan het ongeluk en (hoewel net zo eigenwijs is als hij groot is) hij in wezen een ongelofelijke goedzak is.
De afgelopen maanden ben ik dus heel veel met hem bezig geweest, kletsen, aaien, poetsen of gewoon rondhangen in bak en stal. En vorige week ben ik voor het eerst weer op hem geklauterd.
Even 10 minuutjes rustig rondgestapt om het vertrouwen weer op te bouwen, en zo ga ik voorlopig verder. Lekker rustig aan, tot die vertrouwensband weer helemaal terug is.

Dus overhaast jezelf niet, ga op je eigen gevoel af en maak eerst weer een goed kontakt met je paard.

*Het leven is te kort om moeilijk te doen!*

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 17:18

Wauw, wat een boel GOEDE en LIEVE reacties van jullie! Ik begrijp dus dat ik eerst zelf het vertrouwen moet gaan opbouwen, zowel in mezelf als in het paard. Eigenlijk is ze in de omgang best heel lief en ze luistert wel aardig goed. Maar mijn angst is vooral met rijden. Ik ben gewoon bang dat ze gaat bokken of steigeren of ervandoor gaat, dat ik me geen raad meer weet. Hoe ik moet blijven zitten enzo... Oh ik vind dit echt zo erg *snif* Ik wil vanavond weer proberen te rijden, hebben jullie nog even wat goede ideeen wat ik vanavond kan proberen? Moet wel eerste even kijken hoe mijn arm het volhoudt (auw auw auw). Ik laat jullie vanavond wel even horen hoe het is gegaan.

Doegie liefs, Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 17:26

ik denk dat ze met "durven" rijden bedoelen dat je eens durft om hem een tik te geven, of hem eens benen te geven, als ie dan even een sprintje trekt tja...dan probeer je te blijven zitten, ik ben een tijdje geleden ook bang geweest, ben toen eerst op een rustiger paardje gegaan, en met pharaon aan de longe...nu rijd ik toch al een boel paarden op de manege, en de meeste zijn vrij rustig bij me

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Laura1982

Berichten: 4054
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 19:39

ik zou inderdaad ook haar net zo lang terug slaan met de zweep op haar kont ik heb net als jij ook poos angst gehad om me paardje te rijden en mijn instructrice zei ook dat ik haar moest durven rijden en consequent moest zijn als iets de ene keer neit mag dan de andere keer ook niet en gewoon tik geven met de zweep ze geefthet vanzelf op echt waar was bij mij ook ik gaf een tik kreeg weer een bok of ze ging flippen maar op den duur geeft ze het op echt dan krijgt ze door dat er met jou niet te zollen valt


succes ook met je arm

Douwe z1+5 sportpredicaat.
Ilias B+10 pr 200.5 L1+7

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:14

Ik zou er iig niet op gaan als het niet gaat met je arm
Helpt het niet als je instructrice een keer 'schreeuwt' dat je door moet gaan op het moment dat ze net even dat extra duwtje nodig heeft. Vaak heb je minder angst als er iemand op de grond staat die je aanspoort door te gaan.
Ik denk dat als je er zo een paar keer 'doorheen geholpen' bent dat je het ook aandurft als je alleen rijdt.

Succes!
En ik ben benieuwd hoe het gegaan is Knipoog

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:17

Heej Kim!
het heeft zoals hier ook al staat een beetje te maken met je eigen zelfvertrouwen als je op je paard zit! Ik ben ook heel lang bang geweest, maar met het juiste paard wat je vertrouwen geeft kan je daar ook overheen komen. Bijvoorbeeld een paard als Siko, die heeft mij ook geholpen. Jammer dat je hem verkocht hebt. Kan je niet op een paard gaan rijden die je wat vertrouwen teruggeeft voor je weer op je eigen paard stapt? want er is niet zo frustrerends als niet op je eigen paard durven rijden. En als je op een ander paard weer hebt gevoeld hoe alles werkt en hoe je het aan moet pakken, is het ook makkelijker dat goede gevoel op je eigen paard over te brengen.
Suc6 ermee OK dan!

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 08:58

Ik vind dat van Ragne ook wel een goede tip!

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 12:34

Nou hier ben ik dan om jullie te vertellen hoe het gisteren gegaan is. Ik heb inderdaad iemand van stal gevraagd of die mij kon bijstaan als ik met Cheerio ging rijden. Toen ik erop stapte met en los teugeltje was er niks aan de hand maar toen ik de teugels aanpakte om echt te gaan rijden was het raak! Ze ging vaak stil staan en gooide toen haar achterkant omhoog. Toen dit voorbij was maalde dit voorval dus steeds door mijn hoofd. Degene die mij dus "les" gaf bleef tegen me praten zodat ik niet bleef piekeren over dat bokje dat ze gaf. Maar met dat ik het een beetje vergeten was..hup kwam mevrouw weer! "Kim, de benen eraan" Zei ze. Ik had dus echt idee dat Cheerio hier helemaal niks van aan trok omdat ze geen spier verzette. Eigenlijk had ik de bui al hangen en eerlijk gezegd als ik er alleen op had gereden, was ik afgestapt Bloos
Maar goed het bleef niet bij bokken: mevrouw steigerde een paar keer flink waardoor ik in paniek raakte. Ik kon wel huilen, zo'n slapjanus voelde ik mezelf maar door Isis (die les gaf) ging ik door!!! Dat was dus al een positief iets vond ik zelf. Ze zei dat ik het dit keer van haar gewonnen had, maar dat ik niet moet opgeven maar ik ben nu al weer zenuwachtig voor de volgende keer dat ik haar weer zal gaan rijden... Zou ze weten dat ik er weer op zit? Dat ze bij mij die geintjes niet moet uithalen??? Verward Dit was ongeveer wel het half uurtje dat ik gereden heb. Verder geen last gehad van mijn schouder totdat ik afstapte en me verstapte en "opnieuw" op mijn zere schouder viel auw auw auw!

Zal allemaal door de zenuwen komen..hihi

Groetjes,
Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 13:01

Super dat je er op bent gebleven OK dan!
Dat is stap één Knipoog

Probeer voorlopig even veel onder begeleiding te rijden, zodat je er iemand naast hebt staan die je er door heen helpt.
Paarden hebben zeker heel goed door bij wie ze dingen wel en niet kunnen flikken.

Succes de komende tijd!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 14:11

Hoi Richtje, inderdaad wel goed van me dat ik erop ben blijven zitten! Al viel het NIET mee! Ik was echt zo onzeker en vooral op het moment dat ik been moest blijven geven zodat ze weer ging lopen, maar dit niet deed...Poeh, toen kreeg ik het ontzettend benauwd. Mijn voornemen was al dat ik zoveel mogelijk in de les mee wil rijden. Dat komt omdat mijn instructrice me ooit eens gevraagd heeft: " wanneer vertrouw je je paard WEL?" Mijn antwoord was dus: " in de les met veel andere paarden & niet belangrijk degene die me tijdens de les kan bijstaan". De hele dag zit ik te piekeren over hoevaak ik dit nog zal moeten doormaken. Wanneer kan ik plaats maken voor boosheid in plaats van angst? Dat ik durf aan te pakken? Pffff...ik word gewoon een beetje moedeloos van mezelf... Bloos Vroeger was ik helemaal niet zo, maar sinds ik een kleine heb ben ik zo onzeker geworden met rijden en zo bang om te vallen...

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

aa_yslander

Berichten: 128
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 14:21

probeer niej bang te zijn want dat voelt een paard! het geeft nie dat je niet druft maar probeer het toch vol te houden en geef soms een tikje met je zweep en als hij heel vervelend is wat harder zodat hij weet dat hij dat niet moet doen en hou het hoofd omhoog zodat hij zijn rug niet hol ken maken...want als hij z'n rug hol maakt...ken hij hoger bokken en val je er sneller af! probeer goed te rijden en als hij dreigt met bokken geef hem dan nog meer been en blijf altijd achterover zitten als je het gevoel krijgt en als hij heeft gebokt geef hem been! of een tikje op zijn schouder! veel succes ermee! wees niej bang om te vallen want dan heb je meer kans dat hij zich gaat misdragen! heel veel succes

Party!! Lovers Heidi Lovers Party!!
Party!! OK dan! super paard is ut OK dan! egt hoor Party!!

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 17:04

Heej Kim,

Jammer dat ook je derde paard nu niet zo'n succes is Scheve mond . In je profiel schreef je er blij mee te zijn er mee te gaan dressuren en recreatief rijden.
Rij je op het moment eigenlijk nog wel eens buiten?? want daar kan een heleboel spanning van weggaan hé! Even verstand op nul en een rondje stappen. Sommige paarden zijn dan ook heel rustig , als jij ze hun eigen tempo laat lopen. Zoals Lot (Ragne) al schreef zij is over haar angst heen gekomen door Siko, hij liet je namelijk precies merken of je het goed deed. Lot (RAGNE) was doodsbenauwd voor paarden en rijdt nu L2. Dankzij Siko *LOL* !!
Toen je Siko kocht vertelde je een rustig paard te willen waarmee je lekker buiten kon rijden. Dat kon met Siko prima als je hem maar in zijn waarde laat. Ook af en toe dressuur ging wel,maar nooit te veel daar hield hij niet van (echt een karaktertje maar heel lief) Daarom hadden wij hem ook verkocht aan iemand die er mee buiten zou gaan rijden!! Hij kon wel veel dressuurtrucjes,maar vond het ECHT niet leuk! Maar van hem kun je echt weer vertrouwen in paarden krijgen!
Weet je trouwens hoe het met hem gaat?

Ik denk dat je niet te veel na moet denken en gewoon niet gefrustreerd proberen te rijden( =alleen maar les rijden) maar eerst vertrouwen krijgen en lekker eens met iemand buiten rijden en dan daar eens proberen iets voor elkaar te krijgen. Het paard wordt er echt niet leuker van als jij met je spanning op hem gaat zitten, dat is het mooie van paarden hè! die voelen en merken alles. En als je een slimme of gemene hebt dan maken ze er dankbaar gebruik van om zo min mogelijk te hoeven doen!

supergroom van Ragne!!

aa_yslander

Berichten: 128
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 17:36

ik denk dat ze er hardstikke blij mee is! zou ik ook zijn alleen jammer dat ze bang is....ik heb al een tip gegeven en daar heeft ze vast wel wat aan en aan de andere tips ook natuurlijk!

Party!! Lovers Heidi Lovers Party!!
Party!! OK dan! super paard is ut OK dan! egt hoor Party!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MvdBroek1 en 11 bezoekers