hoe werken jullie met pastel krijtjes..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

hoe werken jullie met pastel krijtjes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 19:40

de naam zegt het eigenlijk al.
voor de duidelijkheid even:
veeg je het uit of kleur je het gewoon in met de pastelkrijt zelf...
en als je heeeeleee dunne haartjes moet maken met pastelkrijt hoe doe je dat dan? Verward Lachen

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:11

Voor hele dunne haartjes kun je beter pastelpotloden gebruiken. Of wat gewoon kleurpootlood erdoorheen.
Mijn pasteltekeningen kleur ik meestal heel licht in, om ze daarna vat uit te vegen. Dit uitvegen doe ik overigens nooit met mijn vingers, dat wordt niet mooi. Ik gebruik daar altijd een doekje voor.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 20:24

pastelpotloden laat ik die nu net niet gehaald hebben vorige keer :S haha
okee een doekje dus gewoon , ga ik zo proberen

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:41

Nooit te hard drukken met je krijtjes, dan laten ze strepen achter. En die krijg je dan niet zomaar weer weggeveegd.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 20:44

en het vegen altijd met de haarrichting mee neem ik aan??

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:01

ik werk er dus totaal anders mee als Rinske Tong uitsteken

Ik kleur eerst een vlak met 1 kleur met het krijt, dan smeer ik dat lekker uit met mijn vingers Tong uitsteken (een doekje neem het krijt op waardoor het te licht wordt) dan pak ik een schaduw kleur en krijt daar een stukje mee, veeg dat weer uit (tot een verloopje) pak een donkerdere schaduw kleur, herhaal dit tot de schaduwen zijn zoals ik ze wil hebben, dan ga ik hightlighten met lichtere kleuren. met pastelpotlood zet ik er dan details in. Ik gebruik potloden omdat dat makkelijker gaat maar hiervoor brak ik gewoon een stukje krijt af, dan heb je een scherp randje waarmee je fijne lijntjes kan maken.
Ik zet gewoon laag over laag over laag totdat ik het heb zoals ik het wil hebben, maar let wel op dat je niet teveel lagen krijgt want dan pakt je krijt niet meer.

dus mijn benodigheden voor een pastel zijn:
-veel krijt
-veel potloden
-kneedgum (V&D merk bevalt mij het beste)
-doezelaar (om in de kleine hoekjes krijt aan te brengen of uit te vegen)
en natuurlijk schetspapier, fotokarton en fixeer Tong uitsteken )

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 01:20

waarvoor dient de kneedgum als ik vragen mag??

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 01:22

Cow_horse schreef:
waarvoor dient de kneedgum als ik vragen mag??


om te gummen? Haha!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 01:23

ja okee, maar ik heb een gewone gum (of het daar aan ligt weet ik niet) maar daar kan ik geen pastel mee weg gummen Haha!

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 01:35

een kneedgum absorbeerd pasteldeeltjes, daarmee kun je dus wel pastel gummen Tong uitsteken
ik gebruik nooit gewone gummen, ook niet bij potloodtekeningen, gewone gummen laten gum achter en een kneedgum dus niet...het lijkt op een stuk kauwgom of klei Tong uitsteken
je kan het ook nog gebruiken om een gekleurd stukje pastel op te lichten door een heel dun flapje te knedenen daarmee over het pastel gaan od door te 'deppen' met je gum.
Je doet er ook wat langer mee als een gewone gum...ik heb nu na 3 jaar voor het eerst een nieuwe gum gekocht Haha!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 01:40

dat het niet lekker gumt met een gewone gum daar was ik inmiddels ook achter gekomen ja. Maar dat kreedgum krijgt dus wel de kleurdeeltjes weg? Ik doe met dat vegen overigens hetzelfde als IcePrincess, gewoon met mijn vingers.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 10:04

vegen met mn vingers deed ik dus ook, maar toen kreeg ik dus strepen... Verward terwijl ik helemaal niet hard druk met de krijtjes zelf, gewoon heel lichtjes over het papier heen.... en het werd een hele knoeiboel... maar ja nu ben ik daar denk ik ook achter, moet gewoon pastelpotloden halen Haha!

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:15

wat voor strepen krijg je? ik denk dat je je krijt er niet genoeg op smeerd. haal het papiertje van je krijtje af en breek hem door midden, dan kun je met de zijkant een groter oppervlakte inkleuren, dat kan ook helpen tegen strepen en is wat sneller Tong uitsteken

met een kneedgum kun je niet altijd je krijt uitgummen, vooral de delen waarbij je het krijt op het papier hebt gezet gaan niet helemaal weg maar wat je met je vingers op het papier heb (uit)geveegd gaat wel weg, is vooral handig om mooie scherpe lijnen te maken Lachen

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 13:20

bij de tekening die ik heb gemaakt van mijn pony marinde, staat ook in het crea bea forum maar ik weet niet hoe ik een link moet plaatsen.
op de tekening zelf zie ik de strepen niet zo heel goed, maar als je er op let zie je ze wel zitten, op de foto van de tekening zie je het heel duidelijk...
okee dat van die kneedgum snap ik nu Lachen

okee ik ga nog een tekening proberen te maken nu met deze tips.
Haha! kijken of die wel lukken.. Lachen

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:38

Dit is handig, ik had namelijk ok last van die strepen Haha!

Bayan
Berichten: 1598
Geregistreerd: 18-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:38

tja, iedereen werkt op zijn eigen manier met pastel, maar persoonlijk zou ik niet te veel vegen, dat maakt pastel namelijk zo speciaal. En met de lichtste tinten beginnen