Boek 'Stempelhengsten' eindelijk binnen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 15:04

Eerst wat wild cijfers verzamelen en later verbanden proberen te leggen is ook niet helemaal de manier, maar zónder objectieve waarnemingen bereik je zéker geen vooruitgang.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)


HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 15:07

CGJ12 schreef:
Eerst wat wild cijfers verzamelen en later verbanden proberen te leggen is ook niet helemaal de manier, maar zónder objectieve waarnemingen bereik je zéker geen vooruitgang.

Daar heb je gelijk in maar zo heb ik het ook niet helemaal bedoeld. Kijk natuurlijk moet je gaan kijken welke gegevens allemaal interessant en bruikbaar zijn. Ze moeten ook meet- en verwerkbaar zijn natuurlijk. Maar ik denk wel dat er veel meer informatie gewonnen kan worden binnen de paarden fokkerij.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 15:15

......... en er moet een causaal verband zijn........ !

Als we maar lang genoeg zoeken blijkt misschien wel dat paarden met één witte haar op het topje van het linkeroor beter dan gemiddeld presteren in de springsport...........

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 15:26

Dat is natuurlijk heel erg ver gezocht maar ik denk wel dat we wel meer uit gegevens kunnen halen dan nu gedaan wordt en idd het kunnen trekken van verbanden is daarbij heel erg belangrijk. Misschien wel het belangrijkst want anders heb je nog niets aan de gegevens. Een voorbeeld van te weinig gegevens verzameling vindt ik bijvoorbeeld de rittigkeit. In met name duitsland wordt hier wel aandacht aan besteed terwijl dat in nederland nog niet echt gedaan wordt. Ik denk dat gegevens van karakter en werkwilligheid zeer bruikbaar kunnen zijn voor de fokkerij. Vooral het verband tussen de rittigkeit van een hengst en de presaties van nakomelingen in de sport.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 15:49

Maar hoe denk je dan aan die cijfers voor de rittigkeit te komen?
Voor de jonge hengsten is dat simpel, en voor dat hele kleine groepje EPTM merries ook, maar de rest dan?

Dat is erg moeilijk.
Aan de dressuur-indexen heb je dan ook niet veel.

De Doruto's kwamen destijds zo hoog door die rittigkeit, maar de Jazzen en Kracks komen hoog door andere factoren is mijn vermoeden.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 18:07

Tja die cijfers dat is niet zo eenvoudig. Kijk vertellen dat we meerdere gegevens moeten hebben is natuurlijk handig maar idd als je gaat kijken hoe de gegevens verzameld moeten worden zie je dat dat niet zo makkelijk is. Ik heb hiervoor dan 123 geen antwoord. Wel is het bij de koeien en varkens zo dat de houders hiervan zelf al een heel aantal gegevens bewaren en verwerken daar hebben zij systemen voor. Ik zeg niet dat dit bij alle paardenhouders nu ook zo moet komen maar het is iets wat misschien op een andere manier wel een mogelijkheid zou kunnen zijn.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:14

petraaken schreef:
Royal Dance in België gefokt? vertel daar eens wat meer over?


Royal Dance is gefokt door J. Masson uit Malmedy, dat ligt volgens mij in de buurt van de Ardennen.
De moeder Petrouchka staat geregistreerd in België, de gehele moederlijn overigens; Petrouchka(v. Donnerhall) -Itami (v. Weltcup II)-Traga (v. Codex)-Peggie(v. Onbekend).

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 08:22

Aha de fokker komt uit het duitstalige gebied. Als je zijn stamboom echt uitpluist is hij dus volledig duits gefokt eigenlijk. Codex is met name van origine ook duits. Blijkbaar beginnen belgische fokkers het goed te doen in buitenlandse stamboeken Haha!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:59

Jip, I know. Ik heb zelf een BWP die half KWPN en half hannoveraans is als het ware maar dan in een Belgisch jasje. Haha! Maar het BWP staat er dan ook achter.
Overigens, de stammoeder van het Gestelhof, komt die niet uit een Lugano I vader en een Lugano I moeder?


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 10:01

Het onderwerp is een boek over KWPN stempelhengsten als ik me niet vergis????

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 10:26

Ik denk niet dat jij in de functie van moderator bent, zo'n ramp is het toch niet als het even op een nette wijze off topic gaat. Verder ging het begin van het off topic over Royal Dance, een hengst die ook hengsten aanleverd voor de hengstenkeuring van het KWPN.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:00

chantal1 schreef:
Ik denk niet dat jij in de functie van moderator bent, zo'n ramp is het toch niet als het even op een nette wijze off topic gaat. Verder ging het begin van het off topic over Royal Dance, een hengst die ook hengsten aanleverd voor de hengstenkeuring van het KWPN.


Het moet niet te gek worden hier hoor. Telkens als iemand helemaal off topic gaat en je durft er wat van te zeggen mag dat niet omdat je geen moderator bent Verward .
Als jullie gaan keuvelen over hoe goed de Belgische fokkers het doen met Duitse hengsten in een topic dat gaat over KWPN stempelhengsten, dus niet over hengsten die wel eens een kind op een KWPN keuring hebben, dat is dat zeer off topic.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:08

chantal1 schreef:
Ik denk niet dat jij in de functie van moderator bent........


Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:27

sorry hoor, maar het is nog geen reden om hier elkaar af te katten omdat we even offtopic gaan. een waarschuwind dat we te ver gaan kan ook een wel beleefder manier gedaan worden.

terug ontopic:

zou Democraat geen kandidaat als stempelhengst kunnen zijn of Uniform?

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:28

chantal1 schreef:
Ik denk niet dat jij in de functie van moderator bent, zo'n ramp is het toch niet als het even op een nette wijze off topic gaat. Verder ging het begin van het off topic over Royal Dance, een hengst die ook hengsten aanleverd voor de hengstenkeuring van het KWPN.


Jezus, doe ff relaxed zeg. Neem een pretpil ofzo.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:39

Uniform stempelde in ieder geval zijn kleur............. Haha!:D:D
en is inderdaad preferent.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:42

CGJ12 schreef:
Uniform stempelde in ieder geval zijn kleur


En zijn hoofd en karakter!!! Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:43

Niks mis met dat karakter.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:45

Spreek me niet van dat karakter. Kan dat persoonlijk ondervinden. Alleen denk ik dat die vervelende karakters meer van Liris zelf komen ipv via Wahtamine xx.

dus welbepaald kan Uniform inderdaad als stempelhengst beschouwd worden?

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:47

petraaken schreef:
dus welbepaald kan Uniform inderdaad als stempelhengst beschouwd worden?


IMHO wel ja... als men al spreekt van een Uniformhoofd... Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:47

welke hengsten zijn er nu eigenlijk al allemaal aangedragen voor een 2de deel? Iemand die daar een overzicht van wilt maken?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 14:25

Missouri schreef:
Jezus, doe ff relaxed zeg. Neem een pretpil ofzo.


Als je het aan iedereen vraagt wil ik dat best gaan doen.
We zaten toch niet vervelend te doen, alsjeblieft zeg! Als je zo op je strepen staat kan je ook wat terug verwachten.
Leven en laten leven, gaat het te off topic dan komen de mods heus wel in actie.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:31

petraaken schreef:
welke hengsten zijn er nu eigenlijk al allemaal aangedragen voor een 2de deel? Iemand die daar een overzicht van wilt maken?


* Wolfgang
* Roemer
* Contango
* Quidam de Revel
* El Corona
* Flemmingh
* Indoctro
* Alme
* Animo
* Samber
* Vincent
* Rubenstein
* Predendent
* Zeus
* Uniform..

Is er al een boek vol???

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 19:34


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 20:13

Ik heb 'm nog niet binnen

- Offline -


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, IASCrawler, Mizsz_Kitty, pluklief en 52 bezoekers