Goede oefeningen om je binnenteugel Los telaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Goede oefeningen om je binnenteugel Los telaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 19:01

Hallo

Telkens als ik rijles heb.
Kan ik gewoon mijn binnenteugel niet ontspannen.
Ik hou hem als het ware strak.
Dus gespannen.
Zijn er ook oefeningen om hierbij je Binnenteugel te laten ontspannen.
Probeer het nou al een poosje om mijn binnen teugel in een boogje te laten hangen.
Maar ik pak hem er toch altijd weer strak bij.
Als ik hem er strak bij pak kan het achterbeen niet ondertreden.
Ik ga er zelf ook best scheef door zitten.
Maarja op zich moet je je binnenteugel altijd er wel wat aanhouden.
Dus dat je er wel druk op houd.
Hebben meerdere mensen hier problemen mee ?
En wat doe je eraan.

Priscilla

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 19:17

Heej ik denk dat veel mensen dat probleem hebben of hebben gehad. Ik heb het zelf ook nog steeds, bijvoorbeeld bij het terugrijden uit de middengalop, dan pak ik automatisch de binnenteugel vast en daardoor gaat mijn paard scheef. Het feit dat je weet dat je het doet, is goed! Daar kan je mee verder. Je bent je er al bewuster van, dus je kan em ook ontspannen/loslaten (als je er even op let).
Het probleem is dat je em nog automatisch vastpakt. Porbeer er dus goed op te letten. Geef bijvoorbeeld in een oefening je paard met je binnenhand een aaitje/klopje, dan ontspan je je hand ook. Dat heeft bij mij geholpen. Ook tijdens de les zegt mijn instructrice nog vaak 'denk aan je binnenhand' en 'binnenhand ontspannen' en dat begint nu steeds meer een automatisme te worden (ipv het vastpakken). En daar moet je naar toe werken.
Als ik mijn paard scheef voel gaan denk ik nu 'binnenhand los'. En dan gaat het loslaten ook steeds makkelijker...Het is helaas niet iets waar je snel vanaf komt. Probeer het jezelf af te leren is mijn tip! (en dat gaat moeilijker dan aanleren helaasj Scheve mond )
suc6 ermee OK dan!

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 20:02

als je beloont(doe dat regelmatige onder het rijden) doe dat dan met je binnehand, ontpan je ook weer!

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 20:36

Ik heb er ook altijd moeite mee, ook met het longeren aan de dubbele lijnen.
Dat werkt eigenlijk net zo.
De ene kant gaat beter als de andere kant( scheef paard dus).

Ik betrap mezelf er ook vaak op, vooral als het dan even niet wil.

Maar die tip van belonen is een goede die ga ik onthouden.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 21:06

Hou goed je binnenbeen eraan zodat je paard om je been heen kan buigen. Ik pak zelf ook binnenhand nogal eens vast (vooral rechtsom). Ik steek dan ter controle af en toe mijn binnenhand helemaal weg.

:evaw:

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 22:51

een hele simpele tip: je wijsvinger van je binnenhand naar voren steken en naar voren houden het klinkt heel simpel...maar probeer het maar eens! eerst voel je jezelf een beetje voor schut rijden, dan merk je hoe lastig het is...want je kunt dan nl. niet trekken/terugwerken! succes!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 23:54

De tip van rhijnauwen is een goeie, maar ik heb er nog wel eentje. Knoop een touwtje in de manen van je paard en pak die tussen duim en wijsvinger als je je hand naar voren wilt doen, dat helpt om het gevoel te krijgen dat je je arm echt uitschuift naar voren toe. Een plukje manen kan natuurlijk ook, dat doe ik zelf wel eens bij het achterwaarts gaan, om te zorgen dat ik niet per ongeluk teveel druk op mijn hand leg, ik wil mijn hand echt vóór houden in het achterwaarts gaan namelijk Haha!.

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 00:07

Je was me voor lovely... Zo heb ik het ook afgeleerd! Alleen moest het bij
Willemien Blanken nog een stukje extremer. Nl. hand helemaal naar voren en dan een plukje manen erbij pakken. Na 2x een uur zo rijden was ik voorgoed genezen. Ik hou die tip van rhijnauwen ook in gedachten... Daar kan ik nog wel eens een ponyruiter mee gaan plagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:03

Het heeft me bij het springen wel geholpen om te voelen hoe de hals bewoog zeg maar. Bij dressuur gebruik ik het truukje nu dus ook Haha!.

rigoletto
Berichten: 104
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: randstad zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:21

Ik heb het ook, maar alleen als ik rechtsom rijd, dat is de holle kant van mijn paard. Van de week weer les gehad in rechtrichten en ik merkte dat ik daardoor automatisch minder druk op de binnenteugel kreeg en wat meer op de buitenteugel waar ik eerst dus te weinig op had. Dat is dus mijn antwoord; zorg dat je je paard goed rechtricht.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 09:36

Ik heb het Zelf dus ook Alleen maar op de Rechterkant.
Vooral op de Voltes, Hou ik hem vast.
Maar dat ga ik Zeker Proberen rhijnauwen & Lovely.
Het probleem is dat Mijn paard dus Zelf ook Vast op Rechts houd dus nog Lastiger *LOL*

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 11:44

Volgens mij heeft (bijna) iedereen wel een kant waarmee je altijd sterker reageert. Ik heb het heel erg met rechts. Het ergste is er inmiddels wel af, maar ik moet mezelf nog steeds regelmatig in de gaten houden... Soms sluipt het er weer terug in.

Die tip met die manen ga ik de volgende keer eens uitproberen. Met springen doe ik dat ook nog steeds bij de eerste paar sprongetjes. Tot ik het weer voel en dan kan ik weer zonder. Om dat met dressuur te gebruiken had ik nog nooit bedacht...


Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:59

Ik heb het ook een tijdje gedaan. Het paard waar ik toen op reed heeft het mij keihard afgeleerd. Zodra ik te veel aan m'n binnenteugel kwam knalde hij keihard dwars de andere kant op zonder rem. Dan wil je je binnenteugel wel los laten Tong uitsteken .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:00

Hey!

kzit ook met hetzelfde probleem, en vind jullie tips zeer interessant.
Alleen, die van Lovely snap ik niet zo goed. Blond

Bedoel je dat je met je binnenhand gewoon een plukje manen moet vastnemen? En zo dan heel de tijd rondrijden?
Kan je het nog eens uitleggen? (Ben echt wel dom, denk ik. Bloos! )
Bedankt, he!

Bij mij gebeurt het ook vooral als ik hem niet aan mn buitenteugel heb. Ik probeer dit dan te compenseren door mn binnenteugel vast te houden, wat dus niet de bedoeling is. Ik moet er dan aan denken om hem eerst weer naar mn buitenteugel toe te rijden, en dan gaat het meestal wel beter.

Groetjes van Sarah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 15:19

Sjimmy schreef:
Hou goed je binnenbeen eraan zodat je paard om je been heen kan buigen.

Je hoort een paard recht te rijden met gelijke druk op 2 teugels ook in een wending. Extra binnenbeen en buitenteugel mag je alleen gebruiken ter correctie. Op jouw manier rijdt je een paard alleen maar krom.
Als je paard netjes recht loopt zul je zien dat het ook helemaal niet verleidelijk meer is je binnenteugel er meer bij te nemen. Nu heb je die nog nodig om een wending door te rijden. Probeer eens een wending te rijden op alleen je buitenteugel.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 17:36

Wat jij mij zegt Jippie Dat komt me bekend voor.
Word me vaak verteld Tijdens De rijles.
Vooral op de Volte's.
Rij je paard dan op de buitenteugel zegt ze dan, maar als ik die eraan hou heeft het paard nog wel eens de neiging om de Andere kant op te vliegen.
En daarom houd ik mijn Binnenteugel eraan.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 17:47

Jippie schreef:
Probeer eens een wending te rijden op alleen je buitenteugel.


dat doen wij in de les, cirkels rijden op alleen de buitenteugel, hele cirkels met de binnenteugel zonder contact (als test natuurlijk, zo rijden we niet constant, maar voor iedereen om te kijken hoe hij tegenhoudt)
kun je je dat voorstellen met manegepaarden? Haha! maar toen hadden wij een hele goede instructrice, en eens de paarden de omgekeerde hulpen doorhadden (normaal is het van de beginnelingen nml voor een cirkel buitenhand los en trekken ad binnenkant), gingen ze echt op de cirkel! niet allemaal, maar de mijne deed het en nog een paar.

sindsdien ken ik het gevoel en ben ik er constant mee bezig. ik betrap me er vaak op, maar gelukkig altijd snel, en neem dan wat meer contact op de buitenteugel en geef daar een halve ophouding op (heb het altijd wanneer mijn paard wat dramt, dan let ik nml teveel op het paard en niet meer op een correcte houding etc.)

ga jullie tips zeker gebruiken

Enya - Daya :-)

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 21:00

god zij dank ben ik niet de enige!!!!! ik heb een ware verslaving ofzo en ik kom er maar niet vanaf!!! binnenteugelhangen!!!! hoor niets aners in de les. heb al geprobeerd te rijiden met m'n binnen hand op m'n rug, dus teugel helemaal los. teugel vast houden maar op een belachelijk lange lengte....t lukt niet. gelukkig merk ik en weet ik nu zelf dat ik het doe, en kan ik er meteen op inspelen, maar t'is erg lastig om af teleren. maar ik ga ook gulzig gebruik maken van de tips hierboven!!!!!

gr willemijn

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 21:37

Dat doe ik nou ook!! En het nadeel is dat ik het blijkbaar zoveel doe dat als ik nu mijn buitenteugel er aan houdt en mijn binnenteugels niet, het paard helemaal naar buiten gaat kijken..

Maar voor dit probleem heb ik hier nog niet echt tips gekregen, dus ik blijf het topic aandachtig volgen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 08:22

Yvonne, ik herhaal het nog maar eens: je rijdt je paard altijd op 2 teugels! Als je je buitenteugel er zo veel aan houdt dat je paard naar buien gaat kijken dat doe je duidelijk te veel. Je buitenteugel/binnenbeen mag je er alleen eens extra aanhouder ter correctie. Het is een groot misverstand dat je je paard altijd zo moet rijden. Daar worden paarden alleen maar krom van. [En vervolgens gaat AdB vertellen dat wij in Nederland onze paarden zo slecht en scheef rijden en dat dat de oorzaak ik van HKO]

Hoe rij je zelf een rechte lijn?

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 09:11

Ik rij zelf een rechte lijn door beide benen er ten eerste goed aan te houden. Daarnaast houd ik de teugels er aan. Ik 'sluit' hem dus als het ware op van voor en achter zodat hij in een rechte lijn vooruit moet.
Zo is het mij althans geleerd. Niet geheel goed Scheve mond ?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 10:42

Ik bedoel met binnenbeen eraan houden niet dat je méér binnenbeen eraan moet houden dan buitenbeen maar er zijn nogal eens mensen die in een volte hun binnenbeen eraf houden en dan gaan ze dus naar binnen vallen over de schouder en wordt vaak de binnenhand gebruikt.
Ik heb het een beetje krom uitgelegd.

Zodra een paard lekker loopt steek ik ter controle mijn binnenhand zo weg dat er een boog in de teugel zit en probeer zo een wending of deel van een volte rijden. En als je het dan goed voor elkaar hebt lukt dat ook.

:evaw:

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 10:46

Ben ik het ook nog niet helemaal mee eens Sjimmy, maar wellicht komt dat omdat ik in hetzelfde straatje les krijg als Jippie.
Ik laat mijn benen gewoon afhangen en pas als ik merk dat het paard niet buigt in de wending en dus tegen mijn binnenbeen bolt 'schop' ik hem van mijn binnenbeen af om hem vervolgens weer te laten afhangen. Op het moment dat het paard dus in de juiste lengtebuiging loopt heb ik evenveel buitenbeen als binnenbeen aan mijn paard.
Ik geef pas een hulp als het nodig is en heb dus geen wakend of ondersteunend been.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:17

Ik gebruik de truuk van het belonen.
Werkt goed en Noureyev krijgt er ook een goed gevoel bij.

Dus heeft het een dubbele werking.

Ik ga vanavond die truuk van Lovely ook eens proberen.

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:44

Ik sluit me bij Sjuim aan.
Sjimmy, wanneer je je paard goed aan het lopen hebt hoef je je binnenbeen er helemaal niet wakend bij te houden. Een paard dat in balans op 2 teugels loopt valt niet door je binnenbeen heen of over de schouder weg. Wat jij doet is je paard continu blijven corrigeren waardoor je paard niet leert op zijn eigen benen te lopen. Je krijgt er alleen maar een scheef paard van.
Kun je ook een wending rijden met extra binnenstelling of contrastelling. Varieer dat maar eens een paard keer op een grote volte.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: christel0908 en 35 bezoekers