Atactisch, kramperig, wobbler???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Atactisch, kramperig, wobbler???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 22:50

Ik heb een 1.5 jarige hengst. Hij wordt in juni 2. Hij is nu al zeker 1.65 m. en dus heel groot voor zijn leeftijd.
Deze zomer heeft hij op de wei gelopen, en de laatste maand heeft hij erge mok gehad, waardoor hij bijna niet meer kon lopen. Andere hengsten hebben hem toen aardig toegetakeld. Van de pijn in zijn benen kon hij gewoon niet wegkomen. Thuis is de mok behandeld en weggegaan.

Hij is nog ontzettend onnozel en dom. In de wei kan hij een enorme sprint trekken, en dan ineens op de handrem gaan staan.
Sinds een week of 2-3 trekt hij heel raar met zijn ene achterbeen. In stap trekt hij hem op, het lijkt wel of hij blijft hangen met naar voren bewegen, zwaait hem helemaal opzij, en zet hem dan weer neer. Of hij hapert alleen met dat been.

Gisteren liep hij eerst heel droevig, daarna even gesprint, en toen ging het al wel wat beter. Vandaag op de stoep zag je niets, maar in de bak liep hij weer vreemd.

In draf en galop loopt hij fantastisch, maar dan ook echt zeer apart. loopt 1/2 meter van de grond in draf. Heel veel gummie etc.

Hij kan dus zeer goed draven, is heel los, draait (uit zichzelf) om een dubbeltje, loopt goed achteruit, voeten optillen is geen probleem, gaat makkelijk liggen en opstaan, en rolt heel makkelijk om (sterker nog, hij smijt zich om, zo makkelijk). Hij lijkt ook geen pijn te hebben.

We denken dat hij zich misschien flink verrekt heeft over een boomwortel in de wei, met het sprinten. Om dat dan te ontlasten, draait hij zijn been naar buiten. Hij loopt nu niet meer in de wei, maar in de bak, waar geen wortels zijn, en hij ook minder snelheid kan maken.
De andere opties zijn minder leuk, atactisch, kramperig etc.
Kan dit ineens ontstaan?

We willen van de week naar de dierenarts, als het niet heel snel beter wordt. Maar herkent iemand dit?
Kan atactie etc spontaan ontstaan, of heeft hij dat dan al vanaf veulen? Of zou het een soort groeipijn kunnen zijn, doordat hij al zo groot is? Als het van de zomer komt, van de andere hengsten, zouden we het toch wel eerder gezien hebben, lijkt me?

Kan ik me vast voorbereiden op de dierenarts... Huilen



Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:27

uit jouw verhaal lijkt het op een vastzittende knie, waaruit hij zichzelf weer bevrijdt. De meeste jonge paarden groeien er wel overheen.
Is wel verstandig om idd even de DA tevragen, om het toch zeker te weten. Knipoog

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 09:33

Behalve een vastzittende knie, kan het ook een losse knie zijn - in dat geval zijn de banden uitgerekt. Voorlopig is de remedie hetzelfde, namelijk gewoon laten lopen - je kunt er weinig aan doen. Het kan inderdaad ontstaan door een plotselinge verrekking, zo is het bij die van ons waarschijnlijk ook gegaan.
Saffier is ondertussen 5 en we hebben een heel 'circus' achter de rug. Medisch gezien is hij alleen een keer ingespoten, voor het overige was er ook niks aan doen. Ik heb hem vanaf z'n vierde (het was ook een slungel, jaartje gewacht dus) consequent opgetraind om de spieren die rond de banden zitten te versterken en het wordt nog wel steeds een beetje beter.

Als de knie vastzit heb je meer opties en meer kans dat het vanzelf overgaat. Het is van de buitenkant trouwens niet zomaar te zien wat er precies aan de hand is, verschijnselen van beide kwalen lijken op elkaar.

Succes in ieder geval, misschien is het bij die van jou wel heel wat anders.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:05

ik ga ook met de rest mee , IMO is ie te jong om al flink mee te gaan dokteren , het kan zijn dat ie kramperig is, of een hanetred aan het ontwikkelen is... aan die laatste twee dingen kun je vrij weinig doen nu .

te lange kniebanden kan ook heel goed zijn , alleen ziet dat er anders uit als kramperig of hanetred , dan zal tijdens het lopen ook wel eens de knie een beetje 'doorslaan' oftewel, dan ziet het eruit alsof ie een pasje struikeld achter
hanetred en kramperig zijn duidelijk herkenbaar aan het te hoog optillen van het been, en vooral kramperigheid, als ze net uit stal komen of even stil hebben gestaan, dan tillen ze dat been een aantal keer te hoog en te ver naar buiten, op.
een paard met hanetred is vaak ook licht kramperig .
maar een hanetred zie je ook in draf en soms in galop, dan trekt ie dat been te hoog op en zet m met n harde stamp weer neer
kramperig zie je alleen in stap en zodra het paard warm is, dan verdwijnt het meestal .

