stijgeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
summerfeel

Berichten: 1290
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: den bosch

stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 14:01

ik rijd nu al zon 2 jaar op hetzelfde paard en het is egt een schatje. alleen de laatste tijd heeft ze wat kuren. tijdens het instappen is er niks aan de hand maar zodra ik wil gaan draven gaat haar hoofd in de lucht en dreigt ze met steigeren. en als ik haar dan naar beneden wil vragen gaat ze al helemaal stijgeren. haar goed voorwaarts houden helpt dan wel want dan kan ze niet stijgeren, maar dan krijgt ze het wel nog voor elkaar om te bokken. ik lig er dan wel niet meteen naast maar als ze een paar keer heeft gebokt en dan ook nog wil gaan stijgeren kan ik niet meer blijven zitten. en als ze dan eindelijk rustig is dan, en een ander paard schrikt ergens van dan is dat voor haar aanleiding genoeg om ook weer gek te gaan doen. ik rijd altijd op zaterdag en op vrijdag word ze meestal niet gereden. dus het kan wel zijn dat ze teveel energie heeft maar dat is altijd al zo geweest. al vanaf het begin dat ik erop rijd dus daar moet het eigenlijk niet aan liggen. van te voren longeren helpt meestal wel maar niet altijd. en ik heb ook niet altijd tijd om te longeren omdat ik voor de les eerst nog naar andere paarden toe ga. is er toevallig iemand bekent met dit probleem of heeft iemand misschien een oplossing?? alvast bedankt, want die blauwe plekken zijn nou niet egt charmant.

groetjes joyce

truelove

Berichten: 137
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:25

je moet haar als ze dat doet gewoon een paar keer fink hard vooruit schoppen of slaan, iig zorgen dat je haar voorwaats houd en proberen wienig in de mond te zitten

summerfeel

Berichten: 1290
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 16:26

ja maarja zoals ik al zei houd je dat een half uurtje vol en daarna denk je dat het over is en dan begint het weer opnieuw. en dat is dan niet zo fijn als je maar een uurtje in de week erop kan rijden. en ik wil toch wel graag op haar blijven en niet op een ander paard.

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 16:47

als ze steigert moet je haar goed voorwarst houden, als ze dan begint te bokken moet je dr slaan . gewoon volhouden de aanhouder wint!!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 18:00

moes schreef:
als ze steigert moet je haar goed voorwarst houden, als ze dan begint te bokken moet je dr slaan .


het spijt me, maar dit advies vind ik niet echt iets om ter harte te nemen.
Ik kan je niet helpen, maar moest even reageren, want ik vind dit zo bot staan!
Misschien kun je eens (prive)les nemen?
Veel succes!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 18:25

Heb je aan pijn gedacht. Een paard dat in eens zo omslaat moet iets hebben zoals pijn.

Vraag het je instructeur of ze even je pony wil schekken op pijn. Dus rug hals benen enz.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:56

josien schreef:
Heb je aan pijn gedacht. Een paard dat in eens zo omslaat moet iets hebben zoals pijn.

Vraag het je instructeur of ze even je pony wil schekken op pijn. Dus rug hals benen enz.


Gaat hierin mee, eerst het paard laten nakijken *zadel, gebit, rug enz. *als je daar de mogelijkheid voor hebt*
Als dat allemaal ok is kan je idd les gaan volgen *misschien doet er iets anders pijn wat jij kan veranderen aan je manier van rijden?*
En even door de zure appel heen bijten.

Lekker voorwaarts rijden en als ze bokt *en er is niets medisch aan de hand* zou ik haar toch een tik verkopen.

Maar dat laatste dan alleen als het paard helemaal nagekeken is....je kan het paard immers niet gaan straffen voor het uiten van haar pijn of ongemak.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 00:23

Ik zou graag willen leren "stIJgeren"... Schijnheilig

Anyway, ik vind slaan en schoppen niet helemaal subtiel als methode moet ik zeggen....

Goede les en een ervaren iemand erbij halen vind ik betere optie.

Oh ja, maar eerst even checken of er medisch gezien niks mis is.


moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 17:18

nou als er nix mis is met het paard en hij steigert, vind ik dat je hem echt niet subtiel aan hoeft te pakken. steigeren kan echt uit de hand lopen hoor!

summerfeel

Berichten: 1290
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 18:15

nou iedereen bedankt voor je reactie, maar het heeft al geen nut meer. ik kreeg vandaag te horen dat ik pleasure niet meer mag rijden omdat de eigenaar van het paard er zelf weer op wil gaan rijden. het is uit met haar vriend en nu heeft ze dus weer tijd zat, en ik word nu afgedankt. maar anyway toch bedankt

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 18:19

moes schreef:
nou als er nix mis is met het paard en hij steigert, vind ik dat je hem echt niet subtiel aan hoeft te pakken. steigeren kan echt uit de hand lopen hoor!


Met schoppen en slaan is geen enkel paard ooit beter geworden.

Naar voren drijven en een tik geven kan wel, maar schoppen en slaan... dan ga je maar op boksles ofzo, maar niet bij een paard....

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 18:33

Mee eens!!!!!
Go DePennyBitch!

Maarreh... summerfeel wat naar voor je.
Kun je niet op bepaalde momenten blijven komen?

summerfeel

Berichten: 1290
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 20:23

ja dat heeft geen nut. ik reed haar altijd op zaterdag in de manege les, maarja dan zalik vanaf nu maar weer op een manege paard moeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 20:31

Nou een echte gemene steigeraar daar is een boksles op uit oefenen niet eens zo'n gek idee. ~~}>
Maar echte door gewinterde steigeraars zijn er idd niet zo veel, dus denk dat gemiddeld bokt dat idd niet uit hoeft te voeren.
(ik gelukkig ook niet, want zo'n paard is niet leuk en meer een bijna doodwens om erop te stappen)


Citaat:
dreigt ze met steigeren. en als ik haar dan naar beneden wil vragen gaat ze al helemaal stijgeren

een paard wat drijgt met steigeren moet je ook juist van voor loslaten, vasthouden is idd genoeg reden hem omhoog te laten gaan.
Loslaten en naar voren rijden.
Plakt hij aan je been, schop je hem naar voor.
Als moet je dat aan het been plakken al eerder aanpakken, want dat is een rede dat een paard omhoog kan komen.

Citaat:
maar dan krijgt ze het wel nog voor elkaar om te bokken.

Kop omhoog houden en nog meer vaar voren.

En die andere persoon die erop rijd, heeft die er ook last van.
Zo ja, zou ik zeker aan iets medisch denken en moet je onmiddelijk stoppen met rijden.
Zo niet dan is het naar mijn idee gewoon kl*te en dan helpt goede les als enigste.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:55

Inderdaad runningkawa, een keer flink op zijn oren timmeren, dan denken ze wel 2 keer na voordat ze omhoog gaan.
Ik rij op het moment een c-pony die ontzettend goed kan steigeren als ze haar zin niet krijgt. Dat moet ik haar nu afleren. En dat is niet leuk!
Natuurlijk moet je het eerst op de manier van kawa proberen te voorkomen en checken of het iets medisch is, maar zoniet! Dan zeg ik flink aanpakken.

ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:28

Mn pony steigerde vroeger altijd op een bepaalde plek ik toen een keer een fles water over dr hoofd gegooid, ze heeft nooit meer gestijgerd.
Ze denken dan dat ze hun hoofd stoten en dat ze heel er bloeden, het is een beetje gemeen maar je moet wat.
Ook heb ik problemen met mn ander pony gehad die was toen 4 jr. die ging altijd rodeo shows houden, dit heb ik hem afgeleerd door om het netjes te zeggen een boks les te geven Knipoog klinkt hard maar het werkte wel want hij speelde gewoon met mij>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:42

Citaat:
Inderdaad runningkawa, een keer flink op zijn oren timmeren

waar schrijf ik dat?

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:37

runningkawa schreef:
Citaat:
Inderdaad runningkawa, een keer flink op zijn oren timmeren

waar schrijf ik dat?



"boksles" is waarschijnlijk hetzelfde....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:42

Citaat:
Maar echte door gewinterde steigeraars zijn er idd niet zo veel, dus denk dat gemiddeld bokt dat idd niet uit hoeft te voeren.


Moeten ze wel hele zin lezen hè Lachen

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:58

Maar doet dat paard wel normaal als die eigenaresse erop rijdt?

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:49

Marliesje schreef:
Inderdaad runningkawa, een keer flink op zijn oren timmeren, dan denken ze wel 2 keer na voordat ze omhoog gaan.
Ik rij op het moment een c-pony die ontzettend goed kan steigeren als ze haar zin niet krijgt. Dat moet ik haar nu afleren. En dat is niet leuk!
Natuurlijk moet je het eerst op de manier van kawa proberen te voorkomen en checken of het iets medisch is, maar zoniet! Dan zeg ik flink aanpakken.


Wow wat zal dat paard blij met jou zijn! Boos! Vergeet niet dat een paard in 99% van de gevallen dwars gemaakt is door mensen. Een paard moet eerst respect voor je hebben omdat je een veilige haven voor haar bent. Ze moet niet voor je lopen omdat ze als de dood voor je is. Boos!
En als je dan zonodig een tik wil geven; wees wel even zo eerlijk eerst uit te sluiten dat je paard geen pijn heeft in zijn rug, hals, benen etc etc

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:14

Ik ga helemaal mee met Bubbels.
Paarden verzetten niet zomaar, daar moet een achterliggende reden voor zijn.

Ik lees dat je het paardje niet meer zelf mag rijden omdat de eigenaresse weer rijdt... Dan zou ik met haar toch bespreken om het beesie na te laten kijken want dit klinkt niet best!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:08

Een paard zomaar laten steigeren kan heel erg gevaarlijk zijn. Ik heb er wel vaker een achterover zien klappen. En inderdaad je moet hem eerst laten nakijken, maar las er niets is mag een paard absoluut niet steigeren. Als ze het eenmaal kennen worden ze er ook steeds beter in. Da's echt niet grappig. Liever dan verongelukken, pak ik hem dan 1 keer hard aan .

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:14

Doe je dat niet dan krijg je doorgewinterde steigeraars! als je niet oplet. Ik zeg niet dat je niet moet proberen het anders op te lossen als dat kan!! Maar als dat niet kan!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 17:32