(LO) pony niet vooruit te krijgen met longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

(LO) pony niet vooruit te krijgen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-04 12:44

mijn verzorgpony staat nu al een hele week op stal en is dan hartstikke wild, als je dr dan in de wei zet racet ze de hele tijd. maar omdat ze nog niet in de wei mag i.v.m. besmettingsgevaar, heb ik haar gelongeerd.
nou, eerst pony op poetsplaats gezet, uitgemest, en toen lekker gepoetst. toen de longeerlijn eraan en hup, longeren om alle energie eruit te krijgen maar waar was de energie? met longeren was ze niet vooruit te branden, wilde alleen maar stappen, niet in draf te krijgen. ook de longeerzweep hielp niks Verward Huilen
na een tijd gestapt te hebben heb ik het maar opgegeven, dit werkte niet. maar zodra ze van de longeerlijn af was en weer aan het halstertouw liep, wilde ze weer draven en bokken e.d.
weet iemand hier een oplossing voor? dit kan zo echt niet doorgaan hoor!
ze luistert gewoon niet naar me! ik kan een mep geven met de zweep, schreeuwen, lief praten, maar niets helpt

iemand tips???


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 13:28

Laat haar los in de bak. En ga gewoon lekker met haar spelen.
Het belangrijkste bij het longeren en spelen is je positie tegen over je paard. Alles wat voor de kruis is remmend alles wat achter de kruis is drijvend.
Dit probleem kom ik veel tegen. Een paard dat los wel voorwaarts is of aan de hand, maar aan de longe niet vooruit te branden. Men zit ook vaak met het touw in de knoei en letten daardoor niet meer op het paard en worden boos omdat het paard niet luisterd. Aandacht bij haar is ook belangrijk. Daarbij heeft het paard het idee niet weg te kunnen omdat ze vast zit. Dit kan dus opgelost worden door haar eerst los te longeren.
Veel paarden zien het touw(longe) als iets wat hen tegenhoud. Net als het halstertouw enz. Ze verbinden dan iets bij een voorwerp in dit geval dus de longe.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 13:31

Heb je haar ook aangetikt met de zweep?
In dit geval vind ik dat ze je behoorlijk voor de gek houdt. Geef hem maar eens een tik hoor. Draven is draven! Wel zorgen dat je er als het ware 'achter' staat.
Met longeren moeten ze net zo goed luisteren als tijdens het rijden. Als ie dit tijdens het rijden flikt, ga je toch ook niet afstappen en 'spelen'?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 13:35

En als je het probeert zonder longeerlijn? Dus gewoon los.
Wat Josien zegt; sommige paarden denken dat ze dus vast staan.

En je moet je vooral niet voor de gek laten houden! Misschien probeert ze je wel uit. Gewoon streng zijn met stem en zweep. Laat niet merken dat je eigenlijk niet streng wilt zijn.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-04 14:28

we hebben geen bak, dus losgooien kan niet. in de zomer kan ik dat wel doen op een afgezet stuk wei, maar daar mag ze nu nog niet op. en ik heb haar idd wel aangeraakt met de zweep haar, vaak zelfs, ik straf haar ook met mijn stem. ze reageert gewoon niet ik ga binnenkort eens proberen te longeren terwijl er iemand naast loopt die het tempo aangeeft, misschien leert ze het dan beter, hoop ik Knipoog

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:05

Heb je nou toch dat veulen gelongeert...
Logisch dat ze niet vooruit gaat, ze snapt niet wat je van haar vraagt...ik ga niet uitleggen hoe je het dan wel moet doen, kom daar over 2 jaar nog maar is mee...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:23

Ik heb net ook in je profiel gekeken door de opmerking van Ineke2 en heb me gelijk afgevraagd welke pony je gelongeerd hebt. De één-jarige of twee-jarige? In elk geval...........................zulke jonge paardjes horen nog niet gelongeerd te worden, sterker nog, het is slecht voor ze om nu al met hun te longeren.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 00:52

Heb ook je andere topic gelezen waarin je om de mening van Bokt vroeg....
Vraag me ook af welke van de 2 je gelongeert hebt, maar als ik het verhaal zo lees zal het de energieke van 9 maanden zijn *tenzij die van 2 ook opeens "wild" begint te worden.

Sowieso zijn ze hier alletwee nog te jong voor.
Verder staat er in het begin dat ze de wei niet op kan ivm wormbesmetting *normaal dus wel?* en in je laatste bericht staat dat je pas een stuk wei mag afzetten in de zomer.
En in je andere bericht dat ze normaal wel in de wei staan?

Snap het hele verhaal dus niet zo maar ik zou vragen om lijn en paaltjes en zelf een stuk wei afzetten *met toestemming natuurlijk* om ze daar even uit hun bol te laten gaan.

Ook werd eerder de optie van veel wandelen geoppert, desnoods rechte stukken draven langs de weg.

Tips voor longeren: Niet doen, sorry maar zowel jij als de paardjes zijn er naar mijn idee niet aan toe.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 10:18

tamaraatjuh schreef:
ze luistert gewoon niet naar me! ik kan een mep geven met de zweep, schreeuwen, lief praten, maar niets helpt

iemand tips???


volgens mij moet jij ook je oren eens uit laten spuiten. Jij bent zelf ook niet al te best in luisteren, Iedereen hier heeft je het advies gegeven om NIET te gaan longeren.............. , En nu moeten we je gaan helpen Scheve mond Scheve mond Scheve mond Je kan me wat Verdrietig

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 10:36

ik mag toch hopen dat je heel toevallig een ander paard bedoeld Boos!

Dag lieve mama...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 10:42

Eerst advies vragen, vervolgens toch gewoon je eigen zin doen en dan weer advies vragen als het toch niet blijkt te werken. Frusty
Volgens mij snap jij het echt niet.


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:58

Ik neem mijn voorgaande advies terug, nu ik weet dat het hier om een veulen gaat.
Ben je nou niet goed bij je hoofd? Dit heet nou je paard verpesten. Over een paar jaar is dit dier klaar voor de slager! Kappen hiermee! Dit kunnen de gewrichten van zo'n jong dier niet aan. Zet dit dier in de wei met leeftijdsgenootjes, en doe er over 2,5 jaar nog eens wat mee.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:52

Scheve mond

ik weet niet welk paard jij longeert maar een jaarling die hoort in de wei te huppelen en niet aan een longeerlijn te lopen.
gek dat die veel energie heb het is nog een jong beestjuh.

een paardje wat 2 jaar is liever ietsjes ouder kan je wel mee beginnnen ik hoorde mensen daar moeilijk over doen.

MAAR voor een +/- 2.5 jarig paard is het JUIST goed dat die al iets leert.

als al na kan gaan dat sommige mensen een paard inrijden met 2.5 jaar wat is longeren dan.

als je paard is bijna is uitgegroeid en hij gezond kan het geen kwaat.

MAAR IK BEN HET ER MEE EENS DAT JE HET MET EEN JAARLING NIET MOET DOEN.

tips voor later als die ouder is:

zorg ervoor dat je van je logeerlijn en je longeerzweep een driehoek maar.
(longeerlijn ter hoogte van zijn hoofd en zweep achter zijn kont.)

jij bent dan zegmaar de tophoek.

zo ben je er op tijd bij als je paard in staking gaat en kan je het meteen corrigeren.

je mag streng zijn maar wel CONSEQUENT

maar begin er pas mee als hij ouder is geloof me is beter voor jou en voor je paardje.

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:53

Haha! haha sorry voor de typfouten kijk er maar door heen. Tong uitsteken

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 09:43

Promessa schreef:
:\

als al na kan gaan dat sommige mensen een paard inrijden met 2.5 jaar wat is longeren dan.



Beiden is fout...
Met 2,5 is hij ook nog een kleuter, je kunt op die leeftijd wel af en toe longeren, maar echt veel nut heeft het niet en daarbij is het behoorlijk belastend voor de gewrichten. In 2 of 3x snappen ze de commando's al dus waarom zover voordat ze 3 (de magische 3) zijn al longeren?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Witvenhester

Berichten: 1107
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: den dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:34

nou ik weet niet hoe oud je pony is maar het kan goed zijn dat ze niet snapt wat jij bedoeld. mijn vorige pony wou ik ook wel eens longeren en dat deed ie ook niet en als ie los was rende die als een gek. het kan goed zijn dat ze hem het vroeger niet hebben geleerd dat ie het gewoon niet snapt. en je moet wel weten hoe je moet longeren want als ie het wel kent dan moet jij met je aandacht erbij zijn en hem de juiste hulpen geven en niet zomaar met de zweep meppen. kijk eerst of jij het snapt
Lachen veel succes

zondag krinfinale rijden

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:07

als je een paard heb die 2,5 jaar heb en hij is uitgegroeit kan je hem inrijden...

maar hij moet idd uitgegroeit zijn anders is het idd slecht voor de gewrichten.
de een groeit sneller dan de ander..

groetjes...

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:10

je paard doet er trouwens ervaring op als je met 2,5 jaar als een beetje met hem aan het werk gaan ik longeerde mijn paard ook met 2,5 jaar en het ging harstikke goed en ze loopt nu de sterren van de hemel.
en btw als een paard 2,5 jaar is en je longeert hem is het alleen maar een goede ontwilkkeling voor de spieren.

heb jij ooit wel eens een jong paard gehad.......?
niet verkeerd opvatten is gewoon een vraag...

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:57

Promessa schreef:
als je een paard heb die 2,5 jaar heb en hij is uitgegroeit kan je hem inrijden...

maar hij moet idd uitgegroeit zijn anders is het idd slecht voor de gewrichten.
de een groeit sneller dan de ander..

groetjes...