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 14:32

het is igg geen kramptrekker, dat is de mijne en die loopt heel moeilijk als ie net uit stal komt, maar na een paar rondjes stappen en een drafje is ie zo los en soepel als wat
dus ff warmdraaien en hij loopt goed!

hanetred is het hoog optrekken van het been, en dat kunnen ze in verschillende mate hebben, van ongeschikt tot de sport, tot amper zichtbaar

ik zou even je DA bellen, het voorleggen, en hem eerst verder laten groeien tot ie 3 is en dan weer verder zien.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:47

Ataxie kan een paard op elke leeftijd en op elk moment treffen, alleen komt het tot drie keer vaker voor bij mannelijke paarden, omdat die over het algemeen sneller en langer doorgroeien.
Een paard dat atactisch is is dat volgens mij dan wel met beiden of met vier benen...
Als ik jou stukje zo lees, denk ik aan hanetred....
Of heb ik dan een verkeerd beeld voor me?
Wat betreft laten lopen tot zijn 3de, dat zou ik niet doen.
Ik zou de da bellen, hem na laten kijken en zijn advies opvolgen, wat wat benen betreft toch meestal de kant van foto's of onderzoek in een kliniek op gaat.
Je paard is wel jong, maar bij sommige dingen is het juist goed om hem jong te laten behandelen, zodat het niet van klein naar erg kan gaan.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:51

En wat Wobbler betreft, dat is 1 van de vormen van ataxie.
En die vorm kun je vaak herkennen aan een pijnlijke stijve hals, of een pijnlijke rug.
Draait jou paard nog met zijn hoofd/hals naar zijn achterhand voor een handje bix, dan hoef je je over die hals geen zorgen te maken, en daar zit meestal de oorzaak bij wobbler, of in de rug.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:57

Ik denk ook eerder aan hanetred.

Overigens mijn 1 1/2 jarige hengst heeft ataxie maar draaid zijn hoofd echt naar zijn achterkant voor een handje bix.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:55

ataxi heb je in vele vormen hoor nadezda,
dat de achterbenen niet goed meekomen, kan ook op ataxi duiden ....
dat hoge optrekken van het been eigenlijk weer niet, alhoewel, als ie een zware vorm van ataxi heeft, dan verslapt de achterhand, en als ie al lange kniebanden had, kan dat dus wel weer verergeren

want ga maar na, een paard met slappe kniebanden kun je verbeteren door de spieren rondom de knie te versterken (door veel rechtuit te rijden )
waardoor de knieen minder vrij spel hebben
door ataxi worden de spieren in de achterhand niet meer ( of heel weinig) gestimuleert, en worden de spieren dus slap en komt het probleem van de te lange banden weer naar boven Knipoog

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 15:26

nadezda schreef:
Ik denk ook eerder aan hanetred.

Overigens mijn 1 1/2 jarige hengst heeft ataxie maar draaid zijn hoofd echt naar zijn achterkant voor een handje bix.


Dan zit de oorzaak niet in de hals, maar eerder in de rug, of heb ik dat fout???

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 20:26

ataxi zit m ook meestal in de rug, met name vanaf de lendenen...
heeft niets te maken met de soepelheid van de hals .

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 20:58

ik denk niet dat het kramperig is dan zou hij het ook doen met voetje vragen. wobbler ook geen optie kan die niet goed draaien. en ataxie is net zoiets (wobbler is een vorm van ataxie) denk dat hij idd iets aan de knie banden heeft of komt het uit het spronggewricht. wobbler zit in de hals. je kan heel makkelijk controleren of ze ataxie hebben. kruis de voorbenen heel rustig over elkaar en zet hem zo op de grond. heel voorzichtig. blijft hij zo staan kan het goed mogelijk zijn dat hij atactisch is. probeer het ook met de achterbenen. ook een goed test is om met een soort pizzawieletje (van de veearts) over zijn lichaam gaan. mijn eerste paard reageerde vanaf zijn lendenen niet meer op die "pijn" zij had ook atacie. ik denk echter niet dat die van jou het heeft. Heeft hij toevallig een tijdje nix gedaan (boxrust of echt heel weinig bewegen) als dat zo is kan het zijn dat de spieren heeeeeel slap zijn geworden en daardoor dit vertoond. als de spieren dan sterker worden hoort het vanzelf over te gaan. maar als ik jou was en dit blijft zo doorgaan zou ik er een VA bij halen.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:23

crossmonster schreef:
ataxi zit m ook meestal in de rug, met name vanaf de lendenen...
heeft niets te maken met de soepelheid van de hals .


Dat is dus zo NIET waar

Mijn paard heeft bijvoorbeeld ataxie die vanuit de hals komt, en dat kenmerkt zich dus ook echt wel door een stijve hals, en niet willen buigen.
Ataxie in de vorm van Wobbler heeft altijd verband met het ruggemerg, en dat loopt vanaf de atlas (eerste halswervel tussen de oren) tot aan de staart.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:06

Bij mijn paardje zijn ze er ook niet helemaal uit , de 1 zegt dat het toch in de hals zit en een ander zegt toch weer dat het uit zijn rug komt.
De diagnose is wel ataxtie, maar moet zeggen dat hij al heel wat meer kan als een jaar geleden, bij hem is er dus echt verbetering opgetreden.
De ataxie is dus ook ontstaan door een val.
Hij wordt nu behandeld door harry hoevers en we zien wel hoever we komen.
Zelf dacht ik eerst dat het echt vanuit de rug kwam maar later toch weer meer vanuit de nek.
Heb er al zoveel dierenartsen naar laten kijken en ook heeft hij in de kliniek gestaan in Lienden.
Diagnose daar : ataxie en afwachten

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 10:37

Ik vind dit klinken alsof de knie op slot schiet. Die schiet meestal na een paar passen weer los en dan zie je er niets meer van. Dit kan komen omdat hij nu al zo verschrikkelijk groot is(en daarbij waarschijnlijk ook slungelig en slap), in dat geval is de kans heel groot dat hij er vanzelf weer over heen groeit.

Ik heb een atactische merrie gereden, die waggelde wat met haar achter hand. De coordinatie klopte niet helemaal. Het zat wel heerlijk als je er eenmaal aan gewent was en dat is een geweldig recreatie paard.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:06

Ik heb zelf een 2 jarige gehad met wobbler, dat wat jij vertelt lijkt mij niet op wobbler. Wat Dennis zegt zou wel eens waar kunnen zijn. Misschien dat de kniebanden ook nog wat slap zijn, wat inderdaad het gevolg kan hebben dat de knie wel eens op slot gaat.

De hond is de betere mens

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:54

Dennis schreef:
Ik vind dit klinken alsof de knie op slot schiet. Die schiet meestal na een paar passen weer los en dan zie je er niets meer van. Dit kan komen omdat hij nu al zo verschrikkelijk groot is(en daarbij waarschijnlijk ook slungelig en slap), in dat geval is de kans heel groot dat hij er vanzelf weer over heen groeit.

Ik heb een atactische merrie gereden, die waggelde wat met haar achter hand. De coordinatie klopte niet helemaal. Het zat wel heerlijk als je er eenmaal aan gewent was en dat is een geweldig recreatie paard.

haha wat grapopig daar dcht ik dus ook aan had het er boven ook neergezet. maar niet dat ik op slot schieten bedoelde. die van mij heeft dat gehad na een hele poos boxrust. slappe spieren.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:37

nadezda schreef:
Bij mijn paardje zijn ze er ook niet helemaal uit , de 1 zegt dat het toch in de hals zit en een ander zegt toch weer dat het uit zijn rug komt.


Als je foto's laat maken heb je vaak meer duidelijkheid, lijkt me moeilijk te behandelen als je niet precies weet waar het zit...

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:54

Dat is juist het probleem er zijn foto's gemaakt in de kliniek in liende maar er is helemaal niks uitgekomen, alles zag er prima uit.
Vandaar dat het moeilijk te zeggen is waar nu precies het probleem zit?

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 15:18

Aha je ik snap het, lijkt me zo frustrerend als je ziet dat er iets niet klopt maar je kan er niet achter komen wat...

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 16:17

Als je zo ongerust bent waarom heb je de dierenarts er dan nog niet bijgehaald Verward Deze weten vaak meer dan wij. En door je verhaal hier op bokt te plaatsen komt je paardje er niet vanaf en de meeste hier kunnen je niet helpen ze kunnen alleen maar raden wat hij zou kunnen hebben omdat ze het paardje niet kunnen zien lopen.

Als je zekerheid wilt zou ik gewoon de dierenarts laten komen.

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:12

crossmonster schreef:
ataxi zit m ook meestal in de rug, met name vanaf de lendenen...
heeft niets te maken met de soepelheid van de hals .

Het uit zich meestal na de lendenen, maar de oorzaak zit juist vaak in de nekwervels.

De hond is de betere mens

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:17

Lodewijk van Nimber op bokt is een Wobbler geval, misschien haar eens pb-en?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eve_16, IASCrawler, idje en 104 bezoekers