Nog 2 weken, spannend!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Nog 2 weken, spannend!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-01 14:54

Ja, ja, over twee weken ga ik naar twee paarden kijken.
De 28e naar de Donatelli merrie, en de 29e naar de Juniormerrie!
Uiteraard geef ik uitgebreid verslag en foto's! Haha!

Iemand nog tips, waar ik vooral op moet letten of naar moet kijken?
Of naar moet vragen?
Ja heb al vaker een paard gekocht, maar toch zijn tips altijd handig! Party!!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 15:31

Goh spannend zeg!
Ik ben dus zelf ook bezig met zoeken Cool ...
Twee weken terug waren we bij een merrie, acht jaar, en die hoestte zo tijdens het rijden.
Jippie (had ik mee genomen) had haar al horen hoesten bij het uit de stal halen, en tijdens het poetsen zag ze haar flanken trillen, en dacht daarbij aan dampigheid... moet je ook mee uitkijken.
Verder ook je gevoel gebruiken: haar in de oogjes kijken en ondertussen aan je hand laten ruiken, is ze onrustig, ontspant ze, wat doet ze als je haar aanraakt, ook bij hoofd aanraken en onder de buik aanraken?
Ik hoorde laatst van iemand die had een prachtig paard gekocht, maar bij het poetsen van de buik (met name naar achteren) sloeg ze opzij met haar been, echt gericht naar de persoon, slecht opgevoed dus.
Hoeven even optillen, hoe is ze daarbij. Stand van de hoeven (bokbenig e.d.?) Hoe ziet de staart eruit (schuren?) en de manen.
Let op littekens in de vacht, eventuele grote littekens kunnen teken zijn van bijv. niet alleen in de wei kunnen staan (ooit door prikkeldraad heen gegaan) of in trailer iets gebeurd...etc.
Verdere standaarddingen, tja, die weet je denk ik wel, en dat je het paardje laat keuren VOORDAT je geld betaald hebt hihi...
En oh ja stiekum kun je rondkijken in de stal daar.
Stel iemand heeft maar 1 paard, die gestald staat bij een boerderij, met een klein ponytje erbij... En die staat te koop.
Heel toevallig zie jij in de stal een slofteugel hangen, of andere hulpteugels, vraag dan of ze voor dat paard gebruikt zijn en waarom/welke situatie. Of er een probleem met rijden was, of dat ze het standaard altijd gebruikten ahum....
Of dat je iets anders op stal ziet liggen (medicijnenpotjes!) waarvan je denkt: Hee, dat zegt iets over het paard misschien?
Altijd vragen waarom het daar op stal ligt... je weet maar nooit.
Ja Dorine is een gehaaid dondersteentje }> !
Heel veel succes en ik hoop dat 1 van de paarden precies is wat je zoekt!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-01 17:30

Bedankt voor je tips, daar zal ik veel aan hebben! Lachen
Ik heb een boekje over kreupelheid etc. en het herkennen daarvan, die zal ik voor die tijd even uitpluizen.
Rijden is ook belangrijk, kijken of ze bij me past.
Ik hoef geen sikkeneurige merrie Schijnheilig
Ik heb op een een of andere manier een heel goed gevoel bij de Juniormerrie, en dat terwijl ik (beide) haar nog nooit gezien heb... Verward

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 17:41

Tja Anneke, dat kan best!
Misschien ligt je voorgevoel beter bij de Juniormerrie, omdat je gewoon weet dat dit een goed paard is.
Verder zou ik erop letten hoe ze reageert op jouw hulpen bij het rijden, en hoe ze zich verder gedraagt bij poetsen en zadelen.
Veel succes!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-01 20:21

Dank je!
Ja inderdaad, ik vind het erg belangrijk dat ze zich gedraagt in de omgang, en vooral: geen kronkel in dr kop heeft, of bijvoorbeeld overal van schrikt of zo.
Ik moet gewoon een stoer paard hebben. Cool