Happy-Mouth Kneveltrens --> Goed voor jong paard ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tatt_x

Berichten: 807
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: Belgiƫ

Happy-Mouth Kneveltrens --> Goed voor jong paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-04 19:39

Overlaatst zag ik in de winkel een Kneveltrens hangen,met wit rubber eraan.Het stak in een bordeauxrood doosje en er stond 'Happy-Mouth' op.Ik vond het zelf erg mooi ,en heb al veel positiefs gehoord over een kneveltrens.Maar is een kneveltrens goed voor jonge paarden ?


carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:41

kneveltrens? hmm, klinkt niet echt lekker. is dat zo'n bitje met appel smaak eraan. want zo'n bit heb ik ook

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:42

kneveltrens?klinkt heel erg...
tjah,ik weet niet,heb je geen plaatje?

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:44

Een kneveltrens heeft aan allebei de bitringen scharen (zo noem je dat) Het bit ligt stiller in de mond omdat je het niet door de mond heen kan trekken. Dat materiaal waar het van gemaakt is is alleen geschikt voor paarden die goed schuimen anders is het net schuurpapier.

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:44

'Happy-Mouth' bitten zijn toch meestal met een smaakje eraan?

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:45

ja, zo een heb ik ook. met appelsmaak

CharazJarig

Berichten: 24280
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:46

ocihc schreef:
Een kneveltrens heeft aan allebei de bitringen scharen (zo noem je dat) Het bit ligt stiller in de mond omdat je het niet door de mond heen kan trekken. Dat materiaal waar het van gemaakt is is alleen geschikt voor paarden die goed schuimen anders is het net schuurpapier.


ben ik niet met je eens, die 'scharen' geven extra druk om de mond hoeken in wendingen. Dit zou ik NIET bij een jong paard in zijn mond hangen, is om een paard te corrigeren.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:47

kneveltrens is een trens met van die grote scharen aan de zijkant
zorgt voor een stillere ligging in de mond, en als de ruiter teveel aan de binnenkant zit te trekken, dan word de buitenkant dus zo automatisch begrensd
ik ben van mening dat je met een jong paard gewoon met een normaal bitje moet beginnen, een zachte bustrens bijvoorbeeld!
je moet een bit niet gaan kopen omdat het er toevallig 'leuk' uit ziet

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:53

Ik heb een dubbel gebroken knevel trens bij mijn merrie van bijna 5 en het is tot nu toe het meest prettige bit wat ik heb gebruikt.
Als ze nu tegen wil trekken flost het bit nietmeer door haar mond en het werkt meer als rijden met halster.
Ik ben van mening dat het zachter en rustiger voor mijn merrie is maar het ziet er alleen niet zo fijn uit.
Het licht aan de ruiter of een bit scherp is of zacht en niet alleen aan het bit.
Ben alleen niet zo'n voorstander van plastic is net schuurpapier.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:56

Het zou mijn eerste keus niet zijn om daarmee te rijden, maar ik ben ook niet echt bekend met het bit.
Mag je met zo'n kneveltrens trouwens wedstrijden rijden?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:09

dressuur nie
springen wel

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:13

ik heb een bustrensje van happy mouth, bevalt me tot nog toe prima, mijn merrie lijkt het prettiger te vinden dan metaal (en ze is van het type dat onbestuurbaar wordt zodra je dr een bit in hangt wat ook maar enigzins scherp is)

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:14

Een kneveltrens is juist helemaal niet scherp. Die knevels aan de zijkant maken dat je het bit niet snel door de mond kunt trekken. Je MAG er gewoon mee starten in de dressuur, en voor sommige jonge paardne is het ideaal. ZE liggen gewoon stil in de mond.

Happy mouth bitten worden snel kapot gekauwd, het kunstof is niet hard. Sommige paarden lopen er lekker op, en als je het bit hoog genoeg hangt valt het met het stuk kauwen wel mee. Je moet er wel om denken dat het bit geen lijnen heeft van de mallen waarin het plastic gegoten is. Want dat hebben ze ook nog wel eens, en juist die naden zijn heel scherp. Die moet je dan voorzichtig eraf schuren zodat het bit mooi glad wordt.

Als je voor duurzaam wilt gaan, kies dan gewoon een rvs kneveltrens, bij voorkeur met massief mondstuk (helaas zijn bijna alle rvs-mondstukken hol tegenwoordig).
Maar je hebt ook paarden die juist heerlijk op dat happy mouth bitje lopen. Het is niet zo koud met koud weer, het bitje schijnt naar appel te smaken (maar volgens bokkers die het geproefd hebben zit er geen smaak aan Verward)
Laatst bijgewerkt door germie op 20-03-04 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:15

Citaat:
Dit zijn de bitten die mogen
Toelichting bij afbeelding A

Alle afgebeelde trenzen zijn toegestaan, zowel in

bustrens- als in watertrensuitvoering.

Deze trenzen mogen ook worden gebruikt, indien ze

uit rubber of uit kunststof vervaardigd zijn of met

leer zijn omkleed.

1. Gewone trens

2. Gewone gebroken trens

3. Rentrens

4. Trens met ovale ringen met scharen (a)

Trens met ovale ringen zonder scharen (bustrens) (b)

5. Trens met scharen (de scharen mogen niet aan het bakstuk vastgemaakt zijn)

6. Trens met naar bovengaande scharen

7. Trens met rubber mondstuk ongebroken

8. Trens met rubber mondstuk

9. Africhtingsbit

Afbeelding


Volgens mij mag je dus ook bij de dressuur met een kneveltrens rijden (nummer 4 is een halve kneveltrens Tong uitsteken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:15

Kneveltrens mag ook bij dressuur.

Scherp is zo'n bit niet.
Maar als je het met gewoon rijden nodig hebt omdat je anders het bit erdoorheen flost, dan denk ik dat je toch wat aan je tugelvoering moet veranderen.

verder ben ik van mening dat een paard gewoon te rijden moet zijn op een gewone trenzen


En happymouth schuurt niet.
Het is juist erg zacht.
Het is gemaakt van kunststof en dus niet stroef.

Rubber is dat wel en dat is dus wel strof.
En helemaal niet zacht, wat veel mensen onterecht wel denken.

Met kunststof moet je wel opletten dat er geen scherpe halen aan komen, omdat een paard zulk bit snel kapot bijt.
Dus elke dag controleren voor je het in doet. (moet eigenlijk met elk bit)

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:20

Ben blij met mijn dubbel gebroken massieve rvs kneveltrens 11,5 cm van harry's horse Lachen
Het flossen was niet mijn idee maar die van mijn pony Boos!
Heb erg lang naar dit bit gezocht (bijna 2 maanden) en ze loopt er echt beter op en rammelt ook nietmeer met de bitringen wat ze wel deed met een dubbelgebroken watertrens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:22

dat kan je pony alleen als jij maar aan 1 zijde druk houd
aan 2 zijdes los of vast kan hij het toch echt niet

CharazJarig

Berichten: 24280
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:23

crossmonster schreef:
kneveltrens is een trens met van die grote scharen aan de zijkant
zorgt voor een stillere ligging in de mond, en als de ruiter teveel aan de binnenkant zit te trekken, dan word de buitenkant dus zo automatisch begrensd
ik ben van mening dat je met een jong paard gewoon met een normaal bitje moet beginnen, een zachte bustrens bijvoorbeeld!
je moet een bit niet gaan kopen omdat het er toevallig 'leuk' uit ziet


ja maar juist doordat er aan de buitenkant begrenst wordt krijgt je paard dan druk op zijn buitenkant en voelt hij alsnog dat je onrustig zit met je handen.

rijdt zelf het liefst gewoon met een bustrens/watertrens omdat je dan zelf gelijk ziet, wat je met je handen doet en niet dat alleen het paard er in zijn mond iets van voelt.

[edit] bedoel dus hetzelfde als Kawa [/edit]

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:25

runningkawa schreef:
Kneveltrens mag ook bij dressuur.
En happymouth schuurt niet.
Het is juist erg zacht.
Het is gemaakt van kunststof en dus niet stroef.


Ik heb dus een happymouth met duidelijke naden van de mal. Deze zijn er heel voorzichtig afgeschuurd, en nu is het bit inderdaad mooi glad (rubber is inderdaad stroef). Die naden moet je wel op letten als je zo'n bit koopt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:27

ja dan moet je zeker opletten.
Ik heb ook een happymputh gehad, maar daar zeg je geen naden op.
Want dat lijkt me idd niet echt lekker.
Goede tip dus, om daar extra aandacht aan te geven Lachen

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 21:43

Happy mouth bitten zijn heel fijn voor paarden die weinig vertrouwen in het bit hebben. Ik heb zelf een pony die heel gevoelig is en erg snel achter het bit kroop, met de happy mouth was dit een heel stuk minder.

Een kneveltrens is inderdaad helemaal geen scherp bit, maar als je het nodig hebt omdat anders het bit door de mond gaat ben je niet helemaal goed bezig.
Ik heb weleens een kneveltrens gebruikt bij een jong paard wat nogal snel in verzet ging bij het sturen. Dat werkte goed, het was voor het paard wat duidelijker doordat het ook druk tegen de zijkant kreeg.
Nadeel van een kneveltrens is wel dat de bovenste deel van de schaar in de wangen en tegen de kiezen kan drukken, niet prettig, zeker niet als het paard aan het wisselen is. Bij een kneveltrens met alleen scharen naar beneden of door de bovenste een stukje naar buiten te buigen is dat probleem ook opgelost.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 11:50

Citaat:
Een kneveltrens is inderdaad helemaal geen scherp bit, maar als je het nodig hebt omdat anders het bit door de mond gaat ben je niet helemaal goed bezig.


dat kun je niet zeggen zonder het te hebben gezien
mijn pony is namelijk erg eigenwijs en dit geeft haar gewoon een duidelijker maar rustigere aanwijzing en is prettiger dan dat bit wat tegen haar tandvlees ofzo aandrukt

Citaat:
Nadeel van een kneveltrens is wel dat de bovenste deel van de schaar in de wangen en tegen de kiezen kan drukken, niet prettig, zeker niet als het paard aan het wisselen is.


de scharen zijn langer dan mijn pony's neusje breed is Haha! dus dat probleem heb ik niet

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 12:00

germie schreef:
Ik heb dus een happymouth met duidelijke naden van de mal. Deze zijn er heel voorzichtig afgeschuurd, en nu is het bit inderdaad mooi glad (rubber is inderdaad stroef). Die naden moet je wel op letten als je zo'n bit koopt.


Dan heb je geen echte happy-mouth. Ik ken ze al jaren, heb ze bij diverse mensen gezien en ook al jaren zelf in gebruik, maar ik heb dit nog nooit gehoord of gezien.
Ik heb dit echter ook wel eens gezien met immitatie K&K bitten. Die waren een stuk goedkoper, maar zo verschikkelijk slecht afgewerkt, dat ik de winkelier ervoor op z'n ballen heb gegeven, waar ie het lef vandaan had om die rotzooi te verkopen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 12:01

Citaat:
dat kun je niet zeggen zonder het te hebben gezien

tuurlijk kun je dat wel zeggen.
er is maar 1 manier om het bit erdoorheen te krijgen en dat is als je met 1 hand teveel druk neemt.
Doe je op beide handen eveneveel druk, of beide handen los, krijg je hem er nooit doorheen getrokken. Zo simpel is het gewoon.
Of je dat lukt als ruiter, is wat anders, maar ik vind het wel iets om dan extra aandacht op te gaan leggen, zodat er uiteindelijk met een gewoon bit gereden kan worden.
Dus mooi als tijdelijk hulpmiddel.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 12:17

kawa : HELEMAAL MEE EENS


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers