Kraken van paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Kraken van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 23:38

afgelopen maandag is de "kraker" bij twickle geweest.
Om alle spieren en gewrichten weer los te krijgen en op de goede plaats te leggen.
Dinsdag en woensdag is hij gelongeerd,en ik had vanavond (donderdag) les met hem.
ik stapte op,en hij hield zn hals al lang en gestrekt naar beneden,iets wat hij normaal gesproken nooit doet.
Na het aandraven, hield hij zn bovenlijn zo sterk aangespannen en kort,waardoor hij voor onregelmatig ging lopen en achter extreem stijf.
Het was beter dat ik er maar af stapte,hij had erge last.
ik heb hem toen gepoetst en ingesmeerd met een middeltje van een stalgenoot "tromba-complex".
Met longeren was er niks aan de hand, ik denk dat het komt dat hij mijn gewicht op zn rug had, en dit nog niet goed aanvoelde.
De "kraker" heeft veel aan hem gedaan,ik ben benieuwd hoe het morgen is,we moeten het weer rustig opbouwen.

Heeft iemand ook ervaring met het bovengenoemde? want ik heb ook wel eens paarden gezien, die hier geen last van hadden.
Twickle is trouwens 3,5 jaar.

[edit:BartVB]Titel[/edit]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:46

Ik heb mijn paard ook eens laten kraken. Het advies was om 3 weken aan de hand te stappen. Pas daarna mocht ik hem weer rustig aan oppakken. Mij werd ook duidelijk verteld dat ik niet moest schrikken wanneer mijn paard na een dag kreupel zo lopen. Dat zou na maximaal 5 dagen moeten verdwijnen.
Ik begrijp dus niet dat je na 3 dagen al weer mocht rijden.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 23:49

goh wat vreemd..
Wij kregen de raad mee, om hem vooral extreem voorwaarts te rijden,en dan zn hoofd zo ver mogelijk naar beneden te laten strekken.
Om hem ook goed in beweging te houden elke dag,om stijfheid te voorkomen.
de kraker komt iig wel om de zoveel tijd, en misschien dat jouw paard en de mijne weer anders zijn gekraakt,voor een bepaald onderdeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:01

De wijze van behandelen verschilt nogal, dat heb ik ook al gemerkt in mijn omgeving. De kraker die mijn paard gedaan heeft geef alle paarden standaard een spierverslapper. Dat moet ook wel gezien de klappen die de paarden op het skelet krijgen.
Ik heb mijn paard destijds 2 keer laten kraken met een periode van 3 maanden er tussen. De reden was een scheefheid in zijn rug/bekken die ik rijtechnisch niet op kon lossen. De 2de keer hoefde ik maar een week te stappen en daarna een week te longeren.
Dat kraken is niet iets dat je zo ieder jaar kunt herhalen.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 00:07

Jippie schreef:
Dat kraken is niet iets dat je zo ieder jaar kunt herhalen.



nee zo bedoelde ik het ook niet,gewoon voor controle of het goed is gegaan,of voor de andere paarden,dus hij kent dit paard wel,en geeft dan meestal wel juiste adviezen.
Lachen

Dit paard heeft niet echt iets wat scheef staat ofzo,meer om de vaste plekken los te maken,en de speiren weer op juiste plaats te krijgen,wat rij technisch ook niet helemaal wil.
Hoe liep jou paard toen je de 1e keer er weer op zat?

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:44

bij ons komt Scheepers elk jaar voor controle(nee,dat zeg ik verkeerd,bij ons gaan ze elk jaar naar scheepers toe!!)

en ik wil voor mezelf ook nog een afspraak maken,kan hij mij ook eens goed onder handen nemen AUW! Blauw oog

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:12

Vanmorgen is de fysio bij Alfie geweest. Hij zat behoorlijk vast in z'n rug en ze heeft 'm gemanipuleerd. Normaal geeft ze 't advies om 2 dagen weidegang te geven, daarna een dag of 2 à 3 te longeren en er dan weer op te gaan zitten. Omdat Alfie vrij langzaam herstelt (ken je paard) hou ik bij hem aan 3 dagen "rust", dit is i.o.m. de fysio, vandaag niks doen, morgen wandelen en zondag fietsen. Maandag ga ik 'm dan weer longeren (dubbele longe) en dinsdag en woensdag waarschijnlijk ook, of ik ga nog een keer met hem fietsen. Pas donderdag op z'n vroegst ga ik er weer op zitten en misschien stel ik het zelfs wel uit naar volgende week zaterdag. Ligt eraan hoe hij het zelf aangeeft.
Maar wat ik dus bedoel te zeggen, het is ook van het paard afhankelijk hoe snel ze herstellen van de behandeling. De ene herstelt heel snel, soms zelfs al met 1 dag, de ander heeft er misschien wel 2 weken voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:26

Lianne007 schreef:
Hoe liep jou paard toen je de 1e keer er weer op zat?

Waardeloos Haha!
Maar na een dag of 3 onder het zadel ging hij echt super en fantastisch. Hij liet zich veel fijner bewerken dan eerst, echt een wereld van verschil.

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 17:13

Hoi, mijn paard is vorige week bij de kraker geweest.

