kuilhooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

kuilhooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-01 09:52

Wij hebben dus van die rollen hooi dit jaar (voor het eerst) .
Nu is dus de tijd aangebroken om het te gaan voeren.........en daar zijn we dus mee begonnen!!!
Maar wij hadden dus verwacht dat er mooi droog hooi uit zou komen.......en wat blijkt het is kuilhooi geworden (heeft ook niet al te lang te drogen gelegen).
Het is wat nattig en ruikt echt naar kuilvoer........
Is het nou zo dat je daar minder van moet voeren als van gewoon hooi.....i.v.m eiwitten (wij hebben allemaal sobere ponys)?
Wie voert het ook, en hoe bevalt het?


samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 10:05

ja je moet wel minder voeren maar mij bevalt het goed .

Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 13:04

Ik ben ermee gestopt omdat het voor die van mij teveel eiwit bevatte. Ze zeggen dat het niet uitmaakt met gewoon hooi, maar met hoef/spierbevangenheid kun/moet je geen risico's nemen. Die van mij (lipi) is ook heel sober en ik voer liever wat meer arm hooi dan een klein beetje kuilhooi uit een rol.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 13:08

hai,

wij voeren dat ook.

ik vind het beter, zelfs mijn shetties en andere sobere pony's krijgen het.
gewoon niet te veel.
mijn rijpaarden krijgen iets minder dan normaal hooi.

ik voer het 2 maal daags, is veel meer stofvrij en ik vind het lekker ruiken.

groetjes,

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 10:23

Als ze het gras goed lang hebben door laten groeien, zodat het mooi grofstengelig is, en het is op deze manier verwerkt met plastic eromheen, krijg je meer een soort 'voordroogkuilvoer' . Omdat het gras zo grof is bevat het weinig eiwitten, vaak heeft het gras dan al gebloeid en blijven er weinig eiwitten in achter, maar van hieraf kan ik die kwaliteit niet beoordelen natuurlijk. Je mag ervan uitgaan dat dit soort voordroogkuil nauwelijks meer eiwitten bevat dan goed gewonnen hooi. Als het gras erg jong gemaaid wordt en dan in kuilblokken verpakt, is het wel erg eiwitrijk.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 12:16

bij mij op stal hebben we ook van dit soort balen. We hebben nog van vorig jaar en dit jaar. wodan vind ze allebei erg lekker alleen moet het kuil niet al te nat zijn anders eet hij het niet.Hij kan het hebben eigenlijk moet hij nog wat extra's krijgen,maar ja het is nou eenmaal niet zo'n snelle eter dus pikken de shetjes z'n kuil overdag van hem weg


jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-01 17:41

Bedankt voor de reacties en het begint nu al aardig te lukken met het kuilvoer, vind het alleen nog wat lastig om een bepaalde hoeveelheid te geven.......met balen is dat toch wat makkelijker...dan geef je een bepaalt aantal plakken!!!!

Fabienne het is echt heel lang doorgegroeid......het komt namelijk van ons eigen land en aangezien we in de zomer een beetje erg veel land hebben hebben we dan stukken afgezet waar ze dus niet hebben gelopen en dat hebben we laten maaien en rollen......dus ik denk dan inderdaad dat er minder eiwitten inzitten......het is inderdaad vrij grof van structuur en ze eten er lang van!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, LuckySeven, Lui_ en 33 bezoekers