ervaringen met fjorden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
l_a_u_r_a

Berichten: 132
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Hengelo

ervaringen met fjorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 18:53

Ik had mijn vraag al bij vraag-maar-raak gesteld maar volgens mij kan ik het beter hier doen.
Ik zou graag zoveel mogelijk reacties willen horen over de ervaringen met fjorden als recreatie paard.
Ik heb een jaar geleden mijn KWPN merrie verkocht omdat het absoluut niet klikte tussen ons.
En nou zat ik zelf te denken aan een fjord, maar heb daar helemaal geen ervaring mee, ik vind ze er heel leuk en lief uitzien en de prijs is ook redelijk laag vergeleken bij andere rassen.
Nou ik ben benieuwd naar de reacties..................

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:02

Ik heb bijna een fjord... maar ik ga een aantal keer per week om te rijden, eigenlijk om te helpen met het inrijden. op die stal hebben ze heel veel fjorden en ze zijn heel lief, mijn paardjuh is vrij koel in zn hoofd en heel leergierig Haha! Maar elke paard verschilt natuurlijk

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:15

Ik verzorg een Fjordje... En rij vooral buiten met hem! Lachen Hij is hardstikke lief buiten, alleen hij moet geen hond achter zich aanhebben, dan is het *sjoef*, maar Fjorden zijn meestal wel erg leuke recreatie paardjes Lachen Je kan heel veel dingen met ze doen...

Wow, alweer een Fjordentopic Schijnheilig

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 20:18

Fjorden zijn hele goede recreatiepaarden!

En ze zijn ook superveelzijdig. Je kan ze voor de wagen zetten/dressuur/springen/voltige/freestyle/ noem maar op! Lachen
En doordat ze vaak koel in hun hoofd zijn (dus niet sloom, maar gewoon koel Knipoog) zijn ze ook uitstekend geschikt voor buitenritten!! En ze hebben vaak een heel goed uithoudingsvermogen en lekkere gangen, zodat je nog uren door kan rijden Knipoog

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:05

Het beste kun je gewoon een paar keer een fjord rijden.
Iedere fjord is anders en nadeel is dat ze enorm eigenwijs zijn.
En ze kun heel sterk zijn.
Ze zijn idd wel koel in het hoofd, maar wat voor de ene fjord geldt, geldt niet voor de andere.
Er zijn fjorden waar je gewoon op kunt stappen na een week niets doen, en er zijn er die echt iedere dag beweging moeten.
Dus gewoon eens ergens vragen of je een paar keer mag rijden.
En een goed gereden fjord is heel anders dan een groene fjord!
Maar dat geldt voor veel rassen natuurlijk.

cindy14
Berichten: 89
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:25

hey
ik sta in pension met m'n paard op een soort fjorden fokkerij.
ik mag bijna elke dag een fjord rijden, naast het ridjen van mijn eigen paardje.
maar de fjord is een goed recreatie paard, want hij is: sterk, heeft uithoudingsvermogen en is (als die goed afgericht is) ook erg makkelijk te hanteren. maar hetz elfde als bij andere rassen de fjorden verschillen wel dus als je ermee buiten wilt rijden zou ik wel een nemen die dat egwend is, maar datr kan ejz elf ook wel bedenken he?

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 08:19

Hee Cindy,m waar sta je dan, ben benieuwd!

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 09:35

Ik heb een aantal fjorden zelf,en ik vind het echt heerlijke dieren,die van mij zijn echt ontzettend koel in hun hoofd,eerlijk en super veelzijdig.
Ik ben Viking aan het inrijden en hij kan nu al een L proefje lopen,bij wijze van spreken dan.

Hij schrikt echt nergens van,maar ik heb hem wel een goede opvoeding gegeven,ik ben toen hij nog veulen was veel gaan wandelen met hem,maar dat heeft veel resultaat gehad,want hij loopt gewoon zeer koel door alle verkeer heen,schrikt dan ook echt nergens van,echt super.


Kortom,fjorden zijn heel geschikt voor recreatie,maar ook gewoon voor de sport.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:21

Ik heb vroeger (2jaar terug) 2 fjorden in mijn bezit gehad die ik 7 jaar heb gehad.

tot de dag van vandaag mis ik ze nog ernorm en heb ik er nog spijt van.
Wat een schatte waren dat zeg! Zijn enorme lieve paarden en echte andermansvrienden.

Als je een goede opgevoede fjord hebt zijn ze echt onwijs leuk.
Ik hou zelf van de luxere types.
Ze zijn echt overal goed in en kunnen van alles.
Ik sprong met ze, dressuurde (mocht M starten), buitenrijden voor de wagen, zwemmen, op een van de dames ging ik rijden en de andere met een touwtje en een halster er naast en dan gwoon galopperen en alles met 2 paarden.

Je beleeft echt een hoop plezier met ze, maar zorg er voor dat je er een hebt die goed opgevoed is, want sommige dat zijn echt ontzettende draken en daar zou ik totaal het geduld niet voor hebben.

Heb je er al een op het oog of wil je alleen info over dit ras?

gr

Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:53

We hebben al 19 jaar fjorden maar nou hebben we al 4 jaar maar een fjord maar ze zijn super voor recreatie kunnen in de sport ook wel redelijk meekomen de een is beter dan de ander, ze zijn lief, braaf, eigenwijs en vooral heel leuk de uitzonderingen daar gelaten, hier bedoel ik mee de paarden die niet lief, braaf en leuk zijn d.m.v. niet opgevoed en hoe ze behandeld zijn door mensen. Als je een fjord wilt kopen raad ik je aan om naar een fokker te gaan of een hengstenhouder ofzo hier heb je keuze genoeg en hij kan je precies vertellen hoe het paard is en wat hij allemaal kan en wat de afstamming is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:53

Ik heb een Fjord maar die is dus totaal niet "cool" in de kop. Is een hittepetitje en niet bepaald betrouwbaar.
Onze KWPN'er is veel stabieler en rustiger.