Meike loopt weer slecht..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Meike loopt weer slecht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 19:46

Sinds meike dan van "mij" is liep ze eigelijk binnen een week of 2 veel beter, en kon ik dr zelfs weer longeren en kon ze lekker draven.
en toen zijn ook dr hoefjes netjes bekapt enz alles ging goed, en ik liet dr een paar dagen in de week ffies een uurtje op het land, en dan wel po een kaal gevreten klein landje zodat ze neit weer hoefbevangen word..

maar nu ineens lijkt ze wel weer hoefbevangen te worden Verward ze loopt ineens heel slecht.. terwijl ze voor zover ik weet helemaal niet op het land meer heb gestaan..
het zou wel kunnen komen doordat ik wat minder met dr loop laatste tijd, dus dat ze stijfjes is, dus daar kan ik natuurlijk zelf wat aan doen, maar ik hoop echt niet dat het nu weer slechter gaat Scheve mond ik had eindelijk na maanden weer hoop dat ze misschien weer een beetje beter ging worden.. maar nu.. Verdrietig

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:48

DA bellen
beter voorkomen dan genezen
nu kan hij misschien medicijnen geven om de ontsteking (of wat het ook is) te remmen
beter 10 keer te veel dan 1 keer te laat!

ShEtLaNdUrZ
Berichten: 3056
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: HeerHugoWaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:52

achosie Huilen
ze liep net weer beter..
en nu ken ze niks meer!! alles voor niets geweest..
ohhhhh, wat erg Scheve mond
~xXx~ Chelsea.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:43

Shet: zo geef je ook niet al te veel moed
ik zou morgen een DA laten kijken, en dan gaat alles wel weer goed komen
laat je hte weten?
zal duimen voor je Lachen

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 20:49

probleem is dat ik daar geen geld voor heb, ze ze niet echt van mij is, en ik niet weet of de eigenaar dit zal gaan betalen...

daarbij... klinkt dit misschien stom hoor, maar ze is een jaar hoefbevangen geweest, waarvan ze meer dan de halve tijd niet kon staan op dr benen en gene medicijnen heeft gehad, en zonder medicijnen is ze er weer bovenop gekomen.. en toen was het dus nog veel en veel erg dan dit.. ze loopt nu gewoon heel stijf. dus ik wacht het nog ff af, of het beter word als ik elke dag met dr kleine stukjes wandel, als het eind van deze week nog zo is, bel ik zeker de dierenarts! of als het erger word deze dagen komt hij ook maar nu nog niet.. Nagelbijten / Gniffelen

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:50

oke, dat is aanvaardbaar Knipoog

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:59

Zou inderdaad niet te lang wachten met de DA waarschuwen, maar als het alleen een beetje stijfjes is zou ik me niet al te veel zorgen maken, daar heeft ieder paard wel eens last van Lachen

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 21:00

ja precies, en dan is het nu toevallig bij een pony die lang hoefbevangen is geweest.. maar goed als het erger word komt er wel een da hoor Lachen maar hoop dat het niet zo erg is.. Scheve mond

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:54

Heeft ze misschien ander hooi gekregen met meer voedingswaarde, of zelfs kuilgras? Daar kan ze ook stijf of hoefbevangen van worden, dus misschien kan je dat op stal nog even navragen.
Veel succes met haar in elk geval, ik hoop voor jou dat het loos alarm is!

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 00:12

Je zegt het zelf al, een kaal gevreten weilandje.
En wat gebeurt er als ze geen gras meer hebben?
Dan gaan ze plukjes zoeken, waar geheid zand mee wordt getrokken met de wortels van het "gras" en je dus ook nog eens kans krijgt op zandkoliek, wat ook weer de kans vergroot op hoefbevangenheid....

Ik wil ook graag een shet voor mijn paard erbij (meike is toch een shet??) maar dat prutsmuts altijd met dat hoefbevangen gedoe bij die dwergjes, ze zijn er zo vatbaar voor, lijkt me moeilijk...

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 09:55

voor zover ik weet heeft ze niks anders gehad, kuilgras o.i.d maari k zal het wel ff goed duidelijk maken op stal dat ik bepaal wanneer ze op t land mag en wat ze mag eten en meer niet, aangezien de staleigenaar nog weleens wat extra's geeft, en ik net hoorde dat hij dr ook weleens zomaar op t landje zet als ik er niet ben..

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 09:57

kuilgras is heel slecht voor pony's die hoefbevangen zijn geweest! Daat zit te veel eiwitten in! Hooi is beter!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 09:58

ze krijgt ook alleen maar hooi..!!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:08

annuh schreef:
probleem is dat ik daar geen geld voor heb, ze ze niet echt van mij is, en ik niet weet of de eigenaar dit zal gaan betalen...

daarbij... klinkt dit misschien stom hoor, maar ze is een jaar hoefbevangen geweest, waarvan ze meer dan de halve tijd niet kon staan op dr benen en gene medicijnen heeft gehad, en zonder medicijnen is ze er weer bovenop gekomen.. en toen was het dus nog veel en veel erg dan dit.. ze loopt nu gewoon heel stijf. dus ik wacht het nog ff af, of het beter word als ik elke dag met dr kleine stukjes wandel, als het eind van deze week nog zo is, bel ik zeker de dierenarts! of als het erger word deze dagen komt hij ook maar nu nog niet.. Nagelbijten / Gniffelen


Waarom bel je hem sowieso niet ? leg gewoon uit wat er aan de hand is, misschien heeft hij tips om erger te voorkomen (aangepast voer of zo!)

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:13

Sorry voor deze vervelende mededeling, maar ook van hooi kunnen paarden hoefbevangen worden. Onze pony is in november ook weer bevangen geraakt door hooi. Ik wist ook niet dat dat kon.

Heb inmiddels gelezen dat je het kunt voorkomen door hooi 1/2-1 uur te weken in water. De suikers (bepaalde soort) die hoefbevangenheid kunnen uitlokken lossen dan op. Wel uiterlijk om de dag het water vervangen!

Sterkte!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 21:34

okee... dus eigelijk gewoon elke dag nat hooi geven? bedankt voor de tip!!

ikkiekikker

Berichten: 896
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 10:41

Loopt ze nog steeds zo stijf of wordt het al wat beter?

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 18:59

nou... de hoefsmid was er vandaag voor de andere paarden, en een vrouwtje die ook veel van paardenw eet, en die vertelden dat ze weer hoefbevangen was Boos! het komt door het biks.. ik dacht dr goed aan te doen door dr te gaan bijvoern voor de vitamen enzo en voor het veulen.. was dus geen goed idee blijkbaar

nu mag ze niks meer extras eten, alleen nog maar droog hooi... hij heeft verder niks gezegd over medicijnen maar misscihen dat ik toch even quadrisol ga halen.. en ik ga voortaan erg opletten met wat ik dr geef, en nooit meer zomaar biks oid bijvoeren , wist niet dat ze ZO gevoelig ervoor was Ach gut

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:14

Is Meike een shetlander???
Bix hebben ze echt niet nodig, helemaal niet als er niet getraind wordt.
In verband met het veulen begrijp ik wel dat je zo dacht, maar dan kun je beter een suplement geven, waar ook echt alleen het benodigde in zit.
Wat hooi betreft, er zit veel verschil in.
Je hebt rijk hooi en arm hooi.
Toen onze pony in Utrecht hoefbevangen stond werd het hooi ook een paar uur van tevoren in een ton met water gestopt.
Wel inderdaad elke dag de bak water verschonen en aanslag eruit boenen.
Wij voeren altijd nat hooi, is meteen beter voor de luchtwegen.

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:11

Bix is heel energierijk. Ook met dingen als brood moet je oppassen. Alleen wortels, af en toe een appel en hooi mag als je pony gevoelig is voor hoefbevangenheid.

Kijk even of je wel quadrisol mag gebruiken bij drcahtige merries.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 16:23

ja.. was dus een grote fout om dr biks te voeren Scheve mond het hooi wat ze krijgt is arm hooi dus dat zit ook wel goed.. en ik zal dan vanaf nu nat hooi geven
ze heeft al heel vaak quadrisol gehad, ook terwijl ze drachtig was, en zelf vlak voor de bevalling.. Verward ik zal het wel even controleren aangezien die eigenaar er neit veel vanaf wist dus het zomaar zou kunnen dat het niet kan.. zit sowiezo te twijfelen of ik het geef.. ik wacht het een paar dagen af of het zo beter word.. aangezien ze de vorige keer ook is opgeknapt zonder medicijnen

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:21

Ik heb me een paar dagen ingehouden maar nu moet ik toch echt weer even reageren.. weet dat je er toch niks mee doet maar ik snap gewoon echt niet dat je haar steeds met zoveel pijn laat lopen! Als jij vergaat van de pijn laat je moeder je dan ook gewoon doorlopen zonder je naar de dokter te sturen??
Als je je s verdiept in hoefbevangenheid dan weet je dat er genoeg manieren zijn waardoor paarden bevangen kunnen worden, dus niet alleen door eten! Misschien heeft ze wel iets aan dr lever, maar ja dat zal je nooit weten als je dr niet laat onderzoeken..
Ookal wordt ze vanzelf beter (wat niet zo is maar goed volgens jou wel, het lijkt misschien minder maar voordat hoefbevangenheid over is ben je zo een paar maanden verder, duurt heel lang voordat alles weer is teruggegroeid) waarom doe je dan niet alsnog wat je kan en geef dr medicijnen..
Maar goed, sorry dat ik me ermee bemoei maar ik ga me afvragen wanneer t is tot je door gaat dringen hoe onwijs veel pijn paarden hebben als ze bevangen zijn!

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:01

Ben het met je eens Aramat, ooral drachtige merries kunnen door tal van oorzaken bevangen raken. De pijn is inderdaad ontzettend erg.
Ik dacht echter dat drachtige merries niet veel medicijnen mogen hebben.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 19:46

okee dan vind je dat maar... dat moet je natuurlijk zelf weten Knipoog

gellukkig denken mensen in mijn omgeving (die veel meer van paarden weten dan ik) er anders over, die vinden het alleen maar goed wat ik doe en gedaan heb voor dr, en vinden dat ze er nu veel beter bij loopt, ze is ontzettend opgeknapt sinds ze heir van mij is, ziet er ook goed uit, en liep daat voor dat ze weer hoefbevangen werd heel goed en vrolijk rond! van mij mag je vinden dat ik dr beter kan laten afmaken oid maar als ze zo ook vrolijk rondloopt en geen last van dr bene lijkt te hebben en gelukkig lijkt ga ik dat dus zeker niet doen

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:03

Heb ik t over afmaken?? ik heb t over onderzoeken waar die bevangenheid steeds vandaan komt en zorgen dat ze niet zo'n pijn lijdt..