Zadel voor paard met erg hoge schoft(wond)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Zadel voor paard met erg hoge schoft(wond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 18:22

Ik heb een paard op stal staan met een behoorlijk hoge schoft. Dusdanig dat hier een wond door onstaat door het zadel. Het paard is ook de jongste niet meer en nogal knokig ook momenteel dus dat helpt ook niet echt. Het paard is verder goed gezond en kan nog prima gebruikt worden voor recreatieve ritten. Hij heeft dit zelfs nodig. Het is een engels volbloed.

De veearts is zojuist geweest om het te bekijken en de wond te verzorgen. Echt ernstig is het niet, maar het paard kan weer een paar weken niet bereden worden.
Ik vrees echter dat, nadat de wond genezen is, het probleem opnieuw zal ontstaan als de oorzaak niet weggenomen wordt.
Wat zou hiervoor de beste remedie zijn ? Welk zadel zou het beste geschikt zijn ? Andere opties ?

Ik zal proberen om er een foto van te maken.


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:25

Het beste is denk ik een zadel met een teruggesneden kamer, dan heb je de minste kans dat het tegen de schoft aan komt. Ik vind Kieffers persoonlijk vreselijk zadels, maar ze zijn wel flink teruggesneden.

Het huidige zadel is in ieder geval niet goed en als je er dingen onder gaat stoppen wordt het alleen maar krappen op de schoft, dus dat gaat ook niet werken. Er zijn ook al wel wat topics geweest over zadels voor een hoge schoft, ik ga even voor je zoeken!

Nulla tenaci invia est via

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:27

de zadelmaker laten komen met zadels

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:28

welk zadel heeftie nu op liggen.. ik heb zelf een paard met hele hoge en ook nog eens een lange schoft, ik heb ook altijd het probleemmet een opengereden schoft gehad.
ik doe nu voor alle zekerheid een gelpad tussen het dekje en de rug en smeer het voor het rijden in met uierzalf. dit werkt heel goed. bij mijnpaard komt er ooknog eens bij dat het dekje altijd gaat schuren op de schoft.. dus ik kan niet eens zonder gelpad rijden..
misschien dat je anders een zadel op maat moet laten maken.. zodat de kamer wel ruim genoeg is..
er zijn wel dingen waardoor je je zadel op kan hogen, maar hoe meer je onder je zadel legt hoe krapper de ruimte van de kamer wordt.. dus dat werk dan weer averechts..
misschien werkt een boomloos zadel?
heb verders geen id eigenlijk.. heb je geen foto van de schoft of iets?

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:34

Ik heb laatst nog ergens en zadel gezien speliaal voor paarden met een hele hoge schoft. Ik weet alleen niet meer waar dit was. Scheve mond

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:35

[VMR] Welk merk zadel voor paard met extreem hoge schoft
[VMR] schoftprobleem
[VMR] Dressuurzadels met diepe zit voor hoge schoft
[VMR] Paarden met hoge schoft?Welk dressuur zadel?
[VMR] Hoge schoft, geen passend zadel. Info Daaleman???
[VMR] hoge schoft welk merk zadel?
[VMR] Wanneer weer rijden met schoftwond???
Lachen

En zorg ook altijd dat je het sjabrak goed omhoog trekt in de kamer en kies een model sjabrak waarbij dat ook goed kan. Die ANKYpads zijn leuk, maar IMO totaal ongeschikt voor een paard met een beetje schoft.

Ik heb zelf trouwens een KN liggen op een paard met flink wat schoft en dat gaat prima. Maar mijn KN ligt ook goed op een ronde Quarter met weinig schoft (dat ziet er alleen niet uit omdat er normaal een westernzadel op ligt Haha! ), superzadel!

Nulla tenaci invia est via

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:44

Een stockzadel heeft meestal een hoge kamer.

Verder kun je een echt dik, 12 mm., vilten dek proberen en daar zelf een spie voor de schoft uitsnijden. Bovenop, over de spie kun je ev. een stukje omgekeerd lamsvacht stikken. Moet al bar lopen willen er dan verwondingen van komen.

www.homocaballus.net

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 19:18

Bedankt voor alle info, ik zal deze doorspelen naar de betreffende eigenaresse. Ik had trouwens al de zoekfunctie geprobeerd (hoge schoft) maar ik kreeg 0 resultaten. Bedankt voor de links. Zal nog even de zojuist gemaakte foto proberen.

Afbeelding

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:23

ik heb een kieffer lech profi op mn paard liggen(smal paard met een mega schoft) en dat ligt goed, en ik zit er nog fijn op ook!

probeer t paard ook wat voller te krijgen(bijvoeren met bv maismeel of slobber+maismeel) dat zal ook wel iets helpen, ja t maakt de schoft niet minder hoog, maar hij ziet er zo op de foto wel erg iel uit.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:29

Een paard bij ons op stal heeft ook ongeveer die bouw en op hem past alleen een KN of een Passierzadel. Zou in ieder geval het zadel aan laten meten door de zadelmaker (doen ze vaak ook wel met tweedehands) om te voorkomen dat het maar tijdelijk helpt en je weer met hetzelfde probleem zit.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 19:36

Klopt, het paard heeft geruime tijd stil gestaan vanwege een beenblessure. De eigenaresse kan momenteel ook niet veel vanwege een zwangerschap. Gelukkig is er sinds kort een prima amazone voorhanden, wat het dier echt nodig heeft volgens mij.
Al enige tijd is ze wat hoger in het voer gezet, maar stilstaand lijkt dit maar naar 1 plek te gaan: DE BUIK. Mogelijk is dit eigen aan engels volbloed in combinatie met wat gevorderde leeftijd ?

Dit geintje gooit natuurlijk opnieuw roet in het eten Lachen

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:30

Op deze foto lijkt het me wel heel extreem. Mijn paarden hebben allebei een hoge schoft, daarbij is Amigo ook op leeftijd. Gebruik ook een Passier zadel. Bespiering erop houden scheelt wel. Denk dat longeren dan voorlopig even kan helpen? En ja bij Engelse Volbloeden op leeftijd heb je dit al gauw.


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:37

mickey heeft ook zo'n hoge schoft (zie profiel)
ik heb op haar ook een kieffer liggen,dat ligt heerlijk op haar.

zelf vind ik het ook een heerlijk zadel Lachen

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:43

Waarom gaat altijd iedereen uit van de schoft Verward Daarachter loopt nog meer

Maar weet je wat ik me afvraag. Alle zadels zijn van ondere recht zeg maar. De meeste paarden hebben ook een vrij platte, ronde rug. Of ja, meestal zie je niet zo'n 'afgezakte' rug, langs de ruggenwervel (sorry, ik kan het niet anders omschrijven, niet vervelend bedoeld). Maar een zadel kan dan toch eigelijk nooit passen, als het zadel van ondere recht is en bij dat paard de rug schuin afloopt?

Ik zou gewoon even een zadelmaker laten kijken naar het zadel en de rug.

Kan je geen deken tussen het zadel en de shabrak leggen? Ik vind haar rug er trouwens ook erg gespannen uitzien.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:53

Dit paard is idd wel wat schraal. Laat hem op conditie komen en rij een tijdje zonder zadel. Je zult zien, dat als je de plek wat rust gunt, ook het spierweefsel aan weerzijden van de schoft weer wat beter eruit komt te zien. Waarschijnlijk heeft het zadel al een hele tijd niet goed gezeten, dat kan je controleren door het op het paard te leggen. Ik denk dat het bij dit paard "fijn"op de plaats zakt, in de kuilen aan beide zijden van de schoft. Dat is niet goed. Laat , als het paard weer wat is aangekomen en als de wonden zijn genezen, de zadelmaker komen om diverse mogelijkheden voor dit paard te onderzoeken. Tip: Masseren rond de wonden, om de doorbloeding te bevorderen. Ik heb ervaring, je mag altijd PB-en voor tips. Succes ermee!

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:56

Misschien is een barebackpad wat tot ze weer wat voller is en de wond genezen?

Verder lijkt het me inderdaad een érg lastige rug.

:evaw:

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:59

een boomloos zadel.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:53

santerra schreef:
een boomloos zadel.


Daar zat ik inderdaad ook nog aan te denken toenstraks (ja, ik denk zelfs buiten bokt nog aan jullie Haha!)

Ik denk dat het toch vrij moeilijk wordt om verder een goed passend zadel te vinden. Misschien als je er een op maat maakt. Maar da's vrij duur.

Kijk anders even op http://www.boomloosrijden.nl. Zo'n testzadel kan je altijd even proberen. Niet geschoten, is altijd mis he

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:52

Het is niet het eten wat zo'n rug veroorzaakt, maar een gebrek aan bespiering. Het paard krijgt ruim voldoende voer en dat is dat ook te zien aan zijn buik Lachen
Het ruggebruik stimuleren door longeren is inderdaad een goede optie om de bespiering beter te krijgen.
Charlie's rug is niet moeders mooiste en beste. Een boomloos zadel...dan zou je Pmarena moeten benaderen. Ik geloof trouwens dat boomloze zadels geen optie zijn voor paarden met een hoge schoft, tenzij ze daar inmiddels ook speciale zadels voor hebben.
Verder weet ik dat Thorowgood ook een zadel ontwikkelt heeft voor paarden met een hoge schoft.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:59

Nondeju wat een rug. Ik zou er voorlopig helemaal geen zadel opleggen. Eerst maar eens wat rugspieren trainen aan de longe. Erop kan met een bareback-pad.
Het is natuurlijk de vraag of het voor een ouder paard echt de moeite waard is, maar de enige oplossing om echt iets passends te krijgen hierop is het aan laten meten denk ik.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 01:25

Dat lijkt me geen pretje om daar met barebackpad op te moeten stappen. Bijgezet longeren en met een pessoa erbij, lijkt me nog het beste...

Je suis Charlie.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 01:56

bij ons heeeeeeeeel vroeger in de tijd van vilten sjabrakken werd er een gat geknipt in het sjabrak op de plaats van de wond.....dit om de wond te laten genezen...
verder wil een wig ook wel helpen tot de bespiering er weer is...maar draagt geen zorg voor de genezing...voor een wig even pb-en heb er nog eentje over....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 09:46

Ook Ramiro heeft een flinke schoft en weinig bespiering, hoewel dat in vergelijking met dit paard bijna in het niet valt.
Afbeelding
Ik heb een tweedehands zadel gekocht dat op een dergelijk paard heeft gelegen en hoop dat het past. Zo niet, dan zal ik toch de zadelmaker in consult roepen, denk ik.

* To Belg, or not to Belg *

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:25

Ik denk idd net als anderen dat bij dit paard eerst weer wat spieren op de rug moeten komen. Longeren met bv. Gogue kan uitkomst bieden.

Mijn paard heeft ook een hoge schoft en door de leeftijd een iets verzakte rug. Ik rijdt met een Wintec zadel. Ik kan even niet op het type komen, maar het is dressuur - kunstleer. Mijn veelzijdigheidszadel om mee te springen is van Imperial Riding.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:31

Mijn paard heeft ook een flinke schoft en voor haar heb ik een Wintec zadel gekocht. Het zadel ligt perfect dus misschien is dat ook een optie voor jou?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam, marga1 en 107 bezoekers