Strakke manen bij halter, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missgoldy

Berichten: 648
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: Den Ham

Strakke manen bij halter, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 20:15

In mei wil ik aan mijn eerste wedstrijd meedoen. Halterklasse.
Nu zie ik telkens dat de manen van de paarden zo mooi strak (geknipt) zijn.
Mijn vragen:

* Is er een bepaalde lengte (hoeveelheid cm, of handbreed bv) dat gebruikelijk is?
* Hoe krijg je de manen zo strak?
* Bepaald aantal plukjes/vlechtjes?
* Haar manen zijn nogal wild en springerig. Hoe krijg ik ze glad te liggen?
* Knip ik de staart recht af of niet?

Tips, tips!!!
Heb de zoekfunctie gebruikt maar kon dit specifieke deel niet vinden.

Groetjes Marjan

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:04

Zoek eens in de oude berichten van Flyinghigh en Francis de halterkanonnen bij uitstek Haha! en misschien moet er weer eens een halterclinic georganiseerd worden Lachen

InekeP

Berichten: 281
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:06

Ik weet ook niet alles, maar ik maak de manen altijd plat met een Robin Hood, dat is een kap die je aan kunt doen. Ze gebruiken ze ook vaak voor maneneczeem. Als je ze gaat knippen moet je ervoor zorgen dat je een goede haarschaar desnoods een kappers-schaar gebruikt. Houdt ze met een hand goed plat en zorg ervoor dat ze goed stil staat. Dit gaat je beslist lukken. Wel moet je voorzichtig zijn met je staart knippen. Het staat natuurlijk wel erg mooi als je ze netjes recht hebt afgeknipt. Dit doe je door van boven af de staart naar beneden te volgen met een hand en dan op de goede hoogte afknippen. Als het kan in een keer knippen. Veel succes ermee

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:06

Ik kan je uitleggen hoe je het doet, maar da's de theorie... manen in plukjes doen is toch vooral een kwestie van VEEL DOEN! Oeffenen oeffenen en nog es oeffenen... Hoe vaker je het doet, hoe strakker je het kunt doen.
Maar goed, here goes...
Eerst is je paard natuurlijk lekker gewassen. Manen goed tot op de manenkam goed schoon, vooral als ze wit zijn. Door de plukjes krijg je kleine scheidinkjes en als er ook nog maar iets vuil zit, zie je dat.
Dan de manen nat in'vlechten', dat werkt makkelijker. Des noods de plantenspuit er bij. Doe vantevoren géén manenspray in de manen, want daar worden ze glad van en dat werkt lastig.
Hoeveel plukjes hangt mede af van de dikte van de manen, maar in princiepe zo veel mogelijk. Hoe fijner de plukjes hoe strakker het resultaat.
De techniek van het indraaien is lastig uitleggen, maar het komt er op neer dat je een plukje apart neemt (ik doe dat met een grove hondenkam, puur omdat ik die uit m'n trimsalon haal en ik die prettig vind werken), daar een elastiekje omheen draaien (haal de allerkleinste die je kunt vinden, die hoef je minder vaak om het plukje te draaien. Heeft je paard echt dunne manen, dan kun je zelfs 'beugel elastiekjes' gebruiken, maar liefst wel in de kleur van de manen. Niet met een 'afstekende' kleur werken.), maar terwijl je dat doet, het plukje zo strak mogelijk naar benenden houden en het elastiekje zo hoog mogelijk tegen de manenkam draaien. Als het elastiekje er omheen zit neem je aan de onderkant van het plukje een paar haartjes (in elke hand een paar haren dus) en trek die uit elkaar om zo het elastiekje en plukje iets strakker tegen de manenkam te krijgen. Dit moet je met beleid doen, want neem je te veel haren of zat het elastiekje te laag, dan krijg je de haren boven het elastiekje bol te staan, en dat moet niet. (Eigenlijk moet je't een keer zien)
Goed, een uurtje of twee later... (zo lang was ik de eerste keer bezig, maar toen had ik ook wel meer dan 70 plukjes en super strak. Naarmate je handiger wordt, wordt je ook sneller, nu doe ik over de gemiddeld 75 plukjes die Dot meestal heeft, iets meer als een uur (mits ze meewerkt), en dan maak ik halverwege ook haar hoeven nog zwart). Als alle plukjes zitten, knip je alles strak af, liefst erg kort, 2 á 3 vingers breed (ik heb ze meestal zo'n 2 vingers breed, maar da's voor de meeste mensen te kort. Het is echter wel 'de amerikaanse mode' zeg maar...). Als je de schaar iets schuin houd, zodat de buitenkant van de plukjes een fractie langer zijn dan de binnenkant (dus de haren die tegen de nek aan zitten) dan krijg je een mooier beeld. Kam de plukjes voor je knipt en doe dat een paar keer (dus kammen, knippen, nog een keer kammen, bijknippen... totdat je geen uitsteeksels meer tegenkomt). Knip alle plukjes even lang, dus evenwijdig aan de neklijn (Ik zeg dat omdat ik ook nog wel eens zie dat mensen de manen evewijdig aan de grond knippen, waardoor ze bovenaan de nek langer zijn dan bij de schoft. Dit is ERG LELIJK!)
Als je tevreden bent met het geheel spuit je de boel lekker in met haarlak of spuitgel (ik gebruik aquagel van andrelon, lekker sterk) en doe je er een lycra hood overheen (wel opletten dat de plukjes recht liggen onder de hood!) Door de hood en de haarlak komen ze nog platter te liggen. De hood laat je zo lang mogelijk aan, maar let wel op dat je paard met inrijden of warmlongeren er niet onder gaat zweten.

Nou, ik hoop dat je zo wat wijzer bent geworden. Ik weet zeker dat er genoeg ervaren showers zijn die het je een keer voor willen doen (en zo niet, dan laat je't maar weten, dan kom je maar een keer bij mij kijken als je dat wilt...)
Succes en veel plezier met toiletteren!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 08:25

Heeft iemand foto's van die plukjes?
Ben erg benieuwd, ik heb het nog nooit gezien volgens mij, ik ken alleen de strak geknipte coupe.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 09:44

Zoiets:
Afbeelding

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:06

Zo superstrak als op de foto zag het de laatste keer bij jouw paard ook uit, Francis!! Knap hoor!
Ik krijg al kramp in m'n handen bij het 10e plukje Haha!

Knip jij de manen alleen NADAT je de plukjes hebt gemaakt?

En wat als je de manen niet wil knippen? Is daar nog een "code" voor?
Of is dat in de Halter echt "not done" Verward

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:27

Henriette schreef:
En wat als je de manen niet wil knippen? Is daar nog een "code" voor?
Of is dat in de Halter echt "not done" Verward


Hengstenvlecht!

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:29

gebruiken jullie een hood alleen een paar uur voor de wedstryd of een paar dagen voor de wedstryd.vorig jaar deed ik het namelyk een paar weken voor de wedstryd en op een gegeven moment kreeg myn paard er een hekel aan en zat de hood s'morgens gedraait,dus geen platte manen meer.misschien is het een idee om tydens het bokt kamp een toiletteer-morgen te doen.ben ook nog steeds aan het klooien met de manen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:32

Aha,
zoals een kwastenrandje van een perzisch tapijt Haha!

mixie
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-11-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:51

dirkje schreef:
gebruiken jullie een hood alleen een paar uur voor de wedstryd of een paar dagen voor de wedstryd.vorig jaar deed ik het namelyk een paar weken voor de wedstryd en op een gegeven moment kreeg myn paard er een hekel aan en zat de hood s'morgens gedraait,dus geen platte manen meer.misschien is het een idee om tydens het bokt kamp een toiletteer-morgen te doen.ben ook nog steeds aan het klooien met de manen.


De dag of avond ervoor maak ik de staartjes maak ze daarna nat en dan de hood erop let wel goed op dat alle staartjes recht liggen en niet scheef want anders zijn ze de volgende dag in die houding!!!
En op de wedstrijd haal ik de hood eraf en je heb hele mooie rechte staartjes!
Succes

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:14

dus geen weken van tevoren,om alleen de manen plat te krygen.?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:19

Missgoldy, misschien een raar idee, maar voor mensenharen heb je nu een gladmakende milk van Andrelon, misschien werkt dat ook wel voor springerige en/of pluizige manen. Zou je van te voren eens kunnen gebruiken.

Als je zelf niet durft te knippen, wil ik je evt. wel helpen. Heb een goede schaar en al aardig wat geknipt. Nog nooit westernpaarden, maar eens moet de eerste keer zijn, niet Haha!
Heb evt. ook wel scheerapparaten voor de benen als die ook gedaan moeten worden. Ik heb nog nooit een westernpaard getoiletteerd, dus dat vind ik wel leuk om je mee te helpen als je handjes nodig hebt!

mixie
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-11-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:23

dirkje schreef:
dus geen weken van tevoren,om alleen de manen plat te krygen.?


Zou ik niet doen nee, als je de manen na het vlechten nat maakt en de hood er een dag van te voren om doet zijn de manen ook plat.
Het kan dus in een dag. En je paard krijgt er geen hekel aan als je hem af en toe op doet...

mixie
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-11-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:25

Sonja schreef:
Missgoldy, misschien een raar idee, maar voor mensenharen heb je nu een gladmakende milk van Andrelon, misschien werkt dat ook wel voor springerige en/of pluizige manen. Zou je van te voren eens kunnen gebruiken.


Of brillcream rode potjes met een witte deksel OK dan!
[/quote]

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:31

Ikga met mijn hengst ook halteren maar ik ben echt niet van plan om zijn manen te knien dus ik doe mooi een hengstevlecht in :d

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:32

Ik leer hier nog regelmatig en ik geloof dat dat nu ook weer gaat gebeuren. Wat is knien?

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:40

Knien = knippen zonder pp (denk ik)

=^.,.^=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:02

Hyper!
Had ik zelf kunnen bedenken....
Clown

missgoldy

Berichten: 648
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: Den Ham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 19:55

Geweldig OK dan!
Bedankt voor de tips en de goede uitleg Francis.
Ik ga zo meteen aan de slag. Eerst maar eens proberen of ik de plukjes er netjes inkrijg en Shady leren om lang stil te staan. Zet ik haar eerst even vierkant, kan ze dat ook oefenen Knipoog .

Sonja, bedankt voor je aanbod maar ik iemand in onze lesgroep die kapster is en zij wilde me helpen met knippen . De Andrelon produkten ga ik zeker even uitproberen. Van brylcream wordt het zo vet lijkt me.

Groetjes Marjan

missgoldy

Berichten: 648
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: Den Ham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 19:58

Misschien kunnen we met een groepje een keer een middag oefenen en elkaar helpen en tips geven.
Best gezellie lijkt me.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:24

missgoldy schreef:
Misschien kunnen we met een groepje een keer een middag oefenen en elkaar helpen en tips geven.
Best gezellie lijkt me.


Francis en ik willen vast wel weer een keertje een middag uittrekken voor een clinicje, hihiiiii, vond het heel gezellig vorig jaar!!!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 01:42

FlyingHigh schreef:
Francis en ik willen vast wel weer een keertje een middag uittrekken voor een clinicje, hihiiiii, vond het heel gezellig vorig jaar!!!


Yep, geen probleem! Dot is weer helemaal in wintertenue, compleet met baard van 10 cm... 's Winters doe ik er niks aan! Dus er valt genoeg te toiletteren en voor te doen... Alleen iets minder ver weg deze keer?
Kan ook zonder paard ergens op stal komen om het op andere paarden voor te doen i.p.v. op Dot... Op dit moment ben ik om het weekend 'kindloos', dus een zaterdag of zondag middag in één van die weekenden, is voor mij geen probleem (dit weekend is zo'n weekend, en dan dus om en om...)

Wat betreft die hood, die gebruik je alleen om je paard schoon te houden na 't wassen en om de plukjes plat te leggen, dus niet al weken van te voren. Die plukjes zijn juist bedoeld om de manen plat te leggen.
Pas ook op met gebruik van glad makende middelen... hoe gladder de manen, hoe lastiger (ja, klinkt vreemd maar't is zo) je de elastiekjes er in krijgt. En ja Henriette, ik knip de plukjes ná het 'elastieken' en in de Halter in Amerika is het inderdaad 'not done' om de manen lang te laten, maar goed, da's Amerika... er zijn geen officiële regels voor. Halter in Nederland is toch van een ander niveau, dus als je ze niet wilt knippen is een hengstenvlecht de meest fraaie oplossing.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:23

Dat vind ik een goed idee zo'n clinicje!
Daar meld ik me bij deze voor aan.

Ik ga ook voor het eerst halteren dit jaar en ik moet alles nog leren.
Ik ben altijd een erg goeie vlechter geweest in de dressuur. Dus ik moet mijn naam hoog houden Knipoog

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 18:45

Als we bij iemand kunnen samen komen met de paarden, kunnen we een soort gezamelijke groom-middag houden. Ik kan Dot dan meenemen en het voordoen en degenen die willen leren kunnen het dan op hun eigen paard gelijk ook proberen. Dan zijn Flying High en ik er om te helpen.
Als we dan het wassen thuis doen (vorig jaar deed ik dat ook ter plekke maar dat duurde te lang) hebben we verder alle tijd voor alle truukjes en foefjes en groommiddeltjes. Aan het eind zouden we dan nog even gezamelijk kunnen oefenen in het Halteren zelf....
Heb zelf een keer aan een groomclinic in deze vorm meegedaan en dat werkt wel... mits er niet ál te veel paarden zijn, anders duurt het weer lang, en er moet genoeg ruimte zijn (grote wasplaats, lange gang) waar alle paarden tegelijk vast kunnen staan, zodat we tegelijk kunnen werken.