Ik geloofde er niet zo heel erg in maar ben helemaal overtuigd. Ik moet zeggen dat het allemaal zo snel ging dat ik het niet mee heb gekregen wat er precies is gebeurd. Ik was mijn paard aan het geruststellen. De "kraker" vroeg wat het probleem was, pakte mijn paard bij de staart, drukte zijn schouder er in en klaar is kees... Wervel teruggezet!

Twee dagen longeren en daarna weer rijden. Maar het verschil is overduidelijk! Hij pakt de rechtergalop veel beter aan en galoppeert ook veel lekkerder. Het is net of hij dan zijn binnenachterbeen er veel beter onderzet.

Buigen naar rechts vindt hij nog steeds moeilijk, maar ja dat zal denk ik wel een spierkwestie zijn Verward ?? Ik ben in elk geval erg blij Haha! . Succes!

meisje333

Berichten: 662
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 20:50

Bij welke krakers zijn jullie geweest als ik vragen mag?
Ik heb mijn paard door zowel Rodinde als Scheepers laten behandelen en ik kreeg ook steeds het advies om na het kraken rustig ontspannen arbeid aan mijn paard te geven, dus ontspannen aan de longe of stappen aan de hand. Pas na een week volgens mij weer rustig eerst longeren en dan erop, en dan vanuit ontspanning opbouwen.
Het resultaat was na het kraken steeds erg goed en met de training kwam ik ook steeds een stukje verder maar het primaire probleem was niet weg te halen door het kraken (scheve wervel) de secundaire problemen (scheef lopen, hoofdschudden) verdwenen wel als sneeuw voor de zon. Maar uiteindelijk is het toch niet goed gekomen bij mijn paard. Iets wat zowel Rodinde als Scheepers mij eerlijk van tevoren gezegd hadden, we kunnen het wel makkelijker voor je paard maken om te bewegen maar we kunnen het primaire probleem niet weg halen.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 20:59

Was er dan iets aan de hand met jouw paard ? waardoor je die kraker hebt laten komen. "if it ain't broke, don't fix it" Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat niet iedere kraker een goede kraker is . Ben ooit van de trap gepleurt, nekwervels zaten vast, kraker nr. 1 vond dat de oorzaak in mijn bekken lag, dat zou ie wel eventjes verhelpen, na een 1/2 jaar kon ik mijn bed niet meer uitkomen! Kon niet meer zitten! helse pijnen, kon alleen nog maar staan en vooruit schuifelen Boos! Kraker nr. 2 werd heel boos op kraker nr 1 !! was niet nodig geweest, maar zelfs kraker nr. 2 gaf het bijna op, wilde me in een revalidatiekliniek opnemen (over mijn lijk !!) door de pijn kon ik niet meer paardrijden, gevolg: mijn rugspieren verdwenen. Ben dus weer gaan rijden, jankend van de pijn, ondanks de verschillende pijnstillers die ik slikte, na een maand of 2-3 werd het steeds minder, en kon kraker nr. 2 mijn botten weer enigzins voor langere tijd op de juiste plaats houden, nu 2 jaar later, kan ik weer pakjes kuil van 40 kg tillen, kan alles weer. Maar die pijn zal ik NOOIT vergeten.

Door deze ervaring ben ik zeer huiverig geworden voor krakers (zeker bij paarden -die kunnen immers niet praten) Kijk uit wat je doet !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 21:01

Lois is destijds behandeld door Michiel Schepers. Dat is gebeurt op advies van mijn insrtuctrice, zij zag dat mijn paard niet optimaal liep, terwijl mij dat nooit is opgevallen.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 21:51

mijn vriendin heeft haar paard vorige week laten kraken, zijn rug. Van Wessum DA gaf advies om 5 weken niks te doen. De kraker gaf het advies van 2 weken.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 08:28

Givar is ook een paar keer gekraakt. Waarvan een keer een rugwervel. Maar ik kan niet zeggen dat hij ooit ergens last van heeft gehad. Hij kreeg daarna wel druppels voor zijn gewrichtjes. Naast zijn rug zijn ook zijn schouders en achter knieen en een aantal keer zijn atlas behandeld. Het gebeurde niet allemaal in een keer. Misschein dat dat wel heeft gescheeld maar hij is er alleen maar beter van geworden, en heeft nooit ergens last van gehad.
Moet er wel bijzeggen dat de arts die mijn paard heeft behandeld ook homopaat en accupuncturist is. Hij heeft aansluitend op de kraakbehandeling wat extra dingen gehad die het resultaat bevorderden. Maar dat wordt wel een heel ingewikkeld verhaal. Lachen

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 18:50

*update*
Twickle had het echt nodig, dus deze kraker lieten we echt niet voor niets komen.
alleen het gaat nou niet echt goed.(zie verhaal boven)
astrid heeft vrijdag geprobeerd te rijden,meteen gestopt,en longeren wat wel goed gaat.
zaterdag (vandaag) ook gelongeerd.
We zijn bang dat de fisio (kraker) vergeten heeft te zeggen er niet op te rijden,ja denk je dan dat kun je zelf toch ook bedenken,maar voor elk paard is het vervolg advies weer anders.
We proberen hem al de hele tijd te bereiken,en hij komt zowiezo donderdag weer terug,tot die tijd blijven we gewoon longeren,dan kan er iig niks fout gaan.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 22:09

mijn vriendin mocht hem toen ook alleen maar stappen aan de hand, niet eens longeren denken. Kan je geen andere kraker vragen om advies door proberen uit te leggen wat er gedaan is door de kraker?