hoefijzers of hoefschoen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kelly81
Berichten: 25
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: vlaardingen

hoefijzers of hoefschoen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 22:07

ik ben eigenlijk voor niets, in de natuur hebben ze ook geen ijzers. maar wat als je er echt niet onderuitkan omdat je paard bijvoorbeeld heel veel op de straat loopt? waar kiezen jullie dan voor? ik denk dat ijzers slecht zijn voor de botten, en tenslotte heeft je paard niet continu ijzers nodig. een hoefschoen doe je je paard alleen om als het echt nodig is, maar lijkt mij niet zo goed voor z.n benen omdat het zo stroef is.. wie heeft er ervaring met de hoefschoen?? ik ben erg benield hoe jullie daarover denken Haha!

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:41

Een kennis van mij heeft hoefschoenen en het bevalt haar prima, zij zegt ook je moet in 1 keer wel meer betalen ervoor maar ze gaan ook veel langer mee, omdat je ze er onderweg kan halen. Zij gebruikt ze alleen als ze een buitenrit maakt. Het ziet er wel vreemd uit vind ik maar in principe beschadigd de hoef er niet door wat je met hoefnagels wel weer hebt. Zelf heb ik er geen ervaring mee maar als ik haar moet geloven zijn ze fijn met gebruik (behalve het aantrekken)

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 23:07

*zucht* Dit is al het zoveelste hoefschoenentopic. Kunnen we niet 1 groot hoefschoenentopic maken? Net als het endurance-topic Knipoog Tong uitsteken Maar als je even zoekt op bokt vindt je méér dan genoeg topics over gebruikservaringen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 00:35

Als ik moet kiezen gaan er ijzers onder, want op het moment dat ik niet meer op "blote voeten" naar buiten kan met Baduh slijten zijn hoeven te snel en gaat ie moeilijk lopen. Maar ik voer Baduh elke dag biotine bij en hij wordt Natural Balance bekapt. Langzaam wordt de straal minder gevoelig gemaakt (daar ging ie op kreupelen) en wordt het draagvlak vergroot. De hoefsmid heeft hem 12 weken geleden gedaan, was er van de week en vond het totaal onnodig om hem bij te werken. Hij stond er gewoon nog perfect bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 02:17

Als een paard goed zonder ijzers kan en weinig op de verharde weg komt, kies ik voor blote voeten Haha!. Is het natuurlijkst en lekker voordelig. Anders ijzers. Hoefschoenen zouden echt niets voor mij zijn. Alleen het gedoe al om die dingen continu aan en uit te trekken, daar zou ik stapelgek van worden. Doe mij maar gewoon 'ouderwets' ijzers.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 15:02

Hoi,

Zonder ijzers !!!! Mijn paard heeft jaren op ijzers gestaan, maar nu al een tijdje zonder. En de hoefschoenen bevallen goed. In de bak rijd ik gewoon zonder schoenen, ik gebruik ze alleen voor buiten, en ik heb ze zo aangedaan/ uit.
IJzers belemmeren het hoefmechanisme, niet natuurlijk voor een paard dus.

En Bubbels, hoe maakt jouw smid de stralen minder gevoelig ?

Groetjes,

Maris

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 10:55

Nou kijk ff in de BIT van maart. Daar staan hele andere dingen geschreven over hoefschoenen..........

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:40

Iwanluver, kan je dat stuk uit bit scannen? Niet iedereen heeft de bit natuurlijk en ik ben ook wel erg benieuwd!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 16:20

er staat ook een topic over dat artikel van bit hier op bokt
mijn mening over dat artikel in bit,
het is geen representatieve test
ze hebben de hoefschoenen op 1 paard getest
elke schoen is maar heel even gebruikt
er was 1 hoefsmid aanwezig

als je zo een test echt reprensentatief wil laten zijn
test dan op een groep paarden
over langere tijd
zorg voor een controle groep

de test zoals die in bit is uitgevoerd heeft voor mij geen enkele waarde

binnenkort komt er weer een artikel in bit met daarin de ervaringen van de mensen die ze gebruiken
mensen die ze ook al langere tijd gebruiken
daar hecht ik meer waarde aan

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 16:22

krijg alleen dat topic even niet gevonden, zoekfunctioe werkt echt weer geweldig(not)

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 16:23

In de toekomst zullen er kunsstof hoefijzers onder de voeten zitten die niet genageld worden maar geplakt

Dan benader je het meest de natuurlijke functie van de voet zonder belemmering/beschadiging van de wand OK dan!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 16:33

dan moeten ze wel eerst een kleefmiddel vinden waarbij ze wel blijven plakken
mooiste is nog steeds als ze lekker op de blote voeten kunnen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 16:37

Ik lees hier op bokt alleen maar berichten over hoefschoenen waarin staat dat er aan geprutst moet worden om ze op hun plek te houden of dat ze schuren of... Over ijzers lees ik dat soort berichten zelden of nooit, terwijl er veel meer paarden op ijzers lopen en die dingen al -tig jaar gebruikt worden.
Ik begin er niet aan, het lijkt me doffe ellende en heb geen enkel probleem met ijzers. Wat goed is moet je niet veranderen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 16:42

alles kan altijd beter
over ijzers lees ik anders ook genoeg ellende
ze woren afgetrapt, waardoor hoeven onnagelbaar worden
ijzers versterken het de trillingen van het neerzetten van de hoef
en ga zo maar door
geen van beide is de perfecte oplossing
het mooiste is als je je paard op blote voeten kan houden
helaas is dat niet altijd mogelijk door de kwaliteit van de hoeven, slechte kwaliteit hoeven woren vaak niet uitgeselecteerd bij het fokken dus woord dat ook vererft

het probleem van schuiven en schuren is vaak een maatprobleem,
schoenen die te groot zijn zullen idd schuiven , net zoals te grote ijzers ook niet passen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 16:46

en ijzers zijn zeker geen perfecte oplossing
het belemmert de hoef bij het uitzetten bij neerzetten van de hoef
en bij de groei van de hoef belemmert het ijzer de vorm van de hoef

het versterkt trillingen die het paard krijgt door het neerzetten van de hoef

ook moet een hoef bij het zetten van een ijzer beschadigt worden ,
(nagels in de hoef slaan)

zowiezo zie ik bij ijzers dus ook vele nadelen

hoop zelf dat mijn paard op zijn blote voeten kan blijven , maar zo niet
bij mij komen er geen ijzers onder

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 16:50

Ieder z'n ding Lachen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 17:10

idd, heb je ook weer gelijk in

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 18:00

Nou het lijkt mij wel een representatieve test in de BIT. Het is een zeer goede hoefsmid die de test heeft afgenomen.
Je kan wel zeggen ze hebben maar 1 paard getest maar wel 4 verschillende schoenen. Dus dan zou het paard buitensporig moeten zijn en daar geloof ik niets van.

Draumpje: Als je zelf hoefschoenen wil aanschaffen ga je toch ook niet eerst 4 schoenen uit proberen??

Ik heb nog zo mijn bedenkingen over schoenen, al zou het voor mijn paard soms een uitkomst zijn.

PS ik kan helaas het artikel niet scannen want ik heb geen scanner. Misschien moet je ff naar een boekwinkel gaan en het daar gewoon lezen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 18:05

draumpje schreef:
en ijzers zijn zeker geen perfecte oplossing
het belemmert de hoef bij het uitzetten bij neerzetten van de hoef
en bij de groei van de hoef belemmert het ijzer de vorm van de hoef

het versterkt trillingen die het paard krijgt door het neerzetten van de hoef

ook moet een hoef bij het zetten van een ijzer beschadigt worden ,
(nagels in de hoef slaan)

zowiezo zie ik bij ijzers dus ook vele nadelen

hoop zelf dat mijn paard op zijn blote voeten kan blijven , maar zo niet
bij mij komen er geen ijzers onder


Met hoefschoenen mag je geen wedstrijden rijden. Hoefschoenen moet je continu aan en uittrekken. Met hoefschoenen kun je niets corrigeren (met bekappen natuurlijk wel, maar met ijzers valt veel meer te doen).

Hoefschoenen zijn trouwens ook niet natuurlijk, net als dat ijzers dit niet zijn. Blootvoets is en blijft het makkelijkst en natuurlijkst, mits je paard zonder ijzers kan.

Mijn paard is rondom beslagen en daar ben ik erg blij mee. Ik kan hem zonder zorgen veel in de molen zetten (veel stappen op de harde weg is heel erg goed voor de pezen) en ik hoef niet continu schoenen aan en uit te trekken. Hij staat altijd in dezelfde stand en op dezelfde hoogte, dus hij weet waar hij op loopt Knipoog. Daarnaast zijn zijn ijzers helemaal maatwerk en is de smid een vakman. Hoefschoenen worden niet op maat gemaakt voor zover ik weet. Ik vraag me daarom ook af of paarden niet in hun beweging worden belemmerd door die dingen, kunnen ze hun voet nog goed afrollen bijvoorbeeld en op exact dezelfde manier als zonder ijzers?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 18:09

wat mij tegenstaat aan dat ene paard is
als dat een paard is wat de hoeven draait bij het neerzetten/optillen, dan zal de hoefschoen idd niet goed blijven zitten
dus dat zou een probleem kunnen zijn wat zich bij alle schoenen bij dat ene paard zal voordoen

als dat ene paard zichzelf al veel aantikt bij het lopen zal dat ene paard idd problemen kunnen hebben met het goed aanhouden van de schoenen

als dat ene paard......
dat vind ik het probleem


idd zal ik niet eerst verschillende merken uitproberen vooraleer ik ze echt aanschaf
maar wel door ervaringen van anderen kun je uitzoeken bij welke hoefvorm welke schoen het meeste geschikt is
en dus het beste past en welke sluitingen het beste zijn
ook door je te verdiepen in de werking van de hoeven en de bewegingen van je eigen paard kun je erachter komen welke hoefschoen de beste vorm heeft voor die beweging(afrolpunt)
en eigen onderzoek in de info van de schoenen tot de aanschaf van schoenen overgaan
door de ervaringen van meerdere mensen/paarden leer je meer dan door de ervaring van 1 paard, want dat ene paard kan door bijzonderheden in de beweging zo een test ontzettend kleuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 18:16

draumpje schreef:
idd zal ik niet eerst verschillende merken uitproberen vooraleer ik ze echt aanschaf
maar wel door ervaringen van anderen kun je uitzoeken bij welke hoefvorm welke schoen het meeste geschikt is


Dat snap ik niet helemaal. Als ik voor mezelf schoenen ga kopen, dan heb ik meestal wel 10 paar aan gehad, voordat ik een paar vind dat goed zit en waarop ik lekker kan lopen. Waarom zou dat bij hoefschoenen anders zijn?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 18:27

omdat je bij de hoefschoenen vaak niet kunt proberen zonder ze gelijk aan te schaffen
maar met een beetje grondig onderzoek weet je al dat je bepaalde merken niet hoeft te proberen omdat die niet de juiste vorm hebben, meten is weten
en tja, al heb je eenmaal schoenen die toch niet blijken te passen dan zit er niets anders op dan toch andere te kopen

en een mensenvoet is niet te vergelijken met een paardenvoet

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 22:47

draumpje schreef:
dan moeten ze wel eerst een kleefmiddel vinden waarbij ze wel blijven plakken
mooiste is nog steeds als ze lekker op de blote voeten kunnen


Dat kleefmiddel is er al maar nog erg duur Haha!

en lekker op blote voeten lopen is niet voor alle dieren te verwezenlijken...

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 23:53

Er zijn nu toch allerelei harsnagels en van acryl of zo. Kunnen ze daar voor de hoeven ook niet iets van bedenken??? tegen de tijd dat dat weggesleten is, is het weer tijd voor de smit. Die bekapt weer netjes en doet weer een nieuw laagje "kunstnagel" onder de hoeven....

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 00:19

Er zijn wel hoefschoenen die op maat gemaakt worden! Bij Smit-Rijssen, deze hoefschoenen stonden niet in de Bit test.

Ik vind het ook wel makkelijker als het paard gewoon op ijzers kan, maar mij vlogen de ijzers om de oren. Inmiddels heb ik een andere hoefsmid gevonden en blijven de ijzers weer zitten. Maar voor die periode dat mijn paard steeds ijzers verloor, heb ik hoefschoenen aangeschaft. Want mijn paard kan dus niet zonder bescherming.