moeilijke merie(afstamming?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

moeilijke merie(afstamming?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 20:50

ik rijd een 7 jarige oldenburgse merrie,1.80 hoog.de vader is Sion(sultan) en de moeder is van Tin Rocco(Tin Rod).

het verhaal:

ze is een schat in de omgang,vertrouwt volkomen op je,is aanhankelijk en grappig(opent voertonnen,trekt je rits open)ze staat altijd netjes stil tijdens het poetsen,heeft nergens gevoelige plekken ofzo.
ze is wel een beetje moeilijk gebouwd:erg opwaarts,extreem lange benen(ze kan alleen bij de grond als ze bijna op 1 knie steunt)
iets rechte hals,uitstaand achterbeen.
zodra je erop gaat zitten is het nog steeds een schatje.
dan de teugels oppakken en dan gaat ze een beetje tegen je benen plakken,als je dr gewoon laat gaan is er niets aan de hand,maar ga je haar daarin corrigeren wordt ze heel "heet",gespannen.
ze gaat dan heel erg schrikken(wegrennen),stijf worden in dr rug(kun je bijna niet meer zitten)en heel raar lopen(bijna als een hackney)
laat je haar gewoon met rust tijdens het losrijden,dan is er niets aan de hand,doet gewoon braaf dr rondjes en verder niets.
dan het "oppakken",ik kan er alles mee:keertwendingen,schouderbinnenwaarts,travers,appuyementen,changementen.
maar zodra ik haar meer moet "aanpakken"(onder druk zetten)van mn baas,gaat ze rennen,en hard!!!
ze is dan helemaal over dr toeren,en wordt zoals boven beschreven.
mn baas reed er tot 4 weken terug ook op,maar ze is een keer gaan steigeren en heeft dr voeten op de bakrand gezet *LOL*
sindsdien mag ik haar rijden(heb ook concoursen gereden)en is ze weer heel lief,maar wel op mijn manier van rijden.
mn baas wil dat dus niet,maar ik vind dat ze eerst weer vertrouwen moet krijgen,en dan kunnen we wel weer aan de houding gaan werken.
Jo willems is het overigens niet echt met mn baas eens,en vind dat ze geweldig loopt,en dat er niet veel meer hoeft te veranderen...

wat zouden jullie met zo'n merrie doen?
en in zo'n situatie?
zou het min of meer aan de afstamming kunnen liggen?

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!


Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:18

Tja, beestje zal wel iets meegemaakt hebben waardoor ze zo is. Ik geloof zelf niet echt in "moeilijk afstammingen". Vind het een beetje een slap excuus voor het "probleem" en dan hoef je er verder niets meer aan te doen.. toch? Natuurlijk is het ene paard moeilijker gebouwd als de anders, net als bij mensen. De nee is van nature erg lenig, de ander juist helemaal niet.. Zoals je boven beschrijft werkt dat onder druk zetten totaal niet, en ben jij er juist hartstikke leuk mee bezig!
Maar het is inderdaad zo verschrikkelijk rot als je het niet op jouw manier mag doen, terwijl dat waarschijnlijk wel de goede is..
Ik moet zeggen dat ik dat niet kan hoor. Ik zou gewoon lekker proberen door te bouwen waar je nu mee bezig was met die merrie, dan zal de eigenaar best in gaan zien dat dat echt beter is als alleen maar stress en verzet.

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:21

Ik zou hier eens iemand met gezond paardenverstand naar laten kijken, een onafhankelijk iemand zoals een paarden fysio of een paarden-dierenarts (liever de Fysio).
Weet zeker dat je paard 100% gezond is voor je verder gaat modderen.
Het komt op mij over als een fysiek probleem; ik lees dat je paard duidelijk probeert te vertellen dat het fout zit.
Bij twijfel; laat ook bloed onderzoeken. En je zadel controleren.

Ik geloof niet dat het aan de afstamming ligt.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 21:29

ze is als 3 jarige op een veiling gekocht(de berijder bood mee,en bleek achteraf haar toenmalige eigenaar)ze is altijd al "anders"geweest,eerst deed ze bokken en was ze "onbereikbaar",nu raakt ze in de stress.is echt heel zielig,want ze is zo lief en hartstikke leergierig.
mn baas vind haar een anti-merrie,maar ik denk dat het aan je eigen instelling ligt...

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 23:28

Ik zou er niet te veel druk opzetten. Het klinkt juist als een ontzettend lief en meewerkend dier. Als die met wat druk zo extreem reageert ga ik er vanuit dat ze pijn heeft. In haar eigen houding= meewerkend en braaf, oppakken met druk= vluchtgedrag en angst. Lijkt me duidelijke zaak. Sterkte!

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 19:09

niemand meer???

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 19:14

he ik zou bijna denken dat het familie van Quentin is, die gaat namelijk ook met zn voorbenen op de bakrand staan als je teveel van hem vraagt naar zijn zin *LOL* terwijl ie wel alles gewoon kan.

ik los alles met rust op, hoe meer ik zn foutjes grof afstraf, hoe eerder hij gaat staken.

steeds spelenderwijs een stapje verder gaan, en iedere keer terug naar de ontspanning.

ik stel hem na even opgericht en verzameld te hebben gereden weer dieper in, laat hem lekker over de rug lopen, en dan richt ik hem weer wat meer op, veel afwisseling, met als uitgangspositie een ontspannen houding, wat bij mij dus laag diep en rond en goed over de rug is, ook laat ik hem soms helemaal lang tussendoor, lekke met t neusje helemaal richtign de grond laten lopen en weer rustig oppakken en verder doorsluiten

maar alles met rust alsbasis, zonder dat het geheel te sloom wordt natuurlijk, ze moet wel aan de hulpen blijven staan.

zorg wel dat je eventuele lichamelijke klachten uitsluit door een check-up door DA en/of fysio

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 19:18

jah,ik had graag gehad dat mn baas haar mee had genomen naar de VA,afgelopen donderdag.
het is wel zo dat ze verschillende voeten heeft,en ook iets naar rechts hangt(vanuit dr schouders)
maar pijn lijkt ze niet te hebben.
het is verder gewoon een waanzinnig paard(vind ik dan,mn baas haat haar bijna)
ze kan super lopen(als ze op dr gemak is)en werkt super mee,van de week bijvoorbeeld 3 wissels om de 4 gedaan,doet ze gewoon,no problem....

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 18:06

jammer....had wel meer reactie verwacht.

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 18:10

Ligt niet aan de afstamming, ligt aan jezelf! Rijtechnischs gezien zul je het een en ander verkeerd doen waarop ze deze reactie geeft.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:22

Zou haar ook eens na laten kijken voor de zekerheid (goede manueeltherapeut?). Vooral om dat je schrijft dat ze naar rechts hangt. Denk niet dat het aan de afstamming ligt. Klinkt meer als niet zoveel vertrouwen en daarom gaat het nu zoveel beter nu je haar op een eerlijke manier rijdt.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 19:41

Pipo schreef:
Ligt niet aan de afstamming, ligt aan jezelf! Rijtechnischs gezien zul je het een en ander verkeerd doen waarop ze deze reactie geeft.


BEN JIJ PERFECT?
TSSS,LEES EERST WAT ER STAAT VOOR JE ZO'N COMMENTAAR GEEFT.
IK ZOU ZEGGEN KOM KIJKEN EN BERIJD HAAR ZELF OOK EENS!
ER IS IDD WAARSCHIJNLIJK HET EEN EN ANDER VERKEERD GEGAAN,WAT IK NIET(NOG NIET)HEB KUNNEN ACHTERHALEN,MAAR ER MOET GEWOON IETS ZIJN...
IIG IK BLIJF DOORGAAN MET ZOEKEN NAAR HAAR ACHTERGROND.
IK HOOP DAT IK MN BAAS ZOVER KAN KRIJGEN DAT HIJ ER IEMAND NAAR LAAT KIJKEN.

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:47

Het ligt zowiezo niet aan de afstamming....

Maar ik heb even op de TEM knop geramd... Sorry hoor maar het kan ook wel zonder caps lock en we zijn er hier niet om ruzie te maken.


timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 19:53

jah,sorry.

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:34

Het is niet de bedoeling om met CapsLock te reageren op iemand die gewoon advies geeft. Dit is een forum, je kunt dus altijd reacties krijgen waar je misschien niet op zit te wachten.

On-topic: veel succes met de merrie. Hoe vaak heb je les met haar? En wat zegt je instructeur ervan?
Wellicht is het ook een idee om haar eens te laten nakijken door een fyshiotherapeut.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 20:55

elke donderdag rijd ik haar terwijl mn baas les heeft...Jo willems vind dat het erg goed gaat,zoals ik haar rijd...
vandaag had ze iets anders:ze was onbestuurbaar,dreigde te steigeren zodra ik aan rechts zat en liep al dreigend naar buiten:))
vanmiddag mocht ze nog een keer:ze was fantastisch,deed super dr best!!

tja,het blijft echt een raar verhaal...

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 21:15

ik vind het erg jammer dat ik niet meer reacties heb gekregen...
oja,de merrie heeft sinds maandag iets nieuws geleerd:omdraaien en de bak uit lopen Haha!
als je aan dr rechterteugel zit wil ze omhoog,en als je aan links zit blijft ze linksom draaien(niet te stoppen!)
als je het aan voelt komen en je prikt een keer,dan doet ze heel braf verder stappen...ze gaat dan niet eens harder stappen ofzo,tis alleen dat ze weer even bij de tijd gezet word.
mn baas zit er overigens nog steeds niet op Haha! Scheve mond

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 19:15

ja,even een wat ouder topic opgehaald...
ik rijd de merrie nu helemaal(mn baas wil er niet meer op)
en ik geloof dat ik het een beetje begin te snappen ...ik rijd nu meer met mn benen er echt tegenaan(bijna klemmend)en ik kan haar nu overal heel sturen etc.
dr hoofd/hals houding is mooier geworden,ze is makkelijker gaan zitten en loopt op 2 teugels(ipv op alleen links)
jaja,er zit zeker vooruitgang in!!!

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

gillian

Berichten: 4399
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:50

misschien een keer door een goede tandarts na laten kijken en eventueel behandelen???
wel fijn dat er vooruitgang in zit Knipoog

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 19:56

mmm,tandarts is pas geweest..zit meer in het koppie denken wij...
het is wel heel typisch(niet om mezelf op te hemelen)maar bij mij(meisje)is ze tot nu toe altijd het braafst geweest...maar ik vind haar ook echt een waanzinnig paard,misschien speelt dat ook wel mee.
het enige rare is nog dat ze heel spastisch kan doen met haar hoofd...je laat haar even stappen,wil de teugels op maat maken en dan slaat ze dr hoofd omhoog en draait ze gruwelijk snel om...
als je dan verder rijd en weer van hand veranderd is er niets meer aan de hand.Verward
oja,ze loopt nu op 2 teugels(of 4,stang en trens)maar het trensje komt er links veel meer uit dan rechts...(was met enkel trens ook)

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:15

eerst lichamelijk door de molen laten gaan en dan geestelijk na laten kijken (bv Emiel Voest) Paarden hebben net als mensen verschillende karakters. Sommigen werken graag, sommigen zijn lui en willen niet aan het werk en gaan daarom protesteren. Er zijn ook paarden die niet gedwongen kunnen/willen worden, daarmee moet je stapje voor stapje hoger, het duurt gewoon wat langer. Zoek de grens op en ga hier niet te ver over heen. Probeer ook eens een of twee dagen per week allebei te relaxen, dus in jouw geval alleen maar losrijden . Jouw verhaal lezend, denk ik dat je het goed aanpakt. Succes Knipoog

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:40

Ik denk dat je haar echt door een goede fysio na moet laten kijken. Je zegt dat ze bij jouw zo lief en braaf is (in ieder geval beter als bij je baas), maar je zegt ook dat je haar minder hard aanpakt. Op het moment dat je wel iets doet wat zij niet wil, gaat ze toch in protest. Een paard heeft van zichzelf geen vals/gemeen karakter. Ik denk echt dat ze pijn heeft en dat ze steeds nieuwe dingen verzint om eronderuit te komen. De bak uitrennen bijvoorbeeld is puur vluchtgedrag, maar waarvoor?

Soms is't niet erg iets moois te verliezen, beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad heilige Anthonius
Rust zacht lieve Eldi.......

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 08:19

Wat is de reden dat het paard op stang & trens wordt gereden?

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 20:41

ze moet klaargestoomt worden voor de zz-l...maar mn baas wil haar dus niet meer gaan starten(angst)en dus vind ik het onzin dat de stang en trens er nog inhangt.
ze is nu al 4 dagen echt probleem vrij zeg maar,doet dr werk en er nog een beetje extra bij...
veel mensen vinden het er mooier uitzien,vriendelijker en losser door het lijf.
ik merk ook dat ze weer zin heeft om te werken,bied veel aan enzo...
we zijn op de goede weg,maar ik juich nog niet te vroeg...

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 18:57

Dit ken ik...Heeft mijn paard ook..naja..lijkt er ook op. Ze wordt heel stressig en gespannen als je de teugels oppakt en wilt aandraven of zo. We reden ook eerst met een pessoa omdat ze de bit ging vast pakken maar dat bleek toch wat te sterk voor haar.. Hebben nu een rolletjes trens in en het gaat heel goed. Ik moet echt met zo EXTREEM rustige hand rijden zodra je echt in haar mond zit gaat ze helemaal flippen!! Maar het gaat wel de goeie kant op! Gevoelig in haar mond is ze niet want dat voel je heel goed onder het rijden..volgens mij heeft ze gewoon een hekel aan als je haar in haar mond zit..ook dat 'spelen' met de teugel is niks voor haar..

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 2 bezoekers