Geen ENKEL paard is uitgegroeid met 2,5 jaar!
Als je hem zo vroeg longeert, krijgt hij alleen maar conditie...dat wil ik liever niet hebben als ik erop stap in het begin. Spieren krijgen ze vanzelf wel als je gaat rijden. In het begin is het zodra ze braaf doen wat er gevraagt word meteen weer stoppen en belonen.

Citaat:
heb jij ooit wel eens een jong paard gehad.......?


Sterker nog ik heb er op dit moment 1, die over een maandje ingereden gaat worden

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:58

Ik heb een jong paard gekocht op de leeftijd van 2 jaar en 5 maanden, toen ik haar een paar maanden had zijn we gaan longeren.
Zowel los als aan de longeerlijn, mij ging het meer om het reageren op mijn stemhulpen dan om de beweging.

Ze stond dagelijks met vriendjes in de bak, paddock en wei dus beweging kreeg ze al genoeg.
Dus veel gelongeert is ze niet, en nu nog doe ik het liever los dan aan een longeerlijn,
Van mij mag ze de hele bak door, op de hand die ik wil, en zolang ze maar naar mijn stemhulpen luistert.

Nu is ze 3 jaar en 8 maanden, kleine 8 maanden onder het zadel en loopt ook de sterren van de hemel.

Denk eerder dat je de hersenen en het karakter *werkwilligheid en leergierigheid* mee moet hebben.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:00

ja joh je hoeft mij niet te vertellen hoe je een paard inrij hoor :S

maar tog is het echt niet zo'n ramp als je een paard met 2,5 jarige leeftijd inrijd.
op dressuur stallen waar ik training heb gehad doen ze het ook..

en ik DENK (lees weet cker) dat hun er wel ietsjepietsje meer verstand van hebben dan jou.......

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:04

Promessa schreef:
ja joh je hoeft mij niet te vertellen hoe je een paard inrij hoor :S

maar tog is het echt niet zo'n ramp als je een paard met 2,5 jarige leeftijd inrijd.
op dressuur stallen waar ik training heb gehad doen ze het ook..

en ik DENK (lees weet cker) dat hun er wel ietsjepietsje meer verstand van hebben dan jou.......


Dressuur paarden en dan ook echt paarden worden toch pas echt serieus gereden op 4 jarige leeftijd?

Ik heb tenminste *jaja ook op een dressuurstal* geleert dat je paarden beter iets later kan inrijden omdat ze langzaam groeien en langer groeien.
Omdat er later meer van ze verwacht wordt *kwa niveau en "kunstjes"* dan bv een recreatie pony, kan je ze *zoals ik geleert heb* beter iets langer met rust laten, zodat ze later evenwichtiger zijn en alles beter kunnen verwerken.

2,5 en inrijden vind ik te vroeg, en ook al hebben ze er nog zoveel verstand van, mijn pony *ja niet eens ene paard* zullen ze dan nooit berijden.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:05

Promessa schreef:
ja joh je hoeft mij niet te vertellen hoe je een paard inrij hoor :S

maar tog is het echt niet zo'n ramp als je een paard met 2,5 jarige leeftijd inrijd.
op dressuur stallen waar ik training heb gehad doen ze het ook..

en ik DENK (lees weet cker) dat hun er wel ietsjepietsje meer verstand van hebben dan jou.......


Onder het motto, de rest doet het zo dus ik ook maar...
Hun hebben vast meer ervaring dan ik, maar verstand valt over te twisten. Zij moeten er geld op verdienen, ik niet dat is ook een verschil

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:09

ja oke dat is jou mening weet je..
ik heb de mijne ik heb het niet over inrijden.
dat vind ik ook te vroeg op 2,5 jarige leeftijd.
maar longeren en een beetje inprenten is alleen maar goed (VIND IK) en ze hebben er later profeit van omdat ze het dan meoten kunnen en dan zijn ze al een pasje voor.

longeren is niet zo zwaar voor een jong paard.

krijgen ze conditie, evenwicht en kracht van.

en dat vind ik beter en mijn eige paard begon ik te longeren op 2,7 jarige leeftijd.
ik vind als je paard leergierig is en hij wil beginnen met een beetje licht werk en hij stibbeld niet echt tegen..
en mijn paard vond het nog leuk ook

waarom zou je het dan niet doen.
elk paard is anders dat weet ik maar bij de mijne ging het SUPER en ze vond het leuk dus waarom zou ik dan 3 maanden wachten (toen)
ze is nu 6

maar ja ieder zijn eige mening en elk paard heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing

groetjes....

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:11

en trouwens dat motto slaat nergens op want heb ik gezegt dat ik het net zo als hun heb gedaan.....NEE

sorry hoor als iemand zijn paard de t e r i n g in slaat doe ik het tog ook niet.

dus houd je motto maar voor je....

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers