[LO] Longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieka

Berichten: 41
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Amsterdam

[LO] Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 22:11

Ik las net een topic over "tijdens het longeren"
maar nu vraag ik me af wat hebben jullie aan je
longeersingel staan...
Ik longeer nu ook met longeersingel en ik merk dat het gewoon een stuk beter gaat
Maar zoals ik al zei wat hebben jullie aan je longeersingel staan en wat zijn jullie ervaring ermee

verkaatje
Berichten: 741
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Amstelveen/Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 22:12

uh, wat bedoel je met aan de longeersingel STAAN? Ik heb daar nog nooit van gehoord?

Lieka

Berichten: 41
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 22:17

oowwja idd. dat bestaat helemaal niet maar ik bedoel eigenlijk wat jullie aanjullie longeersingel vats hebben staan

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:19

je zou er touwtjes (GEEN STROTOUWTJES) aan kunnen doen dat je paardje zelf de kans heeft om de ontspanning op te zoeken. Je ziet dat heel veel paarden dan hun rug op een gegeven moment gaan ontspannen.
Maar welk doel wil je er mee bereiken Lieka??

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:52

Ik gebruik regelmatig touwtjes of als ik lui ben een elastiek.
Als ik echt serieus aan het werk wil gebruik ik een dubbele longe. Dat werkt nog fijner.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:43

Ik doe sinds kort met de dubbele longe longeren, maar ik heb er zelf veel moeite mee nog terwijl ik in longeren geen beginneling ben Tong uitsteken

Ik longeerde voorheen altijd met touwtjes in een soort slof idee. Van de singel naar het bit tussen de benen vast. Of bijzetters.

Lieka

Berichten: 41
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 14:37

Ik wil bereiken dat mijn paard ontspannen gaat lopen
en ik wil juist elastiek i.p.v bijzetters gebruiken maar
kopen jullie die elastieken of maken jullie het zelf
want elastiek vind ik weer net wat vriendelijker om zo maar te zeggen

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 14:45

Je kan gewoon zo'n elastiek in de ruitersport winkel kopen. Ze worden ook wel halsverlengers genoemd.
Ze kunnen er wel makkelijker op gaan hangen en dat is natuurlijk weer niet de bedoeling.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 15:55

Ik heb het ook niet zo op elastieken. Mijn ervaring is ook dat paarden erin gaan hangen.
Met touwtjes / bijzet / dubbele longe heb ik ook altijd mijn paard ontspannen gekregen. Ik heb hem destijds weer eerst met longeren de juiste bespiering terug moeten krijgen na blessures. Slechter is hij er niet van geworden.

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:18

maar met bijzet vindt ik dat je ze juist vastzet. Ze blijven op die manier alleen maar in 1 houding lopen, train je ook niet de goede spieren. Je moet maar zo denken: Als jij spierballen wilt trainen, dan ga je toch ook 'op en neer' met zo'n gewicht, en je houdt je arm ook niet constant in de zelfde houding. Wij werken op school met touwtjes en die paarden gaan ook echt zelf de ontspanning opzoeken, helemaal door de rug. Komt helemaal geen (weinig) druk bij kijken.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:50

Wat denk je dan als je erop zit, dan zijn je handen toch de bijzetteugels met de weerstand biedende hand ? Je hand deint iets mee met de mond van je paard (een optisch stille hand), bij de bijzet zitten er rubberen ringen tussen die ietsjes meeveren.
Verder heb ik dan (als ik met bijzet deed) de lijn via de bitring aan de singel vast om stelling te vragen en regelmatig van hand wisselen. Ik zie er het slechte niet van in hoor.

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:08

maar met rijden (ik tenminste) laat je hem ook zakken en dan richt je hem weer op,dan laat je hem ook regelmatig zakken. En heel veel die ik met bijzet zie longeren die hebben hem veels te kort staan (grotendeels) Ik zeg niet dat iedereen dat doet hoor. Maar dat was gewoon mijn mening

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:41

Gelukkig is het een forum, ieder zijn mening en dan lekker discussieren Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:36

Elastiek heb ik het ook niet zo op
Daar gaan ze idd vrij snel in hangen, en dat is nou net wat je niet wilt bereiken.

Zelf longeer ik meestal met een gogue

ijslandermir
Berichten: 760
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 17:05

Ik heb het ook niet zo op elastiek. Ik vind ze niet duidelijk voor een paard. Met bijzetteugels of touwtjes zeg je heel duidelijk tot hier en niet verder. Je stelt heel duidelijk de grens. Met elastiek is die grens niet duidelijk en hij gaat dus hangen.
Inderdaad zijn handen ook niet star, maar dat is bij sommige mensen nou juist het probleem: geen stille hand.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 08:10

Ik heb een pessoatuig die ik aan mijn longeersingel kan klikken Lachen