Handen stil houden ( aka paardrijden is moeilijk )

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Handen stil houden ( aka paardrijden is moeilijk )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 14:06

Ik heb eergister weer een klein poosje op Tamora van Marloes gereden, superleuk ! Kan eindelijk weer een beetje echt rijden, maar merk wel dat ik snel in mijn oude gewoontes verval, niet rechtop zitten, naar beneden kijken, teugels te lang .. Paardrijden is moeilijk Haha! ! De vorige keer ging het wel aardig goed, maar ik had zaterdag de grootste problemen mijn handen fatsoenlijk stil te houden.

De foto's staan hier maar doordat het bij ITP staat krijg ik niet erg veel reacties op mijn handen-probleem, vandaar de semicrosspost :
Tamoor zoekt nog erg met haar hoofd, als ik dat met mijn handen volg bewegen mijn handen dus ontzettend, maar als ik ze stiller probeer te houden zet ik ze snel vast. Als ik mijn teugels goed op maat heb ( mijn eigen "op maat " is standaard zo'n 10 cm te lang...altijd zo geweest) heb ik ook nog niet genoeg kracht in mijn armen en benen (moet veel meer drijven dan ! )om lang zo te rijden, maar het geheel ziet er dan wel wat mooier uit. Verder merkte ik dat ik vooral heel veel met mijn linkerhand deed en weinig met rechts om haar rechtuit te laten lopen, en dat is ook niet helemaal de bedoeling. Als ik ze voor mijn gevoel op maat houd is het dus veel te lang, maar dan heb ik wel veel minder "gewicht" in mijn handen en rijdt het dus lichter, makkelijker, fijner , hoef minder te drijven, en kan ik mijn handen ook veel rustiger houden ( alleen hoeft Tamora dan niet echt veel moeite te doen ). Wegens ziekte ( me/cvs) kan ik niet zo lang rijden, en alleen in stap. Heeft iemand nog tips ?


Tamoor

Berichten: 786
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:01

highwaykind schreef:
Tamoor zoekt nog erg met haar hoofd, als ik dat met mijn handen volg bewegen mijn handen dus ontzettend


Volgens mij is het grotendeels andersom: omdat jij geen stille hand hebt, is Tamora erg onrustig met haar hoofd (dit geldt overigens ook voor mij).
Volgende keer dus echt stiller met je hand .

Tamora van de Hezenhof ♥


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:25

Ik heb de foto's even bekeken. Over je handen zeg ik niet zo veel, maar wel over de lengte van je teugels. Je Hafje heeft een ligte holle rug en loop sterk bergafwaarts. Geef hem van voren meer vrij. Lang laag rijden zodat hij zijn rug beter gebruikt. En aan de foto's was dat kwartiertje nog te veel voor hem.

Wat was het probleem van hem?

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 18:51

josien schreef:
Ik heb de foto's even bekeken. Over je handen zeg ik niet zo veel, maar wel over de lengte van je teugels. Je Hafje heeft een ligte holle rug en loop sterk bergafwaarts. Geef hem van voren meer vrij. Lang laag rijden zodat hij zijn rug beter gebruikt. En aan de foto's was dat kwartiertje nog te veel voor hem. Wat was het probleem van hem?


Het is niet mijn haflinger, ik mag er alleen af en toe even een poosje op .Afbeelding
Ze ( Tamora, haf) kan een kwartier echt makkelijk aan hoor, ik houd het zelf alleen wat minder goed vol.
Met Marloes zelf erop loopt ze veel beter trouwens
Afbeelding was het snelste voorbeeld dat ik kan vinden.

Wat houdt bergafwaarts in, en hoe vind jij dat ik mijn teugels anders zou moeten doen ? ( nog langer ? )

Hier trouwens een filmpje van de vorige keer. (video amera uittesten)
http://www.bennink.info/bokt/cortam.wmv Daar beweeg ik al minder, maar nog niet echt stil.. Boos!

Marloes - ik dacht omdat ze het bij ons allebei doet dat het niet alleen aan onze handen ligt ( kan me niet herinneren dat ik dit bij een ander paard ook zo erg had ? Van jou ook niet ).
Zoals ik al zei - paardrijden is moeilijk Lachen!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:07

Ik zeg altijd dat het paard zelf beslist hoe kort of lang je de teugels houd. Op het filmpje is duidelijk te zien dat ze gehinderd word door de teugel.

Bergafwaarts is dat ze sterk op de voorhand loopt. En dit word alleen maar erger in draf en galop.

Dus teugels lekker lang zodat ze haar natuurlijk hals houding heeft. Nu ga je de teugels zo ver oppakken dat je maar heel ligt iets voelt in de je hand. Met je been rij je hem dan tegen de teugel aan.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:13

ik denk dat je een vergissing maakt, want jij moet je handen n9i

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:15

oh sorry te vroeg geklikt, maje oiet je handen niet helemaal stil houden dan geef je het paard neit voldoende de ruimte te ontspannen en dus nategven waardoor je hem mooi rond kunt rijden. Je hand moet ook weer niet te druk, maar hij moet soepel meebewegen in de beweging van het pard, zodat jij kunt herkennen wanneer hij nageeft en toekunt staan na te geven. sucses verder !

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:16

ben het een smet josien maar probeer ook eens een hulpteugel voor je zelf (halster touw om je middel en dan buiten de teugels ook de einden van het touw vast houden dan voel je zelf hoe "rustig" je handen zijn als je je handen beweegt krijg je zelf een rukje zodat je er weer aan herrinnerd word dat je ze stil moet houden ideetje ?

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

SplashIsLief

Berichten: 33029
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:23

mijn instructrice vertelde een keer tegen een meisje dat dat ook heel erg had dat ze de teugel (waar hij uit haar linkerhand komt) met haar rechter hand moest pakken en andersom

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 17:26

Dank voor de tips,
hier even een filmpje van ik op Tamora vorige week http://www.bennink.info/bokt/cortam.wmv het is ook niet zo dat ik alle kanten op beweeg met mijn handen Lachen maar het moet wel wat stiller kunnen.
Het filmpje is een beetje klein dus misschien niet erg duidelijk, daarom ter vergelijking een stukje film van ik op Ilon een jaar of 6 geleden ( ik houd mijn handen geloof ik nog steeds hetzelfde )
http://www.bennink.info/bokt/ilonhand.wmv in stap en http://www.bennink.info/bokt/ilondraf.wmv in draf
alleen als het hoofd van Tamora naar beneden gaat heb ik de neiging om dat met mijn hand te volgen (dus iets naar voren met mijn handen om de druk gelijk te houden) maar daar lijkt ze alleen maar meer door te bewegen. Als ik niet volg maar mijn handen stiller en op 1 plek houd (en niet vast zet) zou Tamora haar hoofd ook rustiger moeten houden,( toch ?) dus daar ga ik de volgende keer goed op letten.

Tamoor

Berichten: 786
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:25

highwaykind schreef:
daarom ter vergelijking een stukje film van ik op Ilon een jaar of 6 geleden ( ik houd mijn handen geloof ik nog steeds hetzelfde )


Uhm... dit is wel een heel groot verschil hoor met afgelopen keer op Tamora! Op Lon houd je ze veel stiller dan laatst hier.
Maar de vorige keren op Tamora was het helemaal niet zo erg, dus misschien was het eenmalig? Knipoog (lag aan het weer ofzo? Tong uitsteken )

Tamora van de Hezenhof ♥


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers