brutaal veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
XXXX2015
Berichten: 1789
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

brutaal veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-01 21:36

[Edit] titel [/edit]
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt


Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

vroeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 15:29

Ik vind 4 maanden niet echt vroeg hoor. Sommige veulens zijn met drie maanden al zelfstandig genoeg om afgespeend te worden. Ik vind 4 maanden een prima leeftijd om ze af te spenen!
Tenzij het veulen ziek is geweest of nog niet voldoende zelfstandig is.

Groetjes Anke

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 18:35

Razinda was 5 maanden toen ik haar heb afgespeend, het moest gewoon want ze is een laat veulen en je moet een groep veulens in 1x bij elkaar zetten en niet eentje een tijd later want dan wordt het een pispaaltje. Maar Razinda was er wel klaar voor, ze was heel ondeugend en was de hele dag haar moeder aan het pesten! Extreme duivel

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 19:14

Udinde werd ook vrij vroeg gespeend vond ik, maar soms komt het weleens zo uit. Ze kon een mooi maatje krijgen en ze konden in een mooie omgeving staan. De perfecte deal dus.
Aangezien ze er bij mij thuis een puinhoop van maakte, altijd en eeuwig ontsnappen bv., was het een goede oplossing.
Udinde was ook 4 mnd. Had liever gezien dat ze bijna 6 mnd geweest was ofzo, maar goed.
Ik heb nog geen nadelige gevolgend kunnen opmerken Haha!


wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 21:06

wodan werd met 5 maanden afgespeend hij was al heel zelfstandig dus het kon ook makkelijk. Mijn geelachtige paardje is ook een echt draak aan het worden. v/d week haalde ik hem uit het land en ging hij zich achter m'n rug verstoppen toen hij met me mee liep. Ik 'trok'hem naast me en hap was het in m'n rug(die is nu lekker blauw).hij voelde al dat hij fout zat,want ik draaide me snel om en gaf hem een tik op z'n neus toen was het ook over.En vandaag beet hij richting m'n hand dus ik net doen of hij een tik kon krijgen en hij wist het ook gelijk.Als ik ff later met m'n hand naar z'n neus/hoofd toe ga is er niks aan de hand.Gaf hem dus op het juiste moment een tik.Als je het op een verkeerd moment doet dan kunnen ze er kopschuw van worden.

XXXX2015
Berichten: 1789
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-01 22:21

[***]
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 13:09

Ik heb ook wel eens een veulen van krap 3 maanden gespeend.
Het was een heel bijdehand hengstje en liep zijn moeder de hele dag te pesten.
Ik moest ze apart voeren omdat meneer zijn moeder in een hoek schopte zodat hij heerlijk al het eten op kon eten.
Ze stonden wel samen in het land maar 's middags als ze op stal gingen zette ik ze in aparte stallen. Pas 's avonds na het afvoeren gingen ze weer bij elkaar.

Toen hij bijna 3 maanden was kon hij met een groep andere veulens in het land en dat was voor beide het beste.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 20:29

Ik vind vier maanden wel erg vroeg, maar soms kan het niet anders. Biretta is heel lang bij de moeder gebleven en dat was echt een beertje. Kreeg ook geen terugval na het spenen. Was al helemaal zelfstandig. Maar we hebben ook wel eens hengstveulens gehad die steeds maar op de merrie klommen en dan gingen ze er wel met 5 maanden af. Macilda en Bireta lopen nu nog bij elkaar in de grote weide maar staan ieder in een box. Wel lastig trouwens als ze naar een keuring moeten, het is steeds gillen.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 20:51

Ik vond het voor het hengstveulentje ook erg vroeg. Maar het was op dat moment de beste oplossing voor de merrie en het veulen. Het veulentje kon op dat moment in een andere groep veulens en ik zag het niet zitten om hem een maand later in een bestaande groep te zetten.

Het veulentje heeft er absoluut geen problemen mee gehad. Hij at al erg goed brok, hooi en gras en was gewend om een aantal uur per dag van zijn moeder af te zijn. (beginnen we altijd met 2 dagen al te oefenen omdat het soms lastig is altijd de veulens mee te moeten nemen)

Hij kwam meteen bij een aantal andere veulens te staan en heeft zijn moeder geen moment gemist. En de merrie het veulen ook niet. Ze konden elkaar de eerste paar dagen niet horen en zien en daarna wel weer en ze hebben nooit meer naar elkaar omgekeken.

Het hengstje heeft ook helemaal geen terugslag gehad, de andere veulens in de groep wel, die zijn allemaal verkouden geworden omdat ze met erg slecht weer dag en nacht buiten bleven.

Hij is ook altijd de baas geweest in de koppel, ook als jaarling ponyhengst tussen jaarling KWPN hengsten. De eigenaren van de andere hengsten dachten dat het een 2-jarige was omdat hij de grote hengsten de baas was, hij was de jongste van de groep...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 43 bezoekers