Montecristie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Montecristie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 17:40

We hebben nu de nodige pagina's over Gribaldi.maar zo kun je het ook over Montecristie praten,
want daar zijn ook gegevens van.

Citaat:
KWPN
22-03-2004: KWPN-hengst Montecristo Grand Prix-startgerechtigd
Door een fraaie 66,83% te scoren in de Intermédiaire II in Uden bewees Kirsten Beckers dat de getalenteerde hengst van Stoeterij Broere Montecristo aan het zwaarste dressuurwerk toe is. "Montecristo was twee jaar de dressuurbaan niet in geweest en hij liep door de proef heen alsof hij het gisteren nog gedaan had", vertelt Kirsten Beckers enthousiast. "We scoorden zelfs meteen een 9 voor het binnenkomen!"
(CvA, overname zonder bronvermelding niet toegestaan)


Hij dient ook nog vererver te zijn.
Het volgende neem ik op uit IDS. want je wilt toch weten hoe goed is hij in zijn vererving.

1. Hij staat op de 1 ste plaats in de dressuur index.
2. Hij heeft 104 nakomenlingen die 4 jaar en ouder zijn.
3. Hij heeft 18 nakomenlingen in de 'dressuursport" lopen, (4 jaar en ouder)
4. Er zijn er 0 die springen.
5. Ik weet niet waar de rest is

Dit zijn gegevens die getoetst zijn.
Waar ik mee wil zeggen, is het wel zo'n topper in vererving??

Of lees ik de cijfers verkeerd.??

p.s. Er zijn van die aantallen er maar 4 die een verrichtingstest hebben gelopen.
_________________

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 17:56

Ik ga het nog spannender maken. Knipoog

Op deze aantallen komt een index te voorschijn t.w.194
De nr. twee heeft een index van 162.

Dus met andere woorden,de hengst Montecristie wordt met stip als dressuur vererver gebombardeerd.

Kun je nu uitgaande op bovenstaande gegevens zeggen we hebben
met een dressuurverver van doen.

Of is de dressuur maar een onderdeel van 20 % van zijn nakomenlingen
en wordt de rest ingezet als fokmerrie cq. gebruikspaard voor de recreatie , waarbij de dressuurververving niet meer toetsbaar is.

Of moet men zeggen 1 op de 5 geboren dieren van hem zijn geschikt voor de dressuur?

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:00

ceasario schreef:

Kun je nu uitgaande op bovenstaande gegevens zeggen we hebben
met een dressuur
verver
van doen.



Wat voor een kleur zou die geven Verward

En waarom noem jij hem Montechristie? Of heb ik iets niet gevolgd Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:00

Dus op basis van 18 nakomelingen krijgt hij nu de stempel dressuurvererver?

Begrijp ik dat goed?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 18:01

Pipo schreef:
Dus op basis van 18 nakomelingen krijgt hij nu de stempel dressuurvererver?

Begrijp ik dat goed?

Ja

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:04

Je stipt hier een grote beperking aan in indexen, wereldwijd. Alleen de goeden van een hengst brengen punten mee, de slechten, die niet verder komen dan zadelmak, snoepen helaas niets van die punten af.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 18:05

Waarom ik hier over begin is.

Relatieveren we met z'n alle wel genoeg.
Ik dook eens in die cijfers en ging toch een beetje hardop zitten denken.

Zo gaat het ook in het buitenland.

En scheppen we daardoor niet te hoge verwachtingen van een veulentje krijgen?

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:02

ceasario schreef:
Op deze aantallen komt een index te voorschijn t.w.194
De nr. twee heeft een index van 162.

Dus met andere woorden,de hengst Montecristie wordt met stip als dressuur vererver gebombardeerd.

Kun je nu uitgaande op bovenstaande gegevens zeggen we hebben
met een dressuurverver van doen.



Montecristo is in ieder geval al 11 punten in fokwaarde gedaald, de betrouwbaarheid is met 10% gestegen. Vorig jaar kwam ie al met stip de indexen binnen bij 4 t/m 6 jarigen met 205 punten. Hij is dus iets in fokwaarde gedaald. Het verschil met de nr. 2 Gribaldi in 2003 was 30 punten.

Een fokwaarde kan dus erg vertekenend zijn zeker bij jonge paarden. Het feit dat Montecristo een hoge fokwaarde heeft, is voornamelijk dankzij zijn eigen prestaties en de (fok)prestaties van zijn ouders en andere familieleden. Montecristo heeft nog geen hoge fokwaarde omdat zijn nakomelingen allemaal al zo hoog in de sport lopen. Maar wat niet is kan natuurlijk nog komen Knipoog .

Als fokkers alleen naar cijfertjes kijken schiet het inderdaad niet op. Nog een voorbeeld, Tolando heeft nu een geschatte fokwaarde van 167 punten, maar dat wil nog niet zeggen dat ie straks een superdressuurvererver wordt met die hoge index. Als zijn eerste nakomelingen brandhout blijken te zijn dan kan ie nog zo'n hoge fokwaarde hebben maar geen merriehouder die hem nog op zijn merrie zet. Volgens de cijfertjes zou hij dan een goeie dressuurvererver moeten zijn, maar wat is dan de realiteit.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 19:15

Tiffy.

In het laatste geval ga ik met je mee.nl. de verwachtingswaarde.
Maar in het eerste geval mis ik 80% van die dieren.

M.a.w. Doet men nu alsof het dressuur verervers zijn.
Of verkoopt men werkelijk lucht aan de gemiddelde leek.?

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:22

ceasario schreef:
M.a.w. Doet men nu alsof het dressuur verervers zijn.
Of verkoopt men werkelijk lucht aan de gemiddelde leek.?


Tja, wat dat betreft kan ik alleen maar mee gaan met wat Excuseme ook al zei het is een flinke beperking in de indexen. Het klinkt allemaal leuk die cijfertjes, maar wat is de realiteit. Is die overige 80% ook echt niet geschikt om te presteren of zijn ze bij toeval allemaal in het buitenland, de recreatie of de salami terecht gekomen? Dit valt vrijwel niet te achterhalen en de indexen geven IMO dus ook geen volledige weergave van de werkelijkheid omdat je het grootste deel van de nakomelingen mist in de berekening. Bij Montecristo is het trouwens nog 20% er zijn oudere hengsten die bovenaan de index staan en waarvan een nog kleiner percentage in de sport loopt. Gaat toch verdacht veel op gebakken lucht lijken zo.......

Ik denk dat de gemiddelde leek wel valt voor kreten als "hij heeft een fokwaarde van 200". Die vraagt zich niet af hoe die index tot stand gekomen is, de hengst staat bovenin dus zal ie wel een goede vererver zijn. Terwijl 80% van zijn nakomelingen dus niet meegenomen is in de berekening en brandhout kan zijn.

Misschien moet er ook een percentage aan verbonden worden met het aantal nakomelingen die een hengst heeft gebracht en het aantal dat daarvan ook daadwerkelijk in de sport presteert.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 21:52

Tiffy je zit in Zuid Holland.
Zou dit stof voor jullie studieclub kunnen zijn.?

Jammer dat GURK dit Mist.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:00

ceasario schreef:
Tiffy je zit in Zuid Holland.
Zou dit stof voor jullie studieclub kunnen zijn.?

Jammer dat GURK dit Mist.


Doel je hier mee op VWF?


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 22:18

Tiffy schreef:
[

Doel je hier mee op VWF?
[/quote]


Ja Knipoog

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Esprietje
Berichten: 65
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:43

Eigenlijk geven die verwachtingswaardes met een lage betrouwbaarheid valse informatie. Ik heb weleens van één van de KWPN inspekteurs gehoord, dat het verloop van de fokwaarde belangrijker is, dan de hoogte van de fokwaarde.

Daar zit wel iets in. Naarmate er meer paarden in de sport lopen, ontwikkelt de fokwaarde zich (naar boven of naar beneden). Dus ik pak de fokwaarden over een aantal jaren, en kijk dan naar de ontwikkeling.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 23:12

Esprietje schreef:
Eigenlijk geven die verwachtingswaardes met een lage betrouwbaarheid valse informatie. Ik heb weleens van één van de KWPN inspekteurs gehoord, dat het verloop van de fokwaarde belangrijker is, dan de hoogte van de fokwaarde.

Daar zit wel iets in. Naarmate er meer paarden in de sport lopen, ontwikkelt de fokwaarde zich (naar boven of naar beneden). Dus ik pak de fokwaarden over een aantal jaren, en kijk dan naar de ontwikkeling.


Als je het allemaal goed bekijkt bij die hengsten dan komt er maar 20 tot 25 % in de sport.
Dus 1op 4 ,1 op 5 heeft het doel gehaald "sporten"

Als je daar ook nog een lagere index bij hebt gaat je fokkerij achteruit i.p.v. vooruit. En stoelt in tien jaar je fokkerij nog maar op een paar hengsten getoetst op 25 % van de daadwerkelijke produktie van die hengsten.

In mijn ogen zeer mager en riskie .
En teveel gebaseerd op toevalstreffers en produceren van paarden,dan het daadwerkelijk fokken van paarden uitgaande van moederlijnen.
Waarbij de fokker de moederlijn kent of dient te kennen.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: corinadrenth, DotBot en 51 bezoekers