rare bult op mijn paards neus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

rare bult op mijn paards neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 00:52

Ik zag net toen ik bij mijn paardje kwam dat ze een hele bult op haar neus heeft. Ik zag vorige week al dat ze haar hoofd gestoten had. Dit heeft ze wel vaker het was een klein wondje en het was al niet meer open dus ik heb er niet zoveel aandacht aan geschonken. Maar nu een week later zit er een flinke bult op haar neus onder dat wondje. De bult is niet warm en de reageerd niet heel heftig als ik op de bult druk. ze voelt het wel want de doet haar hoofd iets omlaag als ik erop druk maar ze doet niet haar oren in de nek of draait wel of zo.
Ik heb vandaag wel gewoon met haar gereden omdat haar neusriem boven de bult zit. met rijden had ze er geen last van of zo. Maar het is gewoon raar want het is best een grote bult zo'n kleine 10 centimeter in een ovale vorm. Moet ik me hier zorgen om maken?

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]


Aimee

Berichten: 11795
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 00:57

Opvallend, zo'n soortgelijke bult viel me van de week ook op bij het paard dat ik rijd. Daarvan weet ik ook (nog) niet wat het is.
Eerder heb ik twee paarden meegemaakt, die na een (flinke) kopstoot ook zo'n bult kregen. Beide bleken een gebroken neusbeen te hebben. Scheve mond Overigens heb ik in beide gevallen begrepen dat dat slechts door de tijd heelt, er valt weinig aan te doen.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 01:06

hmm het zit wel precies op de plaats van haar neusbeen inderdaad. Maar als ik erop druk reageerd ze niet heel erg raar of zo. en het voelt ook niet warm aan. Ik dnek dat ik het toch nog maar even aanzie

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 10:46

Mijn shet heeft ook zo'n bult op haar neus, waarschijnlijk onstaan van een klap van een ander paard. Het drukken op de bult deed bij haar ook geen pijn. De Bult is (gedeeltelijk) gebleven. het lijkt net of ze een schieffel op haar neus heeft. een bultje op haar bot is gebleven.


gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:01

Misschien is het onderhuids wondvocht??
Als het verder niet warm is (geen ontsteking dus) of als je paard er geen last van heeft zou ik het even z'n beloop laten. Kijken hoe de bult zich ontwikkelt.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:54

heb je geen foto van de bult, ik heb het ooit eens bij een paard gezien dat iets te hard gelopen had. doordat ze buiten adem raken komt er veel druk te staan op het neusbeen/gat en onstaat er een bult. (die meestal blijvend is) het gebeurt ook wel als je hard tegen de wind in rijd.

je kunt de va er naar laten kijken, maar ben bang dat hij weinig voor je kan betekenen

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 23:31

ik kan morgen misschien wel een foto maken maar ik weet niet zeker of ik hem dan op de computer kan krijgen die loopt namelijk vaak vast als ik het kabeltje van mijn foto toestel in erin stop. ff afwachten dus.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers