Dressuur: uit welk BOEK lesnemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Dressuur: uit welk BOEK lesnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 12:11

Tja naast mijn gewone lessen (elke week) wil ik ook graag alles onderbouwen met het lezen/bestuderen van jonge paarden --> wedstrijden.

Wie heeft een paar leuke titels waarin alles goed beschreven staat van groen tot ongeveer Z dressuur? Liefst met duidelijke foto's/plaatjes Bloos

Liefst titel + schrijver en ervaringen met het boek.


carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:25

ik heb een heel goed boek. Ruiters en rechters. van Ernest van Loon. Maar let wel op, paardrijden leer je niet zomaar even uit een boek he.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:32

Ja, Ernest van Loon is een goeie en De Eenvoud van de Dressuur van Coby van Baalen en Johan Hinnemann heb je misschien ook iets aan.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 13:44

carola1 schreef:
ik heb een heel goed boek. Ruiters en rechters. van Ernest van Loon. Maar let wel op, paardrijden leer je niet zomaar even uit een boek he.


Het is voor onderbouwing van de lessen... Haha!

En de eenvoud van dressuur staat inmiddels bij mij in de kast.. moet alleen nog gelezen worden Clown

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:47

"De dressuurproef - van groen tot Grand Prix"- Claartje van Andel (mmv Eddy de Wolff van Westerrode)

Is ook een fijn boek, met veel praktijkgerichte tips Lachen !

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:51

Voor het onderbouwen van de lessen: Centered Riding van Sally Swift.

Verder: Dressuurtraining, dat groene boek met harde kaft A5 formaat, met Anky op een voskleurig paard op de voorkant.

voor het beleren en trainen van jonge paarden is dat roze boek van Dr. Reiner Klimke een aanrader.

Ruiters en Rechters van Van Loon is goed, maar is zware kost, en de boodschap is duidelijk: gij moet met uw benen rijden, en de hand stilhouden. Ik vind het boek niet echt praktisch. Niet zoals eerder genoemde boeken.

Wil je echt diep in het didactische hoe en waarom kan ik je het boek van Mary Wanless aanraden: Rijden met gevoel: dik boek eigenlijk zonder plaatjes. Wel heel illustrerend en makkelijk geschreven, met veel beeldspraak over 'gevoel'. Daar word je 'automatische paardrijpiloot' echt beter van.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 14:03

Ik vind Das Gymnasium des Pferdes een geweldig goed boek, Van Gustav Steinbrecht..
Ze hebben hem nu ook in het NL.

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 14:06

grandeur schreef:
"De dressuurproef - van groen tot Grand Prix"- Claartje van Andel (mmv Eddy de Wolff van Westerrode)

Is ook een fijn boek, met veel praktijkgerichte tips Lachen !


Boek is prima, maar waar ik zo de kriebels van krijg is dat er om de 2 zinnen een keer staat "Eddydewolffvanwesterrrode".... Boos!
Die naam vergeet je nooit weer na het lezen van dat boek...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 16:29

Dees"]
[quote="grandeur schreef:
"De dressuurproef - van groen tot Grand Prix"- Claartje van Andel (mmv Eddy de Wolff van Westerrode)

Is ook een fijn boek, met veel praktijkgerichte tips Lachen !


Boek is prima, maar waar ik zo de kriebels van krijg is dat er om de 2 zinnen een keer staat "Eddydewolffvanwesterrrode".... Boos!
Die naam vergeet je nooit weer na het lezen van dat boek...
[/quote]

Dat boek heb ik, is afgeschreven bij de bieb en ik heb hem toen gekocht....

En idd wat Dees zegt Eddydewolffvanwesterrode vergeet je na het lezen noooooit meer Clown

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 16:33

Ruiters en Rechters vind ik nogal een pittig boek. Ik ben er ooit aan begonnen, maar hebt het nooit echt uitgelezen. Zware kost, leuk als naslagwerk...

* To Belg, or not to Belg *

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 19:54

Yorghos schreef:
Ruiters en Rechters vind ik nogal een pittig boek. Ik ben er ooit aan begonnen, maar hebt het nooit echt uitgelezen. Zware kost, leuk als naslagwerk...


Dat hoor ik van meer mensen, maar is er nu een deel 1 en deel 2 uit?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:26

Dees schreef:
Voor het onderbouwen van de lessen: Centered Riding van Sally Swift.

Wil je echt diep in het didactische hoe en waarom kan ik je het boek van Mary Wanless aanraden: Rijden met gevoel: dik boek eigenlijk zonder plaatjes. Wel heel illustrerend en makkelijk geschreven, met veel beeldspraak over 'gevoel'. Daar word je 'automatische paardrijpiloot' echt beter van.


Dit vond ik een heel goed boek omdat het gaat overlichaamsbeheersing van ruiter en paard en over hoe je dit kunt verbeteren. En dat kan ook zonder dat je op het paard zit!

Carmen is helemaal lyrisch over De eenvoud van de Dressuur, maar ik vind het weinig trainingswaarde geven. De basisbegrippen, tact, losgelassenheit, aanleuning, schwung rechtrichten en verzamelen worden verklaard en toegelicht met voorbeelden en foto's, maar een naslagwerk? Nee... Na 1 of twee keer lezen weet je het wel en kijk je het boek niet meer in... Belangrijkste boodschap: ga steeds weer terug naar de basis...
Wordt iets te moeilijk? Los het op door een stapje terug te doen in plaats van door te gaan...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 22:48

Eenvoud van Dressuur heb ik laatst aangeschaft maar vind ik niet je van het. Het gaat daar echt om de basisbegrippen (ook heel goed) maar ik zoek meer de psychologie van de wedstrijden enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 01:31

Lesnemen van eddydewolffvanwesterrode en je leert ook allerlei dingen die je nooit meer vergeet Haha!.

In het Rechte spoor van Jos Pronk is een klein boekje, niet al te duur en er staan heel veel praktische dingen in. Het is niet full-color, het staat niet vol met allerlei prachtige foto's van geweldige amazones op sublieme paarden, maar meer foto's en tekeningen die handig zijn voor je eigen praktijk als je nog niet op GP niveau rijdt *LOL*. Heel handig boekje om een aantal basisbeginselen goed te leren begrijpen OK dan!.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 01:57

Had ooit een boek van jenny Lorriston-Clark. Titel is me ontschoten. Het boek is verdwenen met mijn ex-schoonzuster.... Zaten wel leuke tips in dat boek voor allerlei"'probleempje'.... (Vind trouwens irl haar man heel tof.... )

Satine

Berichten: 924
Geregistreerd: 11-12-03
Woonplaats: Heist-op-den-Berg - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 02:14

annegti schreef:
Had ooit een boek van jenny Lorriston-Clark. Titel is me ontschoten. Het boek is verdwenen met mijn ex-schoonzuster.... Zaten wel leuke tips in dat boek voor allerlei"'probleempje'.... (Vind trouwens irl haar man heel tof.... )


Die naam kwam me ook bekend voor, eens ff in de kast gekeken, en ik heb het boek "Werken aan de longe en lange lijnen" van Jennie Lorriston-Clark liggen, ik weet niet of je dat bedoelde?
Het gaat dus niet echt over dressuurrijden, maar wel over de basis die je vanaf de grond ook kunt aanleren. En ik vond het een heel goed boek als je ook iets over dit onderwerp zoekt!

Nog een leuk boek is "De basisafrichting van het jonge rijpaard" van Reiner Klimke. Maar daar staan wel geen Z-oefeningen meer in, enkel de echte basis tot oefeningen zoals wijken en travers.

You won't be happy with more until you're happy with what you've got. Angel Blessing


janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 09:42

Dat boek van Jenny heet volgens mij heel simpel DRESSUUR. Inderdaad een mooi boek. Fijn uitgelegd. Boek is van A4 formaat, en heeft een lichtgele kaft.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:04

LuvdaTossa"]
[quote="Yorghos schreef:
Ruiters en Rechters vind ik nogal een pittig boek. Ik ben er ooit aan begonnen, maar hebt het nooit echt uitgelezen. Zware kost, leuk als naslagwerk...


Dat hoor ik van meer mensen, maar is er nu een deel 1 en deel 2 uit?
[/quote]


Klopt. Je hebt idd deel 1 en 2, maar beide zijn al een tijd uit hoor! Lachen
Ik vond het met de zware kost nogal meevallen. Ik heb beide delen uitgelezen en lees ze af en toe nog eens in!

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:05

Ik heb een klein grijs boekje van de heer Müseler. Weet alleen eventjes de titel niet van buiten. Wel een boekje die niet voor beginners is maar wel voor de gevorderde ruiter. Pas nadat ik bij mijn huidige instructeur les volgde begon ik dingen uit dat boek echt te snappen. ook zitten er duidelijke foto's in en tekeningen.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:08

Ruiters en rechters is heel goed. Maar het topboek allertijden vind ik 'Das Gymnasium des Pferdes". Wel duits geschreven, maar enorm goed. Echt voor elk niveau, en daar krijg je gewoon hét ruitergevoel bij, als je het leest.
Daar is ruiters en rechters echt een kleuterboekje bij!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:10

Das Gymnasium is er nu ook in NL geschreven.
Maar 50 euro geloof ik, dus daar wacht ik nog even mee!

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:39

Volgens mij is deze nog niet genoemd:

basisboek dressuur: op stal bij Tineke Bartels

ook zeker een boek waar je qua dressuur echt wat aan hebt. En ik vind 'de eenvoud van dressuur' wel een erg duidelijk boek, wat ik ook zeker als naslagwerk gebruik, af en toe...

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:00

"Dressuur: de belangrijkste aspecten" van Richard Davison. Helder en overzichtelijk, met veel foto's.

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:04

Ruiters en Rechters deel 1 zou haast verplichte kost moeten zijn voor elke ruiter! Ik vind het een geweldig boek, heel veel plaatjes en leuke, leesbare tekst. Ik lees het telkenms weer en weer en weer...

Deel 2 gaat specifieker in op allerlei onderdelen van de dressuur, vind ik zelf veel minder.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:57

Ik ben zelf ook op zoek naar een goed boek, maar er zijn er zoveel!
Dus ik lees even mee in dit topic. Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cappi, Paardengek81, XXleonieXX en 134 bezoekers