* Zomer Eczeem Erfelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-01 14:36

is Zomer Eczeem Erfelijk?


Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-01 18:16

Aangezien het vooral bij bepaalde rassen voorkomt neem ik aan van wel.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 17:03

Er is onderzoek naar gedaan en ze hebben het nog niet kunnen aantonen. Wel hebben bepaalde rassen zoals ijslanders er meer last van.

Het is dus niet aangetoont.

meer over zomerexceem zie http://www.welshcob.nl/info_over/eczeem.php

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-01 17:29

Ja

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: IHWtje op 2001-04-10 16:43 ]</font>

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 18:04

Ik denk wel dat het erfelijk is, omdat je het in bepaalde stammen ziet.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 22:29

ja het is erfelijk maar hoe het precies zit weten ze nog niet
vaak is het zo dat het een generatie over slaat maar zelfs dat is niet zeker.

dus je moet gewoon ff na denken voor je gaat fokken met de paarden die eczeem hebben
hoe erg is het? welke hengst zet ik er op? heeft die ook eczeem? of zijn verwanten. enz.
er zijn trouwens boett dekens in de handel die het eczeem heel erg aardig onder controle kunnen houden Party!!

tja....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 09:56

je denkt dat het eiwitten zijn in de huid? Dat snap ik niet. Zomereczeem is een allergische reactie op die kleine pokke mugjes (de steken daarvan)
Honey heeft het ook Verdrietig

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 00:01

Ja, vervelend hé!
Mijn paardje van 3 heeft daar ook VEEL last Boos! van, terwijl haar moeder juist prachtig lang haar heeft! Pling

Het is nog steeds niet duidelijk of het nu erfelijk is of niet. Verward
Maar ik weet dat er met paardjes met zomereczeem niet zo graag gekweekt wordt, want 'je-weet-maar-nooit'. Cool

daag! Femke

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-01 13:42

Ik weet niet wat voor een antwoord je voor ogen hebt maar mijn reactie lijkt me vrij duidelijk. Bovendien doe ik dit puur vrijwillig en belangeloos dus als het soms wat langer duurt voor ik reageer hoop ik dat je daar begrip voor hebt.
Daarnaast reageer ik soms niet omdat de al gegeven antwoorden mij goed lijken.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-01 23:02

Zomer eczeem is niet erfelijk.
Bij sommige rassen komt het wel vaker voor dan bij anderen, vb. shetlanders, ijslanders, fjorden,...
Het is ontzettend erg als je paard staat te schuren door de jeuk...
Maar je kan het tegenwoordig zo bestrijden dat je paard er absoluut geen last meer van heeft en dat er niets meer aan te zien valt.

groetjes

Sarah

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-01 22:12

wie zeg dat?

HeleenH
Berichten: 78
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-01 20:50

Twee van onze Yslanders hebben ook behoorlijk exceem. Daarom dragen ze de hele zomer, van maart tot oktober afhankelijk van het weer, een Boett-deken. De voorpluk behandelen we elke dag met jeukstop. De paarden hebben er geen last meer van. Doordat ze op de gevoelige plekken zijn ingepakt met een dun laagje stof kunnen ze niet meer worden gestoken en hebben dus ook geen last van de exceem, eigenlijk is het een allergie voor het speeksel van de culicoïdes (klein mugje). Van de deken hebben ze ook geen last: hij is waterafstotend, koel bij warm weer en lekker bij kouder weer. Ze kunnen nu constant buiten blijven en lekker rollen, want de deken blijft goed liggen. Erfelijkheid is dus niet bekend. Er zijn paarden waarvan beide ouders geen exceem hebben (ook als het Nederlands gefokte paarden zijn), maar het veulen kan het wel krijgen. Mijn eerste paard had tot zijn 5e jaar nooit exceem gehad. Na de koop had hij het ineens in de staart. De zomer erop was het over en is ook weggebleven. Volgens mijn dierenarts kan het ook door stress tijdelijk komen en dan weer over gaan. Met mijn import-merrie (wel exceem) wil ik graag een veulentje fokken. Dan let ik wel op de hengst die ik uitzoek, maar helemaal voorkomen kun je het nooit. Overigens is mijn paard als 8-jarige wild geimporteerd en als 9-jarige ingereden. Dus het Nederlandse klimaat is ze nog niet zo lang gewend ( ze is nu 10).

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-01 21:42

het schuren in de zomer moet je eigenlijk in twee verschillen onderscheiden:
1.zomereczeem,schuren op manen staart en evt.rug/buik.dit is een allergische reactie op het speeksel van de cuicoides robertsi,oftwel het kleine steekmugje.

2.eiwitten.sommige paarden reageren op de hoge eiwitgehalte in het gras in voorjaar en zomer en krijgen eiwitbultjes en op de manenkam dikke plekken die ze stuk schuren.dit is niet hetzelfde als zomerecxeem.

zomerecxeem KAN erfelijk zijn,maar dat is niet bewezen.

enige effectieve middelen tegen zomereczeem:allergitum en culivetsem vn VSM
jeukstoplotion van silverlinde
vliegopspray van NAF

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-01 22:32

Het lijkt mij afschuwelijk om je paard in de zomer helemaal in te moeten pakken als je hem buiten wilt zetten, omdat hij anders vergaat van de jeuk!
Allergieen (en dus ook zomerexceem) zijn familiair voorkomende erfelijke afwijkingen.
Dat houdt in dat de vererving heel onvoorspelbaar is. Maar ik zou nooit met een allergisch paard fokken! Alleen al het risico dat je nog zo'n stakker op de wereld zet!
Petra

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 21:59

Ik wou nog ff zeggen dat het rond zonsop- en zonsondergang het ergst is, bij de stal waar wij eerst waren zetten zeze juist dan buiten als ze zomerexzeem hebben, maar dat moet je dus niet doen, dan zitten er het meest muggen.Veel welshjes hebben het ook(Spot gelukkig niet,welsh die we eerst hadden wel )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElinaSK en 126 bezoekers