16 en dan nog beginnen aan veulens???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

16 en dan nog beginnen aan veulens???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 21:38

Een (vage Haha!) kennis van mij wil haar merrie (16) voor het eerst laten dekken door een niet goed gekeurde dekhengst Scheve mond

Ik heb al gezegt dat het niet erg slim is, maar bij de grote 'waarom' vraag, bleef ik een beetje haken.
Dus mijn vraag aan jullie, het is toch idd niet zo verstandig om een 16 jarige te laten dekken, maar waarom niet?


LauwtjuhLevi

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 21:48

de rug word wat zwakker..
en moet wel het veulen kunnen dragen!
en omdat ze dat nog nooit eerder heeft gehad, zal het misschien moeilijker gaan!
maar het kan opzich wel!
alleen door ene niet goed gekeurde dekhengst!
Dan moet je het zeker NIET doen!
stel je voor dat er een veulentje uitkomt wat dood wordt geboren!
is ook een schok!

Leer je paard kennen door je paard, paard te laten zijn

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 21:58

Welnee, een 16 jarige kan dat heel goed aan, mits ze in goede conditie is. Ik zou alleen wel een goedgekeurde hengst nemen (mits de merrie papieren heeft) want paarden zonder papieren zijn er genoeg, en een paard heeft meer kansen als hij papieren heeft.

Je suis Charlie.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 22:10

Ze heeft nog nooit eerder een veulen gehad zeg je, waarom het risico nemen..? Het is wel een stuk groter dan bij een jongere merrie, en de kans dat ze uberhaudt drachtig wordt is ook een heel stuk kleiner..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 22:15

ik weet ook niet waarom hoor... Men vergeet een heleboel... Ze willen een opvolger voor het paard in kwestie hebben, maar ze vergeten wat een veulen fokken inhoudt, ze hebben geen ruimte voor merrie + veulen (stal te klein). Die merrie die ze nu hebben is erg lief, maar wie zegt dat het veulen ook zo wordt?
Ze kwamen bij toeval een hengst tegen wat ze mooi vonden...

Tja, ook mensen zonder gezond verstand hebben paarden Verdrietig

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 22:19

Afraden dus..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 22:24

Misschien helpt het om haar te vertellen dat er genoeg risico's zitten aan het fokken van een veulen, en dat ze, ondanks alle goede zorgen, ook de kans loopt dat ze nooit op het veulen zou kunnen rijden. Je kunt niet voorspellen of het ook een character is dat bij hen past, of het veulen groot of klein uitvalt, en misschien kun je ze ook even uitrekenen dat een veulen opfokken duurder uit kan vallen dan een leuk paardje kopen.

Succes...

Je suis Charlie.

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 22:32

als die merrie in goede conditie is, zie ik geen problemen waarom ze niet een veulen zou kunnen krijgen...

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 23:17

LauwtjuhLevi schreef:
de rug word wat zwakker..
en moet wel het veulen kunnen dragen!
en omdat ze dat nog nooit eerder heeft gehad, zal het misschien moeilijker gaan!
maar het kan opzich wel!
alleen door ene niet goed gekeurde dekhengst!
Dan moet je het zeker NIET doen!
stel je voor dat er een veulentje uitkomt wat dood wordt geboren!
is ook een schok!


dit vind ik nogal beetje dramatisch Knipoog


maar zeker kan dat hoor Lachen

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 23:23

LauwtjuhLevi schreef:
alleen door ene niet goed gekeurde dekhengst!
Dan moet je het zeker NIET doen!
stel je voor dat er een veulentje uitkomt wat dood wordt geboren!
is ook een schok!


en bij een goedgekeurde dekhengst gaat het wel altijd goed?
Het lijkt me onzin dat als een hengst geen goedgekeurde dekhengst is er dan geen mooie veulentjes uit kunnen komen, en dat de kans groter is dat ze doodgeboren worden

tuurlijk, een veulen van een goede merrie en een goede hengst heeft meer kans dan een papierloos paard (soms)

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 11:08

Een oudere merrie loopt meer risico als ze nog nooit een veulen heeft gehad. Als je haar al drachtig krijgt is er veel meer kans dat er iets fout gaat tijdens de dracht of bevalling. En dan lopen ze kans dat ze de merrie EN het veulen kwijtraken...

(en je hoeft maar op Bokt te lezen om te vinden dat dat jammer genoeg niet zo zeldzaam is als men denkt..)

Ze kunnen beter een leuke twenter gaan kopen; is veel goedkoper, ze weten wat ze krijgen, en die geliefde merrie loopt geen risico.


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 15:07

Zou het ook afraden, zeker omdat ze nooit eerder geveulend heeft: lastiger drachtig te krijgen, meer kans op verwerpen en complicaties tijdens de bevalling. Het wordt sowieso al lastig bij oudere merries maar voor het eerst is extra moeilijk. Zou net als ArwenLune aanraden om een leuk jong paardje te kopen: dan weet je wat voor paardje het is en zonder papieren kan je vaak een leuk beestje voor weinig geld op de kop tikken. Als je uitrekent wat een veulen kost tot hij 3 jaar is , dan schrik je ervan! Er dan nog vanuit gaande dat je geen extra verrassingen op ziektekosten gebied hebt (anders valt het helemaaal duur uit als je pech hebt).

Cil_
Berichten: 807
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:51

Een paar jaar geleden zijn we met twee 20-jarige merries gaan fokken, tot op heden hebben we 7 goed gezonde veulens van hen gehad. De merries hadden nog niet eerder veulens gehad. Wel de merrie goed verzorgen (stallen, voeren, enten) en onder goede begeleiding laten afveulenen. Een oudere merrie heeft wel meer zorg nodig dan een jongere.

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:30

Ja volgens mij kan het ook zat, als de merrie maar in een goede conditie is. En als ze er niet klaar voor is dan wil ze denk ik ook niet drachtig worden (tenminste dat is mijn idee altijd)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Trendiction en 25 bezoekers