KWPN of QUARTER?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

KWPN of QUARTER?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 18:28

ik heb een kwpn merrie die ik een keer wil laten dekken,maar.....

ik rijdt western met haar en nu zit ik te twijfelen om een quater er op te gooien zodat ik het veulen later ook western kan gaan rijden. maar aan de andere kant heb ik zoiets van dan is het niet raszuiver meer.

daarom vraag ik me af wat jullie zouden doen? Verward

[Edit Sugarmiss: fout in titel aangepast]

♥ MAGNIFIQUE, OKIES BH CHARLIE ❤️
Dakota for always on my mind 02-06-2007 / 07-07-2011
Leootje 1995/2023
Love you for ever


Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 18:39

Ik zou het niet weten wat ik in jou geval zou doen.........
Ikzelf zou nooit mijn KWPN-er door een quarter laten dekken, maar dat komt omdat ik geen wens heb om er western mee te rijden.
Als je echt graag western wilt gaan rijden later met het veulen (als die natuurlijk ouder is) dan zou ik het er gewoon op wagen, want daar heb je dan meer plezier van dan een raszuivere KWPN-er

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:05

Ik zou een Quarter veulen kopen en de merrie gewoon niet dekken. Als je graag western rijdt en straks weer verder wilt komen heb je aan een "halfje" waarschijnlijk nog steeds niet genoeg, ook al zijn er uiteraard voorbeelden van die het erg goed doen.
Zelf ben ik geen voorstander van het kruisen tussen 2 rassen, soms pakt het leuk uit, vaak ook helemaal niet.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:37

Ik zou een quarterveulen kopen en met je KWPN-er western gaan rijden. Dat doe ik ook en dat gaat best aardig.

Wat heb je nu aan een half quarter half KWPN-er. Met een half quarter mag je nog steeds niet met de quarterwedstrijden meedoen, dan ben je als nog aangewezen op de all breeds klassen. En dat kan met een KWPN-er ook.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:48

jeddah schreef:
Ik zou een Quarter veulen kopen en de merrie gewoon niet dekken. Als je graag western rijdt en straks weer verder wilt komen heb je aan een "halfje" waarschijnlijk nog steeds niet genoeg, ook al zijn er uiteraard voorbeelden van die het erg goed doen.
Zelf ben ik geen voorstander van het kruisen tussen 2 rassen, soms pakt het leuk uit, vaak ook helemaal niet.


Je haalt de woorden uit m'n mond OK dan!

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 21:44

ja, maar het gaat erom dat ik mijn eigen merrie juist wil laten dekken en dat veulen wil ik dan houden. Knipoog

en voor zover ik weet kan je gewoon bij de wran starten

♥ MAGNIFIQUE, OKIES BH CHARLIE ❤️
Dakota for always on my mind 02-06-2007 / 07-07-2011
Leootje 1995/2023
Love you for ever

bluezarka

Berichten: 142
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: way up north!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:19

Bij ons op stal staat er een jaarling KWPN-er. Haar moeder is een KWPN merrie en haar vader een Quarter Horse.
Het veulen kan dus wel binnen het KWPN stamboek opgenomen worden.
Advies of je jouw merrie moet laten dekken of niet durf ik je niet te geven...... Succes.

What happens at the barn, stay's at the barn

Eindelijk ook eens mijn profiel bijgewerkt... foto's, foto's en nog eens foto's

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:52

Het KWPN-veulen kan in het B-register worden opgenomen. Dat is net iets meer dan niets. Het betekent alleen dat het veulen een KWPN-moeder heeft. Zonde van de registratie-gelden in mijn opinie. En je mag alleen bij de Wran starten. Niet bij de quarterwedstrijden.


KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 23:19

Quarter x KWPN? Dat lijkt me geen goed idee. Ik zou dan liever een quarter(veulen) kopen!

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

bluezarka

Berichten: 142
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: way up north!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:21

Anya schreef:
Het KWPN-veulen kan in het B-register worden opgenomen. Dat is net iets meer dan niets. Het betekent alleen dat het veulen een KWPN-moeder heeft.


Het is in zo verre iets meer dan niets, dat als deze merrie gedekt wordt door een KWPN hengst, je dus volledig KWPN papier bij je veulen krijgt.

Ietsje meer dan niets...........

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:27

bluezarka"]
[quote="Anya schreef:
Het KWPN-veulen kan in het B-register worden opgenomen. Dat is net iets meer dan niets. Het betekent alleen dat het veulen een KWPN-moeder heeft.


Het is in zo verre iets meer dan niets, dat als deze merrie gedekt wordt door een KWPN hengst, je dus volledig KWPN papier bij je veulen krijgt.

Ietsje meer dan niets...........
[/quote]


Vooropgesteld dat het veulen dat eruit komt een merrie is. Anders dus weer niet...

bluezarka

Berichten: 142
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: way up north!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:26

nee, daar heb je gelijk in. Misschien kan je dan beter zeggen: Of iets of ietsje minder.........Dat blijft natuurlijk altijd een gok

What happens at the barn, stay's at the barn

Eindelijk ook eens mijn profiel bijgewerkt... foto's, foto's en nog eens foto's

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:33

Je gaat bier met cola mengen, het zijn alletwee drankjes, maar de kans is groot dat het niet te zuipen is. Fok liever een minder gemixt drankje, of beter nog, eentje die je meteen kunt proeven.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 00:17

Wat wil je ermee bereiken? Op deze manier krijg je geen beter dressuur/springpaard, ook geen paard dat de westernsport beter aan kan als een Quarter. Je schiet met zo'n kruising dus helemaal niets op.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 23-03-04 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 00:20

Ik zou bij hetzelfde ras blijven. Dus KWPN op KWPN. En mocht ik echt western willen rijden zou ik er een Quarter veulen bijkopen.

Je suis Charlie.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 09:56

Het is een hele grote gok om te proberen iets "meer westernachtigs" te fokken door je KWPNer met een Quarter te kruisen. Misschien valt het goed uit, maar mijn voorgevoel zegt me dat dit wel eens op een hele grote teleurstelling kan uitlopen. Da's niet leuk voor jou, want jij krijgt niet wat je zocht (behalve dan een veulen uit je eigen merrie -> toegegeven, dat is erg leuk) maar het is ook niet eerlijk tegenover het veulen. Dit zal nooit kunnen waarmaken wat jij van hem/haar hoopt te krijgen. Als je graag een veulen wil van je merrie, zou ik ook naar een KWPN hengst gaan.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:05

Ik ga met Mac mee... het zal wel aan mij liggen, maar ik heb iets tegen dat soort kruisingen. Meestal staan die later voor 1200 euro op Marktplaats.
Als je graag western wilt rijden, koop dan gewoon een Quarter. Ik zie niet wat een Quarter aan een KWPN-er kan verbeteren, maar ook niet wat een KWPN-er aan een Quarter kan verbeteren.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

bluezarka

Berichten: 142
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: way up north!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 23:40

Is het niet zo dat het KWPN ontstaan is door een mengeling van verschillende rassen? Met hierbij het doel de prestaties van het sport paard te verbeteren?
Nu zijn er al verschillende foklijnen binnen het KWPN, zoals bijvoorbeeld springpaarden, tuigpaarden en dressuurpaarden.
Aangezien de western sport in opkomst is zou het mij niet verbazen dat er over enkele jaren ook gericht gefokt gaat worden binnen het KWPN naar verbetering van de western paarden.
Binnen het NRPS staan al aardig wat half Quarters/paints ingeschreven en daar wordt nu al gericht gefokt naar een "western" NRPS pony.
Daar komt bij dat fique schrijft dat zij zowiezo zit te denken de KWPN-er te laten dekken en dan is het niet raar wanneer je de western sport beoefend, dat je dan aan een Quarter hengst zit te denken.
De uiteindelijke prestatie van het veulen staat ook niet aan de orde, het gaat erom of het aan te raden is omdat het veulen dan rasloos zou zijn....
Jij bent zelf degene die deze keuze moet maken Fique, en om mijn persoonlijke mening te geven.............
Ik ben er erg voor om rassen raszuiver te houden en niet te veel te mengen met rassen onderling. Maar...........ik weet ook dat er heel wat volbloed Quarter Horses zijn die over het algemeen meer problemen geven bij het western rijden, door lichamelijke tekort komingen of karakter, dan een doorsnee KWPNer.

What happens at the barn, stay's at the barn

Eindelijk ook eens mijn profiel bijgewerkt... foto's, foto's en nog eens foto's

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 23:54

Ik ken ook een KWPN-er (de mijne bijvoorbeeld) die het helemaal niet onaardig doet in de westernsport. Dus waarom zou je niet proberen al die mensen die zeggen dat dat niet kan te lochenstraffen en het gewoon met een KWPN-er proberen?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 23:59

Het NRPS neem ik niet meer serieus sinds ze ook halve Friezen in schrijven, sorry voor de NRPS fans Haha!

Ik ben voor het 'schoenmaker hou je bij je leest' principe, ik zie niet in wat een nieuwe richting binnen het KWPN kan toevoegen aan 'hoe heet dat stamboek van de quarters en paints ook al weer'. Dat betekent decennia ploeteren met halfbakken dieren voor je enigzins op het niveau van het bestaande stamboek bent.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 01:02

Ga met Sjuimpje mee, een stamboek heeft tijd nodig om zich te ontplooien. Hou het gewoon bij hetzelfde ras, en ga niet nog meer papierloze veulens de wereld in schoppen want daar zijn er al genoeg van.

Je suis Charlie.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:59

fique schreef:
..........quater .............?

2 keer fout hier en in de titel,zeg maar gewoon quaRter!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:05

bluezarka schreef:
Maar...........ik weet ook dat er heel wat volbloed Quarter Horses zijn die over het algemeen meer problemen geven bij het western rijden, door lichamelijke tekort komingen of karakter, dan een doorsnee KWPNer.

Oef,zware stelling,...waar baseer je dit op,eigen ervaring(meer als 1 paard) of cijfers???

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:01

Sjuimpje schreef:
Het NRPS neem ik niet meer serieus sinds ze ook halve Friezen in schrijven, sorry voor de NRPS fans Haha!


Ze voldoen aan de bloedeisen... maar inderdaad, hoe help je je stamboeknaam om zeep?
Ik zie ze er al tussen lopen op de keuring... dat is toch om je te bescheuren!!

Eigenlijk kan ik er helemaal niet om lachen... hmmm...

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:15

Missouri"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Het NRPS neem ik niet meer serieus sinds ze ook halve Friezen in schrijven, sorry voor de NRPS fans Haha!


Ze voldoen aan de bloedeisen... maar inderdaad, hoe help je je stamboeknaam om zeep?
Ik zie ze er al tussen lopen op de keuring... dat is toch om je te bescheuren!!

Eigenlijk kan ik er helemaal niet om lachen... hmmm...
[/quote]


Wist dus niet dat die Arabofriezen in het NRPS werden ingeschreven. Dacht werkelijk dat ze een eigen stamboek hadden. Het zou interessant zijn als ze op de keuringen hun eigen rubriek hadden net zoals de Anglo's dat hebben, maar nog beter zo snel mogelijk hun eigen stamboek officieel. Ik snap best dat die fokkers een papier willen bij hun paard en aangezien ze veel arabisch bloed voeren is het NRPS dan wel logisch in hun ogen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MizzMontana en 125 bezoekers