wat is SCID nou precies??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

wat is SCID nou precies??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 11:41

Ik ben helemaal gek van arabiertjes en als je dan op die site van avs kijkt bij de hengsten zie je heel vaak SCID vrij staan. Er staat wel in het kort wat het ongeveer is maar ik zou graag willen weten wat het precies is.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:11

Of het bij arabieren hetzelfde is weet ik echt niet, maar voor zover ik de afkorting SCID ken betekent het Severe Combined Immune Deficiency.

Oftewel: Een ernstig, gecombineerd tekort aan afweer.

Het ontbreekt dan aan cellen die belangrijk zijn voor het afweersysteem zodat het individu bijzonder vatbaar is voor allerlei infecties. Meestal kunnen die alleen overleven als ze compleet geïsoleerd worden. Onhaalbaar dus bij een paard.

Het is een erfelijke aandoening, dus het kan goed zijn dat ze dit bedoelen, maar zeker weten doe ik het echt niet, ben totaal niet thuis in de arabieren.

Als je meer wilt weten kan ik wel een stukje info voor je uit mijn immunologie boek halen, maar dat is wel in het engels en niet erg toegankelijk voor een "leek".

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 12:17

in ieder geval bedankt misschien weten anderen of het bij de arabieren ook zo is

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:18

Ja dat is bij arabieren ook zo. Het is een recessieve erfelijke aandoening met dodelijke afloop. Twee dragers moeten met elkaar gekruisd worden, en dan heb je 25 % dat het paard ziek is, en 50 % dat het paard alleen drager is. Een drager van SCID word niet ziek, maar kan het dus wel doorgeven.


Voor meer info:

http://www.vetgen.com/scidbre.html

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 12:33

ok dank je

SjaanBanaan
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:21