Vraagje over jonge paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Vraagje over jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 09:07

Omdat ik daar dus echt helemaal niet ervaren in ben, vroeg ik me af of het normaal is dat een groen paard snel afslaat en slecht voor het been is.

Zoals in dit topic [PP] Het nadeel van een handelsdressuurstal ........ te lezen is, was het jonge paard nogal slecht voor het been en moest ik de hele tijd bijtikken. Later werd het wel wat beter.
Volgens de mensen daar op stal was dat wel redelijk normaal bij een jong paard, maar ik heb daar zo mijn vraagtekens bij.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:19

mijn paard is nu 4 hij is een jaar onder het zadel
en loopt voor geen meter
hij slingerd heel erg met ze achterbenen
en reageerd niet goed op het been

ik denk dat bij jonge paarden heel normaal is
omdat ze het nog niet allemaal snappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:24

Nee Fitz, dat is niet "normaal". Een paard hoort van zichzelf looplust te hebben en drang naar voren. Het moet ze in het allereerste begin natuurlijk wel geleerd worden, dat ze moeten lopen.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 09:28

Ik kon het me van mijn vorige paard dus ook niet herinneren. Die wilde juist altijd doordenderen Haha! maar daar was het een Burggraaf voor.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:29

Je hebt er natuurlijk wel flegmatieke paarden bij die wat aangeslingerd moeten worden, maar in wezen hoort een paard te willen lopen. Misschien dat dit ene paard toevallig tot de flegmatiekere hoort, kan door zijn maat komen dat hij nog niet veel controle en dus vertrouwen heeft in zijn lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:29

Dat is toch een beetje afhankelijk van het type paard. Mijn eigen paard wilde echt alleen maar heel hard naar voren. Die heb ik echt nog nooit met zweep hoeven rijden tot op de dag van vandaag.
Als dit paard langer dan 2 weken onder het zadel is dan moet hij inmiddels wel begrijpen dat hij naar voren moet. Doet hij dat niet dan is dat toch een krakatertrekje.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:31

Ik denk dat het gewoon per paard verschillend is. Mijn jonge merrie heeft wel heel veel pit, maar opeens is het kwartje op en moet ik haar ook wat meer been geven als normaal. Het ligt er ook aan hoelang het beestje onder het zadel is en hoeveel looptlust het beestje heeft als het gewoon los in de bak staat (als hij dan ook al niet veel looplust heeft, kan het gewoon de aard van het beestje zijn)
Ik vind wel dat je hier niet aan moet toegeven met rijden, daar moet je gewoon doorheen. Gewoon lekker voorwaarts rijden, maar het kan ook zijn dat hij misschien je been nog niet helemaal snapt?!? In dat geval zou ik er wel gewoon de tijd voor nemen en veel met je stem doen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:36

Er kunnen veel redenen voor zijn: zijn maat, zijn leeftijd en condititie, maar toch denk ik dat je daar last van blijft houden, ook als hij ouder is.
En dat lijkt mij erg vervelend als je wat hogerop met een paard wil.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Silly99

Berichten: 220
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Arendonk Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:40

Ik was al benieuwd hoe het gegaan is want las je bericht gister.

Ik kocht mijn paard toen hij nog maar net 4 was. Hij was niet te sturen en had nul balans (wordt steeds iets beter maar duurt denk ik gewoon iets langer bij een paard van 1.80) maar bijtikken was niet nodig.. Het afwenden kon ook weleens abrupt gaan omdat hji zich gewoon naar binnen liet vallen. Daar moest hij wel goed in gecorrigeerd worden. Hij was wel goed voorwaarts. Het zal denk ik wel iets met de leeftijd te maken hebben maar om het nu volledig de schuld te geven??


Was dus wel goed om te rijden geloof ik he? Eigenlijk zou je hem een paar dagen zelf moeten rijden om te kijken of het beter gaat. Mocht je nog interesse hebben maar ja dat doen ze helaas niet zo snel.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:45

nou als het zo is dat een jong paard wil lopen
dan is er met mijn paard heel wat mis
die heeft er echt geen zin in
soms is hij heel braaf en nagevenlijk
maar dat is misschien 1x in de 3 weken
ook been hulpen heeft hij geen pap van gegeten

Maar mijn paard was als veulen al erg sloom
en had nergens zin in
ookal liep hij heel de dag met leeftijd genoten op de wei
kon er nog geen drafje vanaf


en nu als ik hem in het paddock gooi
geef hij een bok rolt even
en dan staat hij een beetje te staan

als ik hem longeer wil hij ook alleen maar stappen
het liefst wil hij gewoon heel de tijd stilstaan

hij wordt 3x per week gereden en dan een uurtje
hij wort 2x per week gelongeerd
en elke dag staat hij even buiten
of ga ik even wandelen
maar tog blijft hij sloom

maar als ik ga rijden
loopt hij wel heel de tijd met zijn oren naar voren
dus ik snap er niks van

ook krijgt hij genoeg te eten
2 per dag biks 2kilo per keer
en 3x per dag hooi

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:51

Verschilt idd wel een beetje per paard.
De merrie die ik nu rijd, heb ik in het begin met een spoortje moeten rijden om 'r wat attenter te maken op mijn been. Ze loopt nu wel zelf (hoewel het af en toe wel wat meer mag) maar het flegmatieke blijft er in zitten Scheve mond

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 10:05

Het is echt wat voro type paard het is.

Recent voorbeeldje: mijn Welsh A zijn we op het moment aan het beleren en afgelopen week heeft er voor het eerst iemand op gezeten.
Ze worden niet geboren met begrip voor 'been', en de pony was zo ondder de indruk van de ruiter op zijn rug, hij bleef echt pontificaal staan. met geen mogelijkheid naar voren te krijgen. Een tikje van de zweep was nodig, en toen er beweging in kwam hebben we er meteen wel been bij gegeven. Dat moesten we wel vaker herhalen, hij bleef niet bepaald doorlopen. Maar wel meteen aan het teugeltje, dat dan weer wel....

dus ja; het is best normaal dat paarden wat terughoudend zijn in het voorwaarts gaan. De ene vlucht door hard weg te lopen, de ander vlucht door juist niets te doen.
De een is niet beter dan de andere.
Zadelmak maken is daarom ook helemaal niet moeilijk; het rijden wat daarna komt, het afstemmen van de hulpen en het programmeren van de knopjes zo je wilt, DAT is moeilijk aan rijden met jonge paarden. En dat is in 2 weken niet goed te doen. Kom je wel een paard tegen waarbij dat ik 2 weken voor mekaar was, mag je je ernstig afvragen hoe ze dat gedaan hebben!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 12:10

Brenin was in het begin erg vluchterig voor het been, dit is nu weg, maar nu wordt hij af en toe hangerig,maar dat is ook omdat hij hengst is.. Met een spoortje hoef ik trouwens niet aan te komen, daar raakt hij nog teveel van in de stress..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 12:16

Aman luisterde in het begin ook niet goed naar mijn been! Nu wel hoor...

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 12:31

Verschilt denk ik idd ook heel erg per paard.

Par was vanaf dag 1 goed aan het been, ze had het zo door en hoe harder hoe beter.
Ellie is vanaf het begin minder goed aan het been, heeft zelfs buien waarin ze datzelfde been helemaal negeert.

Het duurde bij Ellie ook langer voordat ze snapte wat ik bedoelde met been aanleggen Haha!

Bij Par ging ik erop, een beejte druk en mevrouw liep...wel erg makkelijk nu ik er over na denk Tong uitsteken

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 13:44

Ik rijd op een 3,5 jarige, en deze heeft het ook,slecht voor het been,maar het gaat gelukkig steeds beter.
Het ligt net als eerder gezegd ook aan het type paard,werkwilligheid enz.
die van mij is gewoon lui,omdat hij ook al een moeilijke start heeft gehad,en moet er even doorheen.
consequent en duidelijk zijn doen wonderen..

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 13:58

ga ik met bovenstaande reacties mee. Misschien wordt het dier net iets te veel gereden waardoor het een beetje de lol in het rijden verliesd.

[o]

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:29

is idd heel paard afhankelijk. de een wil graag lopen en heeft van nature een goede conditie een ander moet een beetje geholpen worden in het begin en conditie opbouwen.

Nathaley

Berichten: 415
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Hazerswoude-dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:22

Mijn paard is ook net 5 geworden en een jaartje onder het zadel, en zij is ook heel slecht voor het been, vooral in galop heb ik altijd het idee dat ze eruit kan vallen. Middendraf is ook moeilijk voor d'r, ik rij nu ook met een zweepje of anders sporen en dan is beter voor het been, maar ik denk hoe vaker je paard rijd hoe beter het gaat

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 17:02

mijn paard is 4, en word opd e helft van dit jaar 5, maar hij wa sin het begin ook heel slecht voor het been!
we hebben hem zelf zadelmak gemaakt en ingereden, maar in het begin dacht hij echt als ik been gaf 'wat wil je nou'.En naarmate ik opgegeven moment meer ging rijden ook los in de bak enzo ging hij het steeds beter begrijpen, maar het heeft wel even geduurt voordat hij die zwalkerigheid kwijt was, en soms heb ie nog wel is dat hij een slingertje maakt in het rijden.Dus ik denk dat het vrij normaal is, naar mijn idee is elk jong paard vooral in het begin zo, en zwalkend zoekende naar zijn/haar balans.

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 17:08

nou denk ik persoonlijk ook dat dit niet normaal is... pharaon is nu 3 jaar onder het zadel...en hij loopt erg actief!, hij slingert niet met de achterhand etc, dus waarschijnlijk hangt het wel van paard tot paard af zoals al eerder gezegd Knipoog de ene heeft er zin in de andere niet! en die laatste moeten een beetje geholpen worden Knipoog

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 17:09

Mijn hengst was de eerste week ook zo slecht voor het been, de 1e 5 minuten showde hij wat af en als het kwartje op was deed hij geen stap meer uit zichzelf. Ik heb hem meegenomen naar het bos en hem daar even uitgelegd dat hij toch echt naar voren moet, en dat hij moeilijk alleen achter kan blijven als de rest wel verder gaat. Sindsdien is het nooit geen probleem meer geweest. Hij was toen als hengst normaal, maar nu als ruin is hij zelfs loperig.

Ik weet niet hoelang dit dier onder het zadel is?
Als er slechts een paar keer iemand opgezeten heeft zou ik hem er niet gelijk op laten staan, maar normaal gesproken zou je zoiets toch in een 2-3 weken tijd moeten kunnen oplossen en als dat in dit geval dus niet zo is zou ik toch twijfelen aan zijn looplust. Een trapzak zit niemand op te wachten.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 18:59

ik heb vorig jaar een merrie ingereden en die was de eerste weken ook erg slecht voor het been en een tikje met de zweep betekende een bok, dat is de eerste paar maanden zo geweest.
paard was nooit gelongeerd, kende echt helemaal niets, en pas na een aantal maanden ging het steeds beter(zat er een keer of 2 soms 3 per week op) toen ze wat sterker werd ging het eigenlijk vanzelf steeds beter.
nu is ze hardstikke goed voor het been en blijft zelf ook echt lekker lopen, die voorwaartse drang heeft ze nu inmiddels gelukkig wel!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 21:52

Citaat:
Ik weet niet hoelang dit dier onder het zadel is?
Als er slechts een paar keer iemand opgezeten heeft zou ik hem er niet gelijk op laten staan, maar normaal gesproken zou je zoiets toch in een 2-3 weken tijd moeten kunnen oplossen en als dat in dit geval dus niet zo is zou ik toch twijfelen aan zijn looplust. Een trapzak zit niemand op te wachten

Sluit ik me bij aan.
Wil alleen nog ff bijvoegen, heeft iemand met redelijke ervaring hem zadelmak gemaakt of niet?
Zo niet, kan het nog aan de overdreven voorzichtigheid van de ruiter liggen en hem dus niet wijs heeft gemaakt dat je ook al jong paard een gas hebt en moet luisteren.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 22:16

4 jaar en 1.80?

Heel normaal dat hij slecht/ wat trager is op het been. Tuurlijk moet je dit blijven trainen en hem vlugger proberen te maken. Maar een paard met zo hoogte kan gewoon niet zo vlug reageren. De reflexen werken net een slagje trager bij dit soort grote slappe dieren.

Probeer wel te eisen dat hij reageert! Dus been, geen reactie TIK!! en hand weg.

Maar een vlotte zal het niet snel worden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers