slofteugel eraf en toch naar beneden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

slofteugel eraf en toch naar beneden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 18:40

hoi!

mijn haflinger is over het algemeen makkelijk aan de teugel te rijden in stap tenminste ik doe lang en laag.. alleen omdat hij vroeger te hard is gereden wil hij in de draf heel moeilijk zodra ik druk geef gaat z'n hoofdje omhoog. dus vandaag toch maar een x een slof geprobeerd en het werkt wel terwijl ik hem gewoon lang heb maar als ik hem eraf haal de slof zou het dan nog werken? heeft het dan ook te maken hoe lang je met de slof rijd ik rij niet altijd met de slof.

thx


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 18:42

De ham vraag
Heb je goede les en wat zegt die?

want het lijkt erop dat hij jou druk wil ontwijken.
Dat kan, doordat je handen te hard zijn, het bit te scherp, of haken op de tanden.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 18:44

ik he wel les maar ik vind geen goede dus ik ben op zoek naar prive les ik heb nu gewoon manege les als mijn instructrice erop rijdt gaat dat heel hard hij is ook bang voor haar!!
ik denk niet dat zij zegt dat ik hem met slof moet rijden maar jah ik wil hem niet hard naar beneden rijden

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 18:45

Je kunt misschien beter goed les nemen en advies vragen aan je instructeur.

Wat globaal advies: je schrijft dat zn hoofd omhoog gaat als je druk geeft. Het is heel belangrijk om je hulpen te ondersteunen met je been. Vergeet niet om been te geven. Je rijdt vnl op je zit en op je been, de voorkant komt er dan vanzelf bij.

Verder is het gebruik van een slofteugel om je paard aan de teugel te krijgen een tijdelijke oplossing en je hebt dus kans 'dat het niet meer werkt' op het moment dat je de slof eraf haalt.

Lees voor de zekerheid nog even de FAQ door bovenaan RT. Er zijn al heel veel topics geweest over 'aan de teugel rijden' en over 'de slofteugel'.

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 18:49

dan zou ik inderdaad heel snel iemand anders gaan zoeken als zij ook zo hard is! maar ik rij zelf nooit met slof dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:28

Citaat:
mijn instructrice erop rijdt gaat dat heel hard hij is ook bang voor haar!!


Lekkere instructrice dan zeg *kots*

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:56

met een slof ziet het er op het moment mooi uit maar daarna is je effect weg. ook kan je een slof verkeerd gebruiken wat alleen maar ellende met zich meebrengt. zoek goede instructie en geen "wondermiddelen"

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 10:01

Ik ga met Peggel mee Haha!

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 13:57

neej idd ik vind een slof wel goed omdat ik hem anders niet krijg maar het is idd wel een hulpmiddel dat vind ik jammer maar hoe krijg ik hem anders zo ver? de stap wil wel binnenkort foto's! van longeren kan iedereen zien hoe hij loopt met bijzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 14:02

Als het ander niet lukt, dan niet.
wan dan ben je gewoon nog niet ver genoeg.

Ennuh, ik hoor niks over de achterkant, das belangrijker met aan de teugel krijgen dan de voorkant voor het geval je dat nog niet wist

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 14:10

ik zou iig geval niet meteen naar de slofteugel grijpen,maar kijk eerst andere oorzaken na,die hieboven al genoemd zijn.
Anders kan het averechts uitpakken.

Misschien zit hij ergens in zn spieren vast,in zn rug of nek.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 18:20

Ik begrijp dat de druk waar je het over hebt, de druk met je handen is. Da's inderdaad niet goed. De druk moet van achteren komen.

Je handen zijn hoogst waarschijnlijk niet zacht genoeg, niet onafhankelijk genoeg. Grootste probleem vermoed ik in je zit te vinden, waardoor je handen dus hard op de mond inwerken én je mogelijk niet goed mee kan komen met de paardenrug (of te hard gaat zitten met lichtrijden). Hierdoor ontwijkt het paard je hand, maar dus ook je zit. En vooral in draf, want in stap is dit allemaal een stuk makkelijker.

Een slof in de handen van iemand anders dan een expert is een ramp voor het paard. Een expert die netjes kan rijden, zal hem in 99.9% van de gevallen echter niet nodig hebben.

Zoek dus inderdaad goede instructie en werk aan een goede zit en hulpgeving, zodat je je paard van achter naar voren leert rijden.

Veel rijplezier!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 18:48

als ik wouter rij met de draf rij ik hem goed voorwaarts eerst heel veel figuren en dan voorwaarts blijven dan doe ik nix met de teugels tot hij lekker loopt en ga ik dan op de volte en vraag stelling dan gaat hij naar beneden. ook als ik zachtjes speel maar de laatste tijd doet hij dat niet meer daarom had ik de slof... ik zaag niet en heb de teugels niet kort want dat werkt toch niet ik vind ook dat het vanuit de achterhand moet komen!! maar jah hij kon het wel!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 18:55

wouterpaard schreef:
laatste tijd doet hij dat niet meer daarom had ik de slof... [...] maar jah hij kon het wel!


Dan moet je toch gaan bedenken wat er is veranderd! Zou natuurlijk een medische rede voor kunnen zijn... Hij doet dat niet zomaar niet meer.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 19:30

jah ik weet wel waarom dat komt omdat hij 4 jaar in de manege liep elke dag zo'n beetje 4 uur en jah die kindertjes Scheve mond

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 20:49

Voordat je nog verder gaat prutsen zou ik goed les nemen en die slof in de kast laten hangen.

PAS OP!!!!! zwanger dus alles wat je zegt kunnen mijn hormonen tegen je gebruiken Lachen

Op zoek naar lp's? Ga dan naar: http://www.blue-rain.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 22:18

wouterpaard schreef:
jah ik weet wel waarom dat komt omdat hij 4 jaar in de manege liep elke dag zo'n beetje 4 uur en jah die kindertjes Scheve mond

Maar hij kon het in het begin wel zij je, dan had hij die manege tijd toch ook al gehad?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 08:37

Ik begrijp eruit dat hij nu nog slechter is gaan lopen dat dat hij op de manege deed

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-04 20:35

neej toen hij net kwam op de manege reed ik veel op hem en kreeg ik hem wel naar beneden maar door de lessen met beginners is dit er uit gewerkt hij is nu bang voor druk denk ik

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 21:55

Ik snap nu echt niks meer van je verhaal, sorry hoor.

PAS OP!!!!! zwanger dus alles wat je zegt kunnen mijn hormonen tegen je gebruiken Lachen

Op zoek naar lp's? Ga dan naar: http://www.blue-rain.nl

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:42

Naar ik lees is je pony dus 'verreden' op de manége door de kindertjes. Dat is natuurlijk wel een veel voorkomend probleem vandaag. Maar ik zou dan zeker niet naar een slof grijpen, want dan gaat hij nog geforceerder lopen, en zal je er echt niets meer mee kunnen doen. Het is nu een kwestie van een manier te vinden om zo'n pony toch te ontspannen zonder al die hulmpiddelen. goed les nemen van een lesgever ide echt eraan wil werken zonder weg te moffelen, !!! OK dan!

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:18

Ik heb ook een pony die 7 jaar lang manegelessen heeft gelopen (daarna 2 jaar van een meisje is geweest..) Die kreeg ik dus ook eerst helemaal niet naar beneden, ze maakte zich heel erg sterk voor, terwijl ik voor niets vroeg.
Ik ben daarna een paar weken gewoon gaan rijden, en me daar helemaal niet op gaan richten, gewoon de teugels op maat genomen, constant overgangen, veel figuren gaan rijden enz.
Toen is ze wat alerter op mijn been geworden en ineens in de les na een half uur liep ze totaal ontspannen en nagevelijk, zelf in galop, wat bij haar heel lastig is..
En sindsdien als ze niet naar beneden gaat dan rijd ik gewoon normaal zonder eraan te denken en dan komt ze vanzelf wel.
Ik heb ook wel 's van die dagen dat ik gewoon wil dat ze nagevelijk gaat lopen, omdat ze dan veel fijner voor mijn been en in de hand is, dan ga ik eerst een half uur stappen, constant overgangen en figuren en als ze dan volledig ontspannen is dan ga ik pas aandraven. Komt ze dan een beetje omhoog dan maakt het niet uit, komt ze heel erg omhoog dan ga ik gewoon weer stappen voor hoe lang dat nodig is...

Ik rijd dus ook vaak anderhalf uur, omdat ik gewoon wil dat zij volledig ontspannen is, kost wel veel tijd, maar je wordt er wel voor beloond! Ik krijg ook veel complimenten dat ze veel soepeler is geworden in heel haar lichaam.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 16:23

idd je snapt wat ik bedoel!!! ik heb nu de slof weer in de kast hangen en ga zo rijden als jij uitlegt als ik het geduld kan opbrengen Haha! jawel hoor!
maar jah dan moet het eerst hier in het noorden beter weer worden!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers