slecht eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

slecht eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 22:59

Hoi mensen, ik heb een vraagje en weet niet precies of ik het nou bij iets anders neer moet zetten of hier, dus maar hier.
Ik heb een verzorgfjordje van 11 en we hebben haar al 2 jaar en krijgt op een dag 2 kilo brokken. ( anders word ze te mager )Nou ging dat in het begin best goed. ( ze had ze in 5 tot 10 min. op) Maar na een jaar/anderhalf jaar begon ze steeds langzamer te eten. We hebben haar al uitgebreid laten onderzoeken ( bloedtests, tanden enz. enz. ) maar ze kunnen niks mis vinden. Ze doet nu minstens een half uur over haar brokken. En als haar hooi er al ligt, laat ze haar brokken gewoon staan. Iemand een idee hoe ik deze brokken lekkerder voor haar kan maken of enig idee waar het kan liggen??? Verward Ik zou het namelijk fijn vinden als ze weer gewoon at zoals vroeger.

It takes two people to lie ~ One to lie, and one to listen.
D6 Grab your crucifix P8 Better stay up late S10 Never sleep again
Kip Paard, het meest veelzijdige stukje vlees!
Met kouwe tenen in je kist liggen kan zo gebeurd zijn. Dus ik heb maar dure "schoentje" gekocht. - Sjoek


Daihyo

Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 23:42

Misschien de brokken wellen in water, zodat ze zachter worden. Gewoon wat water uit de kraan erover laten lopen.

Krijgt ze alleen maar brok?? Wij mixen er altijd nog wat muesli, mais, peen of appel door. Net wat we hebben liggen. Misschien dat dit het lekkerder maakt.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 11:36

Misschien een ander merk proberen ? Sommige paarden worden brokken na verloop van tijd zat.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:50

Ik heb vaker meegemaakt dat paarden brokken op een gegeven moment "zat" raken. Misschien kun je een deel van de brokken vervangen door bv muesli een klein scheutje water en evt. een beetje zonnebloemolie erover. Op die manier maak je de maaltijd een stuk geuriger en smakelijker.

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 13:52

Wellen in water heb ik al geprobeerd, dat viel nog minder in de smaak. Toen at ze 2 happen en daarna hoefde ze nix meer. Maar ik zal eens proberen er iets doorheen te mixen.

It takes two people to lie ~ One to lie, and one to listen.
D6 Grab your crucifix P8 Better stay up late S10 Never sleep again
Kip Paard, het meest veelzijdige stukje vlees!
Met kouwe tenen in je kist liggen kan zo gebeurd zijn. Dus ik heb maar dure "schoentje" gekocht. - Sjoek

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 13:53

t ois toch neit zo erg als een paard neit direct al zn brok opeet ? of ben k nu gek
me verzorg paardje eet ook altijd eerst dr hooi en af en toe een hap brok terwijl ze vroeger ook eerst als een gek dr drok op had.. en met de merrie is niks mis hoor

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 15:03

't is ook nie rampzalig ofzo. Maar omdat ze eerst helemaal gek werd als ze haar brokken kreeg en ze ze ook zo ophad en nu doet ze er een half uur over. Ze doet ook veel langer over haar hooi. En dat geeft bij mij toch aan dat er iets mis is. Niet zo van ach wat maakt het uit. Voor hetzelfde geld heeft ze haken aan haar tanden en doet het eten gewoon pijn.....Dan ga ik toch liever op onderzoek uit dan dat ik het zo laat.

It takes two people to lie ~ One to lie, and one to listen.
D6 Grab your crucifix P8 Better stay up late S10 Never sleep again
Kip Paard, het meest veelzijdige stukje vlees!
Met kouwe tenen in je kist liggen kan zo gebeurd zijn. Dus ik heb maar dure "schoentje" gekocht. - Sjoek

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 15:04

dat is waar..
maar ze eet wel alles op ?

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 18:20

Jah gelukkig eet ze wel alles op.
Ik heb de zonnebloemolie en muesli geprobeerd en dat viel wel in de smaak ( ook bij de andere 2 Lachen )

Amanda schreef:
Misschien de brokken wellen in water, zodat ze zachter worden. Gewoon wat water uit de kraan erover laten lopen.

Krijgt ze alleen maar brok?? Wij mixen er altijd nog wat muesli, mais, peen of appel door. Net wat we hebben liggen. Misschien dat dit het lekkerder maakt.


Dat met die appel en wortel enz. heb ik al eerder geprobeerd maar dan eet ze de stukjes eruit en laat ze de brokken liggen. Nou vraag ik me af kun je ook vruchtensap proberen ( appelsap, sinasappelsap ) en dat er doorheen mengen?? lijkt mij dat die brokken dan ook lekkerder gaan smaken. Iemand er ervaring mee?

It takes two people to lie ~ One to lie, and one to listen.
D6 Grab your crucifix P8 Better stay up late S10 Never sleep again
Kip Paard, het meest veelzijdige stukje vlees!
Met kouwe tenen in je kist liggen kan zo gebeurd zijn. Dus ik heb maar dure "schoentje" gekocht. - Sjoek

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 19:38

jij schreef:
Citaat:
Nou vraag ik me af kun je ook vruchtensap proberen ( appelsap, sinasappelsap ) en dat er doorheen mengen?? lijkt mij dat die brokken dan ook lekkerder gaan smaken.


ik kreeg hier direct de gedachte: dat lijkt mij niet de slimste aanpak.
er zitten in deze vruchtensappen veel suiker en andere ingredienten waar paarden nou niet echt goed tegen kunnen of erg ongezond is voor ze.

ik zou gewoon kiezen voor muesli Dit kan na een paar weken/maanden misschien ook wel gaan vervelen maar dan kun je misschien slobber maken met dezelfde hoeveelheid biks/muesli die ze normaal ook krijgen!

ik hoop dat je hier wat aan hebt.


Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 20:21

En zelf wat sinasappels persen. Daar zit nix speciaals in. Da moet dan toch wel weer kunnen, of ook niet??

It takes two people to lie ~ One to lie, and one to listen.
D6 Grab your crucifix P8 Better stay up late S10 Never sleep again
Kip Paard, het meest veelzijdige stukje vlees!
Met kouwe tenen in je kist liggen kan zo gebeurd zijn. Dus ik heb maar dure "schoentje" gekocht. - Sjoek

Titsie
Berichten: 1163
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 20:30

ik zelf zou niet eerder hooi geven voordat ze haar brok op heeft zodat ze wel haar brok binnen krijgt. Verdere tips heb ik niet echt.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 20:40

Citaat:
En zelf wat sinasappels persen. Daar zit nix speciaals in. Da moet dan toch wel weer kunnen, of ook niet??


ik denk dat dat idd geen kwaad kan om sinasappels te persen!
En wat Titsie zegt: eerst d'r brok en dan pas het hooi, dan weet je zeker dat ze het eet.

gr erika

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 13:04

Jah ik kan haar wel eerst haar brokken geven en dan haar hooi. Maar ik heb af en toe niet zoveel tijd ( heb ook nog school ) Dus dan kan ik niet een half uur gaan wachten tot zij haar brokken opheeft. Ik moet namelijk het hooi weken in water, ze kunnen namelijk niet tegen het stof en alle zooi die erinzit. Dus da duurt dan best wel lang. Maar ik ben nu begonnen met die muesli en ze had ze vandaag sneller op dan normaal. Dus dat werk al in ieder geval

It takes two people to lie ~ One to lie, and one to listen.
D6 Grab your crucifix P8 Better stay up late S10 Never sleep again
Kip Paard, het meest veelzijdige stukje vlees!
Met kouwe tenen in je kist liggen kan zo gebeurd zijn. Dus ik heb maar dure "schoentje" gekocht. - Sjoek

boemel

Berichten: 8345
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:07

Je schrijft dat haar tanden nagekeken zijn.
Zijn ze nagekeken door een dierenarts of door een paardentandarts?
Dat kan nml. nog wel eens een wereld van verschil zijn.

M1+10

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:08

hey

Citaat:
Maar ik ben nu begonnen met die muesli en ze had ze vandaag sneller op dan normaal. Dus dat werk al in ieder geval


goed zeg dat het sneeler op gaat dan zonder de muesli.
ik hoop dat dit in de smaak (blijft vallen) valt bij d'r en dat ze zo toch haar benodigheden voor de dag binnen krijgt *LOL*

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 17:06

Haar tanden zijn nagekeken door een paardentandars. Ik ga morgen sinasappels halen en dat proberen. Misschien moeten ze maar eens een forum openen met 'de paardenkeuken' is misschien wel handig Lachen

It takes two people to lie ~ One to lie, and one to listen.
D6 Grab your crucifix P8 Better stay up late S10 Never sleep again
Kip Paard, het meest veelzijdige stukje vlees!
Met kouwe tenen in je kist liggen kan zo gebeurd zijn. Dus ik heb maar dure "schoentje" gekocht. - Sjoek

Daihyo

Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 17:10

Hoe vindt ze slobber? Kun je daar ook niet wat van door de brokken mengen. Of eigenlijk andersom natuurlijk.
Verder weet ik het ook niet meer.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 21:32

uuuhm ff een vraagje..... Ik hoor iedereen wel slobber zeggen. Maar hoe maak je die precies Bloos! Heb er wel eens van gehoord, dat mensen dat aan paarden geven in de winter enzo. Maar heb eigenlijk nooit gehoord hoe het gemaakt word. Verward
Iemand die me dat even kan uitleggen?
Denk dat het vast lekker zal worden Vingers aflikken . 'slobber' Haha!

It takes two people to lie ~ One to lie, and one to listen.
D6 Grab your crucifix P8 Better stay up late S10 Never sleep again
Kip Paard, het meest veelzijdige stukje vlees!
Met kouwe tenen in je kist liggen kan zo gebeurd zijn. Dus ik heb maar dure "schoentje" gekocht. - Sjoek

Daihyo

Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 09:22

Tuurlijk. Je gaat naar en ruitersport zaak of dierenwinkel en je vraagt om slobber. Een portie voor 1 paard. Een halve kilo ofzo.
Dat doe je in een emmer en dan voeg je steeds een klein beetje warm water toe. Het moet vloeibaar worden, maar wel zo dat je lepel er rechtop in blijft staan. Volg je het nog?? Er moet dus genoeg water inzittenh dat bhet een natte brij is, maar het mag geen soep worden. Dit moet je dan een half uurtje laten afkoelen en intrekken en dan kun je het geven. De meeste paarden zijn er dol op!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 14:07

Thnx!! Hoe duur is dat ongeveer? En kun je het in iedere dierenwinkel kopen???Dan ga ik het woensdag ff halen.

It takes two people to lie ~ One to lie, and one to listen.
D6 Grab your crucifix P8 Better stay up late S10 Never sleep again
Kip Paard, het meest veelzijdige stukje vlees!
Met kouwe tenen in je kist liggen kan zo gebeurd zijn. Dus ik heb maar dure "schoentje" gekocht. - Sjoek

Daihyo

Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 08:50

Nee, ik denk niet in iedere dierenwinkel. Waar ze paardenvoer of paardenspullen verkopen zullen ze het vast wel hebben. Het is ongeveer net zo duur als muesli.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 08:56

je moet slobber toch met kokend water maken???

Daihyo

Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 09:05

Hoeft niet hoor. Gewoonb heel warm water uit de kraan kan ook. En als je geen warm water heb kan het ook met koud water, maar dan moet je het langer in laten trekken, vanwege het uitzetten.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:17

Ik ken wel meer paarden die liever eerst hun hooi eten en heel lang over hun brok doen. Bij oudere mensen veranderd eetlust toch ook?
Zolang ze het wel opeet zou ik me niet zo druk maken.
Maar aan de andere kant kan een menuwijziging ook geen kwaad.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lyanne_sanne, Trendiction, xTammyy en 88 bezoekers