verwaarlozing bij paardenklinieken?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

verwaarlozing bij paardenklinieken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 21:48

Goh, wat ik nu toch weer meemaak!
Mijn zus studeert in Gent voor dierenarts, en mag daar 2 paarden uit de kliniek (de school kliniek) verzorgen en inrijden. Deze paarden (2 stuks) staan dag en nacht op stal, en komen ongeveer 1X per 3 maanden in het daglicht. Ze zijn schichtig, schuw, heten Klittie (vanwege de klitboel in het haar dat er niet meer uitkomt) en Prutser (omdat deze knettergek is en doodsbang voor mensen)

Dit is toch niet normaal voor een paardenkliniek? Als mijn zus en andere medeverzorger niets met die 2 doen, kijkt niemand naar ze om! Ze hebben wel een mooie stal, en krijgen genoeg te eten, maar een complex met ik weet niet hoeveel dierenartsen moeten toch weten dat paarden bewegingsdieren zijn?

En hoe zit dat met andere klinieken? is het daar net zo? raar hoor!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:02

Inderdaad een heel raar gebeuren...Denk niet dat dat veel meer gebeurd,tenminste,dat hoop ik niet..
Maar waarom staan die paarden daar eigenlijk? Voor onderzoek?

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:04

Schandalig. Daar horen ze toch het goede voorbeeld te geven?
Afbeelding

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:06

de veeartsenijschool in melle zeker? aha ja staat daar ook zo een arabier van in de 5 miljoen geweest, met een joekel van een tumor. die ze niet meer willen verzorgen omdat het baasje niks meer van zich laat horen.
staat een paard met één of ander besmettelijke ziekte naast een drachtig paard. ze hebben daar geen weide of bak voor ze los te gooien.
(zou het eigenlijk klein beetje raar vinden hadden ze dit wel)
van buitenaf lijkt het op een fabriek.

zo kwam er is en arts met enkele studenten naar een doodziekveulen kijken, ze namen bloed af voor te kijken wat het nodig had.
we hebben het nooit geweten, het veulen is dood.
en die student hefet ook 3X verkeerd geprikt met als gevolg en enorme bult in denek

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:22

Ik heb de 'schoolpaarden' van de kliniek in Utrecht gezien. Die waren allesbehalve zielig. Ze worden fijn gereden en krijgen goed te eten en zien er zeer verzorgd uit.
De kliniek die jij noemt ken ik niet, maar waarschijnlijk is het overal wel wat.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:26

ik kan me niet voorstellen dat dit in Utrecht of Roosendaal zou kunnen gebeuren!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:38

Ja ik ken de kliniek in gent wel, aangezien ik daar een jaar gestudeerd heb. Ik kwam niet vaak in de stallen, maar als ik er kwam heb ik nooit schuwe paarden gezien, ofzo. Het zou overigens wel kunnen dat ze geen wei hebben, maar volgens mij hebben ze wel een binnenbak

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:43

vind dit ergens niet kunnen nee?

toen ik met mickey bij de kliniek was,en moesten we even wachten todat de verdoving inwerkte,en liep ik langs de stallen (gewoon,was nieuwschierig hoe het er uitzag Haha!) en de stallen waren mooi ruim,met genoeg daglicht,sommige op stro en andere opzaagsel enzo.
zag er netjes uit Lachen

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:20

De proefpaarden in Utrecht hebben het veel beter dan ik uit jouw verhaal opmaak in de betreffende kliniek in België.
Ze worden gebruikt voor de lessen van de Studentenrijvereniging en veel paarden hebben een eigen vaste bijrijder. En 's zomers staan ze dag en nacht buiten, tenzij ze eventueel in een proef ofzo staan (er wordt nog al wat onderzoek gedaan en daarvoor moeten de dieren soms op stal blijven, omdat men precies wil weten hoeveel ze bijv. eten en drinken of mesten of...).
Tijdens de zomervakantie hebben ze ook echt vakantie, dan zijn er geen lessen (bijrijders komen nog wel) en geen practica, dus mogen ze lekker de hele zomer buiten in de wei paard staan te zijn...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 01:45

Mijn hemel. Ik weet niet wat ik lees....

Ik zou daar video opnames van maken en naar de dierenbescherming sturen als ik jullie was...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 01:50

Dat klinkt erbarmelijk... idd video opnames, bij Emmeloord hebben ze zelfs kleine paddockjes Lachen

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:35

Het is niet voor het eerst dat ik over enorme miskleunen hoor van de universitaire kliniek in Merelbeke. Iemand heeft ook een dood veulen omdat een student iets niet had opgemerkt. Veulen was al verkocht voor een flink bedrag. dag centjes dus. Nooit maar dan ook nooit zou ik naar Merelbeke gaan met mijn paard. Geen studenten aan mijn paarden en mijn DA weet dat ik er niet naartoe wil gaan. Vraag me soms af waarom er daar profs lopen als ze de studenten niet controleren op fouten. Mocht er ooit iets zijn ga ik naar de Bosdreef kliniek in Moerbeke-Waas. Europees erkende kliniek en staat ook enorm bekend om hun nieuwste apparaten en goed bijgeschoolde DA.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 22:06

is zoiets niet strafbaar als klinike zijnde en kan het niet gesloten worden? Wow!

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 22:12

Vreselijk.....maar met erover schrijven op een forum verander je er niets aan.Maak video opnamen of schrijf naar de leiding...doe iets.

Ik ben zelf alleen bekend met de Bosdreef.....ik ga nergens anders heen met mijn paardje(mocht het ooit nodig zijn)wat een perfect geregelde kliniek...echt TOP OK dan!

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 22:33

denk dat die school zodanig is ingewerkt, dat dat niet meer uit het systeem te krijgen is. Boos! tjah belgie is op dat punt erg!
zelf spygopaten worden met openbare deuren vervoerd van hun cel naar de rechtbank...

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 22:49

nou, zoals ik al zei, de stallen zijn prachtig, ze krijgen goed te eten, alleen absoluut geen verzorging. ze worden gebruikt voor de studenten om te oefenen, vandaar dat ze wat schuwer dan normaal zijn, maar dan nog, dan DOE je toch iets met die beesten? die 2 waren nog nooit van hun leven gepoetst of wat dan ook. nu zijn ze nog banger voor mensen, en niemand die er wat aan doet (oei, klinkt pennymeisjes achtig, maar jullie snappen the point wel) paarden die alleen maar op stal staan, moeten gewoon beweging krijgen, al is het maar in de bak, of gewoon normale aandacht, vooral zulke paarden die al zoveel raars meemaken. Dit is trouwens in de paardenkliniek in Gent.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 00:57

Pellie schreef:
is zoiets niet strafbaar als klinike zijnde en kan het niet gesloten worden? Wow!

Wel grappig, de hele opleiding in en klap stilleggen Knipoog

daantjexxx93
Berichten: 21
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:13

o
doen ze dat
erg!
is dat niet heel erg straf baar
moet je echt wat aan doen
Bloos! ..........................................

ik heb ook zoiets gezien met een hoefsmid
gingen ze bij een veulen slaan met iest om dat ie zenuwachtig was
gekken!