leren rijlaarzen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 21:53

ik heb dus me leren rijlaarzen aangeschaft..

ik heb er gister mee gereden, bij de enkels klapte ze wat dubbel en dat stak in mn been/enkel.
ik de beugels gaatje langer gedaan, want ik had t gevoel dat ik met erg korte beugels reed, omdat er tussen de gaatjes wat verschil zat. waren ze weer te lang.. nu heeft vandaag mn vader er f een gaatje tussen geboord

maar vandaag in de les. fakte de laarzen.. mn hak (vooral tijdens t lichtrijden) kwam iets omhoog in de laars.. dit is best wel irritant

ik ga morgen iig proberen mn hakken NOG verder uit te drukken.
kijken of t minder is

maar is dit normaal? hebben jullie dit in t begin ook gehad met leren rijlaarzen?
of passen ze gewoon niet?;(


Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:55

dat heb ik ook gehad ik zou ze in iedergeval een paar weken goed in de olie zetten werk echt bevoordelijk

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 21:56

Silenzio schreef:
dat heb ik ook gehad ik zou ze in iedergeval een paar weken goed in de olie zetten werk echt bevoordelijk


in de olie??? wat heeft dat dan te maken met t "fakken" Bloos Verward

wil niet dom overkomen ofzo Bloos Tong uitsteken

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:58

wat is fakken?

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:59

Je moet er gewoon veel mee gaan (trap) lopen. Dan gaan ze vanzelf goed zitten. Doet wel even zeer. Fietsen helpt ook goed. En wat is fakken?

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 22:01

Misser"]
wat is fakken?
[/quote]

[quote="eefke schreef:
maar vandaag in de les. fakte de laarzen.. mn hak (vooral tijdens t lichtrijden) kwam iets omhoog in de laars..

Haha!

is beetje een dialect woord.. maar ik weet er geen nederlandse benaming voor Bloos

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:40

eefke schreef:
is beetje een dialect woord.. maar ik weet er geen nederlandse benaming voor Bloos


Kan je het misschien omschrijven? Dan kan de rest er misschien wat meer mee...

Mijn rijlaarzen zitten ook nog niet optimaal, maar die zijn ook nog aardig stug. Maar dat komt vanzelf wel...

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 22:43

Carlaa"]
[quote="eefke"]
is beetje een dialect woord.. maar ik weet er geen nederlandse benaming voor Bloos
[/quote]

Kan je het misschien omschrijven? Dan kan de rest er misschien wat meer mee...

Mijn rijlaarzen zitten ook nog niet optimaal, maar die zijn ook nog aardig stug. Maar dat komt vanzelf wel...
[/quote]

[quote="eefke"]
[quote="Misser"]wat is fakken?
[/quote]

[quote="eefke schreef:
maar vandaag in de les. fakte de laarzen..
mn hak (vooral tijdens t lichtrijden) kwam iets omhoog in de laars..


Haha!

is beetje een dialect woord.. maar ik weet er geen nederlandse benaming voor Bloos
[/quote]

fakken = t omhoog komen van je hak. tijdens het rijden. Knipoog

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:48

Misschien niet de goeie laars Knipoog of ze eerst inlopen, goed bijhouden helpt ook om het leer soepeler te maken.

Mijn rijlaarzen zaten vanaf het moment dat ik ze had als gegoten. Nu zijn mijn beentjes gekrompen in de omtrek en zijn ze te wijd Bloos Maar daar heb ik alweer een handige tip voor gekregen van mijn instructeur Haha!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:48

Dus gewoon dat je laarzen happen (ja zo noemen wij dat hier Lachen )

Ja, je zou kunnen doen wat de rest zegt. Al ben ik zeer sterk van mening dat laarzen meteen goed en lekker moeten zitten Het is toch een dure aankoop. En als ze zo rot blijven zitten, trek je ze ook niet met plezier aan.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

PolitieTed

Berichten: 847
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:52

Heb je hiervoor ook al leren rijlaarzen gehad, of rubberen? In het begin zitten leren rijlaarzen namelijk heel raar, maar als je er eenmaal aan gewend bent, wil je nooit meer anders!

Na de traan van verdriet, komt de glimlach van de herinnering...
Vaarwel lieve Cisco... Rust zacht meisje...

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:58

Ik heb het ook gehad, maar nu gaat het al veel en veel beter!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:59

als het niet goed komt kun je ook een klein verhogingshakje in je laarsoen, heb ik ook n zit gewoon fijn verder, je hebt ze ook in verschillende diktes. Maar dan moet je uitkijken dat je schaft dan in verhouding weer niet te kort wordt omdat je hak dan zeg maar wat hoger komt. (niet dat die hakjes centimeters hoog zijn hoor Haha! )

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 23:00

PolitieTed schreef:
Heb je hiervoor ook al leren rijlaarzen gehad, of rubberen? In het begin zitten leren rijlaarzen namelijk heel raar, maar als je er eenmaal aan gewend bent, wil je nooit meer anders!


heb hiervoor rubberen gehad..

ook zo met lopen enzo is het t nog heel erg wennen. is nog allemaal zo stijf..

maar kan ik nu al gelijk zeggen van de laars past niet?
of moet ik nog f verder inlopen...?want jaah de laars moet zich nog naar mij vormen. het is pas de 2e keer dat ik ze aan heb!!

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 23:01

Jurga schreef:
Ik heb het ook gehad, maar nu gaat het al veel en veel beter!


gelukkig. ik was al bang dat ik me 200 euro vergooid had Haha!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:48

In de winkel had ik wel 30 laarzen aangehad en daar had ik allemaal van, nee.. En toen! Toen kwam mijn laars hij zat als gegoten Haha! Héérlijk!
Maar dat is verschillend, en persoonlijk.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 08:52

Rijlaarzen moet je van tevoren gewoon even inlopen (bijv. tijdens het huishouden doen). En dan kom je er tijdens het rijden idd toch achter dat je je hakken eerder nooit constant uitdrukte. Daardoor heb ik uiteindelijk wel een fijnere beenligging gekregen.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 09:19

Ik heb het in het begin ook gehad. Ik ben eerst veel wezen traplopen fietsen met de laarzen zodat ze zich naar mijn been konden vormen. Ook gelijk goed voor je conditie Lachen
Toen ik ging rijden bleek ook mijn hak iets omhoog te komen. Dit komt idd mede doordat je nog teveel op je tenen rijdt zoals wij dat noemen hier. Ik heb daar erg op gelet + in combinatie met een klein inleg hakje (tekoop bij ruitershop) is het probleem opgelost.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.


miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 09:23

In het begin waren ze bij mij ook heel stijf. En idd vouwen die in mijn been prikten. Moet je effe doorheen (tip: compeed op de plaatsen waar het drukt).
Veel trappenlopen en in vetten om ze soepel te krijgen. En je voet ook veel strekken als je je laars aanhebt, dan komen je balijnen goed over elkaar te vallen als ze ingezakt zijn. Als dat niet goed gaat (bovenste balijn achter de onderste) zullen ze NOOIT lekker gaan zitten!
Als je leren laarzen soepel worden en dus beter om je voet en enkel aansluiten zul je makkelijker je hak uit kunnen drukken.

enne, ik sluit me verder bij scum aan, mijn beenligging is er ook beter op geworden! *LOL*

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 09:45

dankjewel Haha!
ik denk dat ik vandaag maar eens uren ga maken met me rijlaarzen Knipoog


Citaat:
wat vinden jullie eigenlijk moet ik gelijk spanners gebruiken..?

in de ruitersportzaak hebben ze me gezegd van hoeft nog niet.. anders rek je ze alleen maar uit en dat is niet te bedoeling..

maar de hoefsmid daarintegen zei vrijdag gelijk spanners erin..? Verward


Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:51

Mijn laarzen deden dat in het begin ook. Ergens is dat vrij logisch. Het leer is nog stijf, als jouw voet omhoog gaat, dan volgt het leer, door de beweging (om het maar even te verwoorden) niet direct jouw voet. Gevolg eerst gaat je hak, en een fractie van een seconde later volgt je laars Tong uitsteken Op het moment dat het leer soepel wordt, gaat dit over. Als je er last van blijft houden dan kun je altijd nog zo'n inleg-hakje in je laars leggen, dan heb je iets meer steun.

Wat betreft de laarzenspanners. Ik heb daar ook verschillende adviezen over gehad. Ik heb er toen voor gekozen om geen spanners te gebruiken, en mijn laarzen zijn nu (ruim 4 jaar later) nog steeds mooi in vorm. Ik heb nog altijd geen spanners nodig. Welke laarzen heb je als ik vragen mag. Door de prijs die je noemde moest ik aan Petri denken? Klopt dat? Zo ja, dan heb je waarschijnlijk dezelfde laarzen als ik, dus dan zou ik er geen spanners in doen. Heb je kalslederen laarzen en dus slapperen, dan zullen spanners denk ik wel nodig zijn.

Veel plezier met inlopen/fietsen

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:57

Ik had in het begin ook weleens dat m'n laars iets leek af te zakken, dat had ik met m'n rubberen zelfs constant.., maar verder heb ik er geen last meer van (pas had ik het nog een x, maar dat kwam misschien wel door verkeerde beenhouding dan?)

Ik heb nog geen laarzenspanners, ben aan het twijfelen of ik ze moet aanschaffen, de een zegt van wel, de ander van niet (petrie standaard) In de ruitersportzaak raadden ze aan van niet (weet niet meer of dat alleen voor het begin was of voor altijd...) omdat ze al zo hoog waren, en ook niet breder moesten worden, omdat de laars 1cm breder is dan m'n kuit, hij zit wel goed trouwens.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 10:59

Mikkie schreef:
Welke laarzen heb je als ik vragen mag. Door de prijs die je noemde moest ik aan Petri denken? Klopt dat?


ik ben toch blij deze reacties te horen. ik was al bang dat ik de verkeerde laarzen had gekocht..

het is natuurlijk wel logisch. de laars is nu nog stijf er recht. en je hak heeft dan ook alle ruimte om zich te verplaatsen. als t leer zich een beetje gevormd heeft. dan heeft t dat als t goed is niet meer...

maar toch is t fijn om te horen van andere dat het normaal is Haha!


wat betreft de laarzen ik heb idd petrie.. moet f denke perfect volgens mij.. iig de goedkoopste van petrie Haha!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:01

Toen ik mijn leren rijlaarzen voor het eerst aandeed,voelde ik niet eens wat ik met mijn benen deed..Kwestie van inlopen..Nu zitten ze als gegoten..(zijn ze ook,op maat gemaakt Knipoog )

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 15:16

jaah aan de reacties van iedereen ben ik er toch idd achtergekomen.. dat t gewoon f inlopen is.. gelukkig maar Haha!

ik zit nu dan ook te leren met mn laarzen aan Clown heb proefwerkweek Boos!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 36 bezoekers