verwende pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

verwende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 16:19

We hebben sinds 3weken er een 13 jarige merrie bij gekocht. Echt een schat van een dier want ze is heel liefelijk opgevoed, iets te liefelijk. Verwend eigenlijk. Op zich is het niet zo'n super probleem want we hebben er niet zo'n last van, maar 1 dingetje is wel lastig: ze wil niet in de stal komen aleen voor een appeltje, maar wij wouden deze pony niet al te veel snoeperij geven enzo, ten 1e omdat dat zobijzo niet onze gewoonte is bij onze pony's en ten tweede omdat ze al ontzettend schooierig is...
Maar goed nu vraag ik me af hoe leer ik haar dat incidentje met die appel af?
ik heb haar al een halster om gedaan in de wei maar ze is zo vlug, en ze komt ook alleen als ze ziet dat je die beruchte appel in je handen hebt.
De vorige eigenaar zei al ze doet alles voor iets lekkers maar dat is eigenlijk niet helemaal de bedoeling, want ze moet ook dingen doen zonder dat ze er iets te eten voor krijgt.
weten jullie een oplossing/trucje ofzo?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 16:31

Staat ze met meerdere paarden in de wei?
Zo ja, komt ze ook niet als de rest allemaal al binnen is?

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 16:41

jah ze staat met meerder in de wei, en nee dan komt ze nog niet Boos!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 21:48

gewoon rustig blijven en steeds naar haar blijven toegaan.Als ze wegloopt,gewoon er weer naartoe gaan.Op de duur word ze dit ook wel beu.Als je ze te pakken hebt en ze staat op stal,dan kan ze haar appel krijgen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 22:19

Je hebt haar net. Je kunt niet verwachten dat ze dan beteen staat te springen om te komen. Ze heeft blijkbaar nog tijd nodig om alles in zich op te nemen en te weten dat werken leuk is. Want dat is vaak het probleem. Het paard heeft een hekel aan het rijden of longeren enz. En ja dan zou ik ook niet komen.

Veel geduld en proberen voor haar het werk zo leuk omgelijk te maken en altijd op een moment te stoppen dat het goed gaat, zodat ze met een fijn gevoel weer op wei gezet word.

NH oefeningen zouden een uitkomst bieden.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 22:20

Daarbij niet altijd gaan rijden als je haar uit het land haalt (weet niet of dat nu het geval is?)

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 13:36

nee dat doe ik ook niet, ze gaan ong 11 smorgens naar buiten en dan savonds naar binnen. en soms halen we haar voor het rijden uit de wei maar soms ook gewoon omdat het slecht weer is en dan wil ze nog niet komen! maar wat ik bedoel is eigenlijk hoe leer ik haar dat ze ook komt ZONDER appel

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 13:38

guanacotje schreef:
gewoon rustig blijven en steeds naar haar blijven toegaan.Als ze wegloopt,gewoon er weer naartoe gaan.Op de duur word ze dit ook wel beu.Als je ze te pakken hebt en ze staat op stal,dan kan ze haar appel krijgen.

dat werkt dus niet, heb ik al geprobeerd ze blijft gewoon wegrennen en dan gaat ze om me heen rennen, ze maakt er gewoon een spelletje van.
ik heb er al eens een uur gestaan en toen toch maar weer die verekte appel gepakt

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:43

Denk dat ze je eerst een beetje beter moet leren kennen, dat ze je leert vertrouwen en dat je dan pas kan gaan denken over afleren. Maybe is clickertraining wel een idee, dat je haar beloont met een click als ze iets goed doet. Heb verder geen ervaring daarmee, maar is maybe wel wat voor jullie. En train het vangen ook eens in de bak, heeft ze minder kans om weg te komen, en dan de aanhouder wint spelen. Succes!

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 13:45

in de bak komt ze wel!
maar over dat leren kennen denk ik wel dat dat zo is jah, ze moet haar en mijn plaatst nog te weten komen.
Maar goed ik denk dat het er ook wel erg aan licht dat ze altijd snoepjes kreeg, ze kreeg (zoals ik te horen kreeg) asl ze op stal kwam wat lekkers na het poetsen wat lekkers voor het rijden wat lekkers na het rijden wat lekkers en als ze weg gingen wat lekkers. en als ze ergens anders braaf bij geweest was wat lekkers (al heb ik daar nix op tegen)

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 14:33

misschien is het een idee om eerst alle paarden van wei te halen en dan eerst geduldig wachten...komt ze dan niet en blijft ze voor je weg rennen, jaag haar dan op. Dat heeft bij mij ook eens geholpen bij een pony die ook perce iets te eten wilde anders kreeg je haar ook niet te pakken. succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 15:22

Misschien kan je het volgende eens proberen,

Ik probeer mijn paard dan nieuwschierig te maken door byvoorbeeld op de grond te gaan zitten met mijn rug er naar toe, vinden paarden vaak erg interesant!
Ook net doen alsof je met je hand iets tussen het gras aan het zoeken bent.
Beloon haar flink als ze naar je toe komt met je stem.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 15:30

Probeer haar ook niet direct te pakken, als ze naar je toekomt. Ik heb ook een pony gehad die moeilijk te vangen was. Als hij naar je toe kwam en je probeerde hem gelijk te pakken, kon je het helemaal vergeten. Aaide je hem daarentegen eerst even, dan kon je hem makkelijk pakken daarna.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 15:32

Mijn nieuwbakken fjordje heeft dat na 2 dagen al afgeleerd. Hij krijgt wel consequent een paar brokjes in zijn bak als hij binnen is. Hij staat nu te trappelen om naar binnen te mogen. Ook dat gaan we natuurlijk afbouwen.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 16:03

moes"]
[quote="guanacotje schreef:
dat werkt dus niet, heb ik al geprobeerd ze blijft gewoon wegrennen en dan gaat ze om me heen rennen, ze maakt er gewoon een spelletje van.
ik heb er al eens een uur gestaan en toen toch maar weer die verekte appel gepakt


En dus heeft ze alweer gewonnen Haha!

Je moet ook niet denken dat het binnen een uur opgelost is. Trek maar gerust een dag vooruit. Zet de andere paarden op stal.
Ga maar is de wei in met een goed boek en ga lekker zitten lezen.

Doe net alsof je haar niet ziet, negeer haar. Uiteindelijk zal ze wel nieuwsgierig worden wat je daar toch zit te doen in haar weitje. (kan wel een uur of langer duren!)
Als ze bij je komt, geef haar dan is een aai. Loopt ze niet voor je weg, kun je het halster proberen om te doen. Heb je het halster om, belonen met lieve worden en een knuffel. Daarna halster af en de wei uitgaan. Volgende dag weer opnieuw kijken of ze komt...dan neem je haar mee naar het hek en laat haar daar los etc...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 17:34

Mijn pony was vroeger ook niet te pakken, alleen viel die dan ook aan. Wat ik heel erg bewust ben geworden dat ik haar ging halen zo van nu kom ik je halen. En dan was ze weg. Als ik gewoon zo even de wei in kwam dan kon ik haar zo pakken.
Als je de wei ingaat denk dan niet aan wat je gaat doen. Denk zo van je mag komen, maar het hoeft niet. Juist dat stukje niet hoeven laat het paard zien dat hij niet hoeft te komen. Je laat het dus aan hem over wat hij gaat doen. Komt hij dan uitgebreid belonen. Komt hij niet dan is dat niet erg omdat je je steeds bewust bent dat hij niet hoeft. Dit zorgt ook weer dat je veel positiever kan denken en mischien daardoor wel met haar in de wei gaat spelen.

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 18:20

Af en toe gewoon de wei inlopen, de paarden een beetje aaien en vervolgens de wei weer uit gaan helpt ook om je paard jouw komst in de wei niet als iets negatiefs te zien. Als ze graag muesli wil kan je vrij luidruchtig wat muesli in haar voerbak doen zodat ze hoort dat er in haar stal wat ligt. En wat uiteindelijk ook helpt; komt ze niet? Laat je haar staan! Een paard staat absoluut niet graag alleen in de wei, zeker niet als ie ook nog eens merkt dat zijn stalgenoten gevoerd worden. Als je aan haar de keuze of alleen in de wei zonder lekkers, of in de stal en lekker te eten en gezelschap van haar maatjes geeft, zal ze vroeg of laat toegeven. Maar zonder dat ze het idee heeft dat er veel druk op haar gelegd wordt.

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:50

bubbels schreef:
En wat uiteindelijk ook helpt; komt ze niet? Laat je haar staan! Een paard staat absoluut niet graag alleen in de wei, zeker niet als ie ook nog eens merkt dat zijn stalgenoten gevoerd worden. Als je aan haar de keuze of alleen in de wei zonder lekkers, of in de stal en lekker te eten en gezelschap van haar maatjes geeft, zal ze vroeg of laat toegeven.


Helemaal mee eens, wil ze niet komen, jammer dan, blijft ze daar maar lekker staan.

ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 09:17

Mijn paard wil soms ook niet komen, ze hebben een ontzettend groot land en dan gaat ze lopen crossen.
Na 20 minuten achter dr aan te lopen ben ik het dus wel zat. Soms als ze ziet dat ik weg loop komt ze snel naar me toe gerend, en de andere keer komt ze echt niet.
Ik laat er dan ook gewoon buiten staan, de volgende dag staat ze dan ookvooraan bij het hek.
Nou is het wel zo dat ze geen zin heb om elke avond binnen te staan 3 keer in de week vind ze genoeg. Dus zodra het weer het toelaat staat ze dag en nacht buiten.

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 10:50

spoekie schreef:
misschien is het een idee om eerst alle paarden van wei te halen en dan eerst geduldig wachten...komt ze dan niet en blijft ze voor je weg rennen, jaag haar dan op. Dat heeft bij mij ook eens geholpen bij een pony die ook perce iets te eten wilde anders kreeg je haar ook niet te pakken. succes!

eerst de anderen uit de wi doe ik zobijzo al. En op jagen heb ik ook al eens gedan omdat dat ook hielp bij een vorige pony van ons maar dat helpt dus ook niet Boos!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:13

Lekker laten staan. De andere paarden op stal en voeren en haar lekker bij het hek laten wachten. Desnoods tot een uur of 23.00. Als ze dan nog niet komt is het wel een heel raar paard Haha! .. Pas op stal belonen en heel consequent zijn. Als je dit een week zou volhouden, moet je opletten wie er het eerste bij het hek is..

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:41

moes"]
[quote="spoekie schreef:
misschien is het een idee om eerst alle paarden van wei te halen en dan eerst geduldig wachten...komt ze dan niet en blijft ze voor je weg rennen, jaag haar dan op. Dat heeft bij mij ook eens geholpen bij een pony die ook perce iets te eten wilde anders kreeg je haar ook niet te pakken. succes!

eerst de anderen uit de wi doe ik zobijzo al. En op jagen heb ik ook al eens gedan omdat dat ook hielp bij een vorige pony van ons maar dat helpt dus ook niet Boos!
[/quote]

Hoe lang heb je dit volgehouden dan?
Bij dit soort dingen is het vaak een kwestie van wie de langste adem heeft, jij of de pony.

Idee van Ymke, klinkt ook wel heel effectief trouwens Knipoog

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 12:51

Richtje"]
[quote="moes"][quote="spoekie schreef:
misschien is het een idee om eerst alle paarden van wei te halen en dan eerst geduldig wachten...komt ze dan niet en blijft ze voor je weg rennen, jaag haar dan op. Dat heeft bij mij ook eens geholpen bij een pony die ook perce iets te eten wilde anders kreeg je haar ook niet te pakken. succes!

eerst de anderen uit de wi doe ik zobijzo al. En op jagen heb ik ook al eens gedan omdat dat ook hielp bij een vorige pony van ons maar dat helpt dus ook niet Boos!
[/quote]

Hoe lang heb je dit volgehouden dan?
Bij dit soort dingen is het vaak een kwestie van wie de langste adem heeft, jij of de pony.
[/quote] een uur.......

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 12:52

#Ymke# schreef:
Lekker laten staan. De andere paarden op stal en voeren en haar lekker bij het hek laten wachten. Desnoods tot een uur of 23.00. Als ze dan nog niet komt is het wel een heel raar paard Haha! .. Pas op stal belonen en heel consequent zijn. Als je dit een week zou volhouden, moet je opletten wie er het eerste bij het hek is..

Nou ze komt dus eg niet Verward het kan haar geen zier schelen of de anderen op stalstaan Verward Verward ze komt alleen als ik een appel in de hand heb, brokken of wat dan ook komt ze ook niet voor Maar goed als wij eregns met hem heen moeten kunnen we hem eg niet laten staan....

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 12:57

bubbels schreef:
Af en toe gewoon de wei inlopen, de paarden een beetje aaien en vervolgens de wei weer uit gaan helpt ook om je paard jouw komst in de wei niet als iets negatiefs te zien.
dat doe ik ook al want ik mest wel eens de wei uit en dan aai ik ze af en toe. en ik loop ong 1x per dag gewoon de wei in om er rommel uit te halen (kinderen die uit de wei komen en bij ons in de sloot langs het weiland spelen zorgen altijd voor papiertjes en zakjes in de wei)