waarom vitamine E bijvoeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

waarom vitamine E bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:42

waarom zou je een dier vitamine E bij voeren?

dat vroeg ik mezelf af


Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:44

Die van mij krijgt ESL, dat is vitamine E, Selenium en Lysine.
Dit bevordert de spierstofwisseling, minder kan op verzuring dus Lachen
Laatst bijgewerkt door Sylhouet op 18-03-04 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:46

Kijk anders eens op www.paardendrogist.nl, daarop staat de werking van vitamine E volgens mij heel goed toegelicht (plus alle andere supplementen. Volgens mij heb ik daar gelezen dat vanuit het meeste krachtvoer dat paarden krijgen, te weinig aan de vitamine E behoefte wordt voldaan. Ik zal het nu eens even gaan nalezen... Lachen

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).


Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:47

www.paardendrogist.nl schreef:
Vitamine E
Vitamine E is een voedingsstof die het lichaam helpt bij de afvoer van afvalstoffen, waaronder de spierafvalstoffen (zoals melkzuur). Daarnaast is vitamine E ook belangrijk voor de spierfunctie en de vruchtbaarheid. In combinatie met selenium speelt het een belangrijke rol bij de bescherming van spiervezels tegen beschadiging door afvalstoffen die ontstaan door grote inspanning (melkzuur). Ze helpen tevens bij het herstel van een dergelijke beschadiging ("stijfstaan" of maandagziekte). Vitamine E zorgt bovendien voor een betere zuurstofopname door de longen en heeft dus een positief effect op de prestaties. De behoefte aan vitamine E is het grootst bij sportpaarden, drachtige merries en opgroeiende paarden (ca. 2000-2500 mg vitamine E per dag). Een overdosering (meer dan 5000 mg per dag) kan schadelijke gevolgen hebben.

Vitamine E zit onder andere in gras, zeewier en foenegriek. En natuurlijk als direct opneembare vitamine in diverse voedingssupplementen. Uiteraard wordt bij de samenstelling hiervan rekening gehouden met het feit dat vitamine E ook voorkomt in het voer. Als u zich houdt aan de voorgeschreven dosering, geeft u niet snel te veel en kan de toevoeging van deze voedingsstof veel positieve effecten hebben. Voor de zekerheid kunt u de hoeveelheid vitamine E in het dagelijkse voer even uitrekenen. Wij zijn u hierbij graag behulpzaam.

Ruime keuze
Vitamine E en selenium supplementen worden veel gebruikt en er zijn veel verschillende merken verkrijgbaar. Om zoveel mogelijk aan uw wensen te voldoen bieden wij u er een aantal; zo heeft u de keus uit een vloeibaar of een poeder supplement en uit supplementen met, of zonder, andere voedingsstoffen. Alle producten zijn van uitstekende kwaliteit.

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:50

van mijn nieuwe instructrice kreeg ik het advies mijn paard dit bij te voeren als ik haar echt fanatiek ga trainen.
nu heb ik net een pot Equi-Vitamine E + Seleen gekocht.

wel weet ik dat je bij dit spul erg op moet letten dat je geen spul pakt waar doping in zit.

iemand die ander spul gebruikt en hier erg over te spreken is?

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:53

Ik gebruik dus op advies van mijn instructrice vitamine ESL, dus een combinatie van 3 stoffen. Ze geeft het haar wedstrijdpaarden zelf ook. Sinds zij het voert, was haar paard veel soepelder gaan bewegen, zei ze. Dus ik was benieuwd hoe die van mij zou reageren. Mijn paard is inderdaad ook soepelder geworden, dus ik ben er erg blij mee!
In vitamine ESL zit geen doping, en ik haal het altijd bij de Paardendrogist Lachen

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:56

in de Equi-Vitamine E + Seleen zit ook geen doping.

ik ga het eerst een met deze pot proberen.

ruikt wel erg zoet trouwens!

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 18:00

De vitamine ESL stinkt Haha! Haha!

Wij noemen het altijd "cocaïne" *LOL* , sinds mijn instructrice een verhaal vertelde van dat ze de paardendrogist uit kwam lopen met een paar zakken ESL in haar armen, dat zijn doorzichtige zakken met wit poeder, en "vreesde" wat voorbijgangers zouden denken dat ze bij zich had...

Sindsdien krijgt Syl elke avond cocaïne Knipoog !

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:29

ik voer vit. E en Seleen bij (soms van Pavo, of een ander merk), omdat rio een krampentrekker is en hij moeite heeft met het transporteren van de antioxidanten naar de achterhand. Ze worden er lekker soepel van hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:46

ik heb helemaal geen problemen met mijn dier maar mijn instructrice gaf het aan om verzuring van de spieren te voorkomen.


gebruiken jullie ook nog andere vitaminen oid?

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:50

Volgens mij is vit E een van de vitamines die in vet opgeslagen wordt bij een overschot.
Kan dat geen kwaad?
Ik ben daar toch wat huiverig voor.

Goedgekeurd onderschrift :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:59

er is een maximum hoeveel heid waardat je niet overheen mag voeren.
het word echt heel veel gevoerd. je moet anders maar even op paardendrogist kijken en dan bij Vitamine E

maar zowiezo is TE (bijna) altijd slecht.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 12:26

ik heb dezelfde als jou, wit emmertje blauw deksel Equi vitamine E + seleen

Quentin is er erg van opgeknapt

hij krijgt meestal 1-2 schepjes, maar na een zware training of een wedstrijd krijgt ie 3 schepjes(mag 1-3 schepjes per dag geven)

hij werd er trouwens wel errug brutaal van, dus ben er even mee gestopt, omdat ie in vreemde binnenbakken stuurloos werd
dalijk na mn 1e buitenconcours begin ik er weer mee.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 12:30

mobick schreef:
ik voer vit. E en Seleen bij (soms van Pavo, of een ander merk), omdat rio een krampentrekker is en hij moeite heeft met het transporteren van de antioxidanten naar de achterhand. Ze worden er lekker soepel van hoor.


dat wilde ik nog ff zeggen, Quentin is ook een kramptrekker, maar als hij vitamine E krijgt is ie zo soepel! zelfs achterwaarts gaat dan goed en keertwendingen enzo! merk idd nu ik het niet voer, dat ie iets wat stijver is achter, is na t losrijden wel weg hoor, maar hij is van zichzelf losser als ie vitamine E krijgt

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 12:30

Dat het heel veel gevoerd wordt, vind ik geen argumetn. Er zijn ook heel veel drugsgebruikers, en ikkan me niet voorstellen dat iemsnd daar positief over denkt Haha!
Maar hangt de max hoeveelheid niet af van de gehaltes die in je normale voer zitten?

Goedgekeurd onderschrift :)

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 12:33

Supplementen zijn ook echt weer de nieuwste rage...

Europe is our playground

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 12:38

tuurlijk hangt dat daar vanaf. maar mijn paard krijgt bij mij op stal gewoon basisbrok en daar zit niet weinig vita E in.
verder krijgt ze wat meusli, en ook daar zit niet veel vita E in.

ik voer nu 2 schepjes per dag. 3 is maximaal als ze goed gevoerd worden met kwalitatief goed voer,

nu blijf ik daar 1 schep onder dus denk niet dat ik er snel overheen voer, aangezien mijn paard geen sportbrok oid krijgt

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 14:57

manic schreef:
Supplementen zijn ook echt weer de nieuwste rage...

voer het alweer bijna 3 jaar, soms met tussenpozen omdat ie wel errug brutaal wordt van de vitamine E, verder krijgt hij niets extra's, maar als ik zie hoe soepel hij er van wordt(is dus een beetje kramptrekker, maar als ie vit. E krijgt kan ie veel beter achtervoetjes geven bij de smid en ook met rijden betere keertwendingen laten zien etc) en zoveel beter hersteld van zware arbeid, ben ik wel overtuigd van de werking!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:33

grandeur schreef:
Sinds zij het voert, was haar paard veel soepelder gaan bewegen, zei ze. Dus ik was benieuwd hoe die van mij zou reageren. Mijn paard is inderdaad ook soepelder geworden



Oke, soepelheid komt tegenwoordig uit een potje. Is wel goed spul dan zeker ?
Haha!

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:42

ja aangezien het normaal in gras zit en paarden doorgaans niet veel gras meer binnenkrijgen als in de natuur zal het moeten worden bijgevoerd.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:05

Ik voer kompleet supplemt van de paardendrogist daar zit het ook in maar neem aan dat in de bovenstaande supplementen een hogere dosis zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 18:06

moet je is even kijken hoor hoeveel gram dat er in zit!! zijn namelijk meerdere supplemten waar vrij veel vita E in zit

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 18:23

mobick schreef:
ja aangezien het normaal in gras zit en paarden doorgaans niet veel gras meer binnenkrijgen als in de natuur zal het moeten worden bijgevoerd.


Als ze te weinig binnen krijgen kunnen ze "grass sickness" krijgen. Heeft mijn brijdpaardje ook gehad. In nederland noemen ze het EMND. Veel paarden gaan er dood aan, maar zij leeft gelukkig nog. Wel heeft ze nu erg ingevallen spieren (blijvend beschadigd) en kan ze alleen voor licht recreatief rijden gebruikt worden.

Ene paard is ook gevoeliger voor een tekort dan de ander. Op Vit E/selenium loopt ze nu veel beter.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 20:36

ik heb heb dezelfde,ook equi vitemine e en selenium,van het merk sectolin.

http://www.sectolin.nl/images1/lwsthumbnail_856.jpg

ben er harstikke tevreden over!
ik geef het gewoon als extra voor de spieren,en idd voor verzuring tegen te gaan enzo.
ook mijn dierenarts zei dat dat erg goed was.

als ik heb gereden krijgt ze twee schepjes per dag.
als ik niet rijd 1 schepjes per dag.
op de dag dat ik wedstrijd heb gehad dan krijgt ze bijna 3 schepjes (2,5/3 schepjes die dag)

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 23:44

spokie79"]
[quote="mobick schreef:
ja aangezien het normaal in gras zit en paarden doorgaans niet veel gras meer binnenkrijgen als in de natuur zal het moeten worden bijgevoerd.


Als ze te weinig binnen krijgen kunnen ze "grass sickness" krijgen. Heeft mijn brijdpaardje ook gehad. In nederland noemen ze het EMND. Veel paarden gaan er dood aan, maar zij leeft gelukkig nog. Wel heeft ze nu erg ingevallen spieren (blijvend beschadigd) en kan ze alleen voor licht recreatief rijden gebruikt worden.

Ene paard is ook gevoeliger voor een tekort dan de ander. Op Vit E/selenium loopt ze nu veel beter.
[/quote]

geloof dat mijn paarden de laatste 3 jaar weinig gras van dichtbij hebben gezien Scheve mond met zn 3en in 1 wei samen met 2 hertjes, daar staat nooit veel gras

en wat te denken van de manegepaarden, of die luxe topsport paarden die niet in de wei mogen? die krijgen toch ook geen grass sickness?

ik laat ze trouwens weleens aan de hand grazen, de berm voor ons huis staat altijd veel en hoog gras, maar ja dat zijn een paar happen gras per week ofzo...

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jerinab, MyWishMax, Plonspony, Relserk, smiley en 100 bezoekers